דו"ח קופות שבורות – 29.12.2008

אחרי כמה שבועות מאכזבים שבהם היה נדמה שהמשבר הכלכלי, או הבצורת בשומרון או מה שלא יהיה, גורם לירידה משמעותית בנתוני ההליכה לקולנוע בכלל, מגיע הכריסטמס ומציל את דצמבר הזה בגדול. המון סרטים יצאו לאקרנים, ואמנם אף אחד מהם לא פרץ והפך מיידית ללהיט סופר-ענק, אבל רבים מהם התעלו מעל הציפיות, מה שהביא לצמרת צפופה ורווחית מאוד.

רבים מהכוכבים הכי גדולים שיש הגיעו החודש הזה: אחרי שבשבועות הקודמים יצאו סרטים עם קיאנו ריבס, וויל סמית וג'ים קארי, המבחר השבוע כלל סרטים חדשים של אדם סנדלר, בראד פיט וטום קרוז. ומי ניצח? הכלב. כל הקלישאות על גניבת ההצגה התבררו כנכונות לחלוטין היום, כשאת המקום הראשון לקחה קומדיה קטנה, "מארלי ואני", עם אוון ווילסון וג'ניפר אניסטון: נשמע כמו מתכון לקומדיה רומנטית סוג ב', רק שהדגש הוא לא על היחסים בינהם אלא על היחסים ביניהם ובין כלב הלברדור הבעייתי שלהם, מארלי. המניאק הקטן הורס להם את החיים, איזה חמוד.

'מארלי ואני', שמבוסס על ספר רב מכר (כך אומרים), נשמע כמו סרט טוב לכריסטמס, אבל אף אחד לא ניחש שהוא יהיה כל כך גדול, ובוודאי שלא שהוא יכבוש את המקום הראשון. בטח שלא המבקרים, שהגיבו אליו באופן פושר. כמו כל הסרטים השבוע, 'מארלי ואני' יצא לאקרנים כבר ביום רביעי (ערב חג המולד). ביומיים הראשונים להקרנתו הוא הכניס 14 מיליון דולר, ובסופ"ש עוד 37 מיליון. בסך הכל, 51 מיליון דולר בחמישה ימים.

הסרט שכולם ציפו ממנו להיות במקום הראשון השבוע הוא 'סיפורים לפני השינה' (שכבר מוקרן גם אצלנו, ואל תבלבלו עם 'לב של דיו' שהרעיון שלו דומה). ולמה לא? דיסני, אדם סנדלר, סרט ילדים, הרבה פעלולים וגימיקים וחזיר-ים עם עיניים גדולות, נשמע כמו הצלחה בטוחה. אז כן ולא: הסרט לא במקום הראשון אמנם, אבל זה לא אומר שהוא לא הצליח. הוא הכניס 28 מיליון דולר בסופ"ש ו-38 מיליון בסך הכל. המבקרים שנאו את הסרט, אבל ממתי זה משנה לסרטים של אדם סנדלר? הסכום דומה למה שעשה הסרט הקודם של אדם סנדלר השנה, 'אל תתעסק עם הזוהאן'.

בימי סוף שנה אלה, נדמה שאתה יכול להיות או סרט פופולרי, או סרט אוסקרי, אבל לא שניהם ביחד. הסרטים זוכי הפרסים והצפויים למועמדות מצטופפים במקומות הנמוכים, אבל לא מגיעים למקומות הראשונים. לכלל הזה התגלה השבוע יוצא מהכלל אחד: 'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן'. כאן יש הסכמה מוחלטת: גם המבקרים מסכימים שזה אחד הסרטים הטובים של השנה, ומקומו כאחד המועמדים המובילים לאוסקר נראה סגור, וגם הקהל רוצה לראות אותו, והביא לו 27 מיליון דולר (39 מיליון בחמישה ימים).

אם לא שמעתם, אם לא ידעתם, אם לא ראיתם את הטריילרים המרהיבים, 'בנג'מין באטן' מלווה את חייו של בנג'מין באטן (בראד פיט), אדם שחווה את ההזדקנות ברוורס: הוא נולד זקן נוטה למות, והולך והופך צעיר יותר עם השנים, בעוד כל האנשים שסביבו מזדקנים. את הסרט ביים דייויד פינצ'ר, וזה כשלעצמו מפתיע, כי הבמאי של 'מועדון קרב' לא עשה עד היום שום דבר אפילו דומה לזה, ומשתתפות בו גם קייט בלאנשט וטילדה סווינטון, כך שלפי כל אומדן סביר רמת השליתה!!!1 בסרט הזה גבוהה להדהים. בנוסף לכל הוא גם סרט מאוד יקר: התקציב של הסרט היה, על פי הדיווחים, 150 מיליון דולר, אז העובדה שהוא מצליח גם מסחרית ולא רק ביקורתית צריכה להקל מאוד על דייויד פינצ'ר וכל הבוסים שמעליו. וכיוון שכבר שאלתם, 'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן' יוצא בארץ ב-15 בינואר.

עוד סרט אחד חדש, כי לא גמרנו: 'מבצע ואלקירי', המוכר כסרט הבעייתי של בריאן סינגר עם טום קרוז. הסרט, המבוסס על סיפור אמיתי (בערך) על קבוצת קצינים נאצים מורדים שניסו להרוג את היטלר, היה אמור לצאת בקיץ – אבל נדחה לספטמבר 2009. משמעות דחיה כזאת היא בדרך כלל "סליחה, אבל יצא לנו סרט מסריח". אבל אז, אחרי כמה צילומי השלמה, הפצת הסרט שוב זזה – הפעם קדימה, לכריסטמס הזה. המשמעות של זה, מתברר, היא משהו כמו "אה, התבלבלנו, בסופו של דבר הסרט דווקא בסדר". למרות ההיסטוריה הבעייתית שלו, 'ואלקירי' התברר כהצלחה סבירה גם ביקורתית וגם מסחרית, והכניס 21 מיליון דולר בסופ"ש (30 מיליון בחמישה ימים), פתיחה אופטימית לקראת כיסוי 75 מיליוני הדולרים שעלתה ההפקה שלו.

לא רק הסרטים החדשים הצליחו בכריסטמס הזה, אלא גם הסרטים הותיקים. 'יס מן', 'שבע נשמות' ו'המסע של דספרו' השיגו כולם פתיחות צנועות בשבוע שעבר, וכולם ספגו השבוע ירידות ייצוגיות של פחות מעשרה אחוזים. כצפוי, זה הציל אותם מלהיות כשלונות מהדהדים, גם אם ההישגים שלהם עדיין לא מזהירים. 'כשהעולם עמד מלכת' זכה לכבוד המפוקפק לזכות בתואר הירידה הגדולה ביותר השבוע, שבכל שבוע אחר בשנה היתה נחשבת לירידה זעירה – 20%.

בכל השמחה הזאת יש רק סרט אחד בעשיריה שנכשל: 'The Spirit'. פרנק מילר, הקומיקסאי המוערך שכתב בין השאר את '300' ואת 'The Dark Knight Returns' (שדווקא לא קשור ישירות לסרט המצליח של השנה) ביים ביחד עם רוברט רודריגז את 'עיר החטאים', המבוסס על קומיקס שלו, והחליט שהוא יודע לביים בעצמו. מילר עיבד את 'ספיריט', קומיקס קלאסי של וויל אייזנר, לסרט שמזכיר מאוד ברוחו ובלוק שלו את 'עיר החטאים': שוטר צעיר שנהרג בעת מילוי תפקידו חוזר לחיים כדי לנקות את העיר מהזוהמה, ובעיקר מהנבל "התמנון" – סמואל ל. ג'קסון בתלבושת מגוחכת עוד יותר מהרגיל, והכל בכמעט-שחור-לבן. לרוע המזל התברר שמילר אולי יודע לכתוב קומיקס, ואפילו לעמוד ליד במאים שמביימים קומיקס שלו, אבל לביים בעצמו הוא לא יודע. 'ספיריט' מקבל מהמבקרים יחס של בדיחה: הוא נראה טוב, אבל שום דבר אחר לא טוב בו. אי אפשר אפילו להבין את העלילה. בקיצור – 'עיר החטאים' בלי הקטעים הטובים. בקופות הסרט הכניס 6.5 מיליון דולר בסופ"ש (10 מיליון בחמישה ימים).

אל המקום העשירי הגיע 'ספק', אחד מאותם סרטי אוסקר שהופצו בצורה ייצוגית בשבוע שעבר, ועכשיו הפצתו הורחבה. 'ספק' עוסק בפרשת ניצול ילדים במנזר, כשמריל סטריפ ואיימי אדאמס מגלמות נזירות, ופיליפ סימור הופמן – את הכומר המואשם. עיתוי ההפצה שלו כנראה לא היה מדהים: הוא נחשב אמנם לסרט טוב, הביקורות אוהדות בהחלט, אבל בתוך המבול של סרטי האיכות של סוף השנה, הוא הולך לאיבוד. לפי הבאזז סביבו, 'ספק' ככל הנראה יוזכר בטקס האוסקר (בקטגוריות המשחק בעיקר), אבל ספק גדול אם ישתחל לחמישית 'הסרט הטוב ביותר'. בקופות הוא הביא 5.7 מיליון דולר בסופ"ש.

עוד סרט שמוזכר לעתים קרובות בהקשרים אוסקריים הוא 'חלון פנורמי' ('Revolutionary Road'), בבימוי סם מנדז, שמפגיש את לאונרדו דיקפריו וקייט ווינסלט בפעם הראשונה מאז 'טיטניק'. הסרט הוקרן בשלושה אולמות קולנוע בלבד, אבל אפשר להניח שהם היו אולמות גדולים במיוחד, כיוון שהוא השיג ממוצע מדהים של 64 אלף דולר לאולם.

עוד סרט שיצא לאקרנים השבוע, בהפצה מצומצמת מאוד (חמישה בתי קולנוע): 'ואלס עם באשיר'. ההתלהבות של המבקרים מהסרט הזה היא כבר לא דבר חדש. לא מעטים הזכירו אותו בסיכומי השנה, כסרט הזר, או האנימציה, או התעודי, הטוב ביותר, או פשוט כאחד מעשרת הסרטים הטובים של השנה. בסופו של דבר, כשיצא אל הציבור הרחב סוף סוף, הוא הכניס 51 אלף דולר – ממוצע של כ-10,000 דולר לאולם. לו היה מדובר בהפצה רחבה, זה היה ממוצע הכנסות מעולה (הוא דומה מאוד לממוצע ההכנסות של 'מארלי ואני'). אבל כיוון שמדובר בהפצה אולטרה-מצומצמת של סרט עטור שבחים, זה לא מדהים. עם זאת, מדובר בסרט אנימציה-למבוגרים-בערך-תעודי-זר, כלומר פחות או יותר שילוב של כל הז'אנרים שאותם קשה מאוד למכור לאמריקאים. אז הפתיחה הזאת לא מרעישה, אבל מכובדת, ובכל מקרה זאת רק ההתחלה: אם וכאשר הסרט יקבל מועמדות לאוסקר (כפי שרבים צופים לו), זה בוודאי יעזור לו, ואולי הוא יהפוך למיני-להיט בדומה ל'ביקור התזמורת'. מחוץ לגבולות הצרים של ארה"ב, אגב, 'ואלס עם באשיר' הכניס כבר כ-6 מיליון דולר ברחבי העולם, כשיותר מ-3 מיליון מהם בצרפת.

שום סרטים חדשים לא ייצאו בהפצה רחבה בסופ"ש הקרוב, וזה בסדר, כי עם מספר כזה של סרטים חדשים, מי הספיק בכלל לראות את כל מה שהסופ"ש הזה הציע?


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Marley and Me – 36.4 (50.7)
2. Bedtime Stories – 27.4 (38.0)
3. The Curious Case of Benjamin Button – 26.9 (38.7)
4. Valkyrie – 21.0 (29.5)
5. Yes Man – 16.7 (49.8)
6. Seven Pounds – 13.2 (38.8)
7. The Tale of Despereaux – 8.9 (27.5)
8. The Day the Earth Stood Still – 7.7 (63.5)
9. The Spirit – 6.5 (10.3)
10. Doubt – 5.3 (8.5)