דו"ח קופות שבורות – 22.1.2001

מסתבר שלא כל יום פורים.
בשבוע שעבר, כזכור, רעדה
האדמה, היו תנודות מפתיעות,
צעדי ריקוד מגניבים וכניסה
מפתיעה של סרט חדש למקום
הראשון. כמעט שהתעוררה התקווה לחורף חמים ומרתק. והשבוע? שלושה סרטים חדשים יצאו לשוק. שלושתם עוררו ציפיה, כל אחד מסיבותיו הוא, שלושתם קיבלו בעיקר ביקורות טובות, ושלושתם צנחו לרשימה בשקט ובנימוס, בלי לעורר תשומת לב כמעט ובלי לשנות בכלל את הרכב השלישיה הפותחת. ושוב, הרשימה השבוע כמעט סטטית. לכן כדי למלא את הכתבה הזאת אני זקוק לחומר אחר, והנה הוא הגיע: הזוכים בפרסי גלובוס הזהב.

גלובוס הזהב, הידוע בכינויו "אוסקר II: הנקמה", הוא פרס שמוענק בכל שנה ע"י תא העתונאים הזרים בארה"ב, ונחשב לפרס השני בחשיבותו לאוסקר, וזאת למרות שאף אחד לא יודע להסביר בדיוק מהו תא העתונאים הזרים ולמה התא מחלק פרסים. איך נהיים עתונאי זר? אם שניים מהעתונאים החברים בתא מכירים זה את זה, האם חברותם בתא נפסלת, כיוון שהם כבר לא זרים? האם התא מרופד? ("מי זה האיש הזה שמסתובב פה וטוען שהוא עתונאי? לא מכיר אותו. טוב, תזרוק אותו לתא של העתונאים הזרים") האם ג'ניפר לופז מעורבת?

מתא מחתרתי כזה אפשר היה לפחות לצפות לבחירות מפתיעות ומסעירות, אבל לא. התא אפילו לא החליט מה הוא אוהב, או שהוא משתדל שלא להעליב אף אחד ולחלק את הפרסים שווה בשווה – שום סרט לא זכה השנה ביותר משני פרסים. "גלדיאטור" זכה בפרס הסרט הדרמטי הטוב ביותר, אבל ראסל קרואו הפסיד את פרס השחקן הטוב ביותר לטום הנקס ב"להתחיל מחדש". ג'וליה רוברטס קיבלה את פרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה על "ארין ברוקוביץ"' של סטיבן סודרברג, שהיה מועמד לתואר הבמאי הטוב ביותר פעמיים, על "ארין" ועל "טראפיק", אבל בסופו של דבר הפסיד לאנגלי הטאיוואני ההוא מ"נמר, דרקון". לסרט הקומי הטוב ביותר נבחר "כמעט מפורסם". בחירות מפתיעות ומרגשות. שיא הערב נרשם כאשר רנה זוולגר הוכרזה כזוכה בתואר שחקנית השנה בקומדיה על "האחות בטי", אבל לא עלתה לקבל את הפרס כיוון שהיא בדיוק יצאה לשרותים. לרגע היה נדמה שיש כאן סקופ בינלאומי הסטורי – גם לכוכבי קולנוע יש הפרשות גופניות! – אבל רנה טוענת בתוקף שפשוט היה לה ליפסטיק על השיניים, ושהכלב אכל לה את המחברת. היו קטעים.

בינתיים, מחוץ לתא, התנהלו העניינים ברשימת שוברי הקופות בעצלתיים. שלושה מהסרטים ברשימה שוכנים בה כבר יותר מחודש: "להתחיל מחדש" (מהשבוע גם בארץ), שנמצא גם היום במקום השני, הכניס עד היום 182 מיליון דולר וביסס כבר את מעמדו כאחד מלהיטי הענק של השנה (שעברה. או הלהיט, נכון לעכשיו, של השנה הזו. בחירה שלכם), וגם "What Women Want" של מל גיבסון (עדיין בלי תאריך מיועד לעליה ארצה) לא קוטל קנים – 162 מיליון לא הולכים ברגל. בתחתית הרשימה, "חביבת הקהל" (ב-5.4 אצלנו) הוא אמנם לא להיט ענק כמו שני הסרטים הנ"ל, אבל גם הוא יחצה בסופו של דבר את קו 100 המיליון, מה שהופך אותו לסרט המצליח ביותר של סנדרה בולוק מאז "בזמן שישנת", בדיוק ברגע שבו רבים כבר התחילו להספיד את הקריירה שלה.

הסרט החדש הראשון נמצא ברשימה רק במקום הרביעי, עם סכום לא ממש מרשים של 7.6 מיליון דולר, והוא "סנאצ'", שאנחנו מכירים כבר ממזמן. באמריקה, מסתבר, לא מתלהבים ממעלליהם של פושעים בריטיים. אף אחד גם לא שמע שם על "סנאצ"', אבל אם תשאלו אותם על 'הסרט החדש של בעלה של מדונה' הם ייזכרו שהם שמעו על זה משהו.

באחד מאותם צירופי מקרים מוזרים שמשום מה לא מפסיקים לקרות, גם הסרט השני שיצא השבוע הוא סרט של בעלה של מדונה. לשעבר. שון פן ביים את "The Pledge", ("השבועה"?) דרמת מתח עם ג'ק ניקולסון, שזהו הסרט הראשון בהשתתפותו מזה שלוש שנים תמימות. בסרט ג'ק חוקר שרשרת רציחות ילדים, והביקורת אחידה בדעתה: סרט טוב אך מדכא. וכשהסרט מדכא, אפילו ג'ק ניקולסון לא עוזר. "The Pledge" נכנס למקום העשירי בלבד עם 5.8 מיליון – עוד פתיחה לא מרשימה.

עוד פחות מרשימה היא הפתיחה של "The Gift" ("המתת"? לא, חס וחלילה. "הכשרון"? "היכולת"? "המתנה"?), סרט מתח על טבעי של סאם ריימי (שבימים אלה עובד על "ספיידרמן"), עם גלריה מרשימה של כוכבים – קייט בלאנשט, קיאנו ריבס, קייטי הולמס והילארי סוואנק. הביקורות התרשמו מהמשחק של כל המעורבים (כולל קיאנו!) אבל קצת פחות התרשמו מהסרט עצמו. גם הקהל, כנראה, לא התרשם. 3.5 מיליון דולר בלבד הכניס הסרט בסוף השבוע הראשון שלו, לא מספיק אפילו כדי להכנס לעשרת הגדולים.

מבין סרטי השבוע שעבר, "למצוא את פורסטר" עם שון קונרי (אצלנו ב-1.3) ו"13 יום" עם קוין קוסטנר (אצלנו ב-8.2) שוקעים לאיטם, בעוד "Double Take" (שאותו כנראה לא נראה בארץ לעולם) נעלם מהרשימה בלי להותיר עקבות אחרי שבוע אחד בלבד.

בשבוע הבא, עוד משלחת של סרטים חדשים מסתערת על ג'וליה סטיילס וטום הנקס בניסיון להפריד אותם מהמקומות הראשונים, בינהם "Shadow of the Vampire" שיתקוף מהצד האיכותי, ו"Sugar & Spice" שינסה להביס את "Save the Last Dance" במגרש שלו – אצל הטינאייג'רים.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Save the Last Dance – 16.0 (46.9)
2. Cast Away – 11.3 (182.1)
3. Traffic – 8.2 (46.5)
4. Snatch – 7.6 (7.6)
5. What Women Want – 7.0 (162.3)
6. Finding Forrester – 6.7 (29.2)
7. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 6.5 (37.7)
8. Thirteen Days – 6.4 (20.3)
9. Miss Congeniality – 6.2 (87.2)
10. The Pledge – 5.8 (5.8)