דו"ח קופות שבורות – 26.12.2000

חנוכה שמח ומרי כריסטמס
לכולם. נמאס לכם כבר לשמוע
על כריסטמס? רוצים שאיזה
גרינץ' יבוא ויגנוב כבר את
החג הזה לכל הרוחות? גם
אני. אבל הגרוע כבר מאחורינו! יום ההולדת של ג'יזס נחגג ביום שני האחרון, האיש השמן חילק מתנות לכל מי שהגיע לו, אחרוני סרטי הכריסטמס יצאו למסכים, והאמריקאיים התפנו סוף סוף לתכנן את רשימת המתנות של השנה הבאה.

כריסטמס נפל השנה על יום שני, וזה גרם לסוף שבוע ארוך. מצד שני, מי הולך לסרטים בערב כריסטמס? זה הזמן לשבת עם כל המשפחה לתלות גרביים על הדלעות, לאכול תרנגולי הודו ולהחביא ביצים (נדמה לי. קצת מבלבלים החגים האלה). בסך הכל המספרים גבוהים מהרגיל לחורף, ומקבילים בערך לסוף שבוע "רגיל" בקיץ.

כצפוי, טום הנקס כבש בקלות את המקום הראשון. בסרט "Cast Away" הוא משחק את רובינזון קרוזו, פחות או יותר. הוא ניצל מהתרסקות מטוס, ונאלץ לבלות את רוב הסרט לבדו על אי פרימיטיבי במיוחד, שבו אפילו לא נערכות מועצות שבט בסוף כל פרק. למושג "Castaway" אין תרגום מילולי לעברית (המשמעות המקובלת שלו היא בדיוק זה – "ניצול על אי בודד"), ולארץ הסרט יגיע (ב-18.1) תחת השם המזוויע "להתחיל מחדש", שמפספס את המשמעות האחרת והחשובה יותר של השם: Cast Away זה גם "תעיפו מפה את השחקנים", כלומר, כשיש לנו את טום הנקס לא צריך שום שחקנים אחרים. את הסרט ביים רוברט זמקיס, כמעט סמאח, שהסרט הקודם שלו עם הנקס, "פורסט גאמפ" היה להיט ענק ועצום וגדול ומיותר. "להתחיל מחדש" (אין מה לעשות, צריך להתחיל להתרגל לשם הזה) נמצא בדרך הנכונה לחזור על ההישג: 40 מיליון דולר בחמשת הימים הראשונים.

בצירוף מקרים תמוה, הלן האנט משתתפת בסרטים שבשני המקומות הראשונים השבוע. היא אשתו של טום הנקס ב"להתחיל מחדש", והיא גם הבוסית ובחירת ליבו של מל גיבסון ב"What Women Want", שנמצא במקום השני. במקום השלישי, "איש המשפחה" עם ניקולס קייג', קומדיית כריסטמס קלאסית שמעתיקה בלי בושה מ-"It's a Wonderful Life", סרט הכריסטמס הגדול בכל הזמנים: עוד סרט של מישהו שמקבל הזדמנות להציץ אל חייו כפי שהיו אילו היה עושה משהו בעברו כך ולא אחרת.

"הגרינץ"' עם ג'ים קארי לא מראה סימנים של חולשה: בשבוע שעבר הוא הפך רשמית לסרט המצליח ביותר השנה, אבל הוא לא עוצר שם וממשיך עם עוד 15 מיליון בריאים מאוד השבוע. אחריו, "Miss Congeniality", קומדית אקשן חדשה עם סנדרה בולוק, שלא היתה בסרט מצליח ממש מאז "בזמן שישנת". בסרט החדש (שגם הוא יציב אתגר לא קטן בפני המתרגמים) היא סוכנת חשאית של ה-FBI שנאלצת במסגרת תפקידה להשתתף בתחרות מיס אמריקה. גם הסרט הזה הוא לא מה שיציל את הקריירה של סנדרה: גם הקהל (פתיחה של 13.8 מיליון. לא משהו) וגם המבקרים לא ממש התלהבו ממנו.

עם סרט האימה היחיד של התקופה האחרונה, אולפני דימנשן (המתמחים בסרטי נעורים) ירדו לאחד מהטריקים השיווקיים הנחותים ביותר הידועים לאנושות: הצמדת שם של אישיות ידועה בלי קשר של ממש לשם הסרט. "Wes Craven Presents: Dracula 2000" הוא לא סרט של ווס קרייבן. ווס קרייבן (הבמאי של "סיוט ברח' אלם" ו"צעקה", אבל זה לא שייך) רשום כ"מפיק בפועל" של הסרט, ביחד עם עוד תשעה(!) שמות. הסרט הוא, כפי שניתן להבין משמו, גירסה מודרנית של סיפור דרקולה, וכפי שניתן להבין מהשיווק הנואש, סרט גרוע. ואפילו אין לו אתר ראוי לשמו. בסוף השבוע הראשון שלו הוא הגיע למקום השביעי.

בתקופה זו של סוף השנה מפרסם כל מי שאי פעם כתב ביקורת קולנוע לעיתון כלשהו בארה"ב את רשימת "עשרת הסרטים הטובים של השנה" הפרטית שלו, וכל שני מבקרים שעובדים באותה עיר מכריזים על עצמם כ"איגוד מבקרי ספרינגפילד-תחתית" ומחלקים פרסים. אחד הסרטים שזכו לערמה גדולה של תארי "הסרט הטוב של השנה" הוא "נמר, דרקון", עובדה שבוודאי עוזרת לו להמשיך למשוך קהל שוחר איכות למעט האולמות בהם הוא מוצג. השבוע הוא הצליח לחדור לעשרת הגדולים עם 4 מיליון דולר ותקוות מרובות לאוסקר.


הרשימה המלאה – הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בימים חמישי-שני האחרונים בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Cast Away – 40.5 (40.5)
2. What Women Want – 21.5 (70.1)
3. The Family Man – 15.2 (15.2)
4. How the Grinch Stole Christmas – 15.0 (235.4)
5. Miss Congeniality – 13.8 (13.8)
6. The Emperor's New Groove – 10.2 (24.9)
7. Wes Craven Presents: Dracula 2000 – 7.8 (7.8)
8. Vertical Limit – 5.7 (38.4)
9. Dude, Where's My Car? – 5.7 (24.2)
10. Crouching Tiger, Hidden Dragon – 4.0 (6.9)