דו"ח קופות שבורות – 17.07.2005

שוק טוטאלי: בעקבות הקיצוצים בתקציב, אלפי אנשים צהובים נותרו מחוסרי רמזורים.אהבתי את זה יותר כשהשמים נפלו. ברחובות הסתובבו אנשים וזעקו שהסוף קרוב, מנהלים קפצו מהחלון בלי לברר קודם באיזו קומה הם נמצאים. מה שנקרא, אווירת חג. כל שבוע הביא איתו מספר חדש ומאיים: השפל נמשך כבר 16 שבועות! לא, 17! ירחם אלוהים על כולנו, 18! נוסו על נפשותיכם, 19! היה נדמה שמשהו ענק וקטסטרופלי קורה, ועולם הקולנוע לעולם לא יהיה כשהיה. ופתאום זה נגמר. בשבוע שעבר 'משפחת סופר-פנטסטיק' או משהו הרסו את הסריה, ואם עוד קיוויתי שזה היה אירוע חד פעמי ושהשבוע השפל והפאניקה יחזרו, הגורל רצה אחרת. שפל? איזה שפל? שלושה שבועות רצופים שהסרט שבמקום הראשון עושה מעל 50 מיליון דולר, ואתם מדברים איתי על שפל? צפירת הארגעה נשמעה, הכל חזר להיות כרגיל, רשימת הפתיחות הגדולות ביותר אי פעם שוב רלוונטית מדי שבוע. אוף. מה מעניין בזה?

במקום הראשון השבוע נמצא 'צ'רלי בממלכת השוקולד', הלא הוא 'ווילי וונקה ומפעל השוקולד', הידוע גם בכינויו 'צ'רלי והשוקולדה' ואולי בעוד כמה תרגומים שאני לא מודע להם. ווילי וונקה, צ'רלי והשוקולד הם גיבורי ספר הילדים של רואלד דאל, שב-1971 הפך לסרט ילדים קלאסי (ומעצבן, אם יורשה לי) עם ג'ין ווילדר. בסרט החדש מופיעים ג'וני דפ, האורלנדו בלום של האדם החושב, בתפקיד ווילי וונקה; פרדי היימור, הילד שכבר חלק עם ג'וני זמן מסך יקר ב'למצוא את ארץ לעולם לא', הוא צ'רלי; הרבה מים צבועים בחום הם השוקולד; והבמאי הוא טים ברטון, האיש שכולם אוהבים לאהוב אבל מתקרבים לסרטים שלו בזהירות.

הסרט, כמו הספר, עוסק בדבר קסום מאין כמוהו: מבצע קידום מכירות של חברת שוקולד. חמישה ילדים שמצאו את כרטיסי הזהב בתוך חפיסות שוקולד מתוצרת וונקה זוכים לסיור בבית החרושת ופוגשים את בעליו, ווילי וונקה המסתורי, שאם לומר את האמת נראה קריפי יותר ממייקל ג'קסון, ובהחלט לא אדם שהייתם משאירים איתו את הילדים שלכם. הסיפור, כאמור, הוא קלאסי, וג'וני דפ הוא בלי ספק ג'וני דפ, ובכל זאת היו (אני, למשל) שהביעו חשש לפני שהסרט יצא שאולי הצירוף של כתביו של סופר סאדיסט ובמאי חובב ביזאר עלול לצאת קצת מוזר מדי עבור מה שאמור להיות סרט ילדים. חוץ מזה, בפעם האחרונה שבה טים ברטון "דמיין מחדש" סרט ישן, זה נגמר ממש לא טוב.

הסירו דאגה מלבכם, 'צ'רלי בממלכת השוקולד' הוא סרט טוב. ככה, לפחות אומרות הביקורות. כן, הוא מזכיר לפעמים טריפ של סמים, ואין המון תוכן מתחת למראות המרהיבים והמוזרים, אבל שווה ללכת רק כדי ליהנות מהם. הקהל הקשיב, והלך. 'צ'רלי בממלכת השוקולד' עשה 56 מיליון דולר בסוף השבוע הזה, וטוב שכך עשה, שכן עם תקציב הפקה המוערך ב-150 מיליון דולר, פתיחה קטנה יותר היתה נחשבת לכישלון. בכל מקרה, מדובר בבוחטה, ועבר הרבה מאוד זמן מאז שבפעם האחרון סרט "ילדים" שאינו מונפש או חלק מסדרת הארי פוטר הגיע לסופ"ש עם סכום כזה.

וכאילו שסרט אחד מצליח קופתית וביקורתית זה לא מספיק, יש לסופ"ש הזה את החוצפה להביא עוד אחד. 'Wedding Crashers', או בשמו העברי 'לדפוק חתונה', הוא לא בדיוק מה שמבקרי קולנוע חולמים עליו בלילה: קומדיה עממית וגסה (הסרט מדורג R, כלומר, רבות מהבדיחות הן לא לילדים), בכיכובם של וינס ווהן ואוון ווילסון, שניהם בעלי רזומה ארוך של קומדיות לא מצחיקות. ובכל זאת, איכשהו זה קרה: המבקרים צחקו. כמו האחים פארלי בימיהם הטובים, הסרט מקבל נקודות גם על מתיקות וגם על רשעות. במבחן הקהל הוא הגיע לכמעט 34 מיליון דולר, שזה די המון. נראה שיש בסרט הזה משהו; וזה לא שהיו חסרים סרטים עם אוון ווילסון וווינס ווהן לאחרונה.

ווינס ואוון הם שני נוכלים המתמחים בפריצה לחתונות שאליהן לא הוזמנו (זה לא ממש קשה – מביאים מעטפה ריקה, ולאיש שבכניסה אומרים "מזל טוב! איך גדלת!"), כדי ליהנות מהרבה אוכל חינם ובחורות עם מצב רוח לרומנטיקה. כל זה מאוד נחמד, אבל עבורנו, כותבי הדו"חקו, האפשרות שווהן וווילסון יהפכו להיות צוות שעושה סרטים באופן קבוע, היא בלתי נסבלת. אני חושב שכולכם תסכימו על כך שבצרוף של שמותיהם האות ו' מופיעה הרבה יותר מדי פעמים. רק מלכתוב על הסרט הזה כאן המקש במקלדת שלי כבר נשחק לגמרי.

'ארבעת המופלאים', אחרי שבוע במקום הראשון, ספג ירידה של 60 אחוז. מי שמופתע, שיגיד "אני". היה ברור מהרגע הראשון שמדובר בסרט קיץ מהסוג שמופיע ונעלם. ובכל זאת, במשך עשרת הימים שהוא מוצג הוא הספיק להגיע ל-100 מיליון נקודה משהו, אז סרט ההמשך בטח כבר בדרך. בהמשך העשיריה יש עוד ארבעה סרטים שעשו מעל 100 מיליון דולר (ועוד אחד, 'משחק מכור' נמצא במקום ה-15) – אבל אף אחד מהם לא הצליח להגיע ל-200, אם כי 'מלחמת העולמות' מתקרב. 'נקמת הסית", שהשבוע גלש החוצה מהעשיריה הפותחת, נשאר הסרט היחיד השנה שמחזיק בסטטוס להיט סופר-ענק. אז אולי בכל זאת יש שפל?

בשבוע הבא יגיעו 'The Island' של מייקל "המפוצץ" ביי, 'The Bad News Bears', סרט הבייסבול של ריצ'רד לינקלייטר, ואיזה סרט אימה של רוב זומבי – 'The Devils Rejects'. האם שלושתם יפלו על הקרשים, יהפכו לכישלונות קולוסאליים ויגרמו למשקיעים בהוליווד שוב לרוץ במעגלים ולצעוק? אנחנו יכולים רק לקוות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Charlie and the Chocolate Factory – 56.2 (56.2)
2. Wedding Crashers – 33.9 (33.9)
3. Fantastic Four – 22.8 (100.2)
4. War of the Worlds – 15.2 (192.4)
5. Batman Begins – 6.0 (183.1)
6. Mr. and Mrs. Smith – 5.2 (168.3)
7. Dark Water – 4.6 (18.9)
8. Herbie: Fully Loaded – 3.6 (56.0)
9. Bewitched – 2.6 (57.0)
10. Madagascar – 2.3 (184.0)