חברות עם כסף

במקור: Friends with Money
תסריט ובימוי: ניקול הולופסנר
שחקנים: ג'ניפר אניסטון, פרנסס מקדרמונד, ג'ואן קיוזאק, קתרין קינר, ג'ייסון אייזאקס

במדרג הכוכבות ההוליוודי, ג'ניפר אניסטון ממוקמת הרבה יותר גבוה מפרנסס מקדורמנד, קתרין קינר או ג'ואן קיוזאק. היא מרוויחה יותר כסף, היא צעירה ושזופה יותר והיא חלקה מיטה עם בראד פיט, לעזאזל. מהבחינה הזו, הבחירה של אניסטון לתפקיד אוליביה, הצלע הזרוקה במרובע הנשי שבמרכז 'חברות עם כסף', היא הברקה ליהוקית. ג'יין (מקדורמנד) היא מעצבת אופנה נחשבת, קריסטין (קינר) היא תסריטאית ופראני (קיוזאק) פשוט עשירה; אוליביה, לעומת זאת, היא עוזרת בית. שלושתן נשואות עם ילדים; אוליביה רווקה. שלושתן אמידות מאוד; אוליביה אוספת דוגמיות של קרם פנים כדי לחסוך כסף על קוסמטיקה.

לאוליביה יש בעיות. היא לא מסוגלת להרשות לעצמה את סגנון החיים של החברות שלה, אבל לא ממש יודעת להתעקש על התעריף שהיא דורשת; היא עדיין כרוכה אחרי האקס הנשוי שלה, וכל מיני לוזרים מוצאים דרכים לנצל אותה; והפערים המעמדיים בינה לבין חברותיה יוצרים בקיעים במערכת היחסים ביניהן.

לא שמצבן של חברותיה טוב יותר. קחו את ג'יין לדוגמא: לא רק שהיא נעשית קצרת רוח ותוקפנית מיום ליום, היא גם מפתחת חרדת שמפו שמחוללת שמות בשיערה. או קריסטין: היא ובעלה מוסיפים קומה שנייה לבית וגורמים לכל הרחוב לתעב אותם. ואם זה לא מספיק, הבעל מסרב בתוקף להראות מעורבות רגשית בחייה של אשתו. לפראני, האמת, אין ממש בעיות. היא ממש עשירה, אחרי הכול. למעשה, היא ובעלה משמשים כמעין קבוצת ביקורת לחיים המסובכים של החברים שלהם.

'חברות עם כסף' מתנהל על מי מנוחות. הוא מורכב מהמון אפיזודות קטנות ויומיומיות שמצטברות לאט ויוצרות תמונה מדוקדקת ועדינה של ארבע החברות. לסרט אין ממש עלילה: ברקע ישנו אירוע צדקה יוקרתי שאליו כולם מתכוננים, אבל בין לבין הסרט עוסק בפכים הקטנים של החיים – קניות בסופר, ריב עם הבעל, ארוחת ערב עם החברות. צופים שמחפשים דרמה גדולה עלולים להשתעמם מהנינוחות שבה מתקדם הסרט; מצד שני, ניקול הולופסנר, יוצרת הסרט ('ממש מושלמות'), כותבת דיאלוגים קטנים ומדויקים, והסצינות שהיא בונה מצליחות להיות בו-זמנית קצת מצחיקות וקצת עצובות ומאוד דומות לחיים כפי שאני מכיר אותם. ואולי המעלה הכי גדולה של הולופסנר היא היכולת שלה להעמיד דמויות שלמרות החסרונות הגדולים שלהן, הן מעוררות אמפתיה כל כך בקלות.

לא שזו כזו בעיה לעורר אמפתיה עם קאסט כמו של 'חברות עם כסף'. אמנם אניסטון היא ה"שם" של הסרט, אבל את הדמויות העסיסיות באמת מקבלות מקדורמנט וקינר. למרות ששתיהן שחקניות מעולות, מקדורמנט זורחת קצת יותר, כנראה בגלל שג'יין היא דמות יותר אקסצנטרית. אניסטון בעצמה עושה עבודה טובה בלהיות לא-רייצ'ל; המניירות המוכרות נעלמות, ובמקומן מופיעה אישה קצת פאסיבית וקצת מבולבלת, ובעיקר מאוד רגילה. לזכות אניסטון יאמר שהיא הכוכבת ההוליוודית היחידה שיכולה לגלם אישה סתמית בצורה אמינה, ובכל זאת, היא לא משחקת באותה ליגה כמו קינר ומקדורמנט.

'חברות עם כסף' הוא חלק מטרנד חדש של סרטים עם שמות ישירים – אתם יודעים, כמו הסרט ההוא עם הנחשים. כשמו כן הוא: הוא עוסק בחברות ובכסף. לא רק שהולופסנר מתעסקת באופן שבו כסף משפיעה על יחסים בין אישיים, היא גם מעיזה להכניס למשחק גורם לא אמריקני מיסודו: המעמד. בדרך כלל, הקולנוע והטלוויזיה האמריקניים מציירים את החברה האמריקנית כמעמד בינוני אחד גדול ומאושר. לגיבור הממוצע יש עבודה נוחה שתפקידה לא להפריע לו להיות יפה ושנון, וחברים יפים ושנונים עם עבודה נוחה. 'חברות עם כסף' הופך בשאלה האם אנשים ממעמדות שונים יכולים להיות חברים. אל דאגה, גם מי שמרקס עושה לו חררה יוכל ליהנות מהסרט. להולופסנר יש דרך לשאול שאלות נוקבות בנועם ובין השורות. אין קמצוץ של להט מהפכני בסרט, אבל מדי פעם מופיעים להם שורת-דיאלוג עם קצוות חדים במיוחד, או משפט שמנוסח בכנות עצובה ומזכירים לנו שמדובר ביותר מ"סתם" סרט בנות.

'חברות עם כסף' הוא סרט צנוע, עם מטרות צנועות. הוא מצליח לשרטט מערכת יחסים נשית עם המון אהבה וכבוד ובלי קיטש. בתעשייה שוביניסטית כמו תעשיית הקולנוע האמריקני מדובר בהישג נאה בפני עצמו. אבל הדובדבן שבקצפת הוא האופן המעודן שבו הולופסנר מבקרת את הדימוי העצמי של אמריקה. אינטלקטואלים מהבועה יידעו להעריך את המאמץ; כל השאר יכולים להתעלם בנונשלטיות מהנימות הביקורתיות וליהנות מסרט-יחסים קטן וטוב.