דו"ח קופות שבורות – 9.2.2004

1. מבוא:
לאחר שבועות ארוכים בהם
נתן לשירותו הצבאי למנוע
ממנו לכתוב דוחק"ו בתדירות
הרצויה, ולאחר שהיה צורך
בהצגת כותב דוחק"ו זמני חדש,
החליט לבסוף שלמקו GRAS
לשבת ולכתוב דוחק"ו. כדי שלא יחלידו האצבעות, אתם יודעים.
באופן בלתי מפתיע, הדוחק"ו מתאים את עצמו להשתלמות הנוכחית שאותה סיים הכותב, קרי השתלמות בכתיבת נהלים והוראות עבודה. מצ"ב הוראת עבודה לכתיבת דוחק"ו לשבוע שבו לא יוצאים סרטים בעלי פרופיל גבוה, או הפתעות מרטיטות עולם.

2. מטרה:
2.1: מטרת כתיבת הוראת העבודה: הצגת דרך פשוטה לכתיבת דו"ח קופות שבורות לשבוע פברואר דל באירועים.
2.2: דוחק"ו ייכתב על מנת להציג בתחילת כל שבוע את נתוני הקופות בסוף השבוע החולף בארצות הברית, תוך התמקדות בסטטיסטיקות כספיות משמעותיות ובפירוט של הסרטים החדשים שיצאו באותו סוף שבוע.
2.3. הוראת עבודה זו מתארת את הפעילויות המתבצעות מרגע קבלת הערכות כספיות על הכנסות עשרת הסרטים המובילים בסוף השבוע בבתי הקולנוע בארצות הברית ועד לפרסום הדוחק"ו באתר 'עין הדג', בשעות הקטנות של ליל יום שני.

3. אחריות:
3.1. אחריות כתיבת הדוחק"ו הינה של הכותב, אשר נקבע באופן בלתי שרירותי בתחילת כל שבוע קלנדרי.
3.2. האחריות הכוללת על הצגת הדוחק"ו באתר 'עין הדג' הינה של העורכים, מר ר. פיש, והגברת ל. ג'ון. אחריות זו כוללת תיקוני טעויות אשר השתרבבו לדוחק"ו, מחיקת בדיחות לא מצחיקות אשר כותב הדוחק"ו מתעקש להכניס למרות שהובהר לו ש"חלאס עם משחקי לשון על 'שיבת המלך"', ובדיקת תקינות המספרים בסוגריים.
3.3. אחריות הפנמת המספרים והנתונים אשר מפורטים בדוחק"ו הינה של הקורא, חסר אחריות ככל שיהיה.

4. מסמכים ישימים:
4.1. ימד"ב
4.2. אתר Box office Mojo
4.3. אתר העגבניות הרקובות
4.4. "לא סופי"
4.5. אתרי מידע/ניתוח אירועים נוספים, בהתאם לדרישת העורך הראשי.

5. הגדרות:
5.1. "ג'ורג"': דמותו של ג'ורג' וושינגטון כפי שמופיעה בדף הראשי של אתר 'עין הדג'. בשבועות בהם הסרט הראשון בטבלת שוברי הקופות ביצע הישג משמעותי, ג'ורג' עשוי להתחפש לדמות מתוך אותו הסרט. ג'ורג' עשוי גם לעטות תחפושות ללא קשר לנתוני הדוחק"ו, בהתאם לגחמות העורכים – למשל, ציון יום הולדתו של אחד ממפיצי הפרק האבוד של פיוצ'רמה (גם אם ציון זה נעשה באיחור-מה).

6. שיטה:
6.1. על כותב הדוחק"ו לאסוף את נתוני שוברי הקופות באותו סוף שבוע ולאפיין מגמות קיימות או משתנות, הצלחות או כישלונות בולטים שהתרחשו באותו סוף שבוע, ושינויים משמעותיים בטבלת עשרת המקומות הראשונים או מתחתיה.

6.2. על כותב הדוחק"ו מוטל לתאר את המתרחש בטבלה באותו סוף השבוע במספר פסקאות מתמצתות, כולל התייחסות לסרטים אשר זהו אינו סוף השבוע הראשון שלהם. למשל:
6.2.1. סוף השבוע שלאחר הסופרבול התאפיין בחוסר שינוי משמעותי בקרב שוברי הקופות הוותיקים. רוב הסרטים הישנים הצליחו לשמור על רוב הכנסותיהם מסוף השבוע הקודם, הישג די קל בהתחשבה בעובדה שבשבוע שעבר האמריקאים זנחו את הקולנוע לטובת הציץ של ג'נט ג'קסון. על אף שהכנסותיו של 'You got Served', המקום הראשון של השבוע שעבר, צנחו בחצי (הירידה הגדולה ביותר בין עשרת הראשונים), הסרט נשאר במקום השלישי, והרווחים שלו מהווים הפתעה רבתי בהתחשב בציפיות ממנו.
סרטי האוסקר ממשיכים להראות נוכחות ('מיסטיק ריבר', למשל, לא מפגין עייפות גם לאחר 18 שבועות), ו'שר הטבעות' עדיין לא מראה רצון לענוד את הטבעת על האצבע ולהעלם מעין כל. והכי חשוב – זהו סוף השבוע הראשון ב-2004 בו יצאו סרטים שדעת הביקורת עליהם היתה חיובית.

6.3. לאחר סקירה כוללת על האירועים השבועיים, יש לסקור את הסרטים החדשים שיצאו השבוע. יש להתייחס להכנסות הסרט ומיקומו, עלילת הסרט ודעת הביקורת עליו.
6.3.1. 'מספרה 2': לאחר ההצלחה הקופתית המפתיעה של 'Barbershop', סרט המספרה הראשון (מעל 20 מיליון בסוף השבוע הראשון, מתישהו ב-2002), היה ברור שסרט המשך הוא רק עניין של זמן. כניסתו של 'מספרה 2' ("בחזרה לעניינים") למקום הראשון השבועי לא הייתה הגורם המפתיע – אחרי הכל, מדובר בסוף שבוע שחון של פברואר. גם העובדה שהכניס 25 מיליוני דולרים, מעט יותר מהסרט הראשון, היתה צפויה. מה שהפתיע היו הביקורות החיוביות על הסרט: מדובר בסרט המשך שמשתווה, ואולי אף מתעלה על הסרט הראשון. שלא כמו המשכונים רבים אחרים, נראה כאילו הסרט השני בא עקב רצון אמיתי ליצור סרט, ולא רק בשביל לחלוב כסף ממה שעבד פעם אחת.
סיפור המעשה: לאחר שבסרט הראשון הכרנו את חברי המספרה וראינו (טוב, לא אנחנו, כי בארץ לא מפיצים סרטים על שחורים. אבל בארה"ב ראו) את עלילותיהם של אייס קיוב, סדריק הבדרן, איב ועוד, בנסיונם להציל את המספרה מסגירה. בסרט השני כל משתתפי הסרט הראשון ממשיכים לשבת באותה מספרה, בתוספת שחקנית החיזוק קווין לטיפה (שתופיע בקרוב גם בסרט הספין-אוף, 'Beauty Shop'. בשיא הרצינות). אבל הפעם בפניהם בעיה חמורה הרבה יותר: הצ'כונה מאבדת מייחודה, והופכת לעוד סניף של סטארבאקס. האם הם יצליחו למנוע את איבוד המאפיינים היחודיים של סביבתם?

6.3.2. 'נס': מעשה בנבחרת הוקי הקרח של ארה"ב, שהצליחה כנגד כל הסיכויים, לנצח את נבחרתה המאיימת של ברית המועצות בזמן אולימפיאדת 1980, במה שהוגדר כמעשה ניסים. ואם מדובר בסיפור הצלחה פטריוטי ומרגש, למה שאולפני דיסני לא יעשו עליו סרט? קורט ראסל מגלם את מאמן הנבחרת האמביציוזי והמשכנע, שהצליח להעמיד נבחרת מנצחת מכוכבי קולג' מלאים בחשיבות עצמית ושנאה אחד לשני.
הסרט השיג כמעט 19.5 מיליוני דולרים, מקום שני, ושוב – הנקודה המפתיעה היא הביקורות המהללות כמעט מקיר לקיר: נכון, מדובר בסרט מניפולטיבי, שמשתמש בסמלים ובאגדה מודרנית בשביל לרגש ולבדר. אבל הסרט מצליח לרגש למרות הכל, ועם מידה מועטה להפליא של קיטש. בתור סרט ספורט, הוא גבוה בפסגה. ובתור מאמן הנבחרת, קורט ראסל נותן הופעה מוצלחת ביותר, בין הטובות בקריירה שלו. זה החומר שממנו עושים נסים בקופות.

6.3.3. 'תפוס ת'ילד' (שם לא רשמי. במקור: 'Catch that Kid'): ילדים בתפקידי מבוגרים זה קונספט שמרוויח. אם כך, מה הפלא ש'תפוס ת'ילד', רימייק לסרט דני עלום, הופק בניסיון דל-תקציב לחלוב עוד כמה דולרים מהקונספט?
מעשה בשלושה ילדים. תפקידים: הראשונה היא מטפסת הרים אקסטראורדינר, שני הוא מומחה מחשבים ולינוקס, והאחרון – מכונאי מעולה. מטרתם: לפרוץ לבנק השמור בעולם (שהכספת שלו נמצאת גבוה מעל האדמה) כדי לממן ניתוח שיציל את אביה של הילדה.
מקום: שישי.
הכנסות: שישה מליוני דולרים.
סיכוי שהסרט ישאיר חותם משמעותי על טבלת שוברי הקופות: זניח.
סיכוי שהסרט יחזיר את ההשקעה: גבוה, כתוצאה משימוש בשחקנים אנונימיים לחלוטין ותקציב נמוך.
ביקורות: רעות. רוב המבקרים מסכימים שמדובר בסרט פושר לכל היותר, חיקוי חיוור לכל כך הרבה סרטים אחרים, מה גם שהוא עלול לשכנע ילדים שהפשע כן משתלם.

6.3.4. 'מונסטר'
נכון, למעשה מדובר כבר בשבוע השביעי שבו הסרט מקרין. אבל, לאחר מגמת עלייה של הסרט במעלה הטבלה (שנבעה, כמובן, מהוספה של קולנועים בהם הסרט מוקרן בכל שבוע), הוא הגיע לבסוף אל העשיריה הראשונה. העובדה ששרליז ת'רון קיבלה גלובוס זהב על משחקה בסרט, אחרי שכיערה את עצמה, לא יכולה להזיק.
סיפור העלילה: זהו סיפורה של איילין וורנוס (ת'רון), הרוצחת הסדרתית הראשונה בארה"ב שהוצאה להורג, באשמת רציחתם של שישה גברים. הסרט מתאר את שרשרת האירועים שהובילה לכך (וורנוס טענה תמיד שהרציחות נבעו מהגנה עצמית), חושף את פניה המכוערים של ארצות הברית המוזנחת, ומספר את סיפור האהבה של וורנוס וחברתה לחיים (בגילומה של כריסטינה ריצ'י) – שתי נשמות תועות בשולי החברה. בהתחשב בפרסים שהסרט כבר צבר או שהוא מועמד להם, לא מפתיע לומר שהביקורות אוהבות, אם כי ת'רון גונבת לסרט כולו את ההצגה.

6.4. על הדוחק"ו להסתיים בתיאור הסרטים הצפויים להיכנס לעשירייה בשבוע הבא.
6.4.1. בשבוע הבא ייצא '50 פגישות ראשונות', גרסת 'ממנטו' ל'זמר החתונות': אדם סנדלר מתאהב בדרו בארימור, אך אויה! בבוקר שלמחרת היא שוכחת ממנו… פעם אחר פעם אחר פעם.

7. נספחים:
7.1. רשימת עשרת הסרטים הראשונים בסוף השבוע בארה"ב. המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך סוף השבוע האחרון, במיליוני דולרים.
7.2. מספרים בסוגריים.

1. Barbershop 2: Back in business – 24.2 (24.2)
2. Miracle – 19.4 (19.4)
3. You Got Served – 7.5 (25.9)
4. Along Came Polly – 6.8 (75.0)
5. The Butterfly Effect – 6.5 (41.3)
6. Catch That Kid – 5.8 (5.8)
7. The Lord of the Rings: Return of the King – 4.3 (351.1)
8. Mystic River – 3.6 (69.9)
9. Monster – 3.5 (15.3)
10. Cold Mountain – 3.2 (82.9)