דו"ח קופות שבורות – 13.7.2003

דו"ח מזון שבועי: בכל אשמים
המבצעים המיוחדים. אף אחד לא
הכריח את רשת המזון להפגין
פטריוטיות ולהוזיל את מחיר
הקינמונים משמעותית לעומת
מחיר הסינימיניס (שבו גם יש
בובות מגניבות מ'מוצאים את
נמו'. לא שאפשר לעשות איתן הרבה, אבל זה עדיין מגניב). וכשההבדל במחיר משמעותי והארנק דוחק, החלטתי גם אני להפגין קצת פטריוטיות. אבל מה, זה בכלל לא טעים. כולה קורנפלקס בריח קינמון, ובמרקם מבחיל. הבה נקווה שעד הדוחק"ו הבא אוכל לספר לכם מה עשיתי עם חצי קילו קינמונים, חוץ מלאכול אותם לבד, ומה אפשר לגרוס – חוץ מקינמונים – כשצריך לנשנש משהו, אבל אין שום דבר אחר בבית. אכן, מצב הרוח הלאומי לא יכול היה להיות שפוף יותר.

כאילו זה לא מספיק, יצא לי לעבור במקרה על נתוני הקופות של השבוע. נכון, אז הייתי בעד 'ג'נטלמנים מובחרים' ונגד 'פיראטים מהקאריבים', אבל אם נהרס לי התיאבון, זה לא אומר בהכרח שאני לוקחת את זה אישית, לא?

השבוע נשלטה הטבלה בידי סרטים בעלי שמות ארוכים, כיאה לאופנה החדשה שפשתה במקומותינו. ראשון לשועלים – אורלנדו בלום עם 'Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl' (אצלנו ב-7 לאוגוסט). רווחיו של הסרט במהלך סוף השבוע עומדים על 1.06 מיליון דולר לאות (הדקדקנים יציינו כי הוא יצא כבר ביום רביעי, כלומר 1.61 מיליון דולר עבור כל אות). ונשאלת השאלה – האם מטרת השם הארוך היא להרוויח לכל הפחות מיליון דולר לאות (ואז יש יתרון לשמות ארוכים), או שמא מתחרים המפיקים על ממוצע הכנסות לאות, כשהם מקווים כי סרט ארוך שם ירוויח סכומים מגונים של דולרים, עד שהוא יכסה את ההשקעה בשם הארוך?

במקרה של 'הפיראטים מהקאריבים' – התשובה אינה ברורה, שכן המפיק הוא ג'רי "מטחנת הכסף" ברוקהיימר. וכך, לפני כל דיון אינפורמטיבי הנוגע לטיבו של הסרט (כמו מה העלילה שלו, או מה אמרו עליו הביקורות), דנו עורכי 'עין הדג' בכובד ראש בסוגיית המפיק:
"קיוויתי שהסרט ייכשל בקולנועים, כדי שג'רי ברוקהיימר יפשוט את הרגל ויפסיק לעשות סרטים כמו 'באד קומפני"'.
"אבל יש לו לוגו חמוד".
"כן, נכון. טוב, אז שימשיך".

'פיראטים מהקאריבים', אם להיות יעילה לרגע, הוא מתקן שעשועים בדיסנילנד, שעליו מבוסס הסרט (שיטת "הבה נסחט עוד כמה ג'ובות מהפראיירים האלה"). המפתיע הוא שזה כנראה סרט טוב למרות – ואולי בגלל – העלילה, שהיא פשוט מיש-מש של כל אסוציאציה הקשורה לפיראטים באופן כלשהו: פיראט אכזר (ג'פרי ראש) גונב את "הפנינה השחורה", ספינתו של קפטן ג'ק ספארו (ג'וני דפ) המאושר, וחוטף את אליזבת, ביתו של ראש העיר (קיירה נייטלי, 'שחקי אותה כמו בקהאם'). חבר הילדות של אליזבת (אורלנדו בלום) חובר לקפטן ג'ק על מנת שיפליגו למרחב, ויצילו את הספינה ואת הבחורה. אולם מסתבר שרובצת קללה על הפיראט, המעניקה לו חיי נצח כאל-מת (כשבלילות של ירח מלא הוא הופך לשלד זומבי מהלך), אלא אם כן יושב אוצר עלום כלשהו למקומו.

הביקורות מסכימות כי הבמאי, גור ורבינסקי ('הצלצול', 'המקסיקני') יצר סרט עמוס ומתיש, שיש בו כל מה שסרט פיראטים צריך (עם כל העומס הזה – איך לא), וכי עיקר התשבחות אינן נתונות לכוכב העולה אור-לגויים בלום, אלא לשחקן הותיק ג'וני דפ.

גורלם של החבר'ה שבמקום השני השבוע שפר עליהם פחות: שון קונרי הוביל לקולנוע חבורה צוהלת ושמחה, והקהל לא אהב אותם, עד כדי הישגים מאכזבים של 0.7 מיליון דולר לאות. כל מה שהם היו צריכים הוא תיחמון זעיר כדי לשפר את הישגיהם: במקום השם המלא, 'The League of Extraordinary Gentlemen', הם היו יכולים להשתמש בכינוי המקובל, 'LXG', ובכך להקפיץ את רווחיהם עד ל-7.69 מיליון דולר לאות. אבל הג'נטלמנים, בהיותם ג'נטלמנים, לא עשו כן (3 אותיות אינן מספיקות כדי לתאר כל אחד מבני החבורה), ואכלו בוסר. לפחות בישראל חסו עליהם וקראו להם 'ג'נטלמנים מובחרים'.

מנהיג החבורה הוא אלן קוורטרמיין (שון קונרי), שגילה את מכרות המלך שלמה; חבריו הם הדרקולית מינה הארקר (פטה ווילסון, היא 'ניקיטה' הטלוויזיונית), רודני סקינר – האיש הבלתי נראה, קפטיין נימו, דוריאן גריי (זה גבר), החבר ד"ר ג'קיל (והאלטר מר הייד), והסוכן החשאי טום סוייר. מטרתם, כמו רבים אחרים, היא למגר את הרוע בעולם. עוד יש לציין כי הסרט מבוסס על קומיקס של אלאן מור, שנחשב לאחד מכותבי הקומיקס הפורים – והטובים – ביותר. ומסיבה זו, מאכזבות אף יותר הן הביקורות השוחטות שהסרט קיבל: המבקרים בוכים על הפוטנציאל העצום שהיה גלום בסרט, ומקוננים מרות על הבלגאן שנהיה ממנו, כנראה בגלל שהשחקנים והבמאי איבדו עניין ואמונה במקור הקומיקסי. מה שיצא הוא סרט מטופש (הביקורות החיוביות מעדנות: מודע לעצמו ולא פוחד לצחוק על עצמו) שעושה עוול לקומיקס, ויוצא מנקודת הנחה שהצופים אינם מכירים את הגיבורים עליהם מבוסס הסרט (גרסת המבקרים המתלהבים: הרגעים הכי טובים בסרט הם כשכל דמות מציגה את היכולות המיוחדות שלה). מרבית הסיכויים הם כי אלינו יגיע הסרט ב-14 לאוגוסט.

במקום השלישי מר Arnold Schwarzenegger (הוא לבדו 20 אותיות), עם 'Terminator 3: Rise of the Machines' (לא פחות מ-28 אותיות לאחר מכן). כזכור, פתח השוורץ עם 1.57 מיליון דולר לאות, והשבוע, לאחר ירידה מצערת של 55% ברווחיו, הוא הגיע ל-0.7 מיליון דולר לאות. קצת אירוני בהתחשב בכך ששיטותיו של המחסל שונות מהותית מאלו של הג'נטלמנים. But then again, אולי רידוד הקומיקס הפך את הג'נטלמנים למחסלים נוקמים. כך או כך, השבוע עבר המחסל את רף ההכנסות של 100 מיליון דולר לסרט, והוא עומד עתה על סך 3.94 מיליון דולר לאות.

במקום הרביעי, לאחר ירידה סבירה של 46% ברווחיו,
'Legally Blonde 2: Red, White and Blonde' עם 0.39 מיליון דולר לאות, לא כולל סימני פיסוק.

'מוצאים את נמו' (11 אותיות, באנגלית כמו גם בעברית) מוכיח יציבות עם ממוצע של 0.77 לאות, ואילו 'המלאכיות של צ'ארלי בהילוך גבוה' (גם הן עם תרגום מוצלח: 26 אותיות בעברית ובאנגלית, לא כולל גרש) עם ממוצע עלוב של 0.28 מיליון דולר לאות (אחרי פתיחה טובה של 1.45 מיליון). וזה עוד צריך להתחלק בין 3 בנות.

האחרון בין ארוכי השמות, 'Sinbad: Legend of the Seven Seas', נראה עלוב במיוחד עם ממוצע של 0.17 מיליון לאות (כשגם הפתיחה שלו, 0.26 מיליון, לא ראויה אפילו שיירקו עליה).

בשבוע הבא – הפוגה במתקפת השבץ-נא, לטובת זוועה מסוג אחר: 'ג'וני אינגליש'. עוד ברשימת בעלי השמות הקצרים שיארחו לו לחברה: 'בחורים רעים 2', ו-'How to Deal', דרמת נעורים עם כוכבת הנוער מנדי מור ('סיפור אהבה בלתי נשכח').


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl – 46.6 (70.6)
2. The League of Extraordinary Gentlemen – 23.1 (23.1)
3. Terminator 3: Rise of the Machines – 19.5 (110.3)
4. Legally Blonde 2: Red, White & Blonde – 12.0 (62.9)
5. Finding Nemo – 8.5 (291.1)
6. Charlie's Angels: Full Throttle – 7.1 (81.5)
7. Sinbad: Legend of the Seven Seas – 4.3 (18.8)
8. 28 Days Later – 4.2 (28.5)
9. The Hulk – 3.7 (124.7)
10. The Italian Job – 2.7 (88.8)