דו"ח קופות שבורות – 15.10.2006

שום סאבטקסט לא יהפוך את התמונה הזאת ליותר מגוחכת ממה שהיא ממילא.אנחנו שוב על ארגזים. כל כך הרבה קופסאות קרטון, מורכבות ומפורקות, מפוזרת ברחבי הבית, עד שהדירה נראית כמו סרט של גונדרי. אני ולונג שוב עוברים דירה, ושוב מותשים בגלל זה (ובגלל בזק, ששוב ניתקו אותנו מהאינטרנט מוקדם מדי).

זה לא שהדירה הנוכחית שלנו היתה כל כך גרועה. היא היתה נחמדה, עם כמה בעיות מובנות שנובעות מהעובדה שהבניין שבו היא שוכנת הוא אזרח ותיק. היו לה גם בעיות אחרות: למשל, בעלי חיים. ואני לא מדבר רק על הג'ירפה, הדג והחתולות; אני מדבר בעיקר על מגוון מדהים של תושבי ממלכת החרקים. עובדה ידועה היא שאם תשאירו בנקודה כלשהי בדירה מזון כלשהו, בתוך כ-15 שניות יבואו נמלים וייקחו אותו. אבל אלה לא תמיד אותן נמלים. יש את הנמלים של הלחם, והנמלים של הקולה; הנמלים של האוכל של החתולות, והנמלים של הבשר (יש להן צבתות). הן לא מתערבבות זו בזו, ונבצר מבינתנו להבין איך הקירות של הבית הזה מצליחים להכיל כל כך הרבה סוגים שונים של נמלים – וכולן בעלות גישה מיידית אל המטבח. יש עוד כמה חרקים עונתיים שגרתיים יותר, והם לא הדבר הכי גרוע שהזואולוגיה הדירתית הציעה לנו במהלך שהותנו.

אתם באמת לא רוצים לשמוע על הדבר הכי גרוע.

גם אם הייתם רוצים, לא הייתי מספר לכם, כי אנחנו במשא ומתן כרגע על מכירת זכויות ההסרטה של העסק. אומרים שייצא מזה סרט אימה משהו בן זונה. אמנם עדיין לא ברורים הפרטים, כגון מי יביים את זה וכו', אבל אנחנו כבר יודעים כמה הסרט יכניס בסוף השבוע הראשון שלו בארה"ב. עשרים מיליון דולר. פלוס מינוס.

עכשיו בא הקטע המוזר: לפני שנתיים, כשארזנו את מטלטלינו וחתולינו החיפאיים ועברנו לדירה הזאת, הפסקנו את תהליך האריזה רק כדי לכתוב את הדו"חקו שבו בישרנו על צאתו של 'הטינה' לאקרנים בארה"ב. והנה, השבוע, כשאנחנו נמצאים במצב כמעט זהה, מי מגיע לקולנועים באמריקה? 'הטינה 2'. קריפי. אני מקווה שהמפיקים ייקחו הפסקה קצת יותר ארוכה לפני הפקת 'הטינה 3', כי באמת שאין לי כוח לעבור דירה שוב כל כך מהר.

החדשות הטובות ל'הטינה 2' הן שהוא נמצא במקום הראשון השבוע: החדשות הרעות הן שביחס לסרט הראשון בסדרה, סרט ההמשך נכשל. 'הטינה' הראשון, מסיבה לא ממש ברורה, פתח עם 39 מיליון דולר בסופ"ש; סרט ההמשך, כמו כמעט כל סרט אימה בשנה האחרונה, עשה עשרים מיליון דולר, פלוס מינוס. סטנדרטי כזה.

פרט מעניין לגבי כוכבת 'הטינה' הראשון, שרה מישל גלר: לא רבים יודעים זאת, אבל לפני שכיכבה ב'הטינה' היא השתתפה בסדרת טלוויזיה פופולרית למדי שבה שיחקה ציידת ערפדים. שמ"ג אמנם משתתפת גם בסרט ההמשך, אבל מפנה את הבמה במהירות לכוכבת סדרה אחרת – אמבר טמבלין מ'ג'ואן מארקדיה', שמגלמת את אחותה. ג'ואן מגיעה לטוקיו בעקבות באפי, וכמובן, מסתבכת גם היא עם הרוחות שעושות אאאאאאאאא, וכל הסיפור מתחיל שוב. באשר לביקורות, אם בסרט הראשון היתה מחלוקת כלשהי בין המבקרים בשאלה האם מדובר בסרט אימה יעיל אך טיפשי או טיפשי אך יעיל, הפעם יש הסכמה: 'הטינה 2' גרוע. אין היגיון, אין עניין, אין הפחדות.

למעשה, 'הטינה 2' שהה במקום הראשון רק יום אחד – יום שישי (ה-13). הכנסותיו ביום הזה הספיקו כדי לתת לו את המקום הראשון של הסופ"ש כולו, גם אם בימים שבת וראשון 'השתולים' מכר יותר כרטיסים. 'השתולים', המקום הראשון של השבוע שעבר ואחד הסרטים עטורי השבחים ביותר השנה, בינתיים (זה של סקורסזה עם ליאנורדו ומאט דיימון וג'ק ניקולסון, כן?) ספג השבוע ירידה של 29% בלבד – יציבות מצוינת, בעיקר עבור מה שהוא ביסודו סרט אקשן. הסרט הגיע בינתיים להכנסות כוללות של 57 מיליון דולר, ובקצב הזה, נראה כאילו ה-100 מיליון בהחלט בהישג יד.

אל המקום השלישי, עם 12 מיליון דולר, נכנס 'איש השנה', סרט שנשמע מאוד מבטיח: סאטירה פוליטית שביים בארי לוינסון ('לכשכש בכלב'), בכיכובו של רובין וויליאמס. זה פחות מבטיח כשנזכרים שמאז 'לכשכש בכלב', ב-1997, בארי לוינסון עשה רק שטויות (כמה מאותן שטויות: 'ספרה', 'באנדיטס' ו'קנאה'), וגם רובין וויליאמס הוא לא מה שהיה פעם. וויליאמס משחק מנחה טוק-שואו, שבתור בדיחה, נרשם כמועמד לנשיאות ארצות הברית – וכמובן, נבחר, ועכשיו צריך להתמודד עם העולם האבסורדי של הפוליטיקה. אבל ההומור הפוליטי, אומרים המבקרים, מנומס מדי ולא אומר הרבה יותר מהמקבילה האמריקאית ל"איזה ליצנים יושבים שם בכנסת, אה?". לכן הוא גם לא הכי מצחיק.

אל המקום השישי נכנס סרט אקשן בשם 'The Marine', בכיכובו של מתאבק ה-WWE ג'ון סינה. WWE הקימה לאחרונה חברת הפקות, 'WWE Films' במיוחד כדי ליצור סרטים גרועים בכיכובם של המתאבקים שלהם; מוקדם יותר השנה כבר יצא 'See No Evil' בכיכובו של שרירן אחר, קיין. אבל מכיוון ש-WWE לא טורחים לעשות גם סרט שיהיה שווה צפייה מסביב למתאבק התורן, הקהל שלהם מוגבל מראש אך ורק למעריצים שרופים של ה"ספורט" הזה, כלומר אנשים שממילא לא אכפת להם מעלילות מפגרות להדהים, משחק מגוחך או סצינות מכות שנראות ריאליסטיות פחות מקרב פנטומימאים. מעודד לדעת שאפילו באמריקה, שנחשבת למעוז הטמטום, הקהל הזה די קטן, והוא הצליח להביא את 'The Marine' להכנסות של 7 מיליון דולר בלבד.

קהל אמריקאי ספציפי אחר הוא הנוצרים האדוקים, האנשים שלא ילכו לסרט אלא אם כן המטיף בכנסיה אמר להם שזה כדאי. גם לאלה יש סרטים משלהם, שעושים סכומים צנועים אבל סבירים (וכמובן, היה גם את המקרה של 'הפסיון של ישו', שהכנסותיו היו רחוקות מאוד מצניעות). חברת פוקס המאה ה-20 החליטה לנצל את הקהל הדתי ופתחה מחלקה להפצת סרטים המיועדים אליו, שנקראת FoxFaith. אלא שהסרט הראשון שלהם, 'לילה אחד עם המלך', לא נראה נוצרי במיוחד: זה לא פחות ולא יותר מאשר סיפור מגילת אסתר. הדסה, ושתי, ארור המן, ברוך מרדכי, ככה יעשה לאיש והכל. מי יודע, אולי הם הצליחו לדחוף פנימה את ג'יזוס באיזה מקום. לסרט יש דווקא צוות שחקנים מכובד: ג'ון רייס דייויס, אותו אתם מכירים בין השאר בתור גימלי, משחק את מרדכי היהודי (זה אחד המקומות שבהם אני צריך להבהיר שאני לא צוחק? טוב, אני מבהיר), ופיטר או'טול הוא שמואל הנביא, שאמנם לא השתתף במגילת אסתר, אבל קיבל פלאשבק כדי להסביר מה יש להמן האגגי נגד היהודים. זה עניין משפחתי. 'לילה אחד עם המלך' הוא אולי לא אמנות גדולה, המבקרים מגדירים אותו במקרה הטוב כהפקת טלוויזיה לא רעה, אבל יהיה מעניין לראות אם מפיץ ישראלי כלשהו ייקח את האתגר ויפיץ אותו בארץ בפורים הקרוב.

בשבוע הבא נתחיל לנסות לסדר את דירתנו החדשה, ובאמריקה יהיה שבוע מעניין עם כמה סרטים מבטיחים של במאים מקיימים. 'גיבורי הדגל' של קלינט איסטווד, 'מארי אנטואנט' של סופיה קופולה, 'יוקרה' של כריסטופר נולאן, וגם 'פליקה' של מישהו שלא שמעתם עליו, אבל עם סוסים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את מספר זני הנמלים בדירה בהתאם לשעה ביום.

1. The Grudge 2 – 20.8 (20.8)
2. The Departed – 19.0 (57.0)
3. Man of the Year – 12.3 (12.3)
4. Open Season – 11.1 (59.3)
5. Texas chainsaw Massacre: The Beginning – 7.5 (30.2)
6. The Marine – 7.1 (7.1)
7. The Guardian – 5.9 (41.1)
8. Employee of the Month – 5.3 (19.6)
9. One Night with the King – 4.1 (4.1)
10. Jackass: Number Two – 3.3 (63.4)