דו"ח קופות שבורות – 14.6.2004

רידיק ונקמת האסקרגויש איזה גבול לכמות הטריוויה שאפשר להחזיק בראש בסדר הנכון. אפשר להתמודד עם מצעד הפזמונים ועם מצעד הסרטים האמריקאי, אבל כשמכניסים לתוך העניין גם כמה תכניות מציאות ותחרויות אחרות עלול לצאת בלגן. מה ששבר את גב הגמל הוא יורו 2004, נושא שבימים כתיקונים ממש לא מזיז לי את הקצה, אבל באשמת ברק וצרפת, חדר לתודעה שלי אתמול, ומתישהו, קצת לפני השינה, הכל התחיל להתערבב. אתמול בלילה השקעתי מחשבה עמוקה בנושא מי ינצח בסוף השבוע, הארי פוטר או הראל סקעת? סקעת יותר חתיך, אבל להארי יש מועדון מעריצים גדול יותר. מה רבה היתה הפתעתי כשהמנצחת היתה בכלל צרפת (2:1 בזמן פציעות, לא פחות!).

למראית עין, הכל בסדר אצל הארי פוטר. שבוע שני בקולנוע, הוא עדיין שומר על המקום הראשון, הבריאות בסדר, החיים יפים. אבל מתחת לפני השטח, לא הכל כל כך אידילי במשפחת פוטר. אחרי סוף השבוע הראשון העצום שלו (93 מיליון), 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן' הכניס השבוע רק 35 מיליון – ירידה של 62%. פרשננו מוסר: אאוץ'. אם ימשיך בקצב הזה, הארי השלישי יזכה לכבוד המפוקפק של הפיכה לסרט הפחות מצליח מבין שלושת סרטי פוטר עד כה. זה הכל בגלל שהם נתנו את השורה של רון להרמיוני, החצופים האלה.

'האסיר מאזקבאן' רחוק מלהיות כישלון. סרט שפותח עם 93 מיליון דולר צריך מאוד להתאמץ כדי להיות כישלון. זה לא שהפקת הסרט הרביעי בסדרה תבוטל. אבל נראה שהסרט השלישי מוריד את הארי ממעמד של סדרת-על, שרק 'שר הטבעות' ו'מלחמת הכוכבים' יכולים להסתכל עליה בגובה העיניים, לסרטים שהם בלוקבאסטר אחד מיני רבים. על תחרות עם 'שרק' אין בכלל מה לדבר.

אחרי ארבעה שבועות בבתי הקולנוע, 'שרק 2' עדיין יושב חזק במקום השלישי, ובלי מהומה ממשיך לצבור ירוקים בקצב מבהיל. רשימת ההישגים שלידם שרק סימן V השבוע: הוא חדר אל העשיריה העליונה של כל הזמנים, בה הוא יושב כרגע במקום התשיעי, ובתוך כך גם דחק החוצה את 'מוצאים את נמו' והפך לסרט האנימציה המצליח ביותר אי פעם. אין שום פלא שבדרימוורקס, שיכורים מהצלחה, לא רק מתכננים כבר את 'שרק 4' אלא גם שוקלים ברצינות לתת לחתול במגפיים, גנב ההצגה של 'שרק 2', סרט ספין-אוף משלו.

היו גם סרטים חדשים השבוע. לא משהו ענק כמו בשבועות האחרונים. סולידי, שום דבר באמת גדול. וכשאני אומר "סולידי, שום דבר באמת גדול", אני מתכוון לשלושה סרטים שסכום התקציבים המדווחים של שלושתם הוא 250 מיליון דולר. עניין של פרופורציות. רק מה, מעל לכל שלושת הסרטים האלה ריחפו סימני שאלה גדולים, וכל שלושתם קיבלו ביקורות רעות עד נוראיות. ובכל זאת, גם כאן אין כישלונות מהדהדים: שלושת הסרטים התמקמו בין המקומות השני לחמישי, עם סכומים שבין 21 ל-25 מיליון דולר. סולידי, שום דבר באמת גדול.

אל המקום השני נכנס 'The Chronicles of Riddick', או בעברית 'רידיק: המסע מתחיל', שם קצת תמוה עבור סרט המשך. רידיק (וין דיזל) הופיע לראשונה ב'פיץ' בלאק', חיקוי מוצלח למדי של 'שובו של הנוסע השמיני'. הסרט נעשה בתקציב קטן יחסית ולא שבר שום קופה, אבל עשה בסופו של דבר רווחים יפים בוידאו ו-DVD. דייויד טווהי, במאי הסרט, הצליח איכשהו לשכנע את אולפני יוניברסל שלדמותו של רידיק (וין דיזל. אמרתי כבר?) מגיע יותר מזה, הרבה יותר: טרילוגיית מדע בדיוני ענקית עם המון חלליות, ומכות, ווין דיזל, ופיצוצים וכאלה דברים, ש'פיץ' בלאק' יהיה עבורה כמו 'ההוביט' ל'שר הטבעות'. 'רידיק: המסע מתחיל' הוא הסרט הראשון באותה טרילוגיה תיאורטית, אבל לאור הביצועים שלו השבוע – 24 מיליון דולר – בכלל לא בטוח ששני הסרטים האחרים באמת יגיעו אי פעם.

ב'רידיק' משתתפים, מלבד וין דיזל, גם תנדי ניוטון (השחיפית מ'משימה בלתי אפשרית 2') וג'ודי דנץ', הבריטית הכבודה שמועמדת לאוסקר בכל שנה כמעט. לרוע המזל הביקורות עליו נותנות את הרושם שכמו רוב הסרטים מסוגו, גם הוא סובל מעלילה טיפשית, טקסטים רדודים וכל זה (אבל האפקטים אחלה). אלינו הוא יגיע אלינו ב-5 באוגוסט.

את החתול שבמקום הרביעי אתם מכירים: גארפילד, גיבור רצועת הקומיקס שפעם היתה מצחיקה. גארפילד הוא חתול זקן מאוד – השבוע הוא חגג את יום הולדתו ה-26, ומלבד הקומיקס הוא הספיק לככב בכמה סדרות טלוויזיה ובכמה מיליוני כרטיסי ברכה וצעצועים, אבל לקולנוע הוא עוד לא הגיע עד היום, ואולי עדיף ככה. 'גארפילד – הסרט' לקח את 'סקובי-דו' כמודל והשתדל לחקות אותו: לקחת את הגיבור המצויר, להפוך אותו ליצור תלת ממדי ממוחשב (משהו שנראה בדיוק כמו בובה של גארפילד, אבל ממש לא כמו חתול), ולעשות מסביבו סרט שמיועד לגיל הרך, מתוך הנחה שהמבוגרים יגיעו ממילא בשביל הנוסטלגיה. לפחות היתה ליוצרי 'גארפילד' הברקה אחת – להביא את ביל מאריי כקולו של החתול. המבקרים, לא הפתעה גדולה, מתעבים את הסרט. אחד אפילו הרחיק עד כדי לטעון ש'גארפילד' גורם לך להתגעגע ל'חתול תעלול' בגירסת מייק מאיירס, אבל זאת בטח הגזמה. זאת חייבת להיות הגזמה. זאת הגזמה, נכון?

ממש לא רחוק מאחורי גארפילד נמצא 'The Stepford Wives', ובעברית 'נשים מושלמות'. במקור, זה היה סרט אימה מוזר מ-1975. הגרסה החדשה, בבימויו של פרנק אוז, נראית כאילו היא לא החליטה אם היא סרט מתח או קומדיה. בפעם הקודמת שבה פרנק אוז חידש סרט מדע בדיוני ישן, זה היה נהדר ('חנות קטנה ומטריפה'), אבל זה היה מזמן. הניסיון החדש, לפי הביקורות, מוצלח הרבה פחות. ניקול קידמן ובעלה מגיעים לעיירה סטפפורד, שבה כל הנשים הן מושלמות להגעיל. אילו דברים מסתוריים מתרחשים מאחורי דלתות נעולות בסטפפורד? לעולם לא תוכלו לנחש, אלא אם כן ראיתם את הטריילר.

אחרי שלושה שבועות בין עשרת הגדולים, הישג מרשים לכל הדעות, 'Super Size Me' עזב את העשיריה (מגיע לו כפיים!). את מקומו כסרט הבלתי-סביר שנמצא בין המקומות האחרונים תופס 'Saved!', שהוקרן בשבועות האחרונים בהצלחה מרובה בהפצה מצומצמת, והשבוע הפצתו הורחבה. את הסרט אפשר לתאר כגרסה הנוצרית ל'ילדות רעות' – קומדיה שמתרחשת בתיכון נוצרי אדוק, וכבר הספיקה, כמובן, להרגיז את אותם נוצרים אדוקים שעליהם היא צוחקת. כוכבת הסרט היא ג'נה מאלון, מי שהיתה החברה של דוני ב'דוני דארקו', ומאז נתקעה בטייפקאסט של הטינאייג'רית הבעייתית והמסתורית. כאן היא משחקת ילדה טובה שאוהבת את ג'יזוס, שניסתה רק להציל חבר טוב מחטא ההומוסקסואליות, נכנסה להריון ומוצאת את עצמה מנודה. עוד משתתפים מנדי מור ומקאולי קולקין, אבל זה דווקא בסדר, או ככה אומרים.

בשבוע הבא, בעיתוי תמוה, יוצאות שלוש קומדיות: הקומדיה הבן-סטילרית 'Dodgeball', גרסה חדשה ומאוד מאוד לא נאמנה למקור של 'מסביב לעולם ב-80 יום' עם ג'קי צ'אן, ו'הטרמינל', הקומדיה הרומנטית של סטיבן ספילברג וטום הנקס. אם אתם שואלים אותי מי מהשלשה ינצח, אני הולך על בטוח: סשה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 34.9 (158.0)
2. The Chronicles of Riddick – 24.3 (24.3)
3. Shrek 2 – 23.3 (353.3)
4. Garfield: The Movie – 21.7 (21.7)
5. The Stepford Wives – 21.4 (21.4)
6. The Day After Tomorrow – 14.5 (153.1)
7. Raising Helen – 3.7 (31.1)
8. Troy – 3.4 (125.6)
9. Saved! – 2.5 (3.7)
10. Mean Girls – 1.5 (81.3)