דו"ח קופות שבורות – 3.10.2004

אדם ללא אמונה הוא כמו כריש ללא אופנייםכבר שנה-שנתיים שאתה לא יכול לקרוא לעצמך אולפן רציני (או טוסטר) בהוליווד, אם אין לך חטיבה לאנימציה ממוחשבת. גם אולפנים שמעולם לא עסקו באנימציה אוספים אליהם פתאום כמה אנימטורים פליטי דיסני, ומכריזים על פרוייקט שאפתני שייצא ב-2006 או 2007. עכשיו גם ברור למה.

סרטי אנימציה ממוחשבת עושים ים כסף. זה אמנם לא נכון ב-100% מהמקרים (בכל זאת, 'פיינל פנטסי') אבל זה נכון כמעט תמיד. 'מוצאים את נמו' היה כמעט הסרט המצליח ביותר של השנה שעברה. 'שרק 2' הוא הסרט המצליח ביותר של השנה הנוכחית ואחד המצליחים ביותר בכל הזמנים. ועכשיו, 'תפוס ת'כריש' מוכיח שסרטי אנימציה ממוחשבת אפילו לא צריכים להיות טובים במיוחד כדי להצליח. לדעת כמעט כולם, 'תפוס ת'כריש' (שנקרא במקור 'Sharkslayer', עד שהחליטו בדרימוורקס שזה שם אלים מדי בשביל סרט ילדים) הוא לא סרט מי יודע מה. לא רק ארמדילו, בביקורת שלו, אומר את זה – את דעתם של רוב מבקרי ארה"ב על הסרט ניתן לסכם בשלוש מילים: 'נמו' זה לא.

אבל עם כל הבינוניות שלו, הסרט הכניס בסוף השבוע הראשון שלו בארה"ב 47.6 מיליון דולר. הפתיחה הזאת אמנם רחוקה מאלה של 'נמו' (92 מיליון), 'שרק 2' (108 מיליון) או אפילו 'מפלצות בע"מ' (62 מיליון), אבל זה עדיין סכום נכבד ביותר, וכמעט הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לחודש אוקטובר. אפשר לנחש ש'תפוס ת'כריש' לא יציב תחרות ל'שרק 2' – או ל'משפחת סופר-על' של פיקסאר, שייצא בעוד חודש – על תואר סרט האנימציה המצליח של כל הזמנים. אבל את תקציב ההפקה שלו, 75 מיליון דולר, הוא יחזיר בקלי קלות, עם רווחים נאים. אפילו קללת אנג'לינה ג'ולי לא יכלה לסרט הזה – בפעם הראשונה מזה שנים, אנג'לינה הצליחה סוף סוף לקחת חלק בסרט לא כושל. וזה, אחרי הכל, מה שהאולפנים מחפשים, ועם נתונים כאלה, מה הפלא שכולם רוצים גם.

'תפוס ת'כריש' הוקרן אצלנו יום תמים לפני הקרנתו בארה"ב, וגם הסרט שבמקום השני לא יתאחר בהרבה, ויגיע אלינו כבר בסוף השבוע הקרוב. זהו 'Ladder 49', שהוא בעברית 'תחנה 49', והוא סרט על גיבורי-על אמיתיים המהלכים בינינו: מכבי האש, יחזק אותם האל וישמור עליהם מכל משמר, טפו טפו טפו. אחרי הפיגוע במגדלי התאומים, אמריקה מאוהבת בכבאים (ובצדק, חייבים לומר), ו'תחנה 49' הוא ביטוי לאהבה הזאת. הסרט עוקב, בפלאשבקים, אחרי קריירת הכבאות של חואקין פניקס, מהשרפה הראשונה ועד לעיטור העוז. מלווה אותו בדרכו ג'ון טרוולטה כמפקד התחנה. הכבאים בסרט הם גיבורים ללא חת, אמיצים, יפים, נועזים ושומרים על סדר וניקיון, לכן אין פלא שהסרט הוא משעמם. הגאווה הפטריוטית (או סתם פירומאניה) מצד ההמונים הביאה לו פתיחה של 22 מיליון דולר.

המקום הראשון של השבוע שעבר, 'הנשכחים' (שגם הוא יגיע אלינו ממש בקרוב) פינה מקום וירד למקום השלישי, אבל בניגוד לרוב סרטי ספטמבר הוא לא עשה זאת תוך התרסקות רבתי אלא בירידה מתונה יחסית של 43% בהכנסותיו. 'סקיי קפטן', למרבה הצער, ממשיך לצנוח ומייסד את עצמו ככישלון מסחרי.

כל הסרטים שבין המקום החמישי לעשירי הכניסו השבוע בין 2 ל-2.5 מיליון דולר, סכום פעוט שבתקופות עמוסות יותר של השנה לא היה מכניס אותם אפילו לעשיריה. כיוון שהימים הם ימים קשים, הרף הנמוך של הכניסה לעשיריה מאפשר גם קוריוזים כמו הסרט שבמקום השביעי: 'Woman, Thou Art Loosed'. הסרט הוא פרוייקט אישי של אחד ט.ד. ג'ייקס, שבחייו האזרחיים הוא מטיף וכותב ספרים על איך לחיות טוב יותר בעזרת ג'יזוס קרייסט. ההטפות והספרים הפכו אותו לאדם מאוד עשיר, וכמו מל גיבסון בשעתו, הוא החליט לממן סרט שישמש כהטפה אורקולית משוכללת. 'אישה, משוחררת הינך' נעשה במימונו וגם בהשתתפותו, בתפקיד עצמו, ומשלב קטעי נאומים שלו, מלווה במקהלה, כמובן (Can I get an A-men?). חוץ מזה יש בסרט גם איזו עלילה, על אישה נידונה למוות שמשחזרת את חייה הקשים. האנשים שהלכו ל'אישה, משוחררת הינך' שייכים לאותו מגזר שמילא את האולמות של 'הפסיון של ישו', אבל ג'ייקס, עם כל הכבוד, הוא לא מל גיבסון, והאישה המשוחררת ההיא היא לא ישו, והסרט אפילו לא טורח אפילו להיות אנטישמי בשביל יחסי הציבור. לכן במקום מאות המיליונים של 'הפסיון' הוא הצליח להגיע רק ל-2.3 מיליון, לא רע בשביל הפצה מוגבלת. הללויה!

שום דבר גדול באמת לא צפוי בקולנוע עד ל'משפחת סופר-על', אבל לפחות ספטמבר מאחורינו. בשבוע הבא יוצאת הגרסה האמריקאית ל'טקסי', עם קווין לאטיפה בתפקיד הטוסטר. עוד נשזוף עינינו ב-'Raise Your Voice', רומנטיקה מוזיקלית עם הילארי דאף, ובדרמת הפוטבול 'Friday Night Lights'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Shark Tale – 47.6 (47.6)
2. Ladder 49 – 22.1 (22.1)
3. The Forgotten – 11.8 (38.1)
4. Sky Captain and the World of Tomorrow – 3.3 (30.6)
5. Mr. 3000 – 2.5 (19.1)
6. Shaun of the Dead – 2.5 (6.9)
7. Woman, Thou Art Loosed – 2.3 (2.3)
8. Resident Evil: Apocalypse – 2.3 (47.0)
9. First Daughter – 2.2 (7.1)
10. Cellular – 2.0 (28.2)