דו"ח קופות שבורות – 23.12.2001

מרי כריסטמס, וגם פיפין,
סאם ופרודו לכולם! אם
השתתפתם במבצע טוטו-שרה
שנערך כאן לא מזמן, סביר
להניח שאתם עומדים להיות
מאוכזבים מאוד. שבו. תשתו
משהו. אני יכול להסביר הכל.
מה שלומכם? איך היה הסרט? מה חשבתם על ליב טיילר? גם אתכם תקף החשק לקרוא "אלהומורה!" בשערי מוריה? יופי, יופי. איזה כיף, לשם שינוי, לא לכתוב דו"ח קופות שבורות על סרט שיגיע לארץ בעוד חודש, לא בעוד שבועיים ולא בזמן ערטילאי כלשהו בעתיד הקרוב, אלא בשבוע שעבר, 24 שעות בערך אחרי תחילת הקרנתו בארה"ב. ותודה לאל שזה כך, כי אם הייתי צריך לנסות לתאר כאן את 'שר הטבעות: אחוות הטבעת', עלילתו, הדמויות שלו, סיפור הרקע שלו והשחקנים לא היה נשאר לי מקום וכוח לכתוב על הסרטים האחרים שיצאו השבוע – והיו רבים כאלה.

אוקיי, אז על מה ולמה 'שר הטבעות' אתם כבר יודעים, ואם לא, אתם יכולים לקרוא בביקורת עליו. מה שאתם אולי לא יודעים זה לאילו רמות הגיעה ההתלהבות מהסרט הזה. זה לא רק עניין מקומי של 'עין הדג' ועתון העיר. רבותי, הסרט הזה זכה לביקורות הנלהבות ביותר שקיבל בלוקבאסטר פוטנציאלי כלשהו בעשור האחרון, או אולי מאז ומעולם. הביטוי 'אחד מעשרת הסרטים הטובים בהסטוריה' הוזכר יותר מפעם אחת, וכך גם 'מלחמת הכוכבים' משום מה. ב-IMDb הוא דילג בקלילות למקום הראשון בדירוג סרטי כל הזמנים, עם ציון בלתי אפשרי של 9.6 מיותר מעשרת אלפים צופים.

רק מה? כל ההתלהבות הזאת, ואף אחד משיאי הקופה שקבע 'הארי פוטר' לפני פחות מחודש לא התעקם אפילו. 'שר הטבעות' יצא לאקרנים בארה"ב ביום רביעי, והכניס באותו יום 18 מיליון דולר – סכום יותר ממכובד, בעיקר בהתחשב באורכו של הסרט, אבל לא מציב תחרות ל'אימת הפנטום' שעשה 29 מיליון דולר ביום צאתו לשוק. הסרט המשיך להציג מספרים יפים אך לא מדהימים גם בימים שלאחר מכן, ואת סוף השבוע (שישי-ראשון) הוא סיים עם הכנסות של כ-45 מיליון דולר – בדיוק חצי מהכנסות הסופ"ש הראשון של 'הארי פוטר'.

מאכזב? האמת, לא ממש. לחברת ההפקה 'ניו ליין', שהמשך קיומה כחברה עצמאית תלוי בהצלחת הסרט הזה, אין על מה להתלונן. ראשית כל, סוף השבוע הזה הוא רק ההתחלה: בהמשך השבוע מגיע כריסטמס עצמו (הו הו הו! וכל זה), ואחריו ראש השנה האזרחית. זוהי התקופה הטובה ביותר בשנה לסרטים, השקולה לסוף-שבוע אחד ארוך, ועד שתפרוש עלינו שנת 2002 הסרט כבר יהיה הרחק מעבר לקו 100 המיליון. שנית, עם כל הקהל הנלהב והמבקרים הנלהבים עוד יותר, מאוד לא סביר שהסרט יסבול גם בהמשך מירידות בנוסח קללת ה-50%. למעשה, קברניטי 'ניו ליין' בודאי אוהבים להזכר בימים אלה בסרט שיצא לפני ארבע שנים בדיוק, שבוע לפני כריסטמס, ושמו 'טיטאניק'. גם הסרט ההוא היה ארוך במיוחד, וגם לסרט ההוא לא היתה פתיחה גדולה מדי – טיפה מתחת ל-30 מיליון, זה הכל – אבל גם בשבוע שלאחר מכן הוא הרוויח סכום דומה, וגם בשבוע שאחר כך. לקח ל'טיטאניק' 15 שבועות להיפרד מהמקום הראשון בטבלת שוברי הקופות, והסוף ידוע.

לידיעת המהמרים: כל הטווח שבין 50 ל-90 מיליון היה צפוף כמו 'רב חן' בהקרנה המיוחדת של האגודה למד"ביסטים, טולקינאים וואלאיסטים, אבל רק שני מנחשים העזו ללכת נגד הזרם ושלחו הימורים שבין 40 ל-50 מיליון – ג'יי האמיתית ומ. השור. המרוץ בין שניהם צמוד, ורק עם פרסום התוצאות הסופיות – מחר, כנראה – יתברר מי מהם זכה.

חוץ מ'שר הטבעות', סוף השבוע היה כריסטמסי אופייני, מה שאומר – לוקחים את הילדים. כמעט כל מה שלא מוגדר כ"לכל המשפחה" עף החוצה: 'מאחורי קו האויב', 'משחק ריגול', 'האביר השחור', 'הפנטזיה של הל' ו'אמלי'. רשימת המודחים היתה ארוכה עוד יותר אלמלא חטפו מפיצי 'קייט ולאופולד' את אימת הטבעת ברגע האחרון, ודחו את הפצת הסרט בכמה ימים.

הכניסה הגבוהה ביותר – פרט ל'שר הטבעות', כמובן – שייכת ל'ג'ימי ניוטרון: ילד גאון', סרט האנימציה הממוחשבת הראשון של חברת ניקלודאון (האחראית בין השאר על סרטי 'רגראטס'). זהו גם כנראה סרט האנימציה הממוחשבת הבינוני הראשון: הוא נעשה בתקציב לא גדול, הוא לא מתיימר לריאליזם ("פריצת דרך בתחום האנימציה!") אלא קריקטוריסטי במופגן, והוא לא עובד קשה מדי כדי לקרוץ למי שגילו מעל 10. אבל גם אם הסרט לא יתחרה ב'שרק' ו'מפלצות' על האוסקר המונפש השנה, צריך לקחת את הילדים לאנשהו: את 'הארי פוטר' הם כבר ראו והפסטיגל, אבוי, לא מציג במיאמי, כך ש'ג'ימי ניוטרון' הגיע להכנסות סופ"ש של 14 מיליון דולר. סרט משפחתי אחר, 'Joe Somebody' עם טים אלן, נכנס למקום התשיעי בלבד, ומטעמים של חוסר במקום ועניין לציבור לא נפרט עליו. ממילא הוא ייעלם בשבוע הבא.

שני סרטים נוספים הצליחו להשתחל בין סרטי המשפחה. 'How High' (תרגום אפשרי: 'לא רק מסטולים') הוא שחזור מדויק של 'לא רק בלונדינית', כשהבלונדינית מוחלפת בשני בחורים שחורים עליזים חובבי גראס, שמגיעים גם הם, איכשהו, לאוניברסיטת הרווארד (ולחשוב שפעם הסטנדרטים של האוניברסיטה הזו היו גבוהים!). כוכבי הסרט הם Method Man ו-Redman (אין קשר משפחתי), שהם, כמובן, כמו כל יתר שחקני הקולנוע האפרו-אמריקאיים בשנה האחרונה, ראפרים במקור. אני לא שמעתי עליהם, אבל מסתבר שהם מכרו אי-אלו מיליוני דיסקים באמריקה, ויש להם מספיק מעריצים כדי להביא את הסרט להכנסות מכובדות (באופן יחסי, כמובן) של שבעה וחצי מיליון דולר.

האכזבה של השבוע נמצאת במקום השמיני. המאזן של הבמאי פרנק דרבונט עד היום היה ללא רבב: שני סרטים הוא ביים, ושניהם היו מוצלחים, מצליחים ומועמדים לאוסקר – 'חומות של תקוה' ו'גרין מייל'. אבל לא לעולם חוסן, והשבוע הוא נחל את הכשלון הראשון שלו: 'The Majestic', סיפורו של תסריטאי (ג'ים קארי, עדיין מנסה לקבל הכרה כשחקן רציני) בשנות החמישים, שנקלע לתאונת מכונית, מאבד את הזכרון ומתיישב בעיירה קטנה בקליפורניה, שבה הוא נחשב בטעות לבן העיירה שחזר באיחור מהמלחמה. למרות דרבונט, למרות קארי ולמרות הפטריוטיות הנושבת מהסרט, רוב המבקרים לא התלהבו, ורוב הקהל לא בא. הסרט עשה 5 מיליון דולר בלבד.

הסרט ההוא עם ה-11 בשם – 'שחק את המשחק' או 'אושן 11', מה שיחליטו – עמד בכל התחרות בגבורה וניצב איתן במקום השני. לעומתו, 'ונילה סקיי' הלא פופולרי נפל מהמקום הראשון לרביעי, תוך דעיכה של מעל חמישים אחוז – וגם המועמדות ל'גלובוס הזהב' שקיבלה קמרון דיאז על תפקידה בסרט לא עזרה. ל'הארי פוטר' (263 מיליון דולר הכנסות עד כה) ייקח עוד יום-יומיים לעקוף את 'שרק' (267 מיליון) ולהפוך רשמית לסרט המצליח ביותר השנה בארה"ב, בעוד שבשאר העולם התואר כבר שייך לו רשמית (היפנים, כך מסתבר, מטורפים על הילד הבריטי הזה מעבר לכל פרופורציה הגיונית).

במשך השבוע הבא הצפיפות רק תגבר, עם הצטרפותם של 'קייט ולאופולד' (הפעם באמת) ו'עלי', עם וויל סמית בתפקיד מוחמד. אף אחד מהם לא צפוי להוריד את האחווה מהמקום הראשון, אבל השאלה החשובה נשארת: סרט טיטאני, או סתם עוד סרט גדול?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring – 45.2 (73.2)
2. Ocean's Eleven – 14.6 (95.2)
3. Jimmy Neutron: Boy Genious – 14.0 (14.0)
4. Vanilla Sky – 12.1 (45.1)
5. How High – 7.6 (7.6)
6. Harry Potter and the Sorcerer's Stone – 6.2 (263.2)
7. Not Another Teen Movie – 5.5 (21.7)
8. The Majestic – 5.0 (5.0)
9. Joe Somebody – 3.6 (3.6)
10. Monsters, Inc. – 3.5 (224.2)