דו"ח קופות שבורות – 1.10.2006

דוב ושולמית גריזלי (לשעבר נמלים).שינויים משמעותיים שעבר העולם בימים האחרונים:
א. נכנסה שנת תשס"ז, ככל הנראה השנה הקשה ביותר לביטוי מאז בריאת העולם, וכולנו נשפטנו לחסד או לשבט. אני שמח לראות שגם עונשם של החוטאים מבינכם לא בוצע מיידית ושכולכם עדיין פה, בינתיים.
ב. נכנס שעון החורף, כדי שאלה מאיתנו שעובדים תשע-עד-חמש לא יזכו לראות אור יום אחרי שעות העבודה. יום גדול לערפדים. במישור החוף, כניסתו הרשמית של החורף לחיינו נחגגה בטמפרטורות של כ-41 מעלות צלסיוס. בצל. בלילה. במקרר.
ג. חודש ספטמבר נגמר, אירוע מבורך בהחלט, שנאמר: יכלה חודש וקללותיו, יחל חודש וברכותיו. כשנכנס ספטמבר שמחנו, כי זה ציין את סוף תקופת החופש הגדול ואיתו הערסים שמקללים אחד את השני בשתיים בלילה בסמוך לחלון הבית שלנו, כשהם עומדים, למרבה העצבים, קצת מעבר לטווח של אקדח המים ויידוי ביצים (ניסינו). אבל מה שלא לקחנו בחשבון הוא עד כמה רע הוא ספטמבר לקולנוע, ולדו"חקואיסטים בפרט. מספר הסרטים הראויים לצפייה שיצאו לאקרנים בחודש האחרון היה בערך 0.7, וגם זה בהערכה נדיבה; את רמת העניין בקופות באמריקה אתם כבר יודעים, אם קראתם את הדו"חקואים האחרונים. אז עכשיו כשהחודש הארור הזה נגמר, העתיד נראה הרבה יותר מבטיח. הודעה אישית לגרין דיי: בוקר טוב.

סוף שבוע אחד של ספטמבר נשאר לסכם, והוא עבר באופן סביר יחסית: שני סרטים תמימים הגיעו לרמת הכנסות ששווה להתייחס אליה, בעוד שאי שם מתחת לעשיריה מתחילים לבצבץ מתחרי אוסקר רציניים. ובכל זאת, למקרא תיאור הסרט שבמקום הראשון אולי כדאי שתצטיידו מראש בכרית, למקרה שיתקוף אתכם חשק פתאומי לדפוק את הראש בקיר. הסרט הוא 'Open Season', הידוע אצלנו כ'חברים על הכוונת', והוא, תאמינו או לא, סרט אנימציה ממוחשבת על חיות מדברות עם קולות של סלבריטיז. כי לא היו מספיק כאלה השנה.

החיות במקרה של 'חברים על הכוונת' הן דב גריזלי, צבי, סנאים ועוד כמה מיני חיות בר. הסלבריטיז הם אשטון קוצ'ר, מרטין לורנס, גארי סיניס, דברה מסינג ועוד כמה. העלילה: דב שהתרגל לחיים הנוחים בשבי נאלץ לחזור אל הטבע הפראי, ועוזר לחיות הבר להחזיר מלחמה לציידים. אין, דבר כזה עוד לא ראיתם (אם לא הלכתם לקולנוע בשנה האחרונה).

על פי הביקורות, 'חברים על הכוונת' הוא לא סרט החיות-הממוחשבות הגרוע ביותר של השנה, ובוודאי שלא הטוב ביותר; אבל אפילו המבקרים הרחמנים ביותר כבר הגיעו למסקנה שנמאס לראות שוב ושוב ושוב את אותו הדבר. נראה שאפילו אם הסרט היה הגאונות בהתגלמותה, להרבה התלהבות הוא לא היה זוכה. קופתית, מצבו טוב יחסית: הוא הכניס השבוע 23 מיליון דולר. בשנה שעברה זה היה נחשב לאכזבה גדולה עבור סרט אנימציה ממוחשבת (אפילו 'תפוס ת'כריש' הפושר עשה 48 מיליון, לפני שנתיים בדיוק); אבל היום, כשסרט כזה יוצא פעם ביומיים, אי אפשר להתלונן על סכום כזה. סביר להניח שאת עיקר ההצלחה שלו הסרט חייב לא לאנימטורים, אלא פשוט לעיתוי: איכשהו, המפיצים הצליחו למצוא שבוע שבו אין אף סרט אנימציה (או סרט ילדים בכלל) בעשיריה, שיתחרה מולו. אם הוא היה יוצא כחלק ממבול סרטי האנימציה של יולי, הוא בוודאי היה נבלע בהמון בדיוק כמו 'גיבור על נמלים'. נשמע הגיוני, נכון? עכשיו תספרו את זה למפיצים בארץ. בארץ, הסרט ייצא בסוף השבוע הקרוב, כשבאותו יום בדיוק יוצא גם 'Barnyard' (או בעברית: 'בלגן בחווה'). השאלה היא לא איזה מהסרטים יצליח יותר, אלא איך אפשר בכלל להבדיל ביניהם.

אשטון קוצ'ר נמצא גם במקום השני השבוע – הישג נדיר ודי חסר משמעות, אבל ניתן לו את הכבוד. ב'המגן' ('The Guardian', לא 'The Shield', למי שכבר התחיל להתלהב בטעות) הוא משחק אלוף-שחיה שחצן שמצטרף לקורס למחלצים ימיים של משמר החופים, בהדרכת המציל הותיק קווין קוסטנר. אמנם סרטי משמר החופים הם קצת פחות נפוצים מאשר סרטי חיות ממוחשבות, אבל גם הסרט הזה הוא לא שיא המקוריות: 'אהבה בשחקים', 'קצין וג'נטלמן' ודומיהם כבר עשו את הקטע הזה של קורס ליחידה מובחרת, הצעיר השחצן והמורה המנוסה, ו'המגן' לא מתבייש להעתיק. המבקרים עיקמו את האף, ואצל הקהל הסרט זכה ל-18 מיליון דולר סבירים.

עוד צוות של מורה ותלמיד נמצא בסרט השלישי והפחות מצליח של השבוע: 'School for Scoundrels'. התלמיד הוא ג'ון הדר, שהפך לכוכב ב'נפולאון דינמיט' ומאז מנצל היטב את מעמדו החדש. זאת הקומדיה השניה שבה הוא מככב השנה, אחרי 'The Benchwarmers'. הוא מגלם בחור חששן וביישן שנרשם לקורס לשיפור הביטחון העצמי כדי להשיג את אשת חלומותיו. המדריך שאמור להפוך אותו מאפס לאחד הוא בילי בוב ת'ורנטון, וגם הוא שם עין על אותה בחורה (ג'סינדה בארט). הצוות נשמע אולי מבטיח, אבל מה לעשות, זה פשוט לא מצחיק (דברי המבקרים). וזה הכניס רק 9 מיליון דולר, כך שימיו בעשיריה כנראה ספורים.

סרטי השבוע שעבר, למרבה חוסר ההפתעה, צונחים במהירות. 'ג'קאס' הוא עניין בעיקר למעריצים, ומעריצים באים לראות את הסרט בשבוע הראשון. לכן בשבוע השני הכנסות 'ג'קאס: מספר 2' ירדו ב-52%. וזאת עדיין ירידה עדינה ביחס למה שספגו 'Flyboys' הכושל עד מאוד (61%) ו'כל אנשי המלך' הכושל עוד יותר (56% – ונטישת העשיריה אחרי שבוע בודד אחד). בינתיים, זוג האינדיאנים – 'The Illusionist' ו'מיס סאנשיין הקטנה' – הם, כתמיד, הסרטים היציבים ביותר ברשימה (ירידות של 15% ו-28%), וגם הותיקים ביותר: שני הסרטים הקטנים-כביכול האלה נמצאים בעשיריה הפותחת כבר יותר זמן מכל סרט אחר.

הרחק הרחק מתחת לעשרת הגדולים נמצא זוג נוסף: מלך ומלכה. הם אמנם רחוקים מלשבור קופות בקנה מידה גדול בשלב זה, אבל כבר עכשיו ברור שהם, כראוי, שולטים. הוא – פורסט וויטקר, בתפקיד אידי אמין ב-'The Last King of Scotland' בבימוי קוין מק'דונלד ('לגעת באינסוף'); היא – הלן מירן בתפקיד המלכה אליזבת השניה, בסרט שנקרא פשוט 'The Queen' של סטיבן פרירס. שני הסרטים יצאו השבוע להקרנות מצומצמות מאוד – שלושה-ארבעה בתי קולנוע בלבד, וממוצע ההכנסות שלהם לאולם היה נהדר; אבל במקרה הזה, חשובה יותר תגובת הביקורות מאשר ההכנסות. שני הסרטים זוכים לתשבוחות רבות, ובשני המקרים מי שמקבלים את מרבית ההערכה הם השחקנים בתפקיד הראשי – המלך פורסט והמלכה הלן. בבורסת ההימורים האוסקריים לפרסי השחקן והשחקנית הטובים ביותר, שניהם כבר הבטיחו את מקומם לפחות ברשימת המועמדים, עם סיכוי טוב לקחת את האיש עם המטאטא באופן מלכותי.

בשבוע הבא המרוץ לאוסקר מתחיל ברצינות, עם 'The Departed' ('השתולים') של סקורסזה וניקולסון ודיימון ודיקפריו. חוץ מזה, ייצא גם פריקוול ל'המנסרים מטקסס' וקומדיה בשם 'Employee of the Month', והחיים יהיו טובים יותר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Open Season – 23.6 (23.6)
2. The Guardian – 18.0 (18.0)
3. Jackass: Number Two – 14.6 (52.1)
4. School for Scoundrels – 8.6 (8.6)
5. Jet Li's Fearless – 5.0 (18.1)
6. Gridiron Gang – 4.6 (33.3)
7. The Illusionist – 2.7 (31.4)
8. Flyboys – 2.4 (9.9)
9. The Black Dahlia – 2.1 (20.7)
10. Little Miss Sunshine – 2.0 (53.1)