דו"ח קופות שבורות – 5.8.2001

אוקיי אנשים, זוהי
אזעקת אמת. זה אפילו
לא מצחיק. בתחילת
הקיץ, כש'המומיה 2' –
סרט פעלולים סתמי – פתח
עם 68 מיליון דולר, חשבתי שזה מעניין. בשבוע שעבר, כש'כוכב הקופים' פתח גם הוא עם מעל 60 מיליון, חשבתי שזה מוזר. אבל השבוע – זה כבר מוגזם. האמריקאים האלה דפוקים בשכל, אני אומר לכם. מאורעות השבועות האחרונים גורמים לכותבי דו"חות קופות שבורות, כמוני, להרהר האם באמת יש תכלית לקיומנו, או לפחות לקיומם של הדו"חות.

אוקיי, להרגע. קודם כל, הנתונים היבשים:

1. 'שעת שיא 66.8 ,'2 מיליון
2. 'כוכב הקופים', 28.4 מיליון

מאז ומתמיד – כלומר, ב-15 השנים האחרונות לפחות – הנתון החשוב ביותר בהכנסות של סרט בארה"ב הוא הכנסות סוף השבוע הראשון. מהשבוע הראשון אפשר רק לרדת, כפי שיודעים היטב כל היחצ"נים והפרסומאים, וכל מאמצי הפרסום של סרטים, בעיקר סרטי קיץ, מכוונים כדי לגרום לכמה שיותר אנשים לרצות לראות את הסרט ברגע שהוא יוצא. מי שרואה פרסומות לסרטים בארה"ב יכול בקלות לחשוב שכל סרט מוצג יום אחד בלבד: תאריך היציאה של הסרט מובלט כמו שם הסרט עצמו, לפחות. בסופו של דבר, ההכנסות מאותם שלושה ימים הן רבע עד שליש מהכנסותיו הכוללות של הסרט. ככה זה תמיד עבד.

אבל מה שקורה השנה זה כבר מוגזם. קודם כל, אותם סופי-שבוע ראשונים נהיו גדולים יותר מאי פעם. עד לא מזמן, פתיחה של מעל ל-50 מיליון נחשבה לפסגת השאיפות. רק יחידי סגולה מעטים הגיעו להישג כזה. השנה זה נהיה כבר שגרה. מבין שבעת הסופ"שים הגדולים בהסטוריה, חמישה (!!) שייכים לסרטים שיצאו השנה: 'חניבעל', 'המומיה 2', 'פרל הארבור', 'כוכב הקופים', ועכשיו גם 'שעת שיא 2'. אף אחד מהם – ותקנו אותי אם אני טועה – הוא לא סרט שירשם בהסטוריה של הקולנוע. סתם סרטי קיץ משווקים היטב, מוצלחים יותר או פחות. אבל שיווק יעיל ואגרסיבי הוא לא המצאה של המאה ה-21 – הוא קיים מאז 'מכסחי השדים', פחות או יותר. אז מה נשתנה הקיץ הזה?

ואז, יש את הירידות. סרט שכולם ראו בסוף השבוע הראשון שלו, לא יישאר מי שיראה אותו בסוף השבוע השני. גם זה ידוע, גם זה נורמלי, ולא מהיום. ברור וצפוי שסרטים שוברי קופות יחוו ירידה משמעותית בסוף השבוע השני שלהם. אבל לא ירידות כאלה. 'המומיה 2' ירד ב-53% בסוף השבוע השני שלו. 'פארק היורה 3' – 56%. 'טומב ריידר' – 58%. והרשימה נמשכת: כל הסרטים שהגיעו לסוף שבוע ראשון מאסיבי השנה – עם היוצא מהכלל היחיד של 'שרק' – נפלו אחר כך מהר יותר מהרייטינג של ערוץ 2. אם זה יימשך ככה, תוך חודש-חודשיים יחליטו בהוליווד שמשתלם להם יותר באמת להציג כל סרט למשך סוף שבוע אחד בלבד, ואף אחד לא ירגיש.

מה הטעם לפרסם את עשרת הסרטים המצליחים ביותר כל שבוע, אם אורך החיים של כל סרט הוא לא יותר משבוע אחד? למי בכלל אכפת כמה הרוויח 'פארק היורה 3' בשבוע השלישי שלו? קחו את הפתיחה של כל סרט, תכפילו ב-3, וקיבלתם את סך כל הכנסותיו בארה"ב. זה בהחלט יקצר את דו"ח הקופות השבועי. אני מרגיש כל כך לא נחוץ. תסלחו לי שניה, אני הולך לחדר שלי לבכות ומיד חוזר.

נו טוף. זו לא אשמתם של ג'קי צ'אן וכריס טאקר שהם מבשרים את מותו של שוק הקולנוע כפי שאנחנו מכירים אותו, וזה לא יפה שעדיין לא דיברתי עליהם בכלל. אז ככה: 'שעת שיא' הראשון יצא, בלי הרבה ציפיות, ב-98', בספטמבר – עונה מתה בדרך כלל – והיה הפתעה גדולה כשהשיג 33 מיליון בסוף השבוע הראשון שלו (זה נחשב אז הרבה. סניף), ו-141 מיליון דולר הכנסה כוללת בארה"ב בלבד. עם הצלחה לא מתווכחים, בעיקר כשהיא הצלחה של סרט פשוט כל כך (כולה אקשן סטנדרטי וקצת בדיחות. אין דינוזאורים, ואפילו לא קופים) והסרט השני – שהוא בעיקרו בדיוק כמו הסרט הראשון, רק בהונג-קונג – הופק מעצמו, מהשוונג, בלי שאף אחד יתאמץ. כריס טאקר בתפקיד הכושי המצחיק שמדבר הרבה, וג'קי צ'אן כמאסטר אמנויות הלחימה שמדבר מעט, נלחמים הפעם בתאגיד פשע שבראשו עומדת ז'אנג זי-יי (הילדה המעופפת מ'נמר, דרקון'), ואם להאמין לתגובות הקהל וחלק נכבד מהמבקרים, זה יצא להם מוצלח עוד יותר מהסרט הראשון. אלינו הסרט מגיע ב-23 לחודש.

במקום השני, הנפילה השבועית: 'כוכב הקופים', הסרט האולטרה-מצליח של השבוע שעבר (הפתיחה השניה-הכי-גדולה אי פעם), נופל, כמו שכל הסרטים האולטרה-מצליחים שלפניו נפלו. הפעם הנפילה היא כמעט 60%. "כרגיל". למי הרי אכפת מסרטי השבוע שעבר.

'יומני הנסיכה', במקום השלישי, הוא דוקא הפתעה חיובית, אם כי בקנה מידה קטן יותר. את הסרט ביים גארי מארשל, הבמאי של 'אישה יפה', והוא עונה לתאור 'אישה יפה לילדים': טינאייג'רית יוצמחית מגלה שהיא בעצם נסיכה של ממלכה אירופאית בדיונית, וזוכה לשעורי התנהגות מסבתא ג'ולי אנדרוז (זו שהיתה פעם מרי פופינס ונזירה מזמרת). המבקרים לא מתלהבים מהסרט, אבל הילדים אוהבים (למעשה, בעיקר הילדות. הבנים מעדיפים לראות את ג'קי צ'אן), וגם ההורים, יש להניח – סרטי ילדים נטולי בדיחות פלוצים הם מצרך נדיר בימינו. לגבי סרט מסוגו, 'יומני הנסיכה' הצליח מעל לציפיות, עם 23 מיליון דולר, והוא נוחת אצלנו תוך שבועיים.

לא כולם יכולים להצליח בבת אחת. 'Original Sin' ('חטא ראשוני', אולי), מעין סרט מתח תקופתי שמתרחש בקובה במאה ה-18, עשה רושם ראשוני רע מאוד, עם 6 מיליון דולר בלבד, וזאת למרות היתרון הבולט שלו – סצינת מין נועזת הכוללת עירום (!) בין שני כוכבי הסרט, אנטוניו בנדראס ואנג'לינה ג'ולי (הפעם בלי התוספות המלאכותיות מ'טומב ריידר', יש לקוות). מאז סרטו האחרון של סילבסטר סטאלון לא היה סרט שהמבקרים נהנו כל כך לקרוע לגזרים. אנג'י באמת צריכה להתחיל לבחור פרוייקטים ביתר תשומת לב.

ומה עם היתר? כרגיל, צניחה חופשית. כמה סרטים שהתחילו בגדול ונפלו ('The Fast and the Furious', 'מת לצעוק 2') יצאו מהעשיריה, 'פארק היורה 3', בקרוב ילך בעקבותיהם – אבל למי אכפת מדובר בסרט בן שלושה שבועות. בעידן של סרטים של שבוע אחד, הוא כבר בגיל הפנסיה. בשבוע הבא: 'אמריקן פאי 2' ההמשכון, 'אוסמוזיס ג'ונס' החצי-מצויר ו'The Others' שינסה להיות 'החוש השישי' של השנה. בטח 'אמריקן פאי' יעשה 90 מיליון, או משהו, אבל אני – מה 'כפת לי, אני.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Rush Hour 2 – 66.8 (66.8)
2. Planet of the Apes – 28.4 (124.7)
3. The Princess Diaries – 23.2 (23.2)
4. Jurassic Park 3 – 12.1 (146.8)
5. America's Sweethearts – 8.4 (75.1)
6. Original Sin – 6.4 (6.4)
7. Legally Blonde – 6.1 (71.6)
8. The Score – 4.9 (57.3)
9. Cats & Dogs – 2.2 (86.7)
10. Dr. Dolittle 2 – 2.0 (105.9)