דו"ח קופות שבורות – 13.5.2001

משרדי רוב מגזיני הקולנוע
בכל העולם היו ריקים השבוע.
כולם בקאן. חייבים הרי
לשלוח מישהו כדי שיסקר את
התחרות, נכון? ואחד שיסקר
את כל הסרטים שמוקרנים
מסביב, מחוץ לתחרות. ואחד את הבחורות הערומות על חוף הים, ואחד כדי שישגיח שהאחרים באמת יסקרו את מה שהם אמורים לסקר ולא יבלו את כל זמנם במסיבות. וצלם. ועוזר צלם. ומישהו שיעזור לאחרים לסחוב את המזוודות. כל זה כמובן בולשיט. כולם נוסעים לקאן מסיבה אחת בלבד – כדי לראות את עשרים הדקות של 'שר הטבעות' שמוקרנות שם. כל שאר המסיבות, הסרטים, הכוכבים ששורצים ברחובות בהמוניהם והבחורות הערומות על חוף הים זה רק בונוס.

אבל לא אנחנו. אנחנו ב'עין הדג' לא נעזוב את משמרתנו, וגם אם הפיתויים קורצים, נמשיך לעמוד על משמרתנו ולדווח על המתרחש בקופות בארה"ב (וחוץ מזה, למי יש כסף לנסוע לקאן).

בשבוע שעבר 'המומיה 2' פתח את הקיץ בבום על-קולי, למרות שכשהגיעו התוצאות הסופיות הסתבר שההכנסות שלו היו טיפה פחות ענקיות ממה שדווח בהתחלה (לא 70 מיליון, אלא "רק" 68). השבוע הוא עשה פחות מחצי מזה – 32 מיליון – אבל זה עדיין הספיק כדי לשמור בקלות את המקום הראשון. תוך עשרה ימים, 'המומיה' הגיע ל-116 מיליון דולר. אלינו הוא יגיע בסוף השבוע, ויצליח מאוד, כנראה, בדיוק מאותה הסיבה שבגללה הוא כל-כך הצליח בארה"ב: פשוט אין שום אלטרנטיבה. מה עוד יש להמונים חובבי האקשן והפעלולים לראות, את 'בשם החוק'?

אל המקום השני נכנס הסרט החדש היחיד השבוע, 'A Knight's Tale' ('סיפורו של אביר' אולי), מין סרט ספורט על מלחמות אבירים, שמתרחש במאה ה-14, מכיל מוזיקה של קווין ודייויד בואי ולא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. בן-עניים (הת' לדגר, שהתגלה לציבור ב'10 דברים שאני שונאת אצלך' והיה בנו של מל גיבסון ב'הפטריוט') גונב את זהותו של אציל כדי שיוכל להשתתף בתחרויות ה-Jousting (שני אבירים עם חניתות מנים להפיל אחד את השני מהסוס. כמו איגרוף, אבל לוקח פחות זמן) ומתאהב, כמובן בבת-אצולה (שחקנית מתחילה בעלת השם המופלא שנין סוסאמון). אין כוכבים גדולים בסרט, והוא הופק בתקציב קטן – יחסית לסרט קיץ – של 40 מיליון דולר, לכן איש לא ציפה ממנו לעשות בוחטות כמו 'המומיה'. ובכל זאת, בהתחשב בתקציב הפרסום של הסרט, ההכנסות שלו בסוף השבוע הראשון – 17 מיליון דולר – הן, נדמה לי, קצת מאכזבות. 'סיפורו של אביר' יגיע לארץ ב-26.6 .

בפליי-אוף התחתון, הסרטים שנשארו מהעידן שלפני 'המומיה 2' נמצאים נמוך יותר מתמיד: כבר מזמן לא קרה שהכנסות של פחות ממיליון דולר במשך סוף השבוע הכניסו סרט אל בין עשרת הגדולים. 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' עלה חזרה מעל 'Driven' המקרטע, והוא, השבוע, הגדול בין הקטנים (4.5 מיליון דולר), פשוט משום שהוא הסרט שהירידה בהכנסותיו משבוע לשבוע היא הקטנה ביותר. 'ספיי קידס' חצה, אחרי שבעה שבועות, את קו 100 מיליון הדולר (של'המומיה 2' לקח תשעה ימים להגיע אליו).

ההכנסות המינימליות של כל הסרטים ברשימה, פרט לשני הראשונים, איפשרו לשני סרטים בהפצה מוגבלת, שנמצאים בשוק כבר שבועות רבים – אבל תמיד בעשיריה השניה – להיכנס בפעם הראשונה אל בין עשרת הגדולים: 'ממנטו' ו'החייט מפנמה'. אלה הם סרטים שנחשבים, משום מה, למתוחכמים או כבדים מדי בשביל הקהל הרחב, ולכן, במקום להפיץ אותם בבת-אחת באלפי אולמות קולנוע בכל רחבי צפון אמריקה, הם מוקרנים באולמות מעטים יחסית, מרחיבים את ההפצה לאט לאט ומטפטפים את עצמם לתודעת הקהל. היי, זה עבד עם 'נמר, דרקון'.

'ממנטו' מוקרן כבר תשעה שבועות, ונחשב למצליח מאוד בקנה המידה של סרטים 'מוגבלים': הכנסות של מעל עשרה מיליון דולר עד היום. תהרגו אותי, אבל אני לא מבין איך הסרט הזה יכול להיחשב ל'לא מסחרי': הרעיון שמאחוריו נשמע פיצוצי, יש לו טריילר משובח ומסקרן, הוא קיבל את פרס התסריט בפסטיבל 'סאנדנס' הנחשב, ומהמבקרים קיבל תגובות נלהבות עד אורגזמיות מקיר לקיר. הקהל – המעטים שראו אותו – מתלהב לא פחות: הסרט מדורג כרגע במקום ה-15 ברשימת 250 הסרטים הטובים של כל הזמנים של IMDb, על פי דרוג הקהל. גאי פירס משחק אדם בעל טווח זיכרון של כחמש דקות, שמנסה לפענח את רצח אישתו, ברוורס. החשודים העיקריים: שני פליטי 'מטריקס', קארי-אן מוס (טריניטי) וג'ו פנטוליאנו (סייפר). יובא 'ממנטו' לארץ, ויפה שעה אחת קודם!

פירס ברוסנן מוכר בעיקר בתפקיד ג'יימס בונד. גם ב'החייט מפנמה', המבוסס על ספרו של ג'ון לה-קארה, הוא משחק מרגל, אבל אלגנטי הרבה פחות ולא חסין כדורים, שמנצל חייט-צמרת מקומי (ג'פרי ראש) לצרכיו הנלוזים. גם הסרט הזה קיבל בעיקר תגובות חיוביות (אם כי לא קיצוניות כמו במקרה של 'ממנטו'), וגם הוא מופץ באופן מצומצם כי הוא נחשב ל"אינטיליגנטי מדי" לקהל הרחב. מי אמר שמקבלי ההחלטות בהוליווד הם צבועים? הנה, הם אומרים את זה ישר בפרצוף: הציבור מטומטם, ולכן הציבור מקבל סרטים למטומטמים (לא שיש לי משהו אישי נגד 'המומיה'. אני בטוח שהוא סרט מתוחכם ומעורר מחשבה).

בשבוע הבא, שני סרטים מצטרפים לפליי-אוף העליון, בניסיון להדיח את 'המומיה 2': לילדים, סרט האנימציה הממוחשבת 'שרק', ולמבוגרים, המותחן 'Angel Eyes' עם ג'ניפר לופז.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Mummy Returns – 32.2 (116.5)
2. A Knight's Tale – 17.0 (17.0)
3. Bridget Jones's Diary – 4.5 (51.0)
4. Driven – 3.0 (26.1)
5. Along Came a Spider – 3.0 (64.1)
6. Spy Kids – 2.5 (101.5)
7. Crocodile Dundee in L.A. – 2.1 (20.6)
8. Blow – 1.9 (47.2)
9. Memento – 1.2 (10.2)
10. The Tailor of Panama – 0.8 (10.5)