ירח דבש מטורף

במקור: Just Married
במאי: שון לוי
תסריט: סאם הארפר
שחקנים: בריטני מרפי, אשטון
קוצ'ר, כריסטיאן קיין, דייויד

מוסקו

סיפור טוב, אמר לי מישהו פעם, הוא כזה שאתה יכול לספר את הסוף שלו, והתגובה המיידית תהיה 'איך זה קרה?'. למשל "ואז מצאתי את עצמי עירום במיטה, עם גרב בפה, מול יוסקה בראומפשטטר וכל המשפחה שלו". אותו חבר גם המליץ לי להתחיל את הסיפור מהתוצאה הלא סבירה ורק אז להסביר.

גם ליוצרים של 'ירח דבש מטורף' היה, ככל הנראה, חבר כזה, ולכן הם מתחילים את הסיפור בשדה התעופה, כאשר טום ושרה חוזרים מונציה. השניים מבלים את הדקות הראשונות של הסרט בסדרת תעלולים אכזריים זה כלפי זו ולהיפך, באופן שלא היה מבייש את טום וג'רי (או את השכבה שלי בצופים) – היא, למשל, מדביקה לו מסטיק עמוק בשיער, הוא מעיף לה עגלת מזוודות על הרגל. וכשברור כבר שהרגשות העיקריים כאן הם שנאה, תיעוב וזלזול, מסתבר שהשניים הם זוג נשוי שחזר הרגע מירח הדבש שלהם. מממ… מעניין. איך זה קרה?

לרוע המזל, החל מנקודת הפתיחה החביבה הזו, שבאמת משוחקת היטב ואפילו מצחיקה, הסרט מתדרדר במהירות. נראה כאילו יוצרי הסרט הסתפקו ברעיון אחד, ואז חזרו לקטלוג המוכר של 'קלישאות הוליוודיות חבוטות'. הראשונה מביניהן היא כמובן הפלאשבק, אותו מציג לנו טום תוך כדי ישיבה מול מיקרופון באולפן הרדיו ממנו הוא משדר דיווחי תנועה. "התאהבנו ממבט ראשון" מהגג טום אל המיקרופון הפתוח, עיניו מלאות בלחלוחית, בעודו מתאר את הפגישה על חוף הים, בקיץ ההוא…

את הפרטים המלאים אחסוך מכם. הנקודה החיובית היחידה בהתאהבות של טום ושרה היא שהכל מתרחש בפאסט פורווארד: הבחור-הצעיר-אך-חסר-הכסף-והבחורה-עם-האבא-העשיר-מתאהבים-ו-בום! הם-מחליטים-להתחתן-והמשפחה-שלה-המומה-מכדי-להתנגד-ו-טראח! פיטר-האקס-העשיר-והפתטי-המום-שהיא-לא-בחרה-בו-ו-שוונג! הנה הם מתחת לחופה. מובן שהחתונה, בניגוד לקומדיות רומנטיות יווניות למיניהן, היא לא סוף הפסוק הפעם, אלא רק ההתחלה. הרי המתרגם העברי הבטיח לנו 'ירח דבש מטורף', לא?

המילה 'מטורף' משמעותה כאן היא 'קטסטרופלי' או אפילו 'רדוף על ידי מרפי בכבודו ובעצמו', שגם הביא את המשפחה. בצירוף מקרים "מטורף", השחקנית שמגלמת את שרה היא בריטני מרפי ('אל תוציא מילה', 'נערה בהפרעה'), שאמנם אהודה עלי מימים ימימה אבל הולכת לאיבוד בשורות המטופשות שמקבלת הדמות שלה – קלישאת הצעירה העשירה המנסה למרוד בהורים דרך החבר. מצד שני, יכול להיות יותר גרוע: אשטון קוצ'ר משחק את טום כחנון חסר אונים או מטורף פסיכוטי, תלוי בסצינה (פרט לרגע אחד, בו היא נראה חמוד וממש בא לצעוק לו 'אחי, איפה האוטו?').

אבל היינו במרפי. לא השחקנית, ההוא מחוקי מרפי, זה שדואג ששום דבר לא ילך לפי התכנית. הזוג הצעיר אמור לבלות שבוע במלון נופש מדהים באלפים, ועוד שבוע במלון בונציה. אנחנו אמורים לקבל קומדיה רומנטית. החלק הקומי מתבטא, על פי יוצרי הסרט בכמה שיותר היתקלויות לא נעימות, מזג אוויר איום, דברים שמתקלקלים וסתם חוסר מזל כללי, בבדיחות גועל חסרות טעם ובדיחות סקס חסרות סקס, ובמפגשים הרסניים בין הבוטות והביטחון העצמי האמריקנים לתחכום האירופאי. ווי מיסייה, יש לנו הכל. אז מי אמר שהדברים לא הולכים לפי התכנית? בלי להעליב את טום ושרה המסכנים, מסע הסבל שלהם לרוחב אירופה הוא החלק הסביר היחיד בסרט (פרט לשלוש דקות הפתיחה, כאמור). אולי זה בגלל שיש ביניהם הרבה יותר כימיה כשהם רבים מאשר כשהם מאוהבים, או שפשוט בחלק הזה מישהו הצליח להעיר את הבחור שאחראי על הבדיחות.

שאר הסרט עוקב בדייקנות אחרי נוסחת הקומדיה הרומנטית, בשינוי אחד: בתחילת הסרט הם נשואים. אבל זה שטום ושרה כבר נשואים לא מפריע להם לגלות שהם בכלל לא מכירים זה את זו, לא באמת אוהבים אותם דברים, ובעצם אולי המשפחה של שרה, שטוענת שהם יותר מדי צעירים בשביל להתחתן, צודקת?

מאחר שברור לנו איך זה ייגמר, נותר רק לחפש ייחוד בדמויות המשנה. ב'ירח דבש מטורף' יש לנו אבא עשיר (דייויד ראש, המוכר מסרטי טלוויזיה והופעות אורח בסדרות), פוסי אשתו (ורוניקה קרטרייט, כנ"ל), אקס פתטי (כריסטיאן קיין, לינדסי מ'אנג'ל'), עוד שני אחים של שרה, אחות אחת, אבא של טום, חבר 'מטורף' של טום, מנהל מלון צרפתי, שוער סיני, מיטר'די איטלקי, ואת וונדי. הדמויות השוליות, במקום לגנוב את ההצגה ולהצחיק, מצליחות להיות משמימות אפילו יותר מהזוג הצעיר, ותורמות אך ורק לבלבול בעלילה, בסגנון 'איבדתי את הספירה. איזה אח זה עכשיו?'. ציון לגנאי מיוחד מקבלת וונדי, פוסטמה אמריקאית שנראית כמו חלום רע של ג'ניפר לופז, מתנהגת בהתאם, ומטרתה היחידה היא "להתלבש" על טום, ובכך לתרום לסרט עוד התחבטות דרמטית מאולצת וקלישאתית (אלא מה). מצד שני, את שאריות ההצגה גונב השוער הסיני, האחראי על הכניסה לאחוזה ועושה זאת בחן יחסי. הוא לא מופיע הרבה, אבל הדקות המעטות שלו שוות את אזכורו כאן.

בדרך החוצה, מלווה בשיר הסיום המתקתק ובחרחורי הקאה מצד הבחורה שבאה אתי, שאלתי את עצמי מה למדתי מהסרט. המסקנות היו ברורות:
1. סינים הם עם מצחיק.
2. צריך לנסוע לפחות פעם אחת לאירופה לפני שמתחתנים.
3. גם לבריטני מרפי יכול להיות יום רע.
4. לקומדיות רומנטיות כדאי לבוא עם שקיות הקאה, רק ליתר בטחון.