דו"ח קופות שבורות – 10.10.2004

להיות או לא להיות קוורטרבק, זאת השאלהצופים אמריקאיים, אהוביי, מחמדיי, משוש חיי – אתם יודעים שאני אוהב אתכם. אתם יודעים שאני חושב שאתם נורא מעניינים, ושאני תמיד שמח לראות אתכם אחרי ספטמבר המתועב הזה. ושלא תבינו לא נכון – אני מודה מאוד על זה שאתם מספקים שבועות שיש מספיק מה לכתוב עליהם. אבל ראבאק, כולם עסוקים עכשיו. יש אנשים, למשל, שעסוקים קשות בטרטורים הכרוכים במעבר דירה, עד כדי כך שהם אפילו לא מצליחים להעלות דו"חקו במועדו. אנשים אחרים מתכוננים למבחן במבוא לאומנות (אל תצחק, קהל צופים אמריקאי, ילדים הם לא טיפשים בלה, בלה, בלה). ומכיוון שגם ככה אנחנו באיחור, למי יש זמן לשבועות מעניינים? אז אל תיעלבו אם אני אקצר, בסדר כפרות?

סרטי אנימציה ממוחשבת נופלים ל…א…ט, בדרך כלל. ו'תפוס ת'כריש', כפי שהוכח לפני שבוע ויום, הוא לא סרט אנימציה ממוחשבת חריג. למרות חוסר ההתלהבות הכללי ממנו, לא רק שהוא פתח עם סכום מרשים למדי בשבוע שעבר, השבוע הכנסותיו ירדו רק בשליש, והוא כבר הספיק לכסות את עלויות ההפקה, והגיע לסכום כולל של 87.3 מיליון דולר. זה קרה, מן הסתם, משתי סיבות: א. זה סרט אנימציה ממוחשבת, וזה מה שסרטי אנימציה ממוחשבת יודעים לעשות הכי טוב; ב. הקהל האמריקאי עושה לי דווקא (ולכן הוא גם מסרב בשיטתיות ללכת ל'סקיי קפטן' שעשה השבוע, אגב, 2.3 מיליון דולר). בכל אופן, בעוד שבועיים הסרט יאבד את הצידוק לעשות ימבה כסף מעצם היותו סרט אנימציה: הפרויקט החדש של פיקסאר, 'משפחת סופר-על', יגיע לאקרנים, ויקרע אותו כדג על כריש לייזר.

למקום השני השבוע הגיע 'Friday Night Lights', דרמת פוטבול שמבוססת על רב מכר אמריקאי אהוב. במרכז הסרט עומד בילי בוב ת'ורנטון, קפטן נבחרת פוטבול בליגת בתי הספר התיכוניים. הסרט עוקב אחרי ניסיונותיה של הקבוצה לזכות באליפות כשהיא מלווה בהורים, אוהדים, מעודדות, מאמנים ואיש בתחפושת פרוותית ומשפילה, שמשמש כקמיע הקבוצה. נשמע מרתק ומקורי? ובכן, אם להאמין לרוב המבקרים, 'אורות של שישי בערב' הוא לא סתם סרט על פוטבול, אלא סרט על יחסים בין אנשים קרובים, כך שאפילו אנשים שאין להם שום קשר לפוטבול, כמו ישראלים לצורך הדוגמה, יכולים ליהנות ממנו. מעניין אם זה יספיק כדי שהסרט יגיע להקרנות בארץ. הסרט עשה במהלך סוף השבוע האחרון 20.3 מיליון דולר, שזה יפה מאוד עבור סרט עם שאיפות לא ממש גדולות כמוהו, ויותר חשוב, עם עלויות הפקה לא ממש גדולות כמוהו.

במקום הרביעי שוכן 'Taxi'. היות ויש בערך אינסוף סרטים שנקראים 'Taxi', יוצרי הסרט קודם הכריזו עליו כרימייק, ורק אז בחרו רימייק של מה. ה'טקסי' הנבחר הוא הסרט הצרפתי המצליח' של ג'רארד פייר משנת 98', אחד משוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים בצרפת. העלילה דומה לסרט המקורי, בשינויים קלים: נהג המונית הערס והמופרע, שעושה טובה למשטרה כדי שזו תעשה לו טובה בחזרה, הפך לקווין לאטיפה. בתפקיד השוטר שאמור להיות היסטרי כל הזמן, משחק ג'ימי פאלון, עוד פליט SNL שמנסה את כוחו בקולנוע. המבקרים האמריקאים, בין קטילה לקטילה, לא מסוגלים להפסיק ולהעביר בדיחות על הקריירות הקולנועיות הכושלות של פורשי 'סטרדיי נייט לייב'. אבל לקהל האמריקאי לא אכפת מביקורות, כאמור (ולכן הוא גם לא הולך ל'סקיי קפטן', אללי!), והסרט בכל זאת עשה 12 מיליון דולר.

שני מקומות מתחת, במקום השישי, נמצא 'Raise Your Voice' של אלילת הנוער הילרי דאף. בסרט היא בכלל טרי פלאטצ'אר, ילדה צנועה וחביבה שמפליאה בקול הזמיר שלה במקהלת הכנסיה המקומית. יום אחד היא חווה טרגדיה אישית, מה שמביא, בדרך שנשגבת מבינתי, להצטרפותה למחנה קיץ מיוחד למוזיקה. עכשיו בעיה: אביה המיושן והלא קולי בכלל לא מרשה לה לצאת למחנה, כך שהיא נאלצת להתחמק בסוד למחנה ולפגוש את אהבת חייה.

לא קל להיות אלילת נוער (ואני מדבר מתוך ניסיון), במיוחד בארה"ב, שם יש כמות בלתי נסבלת של אלילות נוער, והתחרות קשה. אחרי שמרי קייט אולסן לקתה באנורקסיה וגררה עמה את אחותה התאומה אל תהומות הפאסה, הילרי דאף ('ליזי מגוויר') ולינדסי לוהאן ('שישי הפוך', 'ילדות רעות') סומנו על ידי אנשים משועממים במיוחד כיורשות של הממלכה שמתפרשת על כל השטח שמ-12 עד 16. אבל בזמן שלינדסי לוהאן זוכה גם לשבחים ביקורתיים וגם להצלחה מרשימה בקופות, הילרי דאף פשוט לא. באופן מפתיע ובלי שום קשר למועד היציאה של הסרט, הודלפה לתקשורת מריבה רצינית בין השתיים על רקע מי גנבה למי את החבר ומי לא תרד לרמה של מי. למרבה הצער, שיטת השיווק הזו התגלתה שוב כבלתי מועילה, והסרט של דאף הרוויח אך ורק 4.0 מיליוני דולרים. ובצדק, כי אם יורשה לי, לינדסי לוהאן הרבה יותר שווה!

ולסיום, מבט קצר על הסרטים בהפצות המצומצמות שמתברגים לטבלה: 'Women, Thou Art Loose' נטש את הטבלה לאחר שבוע. לעומתו, 'Shaun of the Dead' נשאר בטבלה גם אחרי שלושה שבועות עם 9.4 מיליון דולר בכיסו ומקום שמיני מכובד. לכל אלו הצטרף השבוע 'דרום אמריקה באופנוע' שכבר יצא בארצנו הקטנה. הסרט מגולל את מסע האופנוע של צ'ה גווארה הצעיר – מהפכן ארגנטינאי בעבר והדפס חולצות נפוץ כיום – לאורך כל דרום אמריקה. מובן שהסרט קיבל כבר ביקורות משתפכות בארה"ב ובארצנו הקטנטונת, ואחרי שבועות מספר הוא שודרג מהפצה סופר-מצומצמת להפצה מצומצמת (164 בתי קולנוע בסך הכל). הסרט עלה מהמקום ה-15 למקום ה-9.

ג'ניפר לופז וריצ'רד גיר יצרפו לדו"חקו את הדרמה המוזיקלית 'הנרקוד?'. מאט סטון וטריי פארקר יעשו את זה עם סרט הפעולה 'Team America: World Police', בכיכובן של מריונטות. זאת ועוד, בשבוע הבא. או אולי בעוד שבועיים וחצי. לכו תדעו מתי יתפרסם הדו"חקו הבא.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Shark Tale – 31.3 (87.3)
2. Friday Night Lights – 20.3 (20.3)
3. Ladder 49 – 13.1 (41.0)
4. Taxi – 12.0 (12.6)
5. The Forgotten – 7.6 (48.7)
6. Raise Your Voice – 4.0 (4.0)
7. Sky Captain and the World of Tomorrow – 2.3 (33.9)
8. Shaun of the Dead – 1.7 (9.5)
9. The Motorcycle Diaries – 1.5 (3.3)
10. Resident Evil: Apocalypse – 1.3 (49.0)