דו"ח קופות שבורות – 6.6.2004

פרופסור דמבלדור מדגים לתלמידי השנה השלישית בהוגוורטס את הקסם המופלא של ''אצבע אחת - שתי אצבעות''.לפני שנפתח את מאורעות הדוחק"ו הנוכחי, אני מביאה חוב מהשבוע שעבר, שנשמט מקוצר היריעה. במסגרת משחק הכדורסל השבועי, התברר שאולי אנחנו חיים בסרט קצת יותר ממה שחשבנו עד עכשיו. זה קרה כשאין אור הטיח את הכדור קדימה (יש הקוראים לזה "זריקה"), ברק, כמעט באיחור, התכופף אחורה והכדור חלף סנטימטר אחד בלבד מעל אפו. מרוב התרגשות, ג'ירפה מסוימת שכחה שהכדור היה מיועד אליה, ובמקום לתפוס את המסירה המופלאה קיפצה במגרש בהתרגשות תוך צעקות "ראיתם איזו זריקת בולט-טיים?!".

מרת ג'ירפה, אגב, לאחר שנכוותה במהלך הכנת לחמניות איריות, החליטה על שינוי כיוון וחנכה היום רשמית את ספוטניק, המחשב החדש. לשם כך היא ניסתה את כוחה ב-Grand Theft Auto: Vice City – הפעם הראשונה שבה היא מתנסה במשחק מחשב רציני מאז התקופה שבדיסק היה חור (כמעט). מסקנות ראשונות: קשה מאוד לשמור על מכסי המנוע של המכונית במקומם. וגם השוטרים נטפלים אלי בלי סיבה (באמת! לא עשיתי שום פאולים!).

אבל מי אני שאפריע לדו"חקו בסיפורים מסיפורים שונים, כשאפשר לדבר על הדבר האמיתי. והדבר האמיתי, השבוע, זה 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'. ופה כבר יש שתי גרסאות. במרבית העולם טוענים שהחלק השלישי בסדרת 'הארי פוטר' הוא 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', שאת הספר כתבה ג'יי. קיי. רולינג, ואת הסרט השלישי ביים אלפונסו קוארון. מנגד, על פי גרסת ערוץ 2 (בכתבה ששודרה במהדורת החדשות של מוצאי שבת), אנחנו מדברים על 'הארי פוטר והאסיר מאזבקן', שנכתב על ידי רולינגס, ובוים על ידי קוארו, ובו הארי פוטר הולך לבית הספר לקסמים בוגארט.

אניווי, ההחלטה להפיץ את 'הארי פוטר' בחודש יוני נחשבה כהימור. יוני הוא אמנם קיץ והכל, אבל אינו נחשב לחודש של בלוקבאסטרים, וסרטים שיצאו בו בשנים קודמות השיגו לכל היותר 50-60 מיליון סולידיים בסוף השבוע הראשון. ביומו הראשון בקופות, הארי פוטר נסק גבוה כל כך, שכולם פתחו את הפה בתדהמה, ומלמלו משהו על שבירת שיאים. ההערכות דיברו על 41 מיליון, וניתוץ השיא של 'ספיידרמן' ליום בודד. בפועל, התברר שמדובר ב-38.3 מיליון, שזה גם יפה, אבל שבירת שיאים זה לא. ואם לגבי אחדים זו לא מספיק אכזבה, ביומיים הבאים (שבת וראשון), במקום להגדיל את הכנסותיו כצפוי מסרט ילדים (ראו מקרה 'שרק 2'), הארי ביצע נסיגה קטנה, שסיכמה את הכנסות סוף השבוע הראשון שלו ב-93 מיליון דולר "בלבד". ברשימת הפתיחות הגדולות של כל הזמנים, הארי הגיע "רק" למקום השלישי, אחרי 'ספיידרמן' הותיק ו'שרק 2' הטרי.

הביקורות מתעלפות לרגליו של הקוסם הקטן. הן אומרות (ובצדק) שזה הסרט האפל ביותר בסדרה, ושקוארון מכניס רגש לסיפור, ומותח עד הקצה את דירוג ה-PG העדין שקיבל הסרט. מה שהן שוכחות לציין, זה את הקסם הגדול ביותר שביצע קוארון בסרט: דניאל רדקליף מפגין יכולת משחק!
אתם, מן הסתם, תחזו בא?רי הפוטר בסוף השבוע הקרוב, ואם לא תכננתם לעשות כן – אולי כדאי שתשקלו זאת.

במקום השני, כצפוי, 'שרק 2'. למרות ירידה של 47% בהכנסותיו לעומת השבוע שעבר (שזה הגיוני, בהתחשב בתחרות הקשה שהציג הארי השבוע), נשאר המפלץ הירוק בכותרות, עת הוא קרע את הקורים של ספיידרמן והפך לסרט שהגיע הכי מהר להכנסות של 300 מיליון דולר. וכמו תמיד, כשדברים טובים מתרחשים הרחק מעבר לים, כל מה שנותר לנו הוא לחזור על אנחותינו קורעות הלב: שרק מאמי, אולי עוד קיץ אנחנו ניפגש.

למרות ירידה תלולה הרבה יותר (כמעט 60%) בהכנסותיו, 'היום שאחרי מחר' שומר על מיקום טוב בעשיריה הפותחת. אחריו מהדסת קייט האדסון עם 'המהפך של הלן', סרט שמסרב בתוקף לספק הערכות לגבי עלותו או הכסף שהושקע בשיווקו. ואולי טוב שכך, שכן זה מונע מאיתנו לצחוק לאידו של הסרט, כמו למשל מקרה 'ואן הלסינג' המפורסם או 'טרויה', שלמרבה ההפתעה נמצא בדיוק באותה סירה. הו כן, ההערכות אומרות ש-160 מיליון דולר הושקעו ב'ואן הלסינג', ועוד 50 בשיווקו, ואילו אלו של 'טרויה' מדברות על 175 מיליון, ו-50 מיליון לשיווק. ההכנסות, עד כה, עומדות על 114.6 לזה שתר את עברו, ו-119 מיליון לזה שמבקש עתיד נצחי. את עיקר הכסף הם עושים מחוץ לארה"ב.

עם זאת, לא לכולם היה זה שבוע רווי שיאים וכסף, כסף, כסף. השבוע יצאה לשבעה קולנועים בסיאטל, גרסת הבמאי של 'דוני דארקו', כפעולת גישוש: אם זה ילך טוב – הסרט יופץ שוב גם לשאר ארה"ב. הייתי רוצה לספר לכם שזו היתה הצלחה היסטרית, ושמעט האולמות היו גדושים כל כך עד שיש סיכוי של ממש שהסרט יגיע להפצה נרחבת או אף לארץ. אבל דוני הרוויח רק 24.7 אלף דולר (מקום 59 בטבלת הסרטים, אם זה ממש מעניין אתכם), אם כי חצי נחמה היא שממוצע ההכנסות שלו לקולנוע טוב יותר מזה שהיה בעת פתיחת הסרט "הרשמית" ב-2001.

בשבוע הבא, חברים יקרים, לא יוצא שום בלוקבאסטר ממש גדול, והאולפנים מנצלים את זה כדי לדחוף לקהל כמה סרטים שההצלחה שלהם לא ידועה מראש, לפני שיהיה מאוחר מדי. אם כן, 'רידיק: המסע מתחיל' יגיע, הגם שמדובר ב-2,500 קולנועים בלבד, והוא ילווה בניקול קידמן ו'נשים מושלמות', ובגוש רוטט כתום כלשהו, הטוען כי הוא מתכנה 'גארפילד'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – 93.7 (93.7)
2. Shrek 2 – 37.9 (314.5)
3. The Day After Tomorrow – 27.9 (128.5)
4. Raising Helen – 6.6 (24.1)
5. Troy – 6.0 (119.3)
6. Mean Girls – 2.9 (78.2)
7. Soul Plane – 2.8 (11.0)
8. Van Helsing – 2.4 (114.6)
9. Man on Fire – 1.0 (75.4)
10. Super Size Me – 0.8 (6.2)