דו"ח קופות שבורות – 19.6.2005

מה בחורה נחמדה כמוך עושה בחוץ בשעה כזאת? אני באטמןאוקיי – עכשיו כבר אפשר להיכנס לפאניקה?

כשדיברו על דעיכה בהוליווד בגלל הכנסות נמוכות מהרגיל בחורף, צחקתי. כשנבהלו בגלל האכזבה מהכנסות סרטי חודש מאי, ביטלתי את זה כמקרה ותו לא. אבל אם אפילו באטמן עצמו מצטרף לשורת המאכזבים, ולא מצליח להרים להיט? אני מתחיל לחשוב שאולי בכל זאת יש משהו בגו.

העובדות היבשות: 'באטמן מתחיל', הסרט שמתחיל את סדרת 'באטמן' מחדש, יצא ביום רביעי האחרון, ואחרי שהכניס בו כ-15 מיליון דולר, הגיע לסוף השבוע, ונכנס (איך לא) למקום הראשון בטבלה. עם 48.7 מיליון דולר. קצת פחות ממה שמר וגב' סמית עשו בשבוע שעבר. מה שטוב לזוג צעיר, חסר ניסיון וסובל מקללות לא טוב לבאטמן, שלצד 'מלחמת הכוכבים' ו'מלחמת העולמות', היה אמור להיות אחד משלושת להיטי הענק הבטוחים של הקיץ. בעולם שבו כל דרדוויל עושה 40 מיליון, מבאטמן מצפים להרבה, הרבה יותר. 'באטמן מתחיל' הביא, בעצם, סכום די דומה להכנסות הסופ"ש הראשון של סרטי באטמן הקודמים: 'באטמן' הראשון הכניס בסוף השבוע הראשון שלו 40.5 מיליון דולר, ו'באטמן לנצח' – 52 מיליון. הבעיה היא שכל זה קרה לפני שמונה עד 16 שנים. מחירי הכרטיסים עלו מאז לא מעט, והכנסות הסופ"ש של הבאטמנים ההם שקולות ל-60-70 מיליון דולר של היום. בהתחשב בעליית מחירי הכרטיסים, הפתיחה של 'באטמן מתחיל' היתה הקטנה ביותר מבין כל סרטי באטמן – כולל, אוי לבושה, את 'באטמן ורובין' הידוע לשמצה, שעד היום יש אנשים שמפחדים לומר את שמו המלא.

אז מה, 'באטמן מתחיל' גרוע עוד יותר מ'באטמן ורובין'? אז זהו, שממש לא. להיפך. אם תשאלו את המבקרים, זה הבאטמן הכי מוצלח שהיה אי פעם. הוא מקבל שבחים כאילו היה ביוגרפיה מועמדת לאוסקר על חולה סרטן עיוור שמנגן בכינור. כשאתה קם בבוקר ומגלה שמבקרי הקולנוע אוהבים את סרט הקומיקס האחרון יותר מהקהל, אתה יכול להיות בטוח שמשהו לא בסדר עם העולם. בקרוב נוכל לשמוע את שניצקליין מספר מעל דפי העיתונות על כך ש"'אקסטרה-מן 3' מתכתב עם הגל החדש המארוולי, וגם אינו חף ממסרים חברתיים בנוסח האקס-מן", בעוד שבטוקבקים בוואינט ילדים בני 12 יתווכחו האם "קים קי-דוק שולטטטטטט" או ש"בונה אחי הסרט של פרנסואה אוזון משהו פגגגגזזזז!!11 חעחעחעחעחעח כנסו דחוף". באמת. זה מה שהולך לקרות. שלא תגידו שלא אמרתי לכם.

אז מה בכל זאת קרה, לעזאזל? הסבר אפשרי אחד לחוסר ההצלחה היחסי של באטמן הוא שהסרט לקח את עצמו יותר מדי ברצינות. סופר-הגיבורים מנסים כבר הרבה זמן להוכיח שהם לא עניין לילדים בלבד, אבל הם בהחלט בעלי עניין גם לילדים. 'ספיידרמן' לא היה מצליח כל כך בלי המוני המעריצים שעדיין לא עברו בר-מצווה. 'באטמן מתחיל', בניסיון להתרחק ככל האפשר מהקאמפ וההצטעצעות של הסרטים הקודמים, הופך את באטמן למציאותי ככל האפשר, מכיל הרבה דיבורים ויחסית מעט אקשן, ובקיצור – הוא הפך לסרט למבוגרים. וכשאתה מנסה להיות הלהיט של הקיץ, זאת כנראה טעות גדולה. או זה, או שנביאי החורבן צודקים, והקהל פשוט נוטש את בתי הקולנוע.

הביצועים הבלתי מספקים של איש העטלף הביאו לכך שהכנסות כלל הסרטים בסוף השבוע היו, זה השבוע ה-17 ברציפות, נמוכות יותר מאלה של השבוע המקביל בשנה שעברה. בדו"חקו כמו בדו"חקו, יש מי שטורח לחפש ולמצוא שיאים ותקדימים, וכך אנחנו יודעים שהפעם הקודמת שבה חל שפל ארוך כל כך היתה בשנת 1985. דברים בגו?

'מר וגב' סמית', הפתיעו לטובה אמנם בשבוע שעבר, אבל זה לא עזר להם להימלט מנפילת סוף השבוע השני המסורתית של 50% (אוקיי, 48%, אם לדייק). הם נמצאים רגע לפני חגיגות ה-100 מיליון, אבל כמו 'מדגסקר' ו'היארד הארוך ביותר', ייתקעו בשלב כלשהו בין ה-100 ל-200. 'נקמת הסית" נשאר הסרט היחיד השנה, בינתיים, שמצריך מבט ברשימת השיאנים של כל הזמנים, שם הוא יושב כרגע במקום ה-11, בין 'פארק היורה' ל'שני הצריחים'.

בפינת ה"רגע פה, ותיכף נעלם": אל המקום השביעי נכנס, עם 5.3 מיליון דולר, 'הגבר המושלם' המאחד שני דורות של בלונדיניות: הילארי דאף והת'ר לוקלייר – אחת מהן היא אמא שמחפשת בן-זוג, השניה היא הילדה שמנסה לשדך לה את הגבר המושלם. הסרט מקבל קיתונות של בוז מהמבקרים בגלל העלילה המטומטמת (זה לא אני אמרתי, זה הם. מעריצותיה של הילארי דאף מתבקשות לנשום עמוק), אבל בניגוד ל'באטמן' היקר מאוד מאוד, כשהסרט שלך עולה 10 מיליון דולר גם מקום שביעי זה בסדר.

גם השבוע הבא לא נראה כאילו הוא הולך לספק את הלהיט שיציל את הקיץ מהמשבר, אבל לפחות יהיה מגוון. לילדים – לינדסי לוהאן תבעט בתחת של הילארי דאף עם 'החיפושית בהילוך גבוה', למבוגרים – ניקול קידמן תשחזר סיטקום עתיק ב-'Bewitched', ולמי ש-70 סרטי האימה שיצאו השנה לא הספיקו לו, הזומבים של ג'ורג' רומרו יחזרו ב'ארץ המתים'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Batman Begins – 48.7 (72.9)
2. Mr. and Mrs. Smith – 26.0 (96.7)
3. Madagascar – 10.7 (146.8)
4. Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith – 10.0 (348.1)
5. The Longest Yard – 8.3 (132.1)
6. The Adventures of Shark Boy and Lava Girl in 3D – 5.6 (24.0)
7. Cinderella Man – 5.6 (43.9)
8. The Perfect Man – 5.3 (5.3)
9. Sisterhood of the Travelling Pants – 3.1 (30.2)
10. The Honeymooners – 2.6 (9.6)