דו"ח קופות שבורות – 24.12.2006

ברכותינו, שרדתם עוד שנה. איך היתה 2006? טעים? הסיכומים יבואו עוד מעט, גם שלנו, וגם של שאר העולם. ובינתיים, קצת דו"חקואיות של קצה השנה.

בסוף כל שנה נמצאת תקופת הכריסטמס, שהכללים הרגילים לא חלים עליה. האמריקאים יוצאים בהמוניהם לחופש עם המשפחה, ובתוספת גשרים ומנהרות, זה יוצא לפחות עשרה ימים של חופש. אם בכל שאר השנה סוף השבוע הוא כל מה שנחשב באמת, וההכנסות במשך שאר השבוע זניחות, בעשרת הימים האלה כל יום הוא סופ"ש, וסרטים יוצאים מתי שבא להם, לאו דווקא בימי שישי.

ביום רביעי, למשל, יצא לאקרנים 'רוקי בלבואה'. השם המתבקש יותר לסרט היה אמור להיות פשוט 'רוקי 6', אבל שם כזה היה בבחינת הודאה בכך שהיה גם 'רוקי 5', וזאת עובדה שכל המעורבים היו מעדיפים להשכיח. גם ככה, לעשות בשנת 2006 המשך נוסף ל'רוקי' נשמע כמו בדיחה גרועה כמעט כמו 'אינסטינקט בסיסי 2'. אנחנו נמצאים 30 שנה אחרי 'רוקי' הראשון (והפיכתו של סילבסטר סטאלון לכוכב ענק), ו-16 שנה אחרי 'רוקי' האחרון (והפיכתו של סילבסטר סטאלון להאז-בין פתטי). בקיצור, הסרט הזה נראה כאילו הוא נועד רק לספק קצת חומר לבדיחות על סרטים כושלים במשך החג. אבל אז קרה דבר מאוד מפתיע: התברר ש'רוקי בלבואה' לא רע. למעשה, מכל הסרטים שיצאו השבוע הוא קיבל את הביקורות הטובות ביותר, כשמבקרים רבים קובעים שזה ה'רוקי' הטוב ביותר מאז הראשון. גם הקהל הגיב לא רע: בטבלה היומית של יום רביעי הסרט היה במקום הראשון, עם 6.2 מיליון דולר. במהלך סוף השבוע הוא כבר ירד למקום השלישי, עם 12 מיליון. אז אוקיי, ברור שזה לא יהפוך אותו שוב לאלוף העולם וילדים קטנים לא יורידו מהקירות את הפוסטרים של ג'סטין טימברלייק ויתלו במקומם את סטאלון, אבל בהתחשב בציפיות שהיו בקרשים, זה דווקא די מכובד. סטאלון, בינתיים, ממשיך בניסיונות החייאת הקריירה שלו עם 'רמבו 4'. אם גם הסרט הזה יתברר כמוצלח, יהיו חסרים רק קצת שלג בגיהינום ופגישה עם וואלה נטוורק שאשכרה מתקיימת כדי להשלים את התמונה.

ביום שישי הצטרפו עוד כמה סרטים חדשים, ביניהם מה שהיה ברור שיתפוס את המקום הראשון: 'לילה במוזיאון', סרט שנראה כאילו נרקח במכונת עשה-לך-להיט-קופתי אוטומטית. קח גימיק שאפשר לנסח בשורה אחת (בלילה, כל המוזיאון מתעורר לחיים!), כוכב פופולרי (בן סטילר), הכנס קטעי פעלולים מגניבים שנראים טוב בטריילרים (שלד של טירנוזאורוס רקס מתרוצץ במסדרונות!) וכמה הופעות אורח, בשביל אבא (דיק ואן דייק), בשביל סבא (מיקי רוני) ובשביל כולם (רובין וויליאמס). אם אפשר שהסרט גם לא יהיה לגמרי גרוע, זה עוזר (רוב המבקרים בדעה שהסרט די בסדר דווקא). ערבבו את הכל יחד, וקיבלתם סוף שבוע ראשון נכבד של 30 מיליון דולר, שהופך לנכבד יותר אם לוקחים בחשבון שהשבוע הקרוב הוא כולו חופש, אז יש לסרט סיכוי סביר להגיע ל-100 מיליון עד סוף סוף השבוע הבא.

100 מיליון נראה כמו משימה אפשרית גם לגבי 'המרדף לאושר', שנדחק למקום השני. בכלל, החג עושה טוב לרוב סרטי השבועות הקודמים, ששומרים על הכנסות נאות, חוץ מ'אראגון' שנפל ב-70%, אולי בגלל שהוא לא סרט כל כך טוב, ו'אפוקליפטו' שהתפוגג לחלוטין בגלל שהוא סרט מחליא ואין באמריקה מספיק סאדיסטים נאצים כדי להשאיר אותו בטבלה יותר משבועיים. אופס, איבדתי את האובייקטיביות לרגע. בכל מקרה, נדמה לי ש'אפוקליפטו' שבר איזה שיא מהירות בחציית המרחק שבין המקום הראשון למקום ה-13 בכוון מטה.

ובחזרה לסרטים החדשים: במקום הרביעי נמצא 'The Good Shepherd', או בעברית 'שומר המדינה' (Shepherd זה "שומר" ו-Good זה "המדינה", כנראה), אחד מאותם הסרטים ששובצו בסוף השנה מתוך תקווה שהם ישתלבו במרוץ לאוסקר, אבל זה לא הלך. זה משהו בין מותחן לדרמה, בו מאט דיימון מתגייס ל-CIA בראשית דרכו, שומר על המדינה (מכבשים אכזריות?) אבל גם הופך לפרנואיד מעבר לרמה הבריאה. רוברט דה נירו ביים, וליהק בשיטת "מי שבא ברוך הבא, אם הוא מפורסם": אלק בולדווין, אנג'לינה ג'ולי, מייקל גמבון, וויליאם הרט, בילי קרדאפ, ג'ו פשי, ג'ון טורטורו ואחרים קופצים לביקור, וכמובן, גם דה נירו עצמו. בזמן האחרון נראה שלסרטים עם יותר מדי כוכבים יש נטייה להתפרק ('בובי', למשל). 'שומר המדינה' לא בדיוק נקטל, אף אחד לא טוען שהוא סרט איום, אבל גם לא רבים מרחיקים בשבחו הרבה מעל לבסדר-פלוס. חוץ מזה, הוא ארוך מדי, טענה נפוצה מאוד בנוגע לסרטים שמנסים לגעת באוסקר.

אל המקום השביעי נכנס 'We are Marshall', שחוסך לנו את הצורך לנסות לתרגם את שמו מכיוון שסביר להניח שהוא לא יוקרן בארץ, בשל סעיף "סרט על פוטבול". הסרט המבוסס על סיפור אמיתי (כמובן) מספר על תאונת המטוס שבה נהרגה כל נבחרת הפוטבול של אוניברסיטת מרשל, ועל המאמן (מתיו מקונוהי) שהקים קבוצה חדשה מתוך ההריסות (מטאפורית!). נשמע קצת מדכא מדי בתור סרט לראות בכריסטמס, ואולי בגלל זה הוא הכניס פחות מ-7 מיליון דולר. ורק עוד הערה אחת על הסרט – ביים אותו מק'ג'י, מי שיצר את 'המלאכיות של צ'רלי', 'המלאכיות של צ'רלי 2', והרבה קליפים ופרסומות. 'אנחנו מרשל' היה הניסיון הראשון שלו לביים סרט בלי התחת של קמרון דיאז. אולי בגלל זה הוא קצת מדכא.

הסרטים של סוף השבוע הזה ימשיכו, כאמור, לעשות כסף לאורך השבוע כולו, ואליהם יצטרפו בהמשך גם רימייק האימה 'Black Christmas', 'נערות החלומות' שהפצתו תורחב, ומספר סרטים בהפצה מוגבלת (ביניהם 'הילדים של מחר' ו'המבוך של פאן') שמנצלים את הימים האחרונים של השנה כדי לקבל בדקה התשעים רשיון לאוסקר, בהפצה מוגבלת. להתראות בשנה הבאה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Night at the Museum – 30.8 (30.8)
2. The Pursuit of Happyness – 15.0 (53.3)
3. Rocky Balboa – 12.5 (22.2)
4. The Good Shepherd – 10.0 (10.0)
5. Charlotte's Web – 8.0 (26.8)
6. Eragon – 7.1 (37.6)
7. We are Marshall – 6.6 (7.7)
8. Happy Feet – 5.1 (159.1)
9. The Holiday – 5.0 (35.1)
10. The Nativity Story – 4.6 (31.3)