דו"ח קופות שבורות – 22.7.2007

אני חושב שמחר יהיה חם, אבל אני לא רוצה להתחייב על זה. די, אני לא מתחייב יותר על שום דבר. אפילו כשאני משמיע הצהרות זהירות וסבירות לגמרי, מתברר איכשהו שאני טועה. בסיום הדו"חקו הקודם אמרתי שככל הנראה עברנו את השלב של הקיץ שבו נשברים שיאי כל הזמנים בכל שבוע. לא עברו שבעה ימים ושבעה לילות, והנה, אני שוב נדרש להשתמש בביטוי "…הגדול ביותר אי פעם" בדו"חקו. החיים, כמו שאמר ג'ון לנון, זה מה שקורה לך כשאתה בסך הכל מנסה לאכול אשכולית בשקט. או משהו כזה.

אבל חכו. השיא של השבוע הוא צנוע יחסית, ונגיע אליו בסופו של דבר. פרה פרה. השבוע אמנם לא היה סרט ענק אחד שכבש את האקרנים בסערה, ובכל זאת זה היה שבוע מוצלח, כששלושה סרטים שונים הסתובבו באזור ה- 30 מיליון דולר כל אחד, בהפרשים לא גדולים זה מזה.

במקום הראשון נמצאת קומדיית הקיץ השנתית של אדם סנדלר, 'I Now Pronounce You Chuck and Larry', או בגרסה העברית המקוצרת, 'צ'אק ולארי'. הפעם חולק את המסך עם סנדלר קווין ג'יימס, שהצליח מאוד בתפקיד השמן-שליד-הכוכב-המפורסם ב'היצ'' עם וויל סמית. סנדלר וג'יימס מגלמים את צ'אק ולארי, שני כבאים, קשוחים, גבריים ובעיקר מאד מאד סטרייטים. אבל כדי לקבל את ההטבות הסוציאליות המגיעות לזוג נשוי, הם נאלצים להעמיד פני גאים ולהתחתן פיקטיבית, זה עם זה. עכשיו תכניסו 500 בדיחות על הומואים ורגע מרגש שבו מישהו מדבר על כך שצריך לקבל את השונה, וסביר להניח שיש לכם מושג לא רע על עלילת הסרט. קומדיות של אדם סנדלר הם עניין די בטוח. תמיד אפשר לסמוך עליהן שיקבלו ביקורות גרועות ויכניסו סכומים טובים, והסרט הזה לא שובר את השגרה. המבקרים שנאו אותו, קראו לו מתחנף, צבוע, סטריאוטיפי ו(הכי גרוע) לא מצחיק. בקופות הוא הגיע למקום הראשון, עם 34 מיליון דולר. למעשה, מבין הקומדיות של סנדלר, 'צ'אק ולארי' מדורג די נמוך: זאת הפתיחה הנמוכה ביותר לקומדיה בכיכובו מאז 'שטן על הזמן'. אבל זה לא מספר שצריך להדאיג אותו. הוא מן הסתם יחזור בעוד קומדיה גרועה גם בקיץ הבא.

במקום השני השבוע נמצא הארי פוטר. הרבה אנשים מיהרו להכריז שמה שפגע בהארי פוטר הוא הארי פוטר: שהשקת הספר השביעי בסדרה, שארעה בסוף השבוע, גרמה לפוטריסטים להישאר בבית, קוראים בשקיקה, במקום להגיע לקולנוע. מה שהמומחים שכחו לציין זה שכל פוטריסט שמכבד את עצמו ראה את הסרט כבר בשבוע שעבר; מי שבא השבוע היו אלה שהם לא מעריצים מושבעים, כאלה שיכולים אפילו לחכות גם עם קריאת הספר עוד יום או יומיים. אם הספר באמת פגע בסרט במידה כלשהי, ההשפעה לא היתה גדולה: 'הארי פוטר ומסדר עוף החול' הכניס השבוע 32 מיליון דולר, ירידה של 58 אחוז מהשבוע שעבר. זאת ירידה תלולה, אין ספק, אבל לא בלתי צפויה. בפעם הקודמת שבה סרט של הארי פוטר ('…והאסיר מאזקבאן') יצא בקיץ, ירידת סוף השבוע השני שלו היתה גדולה עוד יותר – 63%. מה שכן, מחזור המכירות של הספר 'הארי פוטר וה-Deathly Hallows' בסוף השבוע הזה היה דבר ששום סרט מעולם – לא הארי ולא ספארו ולא ספיידרמן – לא התקרב אליו. דווח שב-24 השעות הראשונות מצאתו לאור, נמכרו בארה"ב בלבד 8.3 מיליון עותקים של הספר; אם מניחים מחיר ממוצע של 20 דולר (והמחיר הרשמי הוא הרבה יותר), הספר הכניס בתוך יום אחד 166 מיליון דולר. רק בשביל הפרופורציה.

ההפתעה האמיתית נמצאת במקום השלישי: 'היירספריי'. מדובר בסרט שמבוסס על מיוזיקל בימתי שמבוסס על סרט (בדומה ל'חנות קטנה ומטריפה' ו'המפיקים'). הסרט המקורי היה 'ספריי' של ג'ון ווטרס, שיצא ב-1988. ג'ון ווטרס הוא אחד שהסרטים שלו מעניינים רק את המעריצים של ג'ון ווטרס, ולא אף אחד אחר ("קאלט", קוראים לזה), והסרט ההוא לא ממש שינה את העולם. אבל אחר כך הגיע המיוזיקל, ואחריו הסרט על פי המיוזיקל. כולם עוסקים בבת-עשרה בעלת מבנה גוף מלא ועצמות רחבות (אוקיי, שמנה) שמנסה להגשים את חלומה להתקבל לתחרות ריקודים טלוויזיונית למרות מבנה גופה המאתגר, וכל זאת בשנות השישים, כשהחיים היו עליזים, צבעוניים ודומים ל'אסקימו לימון', וגם סטרייטים התלבשו כמו צ'אק ולארי. את התפקיד הראשי שרה, רוקדת ומשחקת ניקי בלונסקי, אלמונית לחלוטין עד היום, אבל בסרט משתתפים גם מישל פייפר, כריסטופר ווקן, קווין לאטיפה, אמנדה ביינס, ג'יימס מרסדן, וכמובן, ג'ון טרבולטה, שמשחק, משום מה, את אמא שלה. אותו טרבולטה, אגב, כיכב לפני 30 שנה בסרט 'גריז', כך שיש לו כבר ניסיון במיוזיקלס שקרויים על שם תכשירים לשיער. בכדי להשלים את הטרילוגיה, הוא כבר מתכנן את סרטו הבא: 'קונדישינר'.

זה לא המיקום של 'היירספריי' בטבלה שמפתיע, אלא המידה שבה הסרט היה קרוב להגיע למקום גבוה יותר: הוא הכניס 28 מיליון דולר, מרחק נגיעה ממש מצ'אק והארי. ועכשיו מגיע הקטע שבו אני נאלץ להודות שהפתיחה של "היירספריי" היא הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם למחזמר.

לפני שמתרגשים ומכריזים על 'היירספריי' כעל 'צלילי המוזיקה' הבא, צריך להבהיר מה השיא הזה אומר. פעם היו בהוליווד מלא מחזות זמר – היום יש בלוקבאסטרים. כמו הדינוזאור והמיקרוגל, השניים אף פעם לא התקיימו זה לצד זה. בסוף שנות השבעים, כשהתחילה להתגבש שיטת הבלוקבאסטרים – כלומר, הפצת סרט בבת אחת במאות בתי קולנוע, בניסיון להשיג סוף שבוע ראשון גדול ככל האפשר, ואז לרדת משם – עידן המיוזיקלס היה כבר היסטוריה רחוקה. האינפלציה והנטייה להפצות רחבות יותר ויותר גרמו לכך שכל שיאי הקופה שייכים לסרטים שיצאו בעשור האחרון. מבין מעט המיוזיקלס שיצאו בעשור הזה ('שיקגו', 'מולין רוז'', 'נערות החלומות' וכו'), רובם הופצו דווקא בשיטה הישנה – להתחיל בקטן, במספר בתי קולנוע מצומצם, ולגדול עם הזמן. כך שלמעשה, הסיבה העיקרית לכך ש'היירספריי' רושם לזכותו את השיא הזה, היא שהוא אחד המיוזיקלס הבודדים שהופצו בצורה שנתנה לו צ'אנס.

אבל מספיק עם הדיכאון. שיא או לא שיא, 28 המיליון של 'היירספריי' (שמופץ החל מסוף השבוע גם אצלנו) הם הרבה מעבר לציפיות, ואלה חדשות מצוינות לחובבי מיוזיקלס באשר הם. ההצלחה הזאת עשויה להגדיל את מספר המיוזיקלס שיופקו בשנים הקרובות, ואישית לא הייתי מתנגד אם בכל קיץ אפשר יהיה לגוון את סרטי הפיצוצים והקומדיות של אדם סנדלר בקצת שירה. בכל מקרה, השוק האמיתי בקשר ל'היירספריי' היה הביקורות שקיבל. מאז 'רטטוי' לא היה קונצנזוס כזה. בעצם, המשפט הזה לא משיג את האפקט הרצוי, כי 'רטטוי' היה ממש לא מזמן, אבל קלטתם את הכוונה: קשה למצוא מבקר שלא נהנה מהסרט. כולם אומרים שהוא עושה מצב רוח טוב, וזה בדיוק מה שמיוזיקל טוב אמור לעשות. המוזר הוא שהבמאי (והכוריאוגרף) של הסרט, אדם שנקמן, הוא אחד שעד היום ראה ביקורות טובות רק בקשר לסרטים של אחרים. שנקמן אחראי לסרטים כמו 'מארגנת החתונות', 'מפרקים את הבית' ו'גבר מי שמטפלת'. אם מישהו היה מספר לי לפני שנה שהבמאי של 'גבר מי שמטפלת' עשה סרט עם ג'ון טרבולטה מחופש לאישה שמנה, ושהמבקרים מתים עליו, הייתי מתרחק ממנו בזהירות ובלי ליצור קשר עין.

במקום הרביעי נמצאים הרובוטריקים, עם טיפה מעל 20 מיליון דולר. וזה הרבה. מבין כל בלוקבאסטרי הענק של השנה, אלה דווקא הרובוטריקים שיורדים לאט, יחסית. הירידה המתונה הזאת שווה הרבה כסף; עם 263 מיליון דולר בכיס, הסיכויים של 'רובוטריקים' להגיע לקו 300 המיליון הנחשק משתפרים מרגע לרגע. 'מת לחיות 4.0' יורד עוד יותר לאט, אבל נקודת המוצא שלו היתה נמוכה יחסית, ולכן הוא השיג רק 116 מיליון עד כה.

בשבוע הבא יגיע הרגע שהיו שציפו לו 18 שנה: הסימפסונס מגיעים לקולנוע. וחוץ מזה תגיע גם הקומדיה הרומנטית 'אהבה בתפריט', והמותחן התמוה 'I Know Who Killed Me' עם לינדסי לוהאן.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. I Now Pronounce You Chuck and Larry – 34.8 (34.8)
2. Harry Potter and the Order of the Phoenix – 32.2 (207.5)
3. Hairspary – 27.8 (27.8)
4. Transformers – 20.5 (263.0)
5. Ratatouille – 11.0 (165.6)
6. Live Free or Die Hard – 7.3 (116.5)
7. License to Wed – 3.8 (38.7)
8. 14O8 – 2.6 (67.5)
9. Evan Almighty – 2.5 (93.5)
10. Knocked Up – 2.3 (142.7)