דו"ח קופות שבורות -29.4.2001

נתחיל, לשם הגיוון, מהסוף.
בשבוע הבא יגיע לבתי הקולנוע
בארה"ב 'המומיה 2', מגובה
במסע פרסום מאסיבי ויקר מאוד.
הארוע הזה מסמן את תחילתו
הרשמית של הקיץ בקולנוע, ואין
לזה שום קשר למזג האויר. מעכשיו ועד אוגוסט, אין סוף שבוע שבו לא יוצא לפחות סרט אחד שהוא שובר-קופות בפוטנציאל, והסכומים שמשיג המקום הראשון בכל שבוע אמורים להשתדרג מהסכומים הצנועים של היום (משהו-עשרה), לעשרות-ומשהו הבריאים של הקיץ : 30, 40, 50 מיליון דולר.

ארבעת הסרטים החדשים שיצאו השבוע הם בבחינת איוורור מחסנים. הסרטים הקטנים שנשארו בסטוק והכשלונות הידועים מראש שוחררו השבוע, כשעוד יש סיכוי שמישהו ישים לב אליהם, רגע לפני שהכל נרמס מתחת למומיות ודינוזאורים.

הבולט מבין הסרטים האלה הוא 'Driven' (בלתי תרגים לחלוטין. אל תנסו אפילו), סרט נוסחתי על מרוצי פורמולה 1. העלילה, בקצרה: תחשבו על 'מעודדות צמודות', רק עם גברים מגושמים במקום טינאייג'ריות חטובות, ואז תחליפו את תחרויות הצ'ירלידינג במרוצי מכוניות. לא, בעצם תשכחו מזה. אתם עוד עלולים לדמיין את סילבסטר סטאלון בחצאית מיני ופונפונים. סטאלון הוא הנהג הותיק העומד בפני פרישה, שמדריך את הנהג הצעיר והלא מנוסה (קיפ פארדו, היפיוף מ'לזכור את הטיטאנים') בדרך אל הנצחון.

אה, כן, סטאלון משתתף בסרט הזה. הוא אפילו כתב את התסריט. לפני שנים לא רבות סטאלון ושוורצנגר עוד התחרו בינהם על תואר השרירן מכסח הקופות מספר אחת בעולם. מצבו של שוורצנגר היום הוא לא מי יודע מה, אבל הוא לפחות עוד מקבל את שמו באותיות גדולות על הפוסטרים של כל סרט שלו. ואיפה סטאלון? במסע הפרסום של 'Driven' היה קשה למצוא את שמו או את פניו. עושה רושם שהאחים וורנר, מפיקי הסרט, מנסים להסתיר את נוכחותו (ובצדק. אבל זו דעתי). המבקרים, כצפוי, לא מתלהבים, קוראים לסרט שידור חוזר של 'רוקי', וטוענים שאפילו סצינות המרוצים (הסיבה העיקרית לראות את הסרט) משעממות.

ובכל זאת, הסרט נכנס למקום הראשון השבוע, עם 13 מיליון דולר. אלה אינן חדשות טובות למפיקי הסרט: הם השקיעו בו 70 מיליון דולר, וכרגע הסיכויים שלהם לכסות את ההשקעה נראים לא גדולים.

שלושת הסרטים החדשים האחרים השיגו סכומים קטנים אפילו יותר, ומאכלסים את שולי הטבלה. 'Town & Country' ('ארץ, עיר'?) הוא כישלון מוזר: זו קומדיה רומנטית שהופקה בתקציב גדול אפילו יותר מזה של 'Driven', עם צוות שחקנים גדול ומרשים – וורן בייטי, דיאן קיטון, אנדי מקדאוול, גארי שנדלינג, גולדי הון, נסטסיה קינסקי ודארמה. אבל הסרט הזה צולם לפני שלוש שנים (!) ומאז הוא מתגלגל בין חדרי עריכה, נערך-מחדש שוב ושוב, ועוד לפני שיצא קיבל תוית של סרט פסול למאכל אדם. בסופו של דבר הוא חמק למסכים השבוע, כמעט בלי פרסום, ו-3 מיליון הדולר שהוא עשה לא יכולים להיחשב אפילו כצמצום הפסדים. לארץ הוא אמור להגיע בסוף מאי.

גם ל'One Night at McCool's' יש צוות מובחר, וגם הוא איכזב. ליב טיילר היא פאם פאטאל שמתמרנת שלושה גברים – מאט דילון, ג'ון גודמן, ופול רייזר (וגם מייקל דגלאס נכנס לתמונה בשלב כלשהו) – שכל אחד מהם רואה בה את אשת חלומותיו. זאת אמורה להיות קומדיה בסגנון פילם נואר. לא ידעתי שיש דבר כזה. למרות הצוות המפואר ולמרות שהסרט הזה לא הגיע עם שלוש שנים של שמועות זדוניות מאחוריו, הוא הצליח רק בקושי להכנס למקום העשירי, עם פחות מ-3 מיליון דולר.

סרט אימה מהזן הערפדי, 'The Forsaken' ('הנטושים'?), קיבל גם הוא ביקורות גרועות, והשיג בערך את אותו הסכום כמו 'Town & Country' ו'לילה אחד אצל מק'קול', אבל לגבי סרט של במאי לא ידוע, עם צוות שחקנים צעיר ולא-ממש-מבטיח (כולל שני פליטי 'יעד סופי') הסכום נשמע מכובד יותר. מה שמוכיח שלפעמים עדיף להיות חסר ניסיון ואלמוני מאשר עשיר ומפורסם.

בין הסרטים הותיקים יותר, ממשיכים להוביל אותם הסרטים מהשבועיים הקודמים: 'יומנה של בריג'יט ג'ונס', 'ילדים מרגלים' ו'Along Came a Spider', שעקב הצלחתו המכובדת קיבל בהליך מזורז תאריך הפצה בארץ, 31 למאי, וגם שם עברי: 'שעת העכביש'. שם טוב, האמת. זה לא 'עכביש קטלני' וזה כבר משמח. אני רק מקווה שיש הצדקה ל'שעה' בסרט.

ולחדשות הטובות: 'Freddy got Fingered', שהוא – אם נאמין לביקורות שקיבל בשבוע שעבר – אחד הסרטים הגרועים במילניום הנוכחי לפחות, נפל אל מחוץ לעשרת הגדולים אחרי שבוע אחד בלבד. זה היה, כזכור, הסרט האחרון בשרשרת קומדיות האיכס שהסתערו על הקולנועים בשבועות האחרונים ונפלו כולן, פחות או יותר, על הפנים. הסרט המצליח ביותר בינהם הוא 'ג'ו דירט', שהגיע לסכום בלתי מרשים של 22 מיליון דולר, והוא גם היחיד ששרד בעשרת הגדולים עד היום. אפשר להניח שבשבוע הבא גם הוא ייצא מהעשיריה וישאיר אותנו נטולי איכס, לפחות עד 'מת לצעוק 2'.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Driven – 13.1 (13.1)
2. Bridget Jones's Diary – 7.5 (36.2)
3. Spy Kids – 5.7 (93.6)
4. Along Came a Spider – 5.6 (54.7)
5. Crocodile Dundee in L.A. – 4.6 (13.9)
6. Blow – 3.2 (40.4)
7. Town & Country – 3.0 (3.0)
8. The Forsaken – 3.0 (3.0)
9. Joe Dirt – 2.7 (22.7)
10. One Night at McCool's – 2.6 (2.6)