דו"ח קופות שבורות – 21.12.2008

לקראת הכריסטמס הזה הוליווד שלפה כמה מהכוכבים הכי גדולים בעולם, אבל אחד אחרי השני, הם מאכזבים. בשבוע שעבר, 'כשהעולם עמד מלכת' עם קיאנו ריבס לא גרם לעולם אפילו להאט. השבוע הגיעו שני סרטים עם שני כוכבי ענק אחרים: וויל סמית וג'ים קארי. שניהם לא עמדו בציפיות. בנוסף להאשמת המשבר הכלכלי, כרגיל, האשימו השבוע גם את מזג האויר.

ג'ים קארי, כידוע, מחולק לשני חלקים: הקומיקאי שעושה פרצופים מצחיקים ושובר קופות, והשחקן הרציני שלא מקבל מועמדויות לאוסקר וזה מעצבן אותו. 'יס מן' שייך לג'ים קארי מס' 1, ובנוסף הרעיון שלו מזכיר קצת את 'שקרן שקרן', ולכן הציפיות ממנו היו גבוהות. ואכן, 'יס מן' נכנס למקום הראשון, אבל עם 18 מיליון דולר בלבד – עניין מאוד מאכזב. ב'יס מן' (שיוצא גם בארץ בסוף השבוע הזה) קארי הוא איש שרגיל להגיד "לא" לחיים, ומחליט יום אחד לערוך שינוי מוחלט בחייו ולהתחיל להגיד כן לכל הצעה שישמע. פייטון ריד, במאי חמודי-מודי ('מעודדות צמודות', 'הצד שלו, הצד שלה') ביים אותו, ובתפקיד האישה שעומדת ליד ג'ים קארי מופיעה זואי דשנל קטנת האישונים. המבקרים קצת צחקקו, וקצת עיקמו את האף, אבל הם תמיד עושים את זה כשג'ים קארי מעקם את הפרצוף.

לפני שנתיים בדיוק יצא 'המרדף לאושר', בבימוי גבריאל מוצ'ינו, ובהשתתפות וויל סמית והבן שלו, ג'יידן. השבוע יצא 'שבע נשמות', בבימוי גבריאל מוצ'ינו, בהשתתפות וויל סמית, כשהבן שלו, ג'יידן, היה בסרט שיצא בשבוע שעבר. 'המרדף לאושר' היה דרמה שהצליחה מעל ומעבר למשוער. 'שבע נשמות' – קצת פחות, כמו שהבנתם. אחת הסיבות לכך, כנראה, היתה שהיה קשה להבין מהפרסומות והטריילרים במה בעצם עוסק הסרט: סמית מגלם איש מס הכנסה מיוסר, שמנסה לעזור לשבעה אנשים זרים, כדי לכפר על… משהו. כנראה משהו מאוד רע. הביקורות נעו על פני כל הקשת שבין האוהדות למכסחות באכזריות, והסרט הכניס 16 מיליון דולר – הפתיחה הנמוכה ביותר לסרט של וויל סמית מזה שנים רבות.

עכשיו, 'יס מן' ו'שבע נשמות' לא בהכרח כשלונות. נכון שהכנסות השבוע הראשון שלהם איכזבו, אבל עכשיו חנוכה (כריסטמס בלועזית), ובחנוכה קורים ניסים. זה השבוע הכי סוער (קופתית) בשנה, וגם סרטים שנכנסים אליו כשהם נראים כמו כשלון חרוץ יכולים לצאת בצד השני עם הרבה מתנות והכנסות כוללות מכובדות. וויל סמית, במיוחד, צריך לקוות שזה יקרה, כדי שיוכל להמשיך להחזיק בכתר כמלך העולם. וויל סמית מחזיק כבר עכשיו בשיא של כל הזמנים: שמונה סרטים רצופים בכיכובו הכניסו יותר מ-100 מיליון דולר. אבל נראה ש'שבע נשמות' עומד לשבור את הרצף הזה. ואולי לא? זה לא לגמרי בלתי אפשרי שסרט שפתח עם 16 מיליון דולר רגע לפני כריסטמס יצליח להגיע ל-100 מיליון בהכנסות כוללות. דברים כאלה כבר קרו. וויל סמית יכול לקבל תקווה מאחיו לצרה: כש'דיק וג'יין עושים את זה' עם ג'ים קארי יצא לאקרנים, בשבוע הזה לפני שלוש שנים, הוא פתח עם 14 מיליון דולר בלבד, אבל זה לא הפריע לו להגיע בסופו של דבר ל-110 מיליון. יש עוד תיקווה לסטריק של וויל. וגם אם הוא לא יצליח, זה לא אומר שוויל סמית הוא כבר לא הכוכב הכי גדול בעולם. זה רק אומר שמגע הזהב שלו לא עובד מאה אחוז מהזמן, והוא מסוגל להשתתף בסרט לא נורא מצליח. זה בסדר להיות אנושי.

אל המקום השלישי נכנס סרט האנימציה 'סיפורו של דספרו', עם 10 מיליון דולר, שנהנה מכך שלא היו ממנו שום ציפיות ולכן הוא גם לא איכזב. להיפך, אחרי האכזבה של 'איגור' והאסון של 'דלגו' בשבוע שעבר, סרט אנימציה של אולפן צעיר ולא ידוע (כן, עוד אחד) כמו זה צריך להודות לאלוהים, ג'יזוס או כל ישות אלוהית אחרת שעוברת בסביבה על כך שיצא מהעניין עם 10 מיליון דולר. דספרו (במקור Despereaux, אגב: ככל הנראה סרט הילדים עם השם הכי קשה לאיות אי פעם), העכבר שרוצה להיות אביר, זכה דווקא להרבה שבחים על העיצוב והאנימציה – אם כי הסיפור, לטענת המבקרים, הוא לא יותר מבסדר, בשביל סרט ילדים.

'כשהעולם עמד מלכת' הוא מסוג הסרטים שצריך סוף שבוע ראשון ענק, כי עד לסוף השבוע השני השמועה על כמה שהסרט גרוע כבר תתפשט. 'כשהעולם עמד' לא קיבל סוף שבוע ראשון ענק, והוא אכן סרט גרוע, ולכן הוא גלש ב-67% לא סימפטיים השבוע, אל הכנסות של 10 מיליון. את הסרט הזה נראה שגם כריסטמס לא יציל. אחריו, שיכון ותיקים: 'ארבעה חגי מולד', 'דמדומים' ו'בולט', כולם בני חודש ומעלה, עדיין מסתובבים באין מפריע בחלק התחתון של הטבלה. 'ארבעה חגי מולד' חצה את קו 100 המיליון בהכנסות כוללות השבוע; 'בולט' עדיין לא, אבל הוא תיכף שם.

'נער החידות ממומביי', אחרי כמה שבועות מאוד מרשימים במקומות ה-11-12, סוף סוף עושה את הכניסה המרשימה שלו, למקום השמיני, אחרי שהפצתו התרחבה למעל 500 קולנועים. הוא עוד יעלה. אל המרוץ לאוסקר הצטרף גם 'המתאבק', אחד הסרטים המהוללים ביותר של השנה, בבימוי דארן ארונופסקי ובכיכובו של מיקי רורק; הוא יצא בארבעה בתי קולנוע והכניס 209 אלף דולר. תחשבו לבד כמה זה יוצא לאולם.

בשבוע הבא, כמו שכבר הזכרתי פעם או פעמיים, כריסטמס, ואיתו מגיע השיטפון. 'סיפורים לפני השינה' עם אדם סנדלר ינסה להיות ה'לילה מוטרף במוזיאון' של השנה, 'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן' ינסה להיות גם שובר-קופות וגם מתמודד על האוסקר בו זמנית, 'ספק' עם מריל סטריפ מנסה לעשות את אותו הדבר אבל עם פחות סיכוי, ל'מבצע ואלקירי' יש טום קרוז עם רטיה, ל'מארלי ואני' יש כלב חמוד ואת ג'ניפר אניסטון, ול'ספיריט' יש לוק שמזכיר את עיר החטאים. בנוסף לכל אלה, בתחום העניין המיוחד, 'ואלס עם באשיר' – אחרי סיבוב פסטיבלים מאוד מוצלח – יוצא להפצה מוגבלת (מאוד, בשלב זה) בארה"ב. חג שמח במיוחד.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Yes Man – 18.2 (18.2)
2. Seven Pounds – 16.0 (16.0)
3. The Tale of Despereaux – 10.5 (10.5)
4. The Day the Earth Stood Still – 10.1 (48.6)
5. Four Christmases – 7.7 (100.2)
6. Twilight – 5.2 (158.5)
7. Bolt – 4.3 (95.0)
8. Slumdog Millionaire – 3.1 (12.1)
9. Australia – 2.3 (42.0)
10. Quantum of Solace – 2.1 (161.3)