דו"ח קופות שבורות – 28.3.2004

חבר'ה חבר'ה, הזמן קצר,
המלאכה מרובה, הדוחק"ו
לא כותב את עצמו, הטבלה
לא משקרת, מפת הקולנוע
האמריקאי משתנה כל יום,
האהבה נמצאת מעבר לפינה
והקלישאות זורמות כיין.

(יש לציין שהעורכים הבטיחו לעצמם לכתוב את הדוח"קו בעצמם. אבל, עקב עצלנות טבעית ועומס העבודה בהכנות למוביאוקי, ייאלצו להסתפק גם הפעם בדחיסת הערות לדו"חקו של של"מקו. תשאלו "ומה עם המוביאוקי, באמת?" ובכן, טוב, תודה, איך אצלכם? אנחנו לא רוצים שיאשימו אותנו בפרסום סמוי או משהו, אבל יום רביעי, "ליזארד", המסגר 1 בת"א. תהיו שם).

ישו מתחיל לאבד את הגובה, אבל שאר המתים קבורים עמוק מהרגיל. בשבוע החמישי שלו, הכנסות יסוריו של הצלוב ממשיכות לרדת, אבל בצורה סטנדרטית של שליש בשבוע. השבוע הוא הגיע ל-315 מיליון דולר, והוא אמנם לקח זה מכבר מ'מטריקס Reloaded' את תואר הסרט המדורג R הרווחי ביותר מאז ומתמיד, אבל אין לו סיכוי לעבור את 'טיטאניק'. למי שעוד תוהה. לעומתו, הכנסות 'שחר המתים', המקום הראשון של השבוע שעבר, צנחו ביותר מ-60%, והוא ירד עמוק באדמה, או לפחות למקום הרביעי. וזו, כמובן, התנהגות נורמלית לגמרי עבור סרט אימה – אפילו כזה שנחשב למוצלח.

המפלצות חוזרות, סקובי-דו-בי-ד'וה. למרות שמדובר בסוף שבוע של מרץ, שבו אין לילדים סיבה ללכת לקולנוע, עדיין בלט בטבלה חסרונה של קומדיה לילדים. אז מה הפלא שכשאחת יוצאת, גרועה ככל שתהיה, ואפילו אם היא סרט המשך, היא נכנסת למקום הראשון?
'Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed' (שזכה בעברית לשם התמוה עד מאוד 'סקובי דו 2: חופשי חופשי') הוא סרט ההמשך לסרט שעשה 150 מיליון דולר בארה"ב מכוח הנוסטלגיה לבדה. מעשה בחבורת סקובי-דו, אשר חוזרת להלחם במפלצות – הפעם זה בכל המפלצות שהם תפסו אי פעם, שחוזרות מהמתים. אל הצוות המקורי מצטרפים אליסיה סילברסטון (היא לא היתה פעם כוכבת למשך כמה דקות?), פיטר בויל, סת' גרין, ומה שבטוח – בסרט שבו הגיבור ממוחשב כולו, גם הרבה מפלצות ממוחשבות אחרות. והמפלצות, אומרות הביקורות, הן הדבר הסביר היחיד בסרט. ההמשך אמנם לא גרוע יותר מקודמו, בזכות העובדה שהוא חוזר לשורשים של הסדרה המקורית ולא מנסה לתפור עלילות מתוחכמות, אבל כאן גם חסרונו הגדול – הוא בסך הכל גרסה מצולמת של הסדרה. וכמו שאמר פעם קיפוד אחד, זה פשוט לא מספיק.

צמד אחים מחפש כוכב. 'The Ladykillers', או 'לחסל את הליידי', סרטם החדש של האחים כהן, הרוויח 12.6 מיליון בסוף השבוע הראשון שלו, ובכך עבר במשהו כמו חצי גרוש את הכנסות סוף השבוע הראשון של 'אכזריות בלתי נסבלת' והפך לסרט בעל הפתיחה הטובה ביותר של האחים. יש שיאמרו שהסיבה לכך הוא שכוכב הסרט הוא טום הנקס, מי שאמור להיות אולי השם מושך הקהל הגדול ביותר שיש בעולם כיום. מצד שני יש שיאמרו שזה פשוט משום שהאחים מתמסחרים לאיטם ומאבדים את המגע הייחודי שלהם. הסרט, רימייק לקומדיה משנת 1955, עוקב אחרי נוכל שרמנטי (הנקס) אשר מתכנן את השוד המושלם בעזרת צוות פחות ממושלם, ואת הצרות שעוברות עליהם כאשר בעלת הבית – אישה זקנה שאינה כה שברירית כמו שהיא נראית – עולה על התוכניות שלהם.
סיכום הביקורות? הסרט נקרע בין שני הכוכבים שלו. מצד אחד, טום הנקס יוצר דמות קומית כהנית קלאסית, ושווה לראות את הסרט רק בשביל ההופעה שלו. מצד שני, האחים כהן יצרו סרט פושר, שהיה אולי סביר אצל כל במאי אחר – אבל מהם מצפים ליותר. מה שכן, המוזיקה נהדרת.

במאי קאלט מחפש את דרכו. במקום החמישי, אחרי זמן רב מדי מחוץ לקולנוע, נמצא קווין סמית', וסרטו 'גיג'לי 2'… או לא בדיוק. 'ג'רזי גירל' מספר על בן אפלק, שפעם היה נשוי לג'ניפר לופז (בסרט, וכמעט גם במציאות), עד שהאחרונה מתה (בסרט, בסרט. נשמה רעה זה פופטיץ), והוא נתקע עם הילדה שלהם, אבא שלו, וסתם בחורה יפה (ליב טיילר). לא נמצאים בסרט: ג'יי ובוב השקט.
אם היו ביקורות שהאשימו את האחים כהן בהתמסחרות והתקרבות למיינסטרים, במקרה של סמית' ההאשמות הן קשות הרבה יותר: קלישאות דביקות, רומנטיקה שעבדה טוב יותר כשהסיפור כלל לסבית, ויותר מכל – הסיפור פשוט ממוצע מדי בשביל סמית', פחות מדי מחוש ההומור המפורסם שלו, והתוצאה – סרט שמצליח לגעת לפעמים, מצליח להצחיק מדי פעם, אבל (בפעם השנייה השבוע) – לא מה שציפינו מהבמאי.

בשבוע הבא: אביב הגיע פסח בא, ואיתו הרבה סרטים:
'Home on the Range' המצויר (פרות עומדות בפני טרנספר), 'Hellboy' העשיר באפקטים (רון פרלמן לא היה צריך לכער את עצמו בשביל לשחק שד), 'The Prince and Me' הרומנטי (נסיך אירופי מתאהב בג'וליה סטיילס, כמו כולנו) ו'Walking Tall' הלא-ברור (דה רוק מככב. לא צריך לפרט).


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed – 29.4 (29.4)
2. The Ladykillers – 12.6 (12.6)
3. The Passion of the Christ – 12.6 (315.2)
4. Dawn of the Dead – 10.7 (44.2)
5. Jersey Girl – 8.3 (8.3)
6. Taking Lives – 6.6 (21.7)
7. Starsky and Hutch – 6.2 (76.8)
8. Hidalgo – 5.3 (56.4)
9. Secret Window – 5.3 (40.6)
10. Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 5.3 (16.6)