דו"ח קופות שבורות – 2.1.2001

ושוב שנה טובה! עוד סוף
שבוע ארוך עבר על כוחותינו
בניו יורק, הפעם סופ"ש
סילבסטר, שהוא כידוע חג לא
שווה ביחס לכריסטמס האדיר
והנפלא. כמו בשבוע שאחרי חג ההודיה, גם הפעם לא יצאו שום סרטים חדשים בהפצה רחבה, אם כי הקהל המשיך למלא אולמות, ורשימת עשרת הסרטים המצליחים השבוע היא חזרה על רשימת השבוע הקודם, בשינויי סדר קלים.

הסרטים החדשים היחידים השבוע הם כאלה המנצלים את ההזדמנות האחרונה בהחלט להכנס למרוץ האוסקר השנה. סרטו החדש של סטיבן סודרברג, "Traffic" למשל, הוקרן במשך סוף השבוע האחרון לפני תחילת השנה החדשה בארבעה בתי קולנוע בלבד ברחבי ארה"ב, אבל על פי תקנות האוסקר זה מספיק כדי להכניס אותו לתחרות. על פי הביקורות, "Traffic" הוא אחד הסרטים המשובחים ביותר השנה. כמו במקרה של "נמר, דרקון", הסרט הופיע ברוב רשימות ה"10 הטובים של השנה", והקהל הרעב לאיכות, שנמאס לו רק לשמוע על הסרט ולא לראות אותו, גדש את אותם ארבעת האולמות ברי המזל עד אפס מקום. אבל זה לא הספיק, כמובן, כדי להכנס לעשרת הגדולים.

סרטים אחרים שהוקרנו בימים האחרונים על מסכים בודדים, מאותה הסיבה, הם "Finding Forrester" עם שון קונרי, "13 יום" עם קוין קוסטנר, ו-"Shadow of the Vampire". כל הסרטים האלה יופצו לקהל הרחב במשך השבועות הקרובים.

בעשרת הגדולים, כאמור, אין הרבה חדש. רוב הסרטים הכניסו בסוף השבוע הזה פחות או יותר את אותו הסכום שהשיגו בסוף השבוע הקודם. למעשה, הירידה הגדולה ביותר בהכנסות, מלבד "הגרינץ"' העתיק, היתה של "להתחיל מחדש" ("Cast Away") עם טום הנקס, שעשה 31 מיליון דולר השבוע לעומת 40 מיליון בשבוע שעבר, אבל זה עדיין הספיק כדי לשמור בקלות על מקומו בראש הרשימה. "Cast Away" – מעין "הישרדות" לאיש אחד – חצה תוך פחות משבועיים את קו 100 מיליון הדולר, והחורף עוד ארוך. חזק, ההנקס.
"What Women Want" עם מל גיבסון נשאר במקום השני ושיחזר כמעט במדויק את הופעתו מהשבוע שעבר, וגם הוא עבר כבר את קו מאה המיליון, אם כי בשורה התחתונה "להתחיל מחדש" יגיע כנראה רחוק הרבה יותר.

סנדרה בולוק ו"Miss Congeniality" עלתה השבוע מהמקום החמישי לשלישי, עם 15 מיליון. נתיב התנועה הטבעי של סרטים ברשימה הוא בכוון מטה; סרט שמצליח לעלות משמעותו שהקהל ראה, נהנה וסיפר לחברים. העלייה של סנדרה באה על חשבון "The Family Man" שלא הצליח להמריא, ו"הגרינץ"' שאחרי 250 מיליון דולר יכול להרשות לעצמו לאבד גובה. גם "הקיסר נפל על הראש" ("The Emperor's New Groove") רושם עליה צנועה, וגם אם אין לו סיכוי להגיע לרמות ההצלחה של רוב סרטי דיסני המצוירים (100 מיליון דולר מינימום), לפחות הוא יצא מהגדרת כישלון.

גם "Vertical Limit", שייקרא בעברית "מעבר לגבול הסכנה" (כואבים, כואבים השמות העבריים האלה) שומר על יציבות, על חשבון "דרקולה 2000", שמעט המבקרים שחזו בו קטלו אותו קשות. גם "Dude, Where's My Car", ו"נמר, דרקון", שומרים על מקומם בתחתית הטבלה, וזה באמת הדבר המשותף היחיד לשני הסרטים האלה.

בשבוע הבא, אמריקה מתחילה להכנס לתרדמת החורף, והמספרים יתכווצו משמעותית. הפצת "Traffic" תורחב, "שוקולד" יצטרף לאנסמבל האיכותי, וטום הנקס ישאר כנראה במקום הראשון. שנה טובה כבר אמרתי?


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Cast Away – 31.1 (100.8)
2. What Women Want – 22.6 (111.9)
3. Miss Congeniality – 15.4 (42.6)
4. The Family Man – 14.0 (39.8)
5. The Emperor's New Groove – 11.8 (47.9)
6. How the Grinch Stole Christmas – 7.8 (252.5)
7. Vertical Limit – 6.0 (49.7)
8. Wes Craven Presents: Dracula 2000 – 5.3 (19.6)
9. Dude, Where's My Car? – 4.6 (34.4)
10. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 3.5 (12.4)