דו"ח קופות שבורות – 2.4.2006

מוצאים את סקראטעיתוי זה דבר חשוב.

נניח שהשנה עכשיו היא 2017. לפחות שלוש וחצי ממשלות כבר קמו ונפלו. השלום כבר פרץ (או שלא). 'סופרמן חוזר' ושלושת המשכיו כבר ניתנים להשגה ב-HDDVD. דקוטה פאנינג קיבלה את המועמדות לאוסקר הרביעי שלה. בתי הקולנוע של גלובוס עדיין מחורבנים. והנה, בין 'שרק 9' לגרסת הבמאי המחודשת והחמש-ממדית של 'ההוביט', יוצא סרט חדש: 'עידן הקרח 2'. זהו המשך לסרט שהיה להיט בינוני לפני 14 שנים. מה אתם אומרים, העולם יוצא מגדרו לקראת המאורע?

עכשיו נחזור להווה. שני סרטי המשך יצאו השבוע. אחד מהם הצליח. השני לא. בשני המקרים צריך להוסיף "בלשון המעטה". הפחות מצליח הוא 'אינסטינקט בסיסי 2', המשך ללהיט מלפני 14 שנה. על פי כל הגיון וכל ביקורת, זהו סרט מאוד גרוע, אבל זה לא כל כך חשוב: אילו הסרט הזה היה יוצא, נגיד, ב-1995, לא משנה עד כמה הוא היה גרוע – הוא היה פותח בענק. זה הרי אינסטינקט בסיסי, אנשים! הסרט שכל העולם דיבר עליו! עם שרון סטון הסופר-סקסית! אבל עבר מאז קצת זמן. העולם התפתח. גם שרון סטון הזדקנה, למרות שהיא מסתירה את זה היטב (מבקר אחד כתב ש"היא עברה כל כך הרבה ניתוחים פלסטיים עד שהפנים שלה נראים כמו סדין מתוח"). 'אינסטינקט בסיסי' פשוט כבר לא מעניין אף אחד. סרט ההמשך יצא, ואף אחד לא בא. הסרט השיג 3.2 מיליון דולר, שהספיקו רק בקושי להכניס אותו אל המקום העשירי השבוע, וגם זה – אחרי קרב צמוד עם 'Larry the Cable Guy: Health Inspector'.

מצד שני, השבוע (ולא ב-2017) יצא גם 'עידן הקרח 2', בדיוק שלוש שנים אחרי הסרט המקורי. הילדים שראו אותו אז עדיין ילדים, ולרבים מהם יש את ה-DVD בבית. היו הרבה טריילרים בכיכובו של סקראט (א?י!) בקולנוע בחודשים האחרונים, ומה שאולי הכי חשוב – הסרט נחת בלב השממה: כבר חודשים שאף סרט לא הצליח להגיע לדרגת "אירוע". אף סרט בשנת 2006 עוד לא התקרב אפילו להכנסות של 100 מיליון דולר. בקיצור, העיתוי של 'עידן הקרח 2' היה מושלם, ובאמת, הסרט הכניס השבוע קצת יותר מ'אינסטינקט בסיסי 2'. או ליתר דיוק, פי 21 יותר: 68 מיליון דולר. זה אמנם לקח שלושה חודשים, אבל סוף סוף, יש לנו בלוקבאסטר של ממש השנה.

כש'עידן הקרח' המקורי יצא, הוא התעלה על הציפיות כשהשיג 46 מיליון. עד השבוע, זה היה שיא הפתיחה הגדולה ביותר לחודש מרץ. כולם ידעו ש'עידן הקרח 2' הולך להיות גדול, אבל הוא התעלה בהרבה על הציפיות: סוף השבוע הראשון שלו כמעט והשתווה לאלה של 'מוצאים את נמו' ו'משפחת סופר-על' של פיקסאר (70 מיליון וקצת כל אחד), ואלה, כמובן, מספרים שכמעט ולא נשמעים מחוץ לחודשי הקיץ.

לכל זה הגיע 'עידן הקרח 2' למרות שהוא לא באמת סרט מי יודע מה. הביקורות עליו מתמצות, פחות או יותר, במילה "בסדר". עלילת הסרט: מני הממותה, סיד העצלן ודייגו הנמר חיים באושר אי-שם, עד שהם מגלים שהקרחונים שסביבם עומדים להנמס (או לימוס. או להתמסמס. גם בבגרות בלשון היתה לי בעיה עם המילה הזאת) ולהציף אותם. לכן הם יוצאים למסע אל מקום יבש יותר. זאת פחות או יותר כל העלילה, אבל בדרך כמובן יש הרבה חיות פרה-היסטוריות מצחיקות, תצורות גיאוגרפיות משונות שאפשר ליפול מהן או להיתקל בהן, וסקראט. סקראט, אגב, שולת. אני לא יודע מה היתה המשכורת של סקראט על שני סרטי 'עידן הקרח', אבל אני בטוח שהיא היתה נמוכה מדי: הוא לבדו אחראי לפחות ל-50 מיליון מתוך 70 המיליון של הסרט.

אל המקום השני ירד 'האיש שבפנים', שהעלילה המתוחכמת והביקורות הטובות לא עזרו לו להימנע מירידה גדולה למדי (47%) בהכנסותיו. קצת מתחתיו נמצא סרט בשם 'ATL', שהנוכחות שלו כאן מפתיעה: עם 11 מיליון דולר, הוא אמנם לא מציב תחרות ל'עידן הקרח 2', אבל זה הישג רציני עבור דרמה עם שחקנים אלמונים (הדבר שהכי דומה לכוכב שמשתתף בסרט הוא "ביג בוי", שהוא חצי מ-Outkast) והוקרנה ב-1,600 אולמות בלבד (לעומת 4,000 של 'עידן הקרח'). הסרט הוא סיפור-התבגרות על ארבעה נערים בשכונת עוני באטלנטה, בין אימוני סקטים לסחר בסמים. זה כמובן "סרט שחור", ולכן לא נראה אותו בארץ. לפחות אין בו שום מרטין לורנס בביקיני.

במקום השמיני נמצאת הפתעה הפוכה. כידוע, מאז תחילת השנה יצאו בערך מאתיים סרטי אימה, והפזמון היה קבוע: המבקרים שונאים את הסרט, והקהל בא. המבקרים מתעבים את הסרט, והקהל נוהר. כל הסרטים האלה קיבלו ביקורות רעות, וכל אחד מהם גם הרוויח סכום לא רע בסוף השבוע הראשון שלו, והחזיר את ההשקעה בו בקלות. אז מה קורה לסרט אימה שלשם שינוי מקבל ביקורות טובות? כמובן, הוא נכשל. 'Slither' הוא חצי-פרודיה, סרט טראשי במתכוון שבו חלזונות מפלצתיים מהחלל (או משהו) משתלטים על עיירה קטנה, ואחד אחד הופכים את תושביה למוטנטים מעוותים בעלי מספר בלתי שגרתי של גפיים, או מעיים במקומות מפתיעים. (לוודוניסטים שבינינו: משתתף בסרט נתן פיליון, קפטן ה'סרניטי'. לאנטי-וודוניסטים שבינינו: משתתף בסרט נתן פיליון, ויש סיכוי לא רע שעד סוף הסרט הוא הופך לעיסה מדממת).
הסרט מתרכז יותר בלהגעיל ולהצחיק מאשר בלהפחיד, ובאופן משונה כלשהו, המבקרים אהבו אותו. ממש. אפילו כאלה שלא הייתם חושבים שייהנו מגועל. והקהל, כאמור, לא ממש בא. הסרט הכניס 3.9 מיליון דולר בלבד, הפתיחה הגרועה ביותר השנה לסרט אימה. המסקנה היחידה היא שהמבקרים והקהל האופייני של סרטי האימה לא מגיעים מאותה פלנטה. זה לא עניין של מי צודק ומי טועה: אלה שני זנים שלא מסוגלים להבין זה את זה או לתקשר זה עם זה, בדיוק כמו שפיל אפריקאי לעולם לא יצליח להבין את הלך המחשבה של גזר גמדי.

אל תטעו לחשוב שהפתיחה של 'עידן הקרח 2' משמעותה שהגענו כבר לעידן הבלוקבאסטרים. ככל הנראה יש לנו את כל אפריל לחצות לפני שנראה שוב תופעות דומות, ובינתיים נחזור למספרים הקטנים יותר. בשבוע הבא יוצאים קומדיית האקשן 'Lucky Number Slevin', קומדיית הבייסבול 'The Benchwarmers', קומדיית השחורות-השמנות (אמרתי לכם שזה טרנד) 'Phat Girlz' והטרגדיה 'רוקדים' עם אנטוניו בנדראס.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Ice Age: The Meltdown – 68.0 (68.0)
2. Inside Man – 15.4 (52.5)
3. ATL – 11.6 (11.6)
4. Failure to Launch – 6.5 (73.1)
5. V for Vendetta – 6.3 (56.7)
6. Stay Alive – 4.5 (17.3)
7. She's the Man – 4.4 (26.6)
8. Slither – 3.9 (3.9)
9. The Shaggy Dog – 3.2 (53.6)
10. Basic Instinct 2 – 3.2 (3.2)