דו"ח קופות שבורות -18.3.2001

מי זה עתיק, פתטי, אליל הבנות
ומתקמבק? לא, דוקא לא צביקה
פיק. זה סטיבן סיגל. מסתבר
שהבחור חוזר ובגדול, ואני
אפילו לא שמתי לב שהוא עזב.

מאז סוף שנות השמונים סטיבן סיגל מככב בשורה ארוכה למדי של סרטים שאת רובם גם הפיק (על פי הקרדיטים, לפחות), ובשמם העברי מוזכרת המילה 'חשבון' משום מה ('סוגר חשבון', 'חשבון פתוח', וגם 'עובר ושב', נדמה לי). אף אחד מהסרטים שלו לא היה להיט גדול באמת, אבל הם ביססו את מעמדו ככוכב אקשן לעניים. זה לא מגובה בסקר דעת קהל, אבל אני חושב שבארץ סיגל הוא פופולרי הרבה יותר מאשר בארה"ב מולדתו, אולי בגלל השם.

בשנים האחרונות הקריירה של סיגל בקרשים. הסרט האחרון שלו – שהיה אמור להיות סרט קולנוע – לא הגיע לקולנוע בכלל: אף חברת הפצה לא רצתה לרכוש אותו, והוא הוקרן בסופו של דבר רק בטלויזיה. והנה פתאום הוא חוזר לקולנוע, ואפילו מצליח לא רע בכלל. כמו שאמרה מרגלית ראובני, "איזה מצחיק זה החיים!"

'פצעי יציאה' ('Exit Wounds') הוא סרט אקשן קלישאתי (ומקבל מהביקורת יחס בהתאם) ובו סיגל והראפר DMX יוצאים נגד ארגון של שוטרים מושחתים. את הסרט ביים אנדריי ברטקוביאק (מה לעשות), צלם ותיק ובמאי צעיר, שעשה בשנה שעברה את 'רומיאו חייב למות'. ולמרות כל זה, 'Exit Wounds' נכנס למקום הראשון השבוע בארה"ב עם 19 מיליון דולר – כמעט אותו הסכום שעשה 'המקסיקני' עם ג'וליה רוברטס ובראד פיט בסוף השבוע הראשון שלו, לפני שבועיים. ממתי סטיבן סיגל אחד שווה לג'וליה ובראד ביחד? לא ברור.

במקום השני, 'Enemy at the Gates' ('אויב בשער'), דרמה מלחמתית רומנטית המבוססת בחופשיות על סיפור אמיתי שקרה בזמן מלחמת העולם השניה, עם ג'וד לאו, ג'וזף פיינס ואד האריס (המועמד לאוסקר, אגב, אבל לא על הסרט הזה). המבקרים כולם מסכימים שהסרט מרשים מאוד ויזואלית, אבל מהדרמה מתלהבים פחות. הקהל היה אולי מתלהב יותר אילו היה לסרט איזה כוכב גדול למכור (זאב רווח? סטיבן סיגל?). זהו הראשון בשרשרת של סרטי מלחמת העולם ה-II שצפויים השנה: בהמשך השנה יגיעו 'Captain Correlli's Mandolin' עם ניקולס קייג', ו-'פרל הארבור' עם בן אפלק (שהוא אמנם לא סטיבן סיגל, אבל בכל זאת משהו).

עקב הארועים, 'המקסיקני' נדחק למקום השלישי המכובד. '15 דקות' עם רוברט דה נירו, לעומת זאת, נפל למקום החמישי עם 4 מיליון דולר בלבד (לעומת 10 מיליון בשבוע שעבר) והוא מסתמן בבירור ככשלון.

רוב הסרטים החדשים של השבועות האחרונים חלפו בעשרת הגדולים ביעף – רגע אחד הם בפנים, ולפני שהספקת להגיד "הביקורת קטלה" הם עפים החוצה. כך שהשבוע נוצר מצב די מוזר, שבו כל החמישיה השניה מורכבת מסרטים בני חודש ויותר. שלישיית האוסקר ממשיכים לבלות, בזמן שיוצריהם עובדים על ניסוח נאום תודה בן 45 שניות: 'טראפיק' ו'שוקולד' מאבדים טיפה תנופה, אבל 'נמר, דרקון' הבלתי מתכלה נצמד עדיין למקום השישי. גם 'נמר, דרקון' וגם 'טראפיק' עברו השבוע את 100 מיליון הדולר, ואם אחד מהם גם ייקח את הפרס הגדול, אי אפשר לדעת איפה זה ייגמר. חוץ מהשלישיה העליזה, רק 'חניבעל' ו'Down to Earth' שומרים על מיקומם בעשרת הגדולים.

בשבוע הבא האמריקנים חובבי הסרטים צפויים להשאר בבית ולצפות בטקס האוסקר, אבל מיד אחר כך יתחילו לטפטף לאולמות הסרטים גדולי התקציב וקטני השכל, בתקווה לנצח בקרב על המקום הראשון אפילו אתסטיבן סיגל. החורף מתקרב לסופו. המצור הימי מוסר, יש אור בקצה המנהרה.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Exit Wounds – 19.0 (19.0)
2. Enemy at the Gates – 13.6 (13.6)
3. The Mexican – 8.1 (50.9)
4. See Spot Run – 5.2 (25.0)
5. 15 Minutes – 4.3 (17.9)
6. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 4.1 (100.3)
7. Down to Earth – 4.0 (56.8)
8. Hannibal – 3.7 (157.0)
9. Traffic – 3.4 (102.5)
10. Chocolat – 3.4 (55.8)