דו"ח קופות שבורות – 22.2.2004

אני יודע שקיטורים על
הצבא הם התחום של אחד
מכותבי הדו"חקו האחרים,
אבל בכל זאת: הקיצוץ
בתקציב משרד הביטחון
לא פגם בתיפקודה
של היחידה האחראית על
כך שלעולם לא ייצא לי
לראות את טקס האוסקר בנחת. אם בפעם הקודמת שוחררתי מהמילואים חסרי-הטלויזיה פחות מיום אחרי הטקס, הפעם צה"ל דורש שאני אגיע לחור אי שם בדרום משהו כמו שעתיים אחרי ש'שיבת המלך' יקבל את פרס הסרט הטוב ביותר. כלומר, אם לא יהיה ארוך מדי. להפתעתי, אנשים לא מתייחסים אליך ברצינות כשאתה אומר שאתה צריך לראות את האוסקר, בעיקר אם האנשים הם ועדת ולת"מ. לך תסביר להם שאתה עורך אתר קולנוע וקהל גדול מחכה לבדיחות חצי-מוצלחות על חשבון השימלה של רנה זלווגר (שלא לדבר על הזוכים באוסקימורון). זה כמעט כמו להיות מכבי ת"א ולבקש מאולקר הליטאית להחליף ביניכן את משחקי הבית, כי בדיוק באותו יום יש הופעה של "המורדים".

בינתיים, עורכת בכירה מסוימת באתר החליטה לפתור את הבעיה בדרך מעשית יותר, וגנבה לי את שמיכת הפוך, המעיל ומפזר החום, בטענה שאף אחד לא יגייס אותי אם תהיה לי דלקת ריאות משכנעת. לא יודע איך זה אצלכם, אבל במשרדי 'עין הדג" שבמרומי חיפה קר בימים אלה. מחוסר ברירה, אני ישן בלילות מכוסה בחתול (כלומר, אם העורכת לא גונבת גם אותו), אבל דלקת הריאות מבוששת לבוא. נזלת, לעומת זאת, יש.

כפי שהדברים נראים, את סיכום האוסקרים תעביר אותה עורכת בכירה, ואילו אני התגייסתי כדי לכתוב את הדו"חקו השבוע (טוענים שאני צריך לעשות את זה פעם בחודש-חודשיים). השבוע היה גדוש ארועים, או משעמם לחלוטין, תלוי איך מסתכלים על זה. ארבעה סרטים חדשים יצאו לאקרנים בארה"ב; השאלה היא האם מישהו הרגיש. הארוע ההיסטורי קרה דווקא בתחתית.

רגע לפני האוסקרים, 'שיבת המלך' נמצא השבוע במקום העשירי, אבל ממש ברגעים אלה נמכר הכרטיס שיביא את סך כל הכנסות הסרט ברחבי העולם אל מעל למיליארד דולר. רק סרט אחד מלבדו – 'טיטאניק' – הגיע אי פעם להישג הזה, כלומר 'שיבת המלך' כבש את תואר הסרט השני-הכי-מצליח אי פעם. מכאן אין ל'שיבת המלך' לאן לשאוף. אפילו זכיה גורפת באוסקרים לא תצליח להביא אותו אל מעל ל'טיטאניק' (1.8 מיליארד). שני הסרטים הקודמים בטרילוגיה נמצאים באותה הרשימה במקומות הרביעי והשביעי. ברשימת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם בתוך ארה"ב בלבד, 'שיבת המלך' עדיין תקוע במקום השישי. אני מקווה שאנשי 'ניו ליין' לא מאוכזבים מדי.

הכנסותיו של '50 הדייטים הראשונים שלנו' עם אדם סנדלר ודרו בארימור נפלו השבוע בכמעט 50% בהשוואה לשבוע שעבר, לא נורא. 20 מיליון דולר עדיין הספיקו לסרט כדי לשמור בקלות על המקום הראשון. אף אחד מהסרטים החדשים לא התקרב לסכן את סנדלר ושות' – ארבעת הסרטים האלה הם נשורת, סרטים נטולי ציפיות שקיבלו כולם ביקורות גרועות. אז עכשיו נעשה משחק כזה: אני מספר לכם על הסרטים החדשים שיצאו, ואתם עושים כאילו אכפת לכם.

'Confessions of a Teenage Drama Queen' נמצא במקום השני, עם תשעה מיליון דולר, והוא הוכחה שילדות קטנות הן קהל מאוד בלתי צפוי. מבין כל אותן אלילות-בנות צעירות, קשה לעקוב מי נחשבת למגניבה סוף הדרך ומי היא חדשות של השבוע שעבר. חשבתי שמנדי מור היא הילדה הכי פופולרית בשיכבה, אבל 'Chasing Liberty' בכיכובה איכזב לפני כמה שבועות. ב'וידויה של מלכת דרמה' מככבת לינדסי לוהאן ('שישי הפוך'), והסרט (קשיי ההסתגלות של טינאייג'רית מהעיר הגדולה במיקום חדש בפרברים) הפך באופן די לא צפוי לסרט החדש המצליח יותר השבוע, גם אם שובר קופות זה לא.

במקום הרביעי נמצא 'Welcome to Mooseport': נשיא ארה"ב היוצא (ג'ין הקמן) חוזר לעיר הולדתו, מוספורט, ושם מחליט לרוץ לראשות העיר נגד אינסטלטור מקומי. את האינסטלטור מגלם ריי רומאנו, מ'כולם אוהבים את ריימונד', שזה תפקידו הראשון בקולנוע, אם לא סופרים את הממותה. לרוע המזל נראה שריי שאותו כולם אוהבים עדיין לא למד את כללי המשחק בקולנוע, והוא נתפס כשהוא אומר בגלוי שהסרט הוא לא מי יודע מה (המבקרים, כאמור, מסכימים איתו לחלוטין), ושהוא מקווה שהוא לא יגרום לקריירה הקולנועית שלו להסתיים לפני שהתחילה. ככה עושים פרומושן!

במקום החמישי נמצא 'יורוטריפ', שזה, כאילו, כמו 'רוד טריפ' אבל באירופה. גם בארה"ב סובלים משמות ממוחזרים.
כפי שניתן לצפות משם הסרט, זאת קומדית נעורים/סקס/גועל, ובמפתיע זהו דווקא הסרט שקיבל את היחס החיובי ביותר (או ליתר דיוק, הפחות-שלילי) מהמבקרים השבוע. חלקם אפילו טוענים שלמרות כל הטעם הרע, הסרט אפילו מצחיק לפעמים. שערו בנפשכם. זהו גם היחיד מבין ארבעת הסרטים החדשים שכרגע מתוכננת לו הפצה בארץ (ה-3 ביוני, סמנו בלוח השנה שלכם). חבורת טינאייג'רים אמריקאיים, חלקם פליטי סדרות טלויזיה (לאנה לאנג מ'סמולוויל', דון מ'באפי') מסתובבת באירופה, המעוצבת לפי התדמית של אירופה בעיני האמריקאי האידיוט הממוצע, כלומר: מלאה בהומואים ובחורות ערומים.

אחרון, לא כל כך חביב, הוא 'Against the Ropes'. תרגום מתבקש לשם הסרט יהיה 'על הקרשים', ובצדק. זה עוד מקרה של סרט שנדחה ונדחה ונדחה: במקור, הוא היה צריך לצאת לפני שנה. זה סרט ספורט עם הקלישאות המחייבות, שמתרחש בעולם האיגרוף ובו מג ראיין מגלמת מנהלת של מתאגרף (אבל היא אישה! אף פעם לא ראינו דבר כזה!). המבקרים טוענים שעזבו, חבל על הזמן.

ביום רביעי ייצא בארה"ב 'The Passion of the Christ'. סיפורו של ישו על פי מל גיבסון, שהפצתו הוקדמה מסוף השבוע כדי לתת לבילי קריסטל וכותבי הבדיחות של האוסקר מספיק זמן כדי לצחוק עליו כראוי. אני מציין את זה כי הבדיחות האלה עשויות להכיל את המילה "רינג" (wow!, אנחנו כבר מחכים לעדכון נוסף של טופס האוסקימורון שלך!).
בסוף השבוע יצטרפו לישו 'Twisted', מותחן עם אשלי ג'אד שנראה דומה להפליא לכל שאר המותחנים עם אשלי ג'אד, 'Club Dread', קומדית-סלאשר, וההמשכון המאוחר 'ריקוד מושחת 2'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. 50 First Dates – 20.4 (71.7)
2. Confessions of a Teenage Drama Queen – 9.3 (9.3)
3. Miracle – 7.8 (50.4)
4. Welcome to Mooseport – 6.8 (6.8)
5. Eurotrip – 6.7 (6.7)
6. Barbershop 2: Back in business – 6.3 (53.2)
7. Mystic River – 3.1 (79.2)
8. Against the Ropes – 3.0 (3.0)
9. The Butterfly Effect – 3.0 (53.2)
10. The Lord of the Rings: Return of the King – 2.8 (361.1)