דו"ח קופות שבורות – 16.12.2001

ראשית כל, כמה הודעות מטעם
המערכת: מי שלקח יום חופש
ב-27 לדצמבר מתבקש להחזיר
אותו לבעליו. מפגש המשהו-קון,
שהיה אמור להיערך באותו תאריך,
נדחה למועד מאוחר יותר, למרות
התרוצצויותיה של לונג ושחיקת אצבעותיה על המקלדת והטלפון.

הודעה שניה: זה עשוי לבוא אליכם בהפתעה, אבל יותר משני סרטים יצאו השנה. כולם כבר ראו את 'הארי פוטר'? לכולם כבר יש כרטיסים ל'שר הטבעות'? יופי. אבל מה עם היתר? מה עם איזו ביקורת בשבילנו? תיבת הדואר של 'עין הדג' עומדת ריקה להפליא כבר קרוב לחודש, והעורכים אובדי עצות. אחד מהם גם צריך לקום מחר מוקדם, הוא מאוד מאוד עייף, ונדמה לו שברווזי הגומי שעל המחשב מסתכלים עליו מוזר. אולי באמת כדאי להפסיק לרטון ולהתחיל לדווח. יופי, עכשיו גם הרצפה רועדת.

ברחבי העולם שמחוץ לארה"ב, 'הארי פוטר' הוא עדיין שם המשחק, אבל בארה"ב – וניל. 'ונילה סקיי' ('שמי וניל', אלא שהמפיצים בארץ בחרו הפעם באופציית התעתיק חסר המשמעות מלועזית, וגרמו לו להשמע כמו סרט תעודי על אחיו התאום האובד של ונילה אייס) הוא רימייק של סרט ספרדי בשם 'פקח את עיניך', של אלחנדרו אמנבר – במאי/תסריטאי/מלחין (שסרטו האמריקני הראשון, 'האחרים', מגיע לארץ בסוף שבוע זה). את הגרסה האמריקנית ביים קמרון קרואו ('ג'רי מגווייר', 'כמעט מפורסמים') ומשתתפים בה טום קרוז, פנלופה קרוז (באיות שונה, לפחות עד החתונה) וקמרון דיאז. העלילה אמורה להיות סבוכה ונפתלת עם שפע הפתעות וטוויסטים בדרך, ודוקא בגלל זה מה שהתפרסם עליה הוא מאוד מצומצם: קרוז מתאהב בקרוז, ואז קמרון, האקסית המיתולוגית והפסיכוטית, מסיעה אותו בחדווה לתוך עץ ומשחיתה את פניו המושלמות (ותסרוקתו המושקעת). ואז, מה? ספוילר.

קמרון קרואו, במאי שהוא חביב המבקרים, מחדש סרט עטור שבחים – בלי לקרוא אפילו ביקורת אחת, יכולתי להגיד לכם שהמבקרים משתגעים על 'ונילה סקיי'. והייתי טועה. מפתיע, אבל כנראה שמשהו התפקשש בדרך. רוב המבקרים לא אהבו את הסרט בכלל, קראו לו מבולבל, לא קוהרנטי ואפילו בלתי מובן. הקהל נחלק לשניים: הרוב שונאים את הסרט, והיתר טוענים שהרוב טיפש, ושמדובר ב"סרט לאנשים חושבים". אבל בכל מקרה, טום קרוז הוא טום קרוז, אולי השחקן מושך הקהל מספר 1 בעולם (וגם הרומן בינו לבין קרוז השניה בוודאי לא הזיק ליחסי הציבור). 'ונילה סקיי' לקח את המקום הראשון, עם 25 מיליון דולר, כנראה בדרך ליישום עצבני של קללת ה-50%. בסוף ינואר נוכל גם אנחנו לשפוט, האם מדובר בהברקה או בזבל.

לעומת זאת, הביקורות הרעות על 'Not Another Teen Movie' ('לא עוד סרט נעורים') לא צריכות להפתיע אף אחד. מבקרים לא אוהבים סרטי נעורים, לא אוהבים פארודיות, ובוודאי שהם לא אוהבים פארודיות על סרטי נעורים שנוטות לכוון בדיחות הגועל. שניים מבין חמשת התסריטאים של 'Teen Movie' היו שותפים גם לכתיבת 'Scary Movie', הידוע אצלנו כ'מת לצעוק', וכמו בסרט ההוא, גם כאן צוות השחקנים מורכב מאלמונים. ובכלל, הסרט הזה מאוד רוצה להיות 'מת לצעוק', הפרודיה הגסה והזולה שהכניסה 140 מיליון דולר בארה"ב בלבד, ועד היום לא ברור למה או איך. בינתיים הראיות הנסיבתיות מראות ש'מת לצעוק' היה תופעה חד פעמית. 'לא עוד סרט נעורים' נכנס למקום השלישי, עם הכנסות סבירות של 13 מיליון.

ביתר הרשימה הכל כרגיל. 'ה-11 של אושן/שחק את המשחק' ירד ב-40% סולידיים מהשבוע שעבר. מנגד, 'הארי פוטר' 'מפלצות בע"מ' ו'Behind Enemy Lines' ירדו באופן מתון יותר. 'Out Cold' ו'Domestic Disturbance' (שם עברי: 'עד לרצח') עפו מהעשיריה, בעוד 'אמלי' מצליחה עדיין להאחז בקצה. אבל תסתכלו טוב על הרשימה הזאת, כי את רוב הסרטים האלה לא תראו כאן בשבוע הבא. כריסטמס מביא איתו מבול סרטים שלא היה כמוהו – לא פחות משישה סרטים חדשים יוצאים בהפצה רחבה, רובם בעלי פוטנציאל שבירת קופות רציני: 'The Majestic' עם ג'ים קארי, 'קייט ולאופולד' עם מג ראיין ויו ג'קמן, 'ג'ו מישהו' עם טים אלן, סרט האנימציה לילדים 'ג'ימי ניוטרון' והקומדיה 'How High'. אה, וגם הסרט הזה עם הטבעות (תזכורת – יש לכם עוד יומיים (כמה?) לשלוח את הימוריכם בנוגע לגובה ההכנסות שלו). יהיה חג שמח במיוחד.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Vanilla Sky – 25.0 (25.0)
2. Ocean's Eleven – 22.1 (72.3)
3. Not Another Teen Movie – 12.6 (12.6)
4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone – 9.9 (253.2)
5. Behind Enemy Lines – 5.4 (38.8)
6. Monsters, Inc. -5.0 (218.9)
7. Spy Game – 2.5 (57.8)
8. Black Knight – 2.0 (29.7)
9. Shallow Hal – 1.5 (67.0)
10. Amelie – 0.8 (12.6)