דו"ח קופות שבורות – 25.1.2004

אני לא יודע אם שמתם לב לזה
אי פעם, אבל יש משהו מוזר
בדוחק"ואים הללו. ולא, אני
לא מדבר על זה שהתעדכנות
התכופה בהכנסות היומיות של
סרטים חדשים גורמת לג'ט-לג רציני.
גם לא על זה שהם נעלמים מהדף
הראשי בפתאומיות כעבור שבועיים מבלי להשאיר עקבות. אלו דברים שוליים. אני מדבר על משהו מסתורי ובלתי מוסבר, משהו אפל ומטריד שאיש לא העז לשאול עד היום: למה, בעוד ששאר המאמרים והביקורות מקבלים כתקציר תמצית או ציטוט מסכם מהכתבה עצמה, הטקסטים של הדוחק"ואים בעמוד הראשי מורכבים כמעט תמיד מחצאי משפטים ורמזים מעורפלים שאי אפשר להבין לפני שקוראים את הכתבה כולה מכל כיוון אפשרי? אני מהמר שגם הדוחק"ו הזה יקבל משהו בסגנון: "ארמדילו תוהה על קנקנו של דוחק"ו בזמן שהטבעת חוזרת בזמן למערב וירג'יניה כדי להתעלות על 'פורסט גאמפ' ושנות ה-70' חוזרות. המספרים בסוגריים שולת!" בעצם, עכשיו כשהעורכים קוראים את זה הם וודאי יתחכמו וישימו משהו בסגנון: "'אפקט הפרפר' במקום הראשון. סוף". הא! נראה עכשיו מה תכתבו בעמוד הראשי! נראה אתכם מתחכמים!

'The Butterfly Effect' הוא סיפור חזרה בזמן קלאסי: איש צעיר (אשטון קוצ'ר, 'מופע שנות השבעים'), שסבל בעבר מבלק-אאוטים וניהל יומן זכרונות, מגלה שהוא מסוגל לחזור בזמן באמצעות היומן, ו"להשלים" את הזכרונות החסרים. שכהוא מבין את השפעתו ההרסנית של אחד האירועים בעברו על אהבת נעוריו (איימי סמארט, המיני-סדרה 'שנות ה-70'), הוא חוזר בזמן כדי לשנות את העבר, רק כדי לגלות שיש לזה השלכות הרסניות עוד יותר. 'אפקט הפרפר' הרוויח בסוף השבוע הראשון 17 מיליון דולר בקרוב, מה שהספיק לו לכיסוי כל עלויות הפקתו, וגם סידר לו כניסה למקום הראשון בטבלה.

הביקורות לא מתלהבות – חלקן מאשימות את הליהוק של קוצ'ר, אחרות מאשימות את הבנאליות של התסריט. כמה אפילו טוענות שהסרט אמנם בסדר גמור, אבל הוא היה יכול להיות הרבה יותר טוב.

למקום השלישי השבוע, בסיועם של 7.5 מיליון בלבד, הגיע 'זכי בפגישה עם טאד המילטון!'. הבמאי הוא זה של 'לא רק בלונדינית', והסרט מספר על כוכב קולנוע נערץ, טאד המילטון שמו, שמצטרף לפרויקט סטייל 'קחי אותי שרון' על מנת להיפטר מתדמית הילד הרע, ואל תשאלו אותי איך זה אמור לעזור לו. התחרות מצליחה יותר מהצפוי, הזוכה מתגלה כאהבת חייו והוא עובר עד למערב וירג'יניה כדי לחיות איתה ולספוג הערות מחבר ילדות שלה (טופר גרייס, המוכר – כמה לא מפתיע – מ'מופע שנות השבעים'). מהביקורות עולה שהסרט נחמד ו… זהו. המהללים ביותר אומרים שהסרט מתוחכם יותר מקומדיית נעורים רגילה, ואילו הביקורות הקוטלות סבורות שזו בדיוק הבעיה – הסרט מתוחכם כמו קומדיית נעורים רגילה.

רגע, רגע, Hold your horses! כבר ארבע פסקאות שלמות של דוחק"ו בלי לדבר על 'שר הטבעות'? מי שמע כדבר הזה? אל חשש. בלי פאניקה! מייד תגיע מנת השר"ה השבועית:

'שר הטבעות', הזוכה הטרי בגלובוס הזהב, ירד השבוע למקום החמישי, כשמעליו 'סיפורי דגים' שמתעקש להמשיך להציק לו. ובכל זאת, הסרט מרגיש מצוין: השבוע הוא התעלה על 'פורסט גאמפ' והגיע למקום התשיעי ברשימת הסרטים המצליחים ביותר בכל הזמנים בארצות הברית. היידה שרה! ובהזדמנות זו אני רוצה להודיע על פתיחת עמותת "יד שרה" – תרמו דולר על מנת לקדם סרט נזקק, בטלפון *******-08 (לא, ברצינות, זה הטלפון. לא תאמינו איזו פרוטקציה צריך בבזק כדי לקבל מספר עם כל-כך הרבה כוכביות).

ואם כבר מדברים על אופנועים (מה זאת אומרת "לא דיברנו"? בטח שדיברנו. קראו שוב את הדוחק"ו), 'מהיר ללא גבולות', המוכר גם כ-'Torque', צנח למקום השמיני, כשהכנסותיו ירדו ב-55 אחוז לעומת השבוע שעבר. זו ירידה גדולה מאוד בהתחשב בכך שחורף בחוץ, ורוב התנועות בטבלה הן קטנות, אבל נראה שהידרדרות מהירה בהכנסות היא דבר שממנו סרטי אקשן גרועים יסבלו תמיד, לא משנה באיזו עונה. בינתיים, 'מיסטיק ריבר' (זוכרים אותו?) שעזב את העשירייה לפני שבועות רבים, חוזר אליה בעקבות הרחבת ההפצה שלו מחדש לקראת הכרזת המועמדות לפרס האיש עם המטאטא. 'מיסטיק ריבר' דחק החוצה את 'נערות לוח השנה'. יחד עם הנערות, גם 'הסמוראי האחרון' עזב את הטבלה, כשבכיסו הכנסות מכובדות של 105 מיליון דולר.

בשבוע הבא, ותיקי הדוחק"ו יכתבו פה על 'המספרה 2', המשכון שמיועד בעיקר לאפרו-אמריקאים ולאנשים שראו את הסרט הראשון, שזה בערך אותו קהל. אולי הם גם יוסיפו מילה על 'Catch That Kid', סרט על ילדים מרגלים שעושים קטעים ושיגועים.

הידד! סיימתי דוחק"ו ראשון. אה רגע, צריך טבלה:


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה. אבל מה עם המקפים? מישהו טרח לחשוב פעם מה הם מייצגים?!

1. The Butterfly Effect – 17.1 (17.1)
2. Along Came Polly – 16.3 (53.3)
3. Win a Date with Tad Hamilton! – 7.3 (7.3)
4. Big Fish – 7.1 (48.9)
5. The Lord of the Rings: Return of the King – 6.8 (337.8)
6. Cheaper by the Dozen – 6.4 (122.5)
7. Cold Mountain – 5.0 (72.6)
8. Torque – 4.5 (17.3)
9. Something's Gotta Give – 4.0 (107.1)
10. Mystic River – 3.4 (58.8)