דו"ח קופות שבורות – 16.5.2004

The Athena Bulls (led by their MVP, Achilles) on their way to the playoff match vs. the Trojan Horses.מאז שמחתרת אתרי הבידור העצמאיים השוכנת בשכונת רוממה שבחיפה החליטה להיפגש למשחקי כדורסל בימי שני, כתיבת הדוחק"ו מיד לאחר המשחק הפכה לשגרה. הבעיה עם זה היא שכשהעורכים מתיישבים בסופו של משחק משעשע אך מייגע אל המחשב ומנסים להסביר מה קרה השבוע בארה"ב ולמה, הם עדיין קצת מותשים ורואים נקודות כתומות מול העיניים. אז מה, כל פעם נפתח את הדו"חקו בדיווח על משחק הכדורסל האחרון? שיהיה. אם אתם חייבים לדעת, התוצאה בסיום היתה 1 רגל מכופפת, 3 אצבעות כואבות וכמה רגעים משעשעים של ריקוד מודרני (אם כי למרות הטענות החוזרות, שום דג לא נגח בכדור עם האף). ועכשיו לסרטים.

אנחנו כבר בשבוע השני של הקיץ, ומי לא בא? ההיסטריה. לפני שנה, אם אתם זוכרים, בנקודה הזאת היינו בין פתיחה של 85 מיליון דולר ל-92 מיליון, קיטרנו על זה ש'אקס-מן 2' מתאחר להגיע לארץ, וקנינו כרטיסים שבוע מראש ל'מטריקס Reloaded'. השנה הכל רגוע. 'ואן הלסינג' שיצא בשבוע שעבר לכל היותר הרעיד קצת את הקופות, והדיון הציבורי בקשר אליו עוסק בעיקר בשאלה האם הסרט הוא כל כך רע שהוא טוב, או שהוא סתם כל כך רע. השבוע יצא 'טרויה', עוד בלוקבאסטר-וונאבי, ושוב לא נשמע קולו של המון אדם השועט לבתי הקולנוע ורומס את כל מה שבדרכו. זה קיץ זה?

אחרי פתיחה לא-ענקית בשבוע בעבר (51 מיליון), השבוע התברר באמת מה עומק הבוץ ש'ואן הלסינג' תקוע בו. הסרט הכניס השבוע 20 מיליון וטיפונת, ירידה של 60% מהשבוע שעבר. בקרב סרטים שהכנסותיהם השבועיות נמדדות בעשרות מיליונים, קיצוץ ההכנסות בחצי בסוף השבוע השני אינו דבר נדיר, אבל ירידה של 60% היא בכל זאת עניין לא נעים בכלל. ה"בלוקבאסטר" הזה הכניס עד כה 85 מיליון דולר בלבד, בערך חצי מעלות ההפקה שלו, לא כולל פרסום. זה לא נראה טוב.

בינתיים, את המקום הראשון כבש הסרט הגדול הבא, אבל גם הוא עשה את זה בצניעות יחסית. 47 מיליון דולר, זה הסכום שהשיג 'טרויה' בסוף השבוע הראשון בארה"ב. יש לזה שפע של תרוצים: הסרט הוא ארוך, הוא מדורג R, הוא לא המשכון, וסרטים היסטוריים אף פעם לא עושים הרבה כסף בסוף השבוע הראשון (מישהו טרח לברר את זה). יש בסיס להניח ש'טרויה' יזדקן בכבוד הרבה יותר מ'ואן הלסינג', אבל כרגע, גם המצב שלו לא נראה מזהיר.

'טרויה', כמו שכבר ידעתם, מבוסס בחופשיות על 'האיליאדה' ומספר את תולדות הקרב על העיר טרויה, מינוס כל הקטע של אלים, מפלצות וכשפים, אבל כולל הרבה גברים בחצאיות. בראד פיט, הוא ולא מלאך, מגלם את אכילס, עילית הלוחמים היוונים. אורלנדו בלום, הוא ולא שרף, מגלם את פאריס, הנסיך הטרויאני הפינוקי. אריק באנה, הוא ולא ענק, הוא הקטור, אחיו של פאריס ומנהיג הצבא הטרויאני. בתפקיד אלף הספינות ו-50 אלף הלוחמים היוונים הביאו הרבה פעלולים ממוחשבים, ובתפקיד אורח: סוס ולו (…) רגל מעץ.

המבקרים תמימי דעים על כך ש'טרויה' הוא מוצלח יותר מ'ואן הלסינג', אבל מעבר לכך הדעות חלוקות: אלה שאוהבים, מתלהבים מתחושת האפוס, מהגיבורים הכריזמטיים ומהקרבות. אלה שלא אוהבים, מתלוננים על כך שהעיבוד של המקור הספרותי הוא חופשי הרבה יותר מדי, ושאין רגש אמיתי בסיפור – משהו להזדהות איתו. לכם תהיה הזדמנות להחליט לבד החל מיום חמישי הקרוב.

על פי המסורת, בשבועות שבהם משוחרר סרט פעלולים ואקשן ענק, נהוג לשחרר גם איזו קומדיה רומנטית, בשביל האיזון. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה השיטה הזאת עבדה, אבל האולפנים ממשיכים לעשות את זה. יש להניח שהם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים. גם השבוע זה קרה – מול 'טרויה' שוחרר 'Breakin’ All the Rules', מין גירסה הפוכה ל'לגמור עם האהבה': הפעם הוא(ג'יימי פוקס, 'עלי') זה שכותב מדריך מסוג "איך לזרוק את החברה שלך", והיא (גבריאל יוניון, 'מעודדות צמודות') זו שבכל זאת תכבוש את ליבו אחרי כמה אי הבנות משעשעות. שניהם, אם יש צורך לומר, שחורים, מה שמכניס את הסרט, בצדק או שלא בצדק, למשבצת הסרטים לשחורים בלבד, ובמסגרת הזו חמשת מיליוני הדולרים שהכניס הם דווקא די בסדר.

אולי בגלל חוסר ההיסטריה מסביב לסרטים החדשים, הסרטים הותיקים בטבלה השבוע (כלומר, אלה שהם לא 'ואן הלסינג') הרוויחו עוד כמה רגעים של חסד, ושמרו על רווחים נאים. הכנסותיו של 'פתאום 30' ירדו ב-29% בלבד מסוף השבוע שעבר, ואפילו 'דקה בניו יורק' של מרי-אולסן וקייט אשלי ירד ב-36%, בהחלט לא הרבה.

אבל אלוף השורדים השבוע הוא 'ילדות רעות', שבשבוע השלישי שלו ירד ב-25% בלבד, שזה ממש מעט. 'ילדות רעות' השיג בסך הכל 55 מיליון עד עכשיו: בסטנדרטים של סרטי קיץ זה אולי לא מספר גדול, אבל שלא תהיה לכם טעות – מנקודת המבט של הוצאות מול הכנסות, 'ילדות רעות' שהופק בתקציב זעום (יחסית) הוא בלי ספק הסרט המצליח ביותר בעשיריה השבוע, ואחד הסרטים המצליחים של השנה. מה שמוזר בעסק הוא שכל הסרטים האלה פונים בעיקר לנערות בגיל ההתבגרות – אז איך זה שהם מצליחים? כל הילדות האלה לא היו אמורות להיות עכשיו ב'טרויה', מזילות ריר על אורלנדו?

אז מה הלאה? בשבוע הבא יוצא 'שרק 2', ואם הוא לא יצליח להכניס את קצב הקופות להילוך גבוה, שום דבר לא יצליח. לצערנו הרב, 'שרק 2' הוא גם הסרט הגדול הראשון של הקיץ שאותו לא נראה כמעט בזמן אמיתי, אלא נאלץ לחכות עד יולי. בינתיים אפשר יהיה רק לקרוא ביקורות ולכסוס ציפורניים. החיים? אל תספרו לי על החיים.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Troy – 46.9 (46.9)
2. Van Helsing – 20.7 (85.1)
3. Mean Girls – 10.2 (55.4)
4. Man on Fire – 5.1 (64.2)
5. Breakin' All the Rules – 5.1 (5.1)
6. 13 Going on 30 – 4.1 (48.5)
7. New York Minute – 3.8 (10.8)
8. Laws of Attraction – 2.0 (15.4)
9. Kill Bill Vol. 2 – 1.6 (60.8)
10. Envy – 1.0 (11.9)