דו"ח קופות שבורות – 9.10.2005

החיים, יגיד לכם כל מורה רוחני, הם עניין של יין ויאנג, פלוס ומינוס, אקציון וריאקציון, ותמיד האיזון נשמר. בעוד המוני בית ישראל עסוקים בסליחות, כפרה וחשבון נפש פנימי, באמריקה חוגגים את "יום קולומבוס" והנהנתנות שוברת שיאים. לא שיאי קופות, אמנם, אבל בכל זאת. חמישה סרטים חדשים יצאו השבוע בהפצה רחבה, ושלא במפתיע, מי שכבשו את המקום הראשון בטבלה הם הבריטים וואלאס וגרומיט.

זהו הסרט הראשון באורך מלא של צמד הפלסטלינים, ובמהלכו הם יוצאים לעזרת העיירה שלהם, המצויה לקראת תחרות ירקות שנתית. צמד הממציאים בונה את מכונת האנטי פסטו, שתפקידה לשאוב את הארנבים המזיקים לגינות הירק. אך אויה, המחסור בארנבים חדי שיניים עושה את שלו ומפלצת נוראית – ככל הנראה ארנב ענק במיוחד – מטילה חתתה על העיירה והורסת כל אשר תחת רגלה. וואלאס וגרומיט נקראים אל הדגל, לפני שיהיה מאוחר מדי. לא אחדש לכם אם אציין שכיאה לסרט של אולפני אארדמן ('מרד התרנגולים'), הביקורות געו מצחוק ושיבחו את הסרט ככל שיכלו. הקופות, לעומת זאת, אכזבו מעט: הסרט הרוויח במהלך סוף השבוע 16 מיליון דולר – מיליון וחצי דולר פחות מהפתיחה של 'מרד התרנגולים', שיצא חמש שנים לפניו. למזלם של הצמד חובב הגבינה, השבועות הבאים לא צפויים להביא עימם ירידה גדולה מדי. מדובר, אחרי הכל, בסרט "ילדים", ואלו שורדים היטב. את תקציבו של הסרט, העומד על 30 מיליון דולר, הם בטח יחזירו בקרוב מאד. ומה הלאה? השמיים הם הגבול, לפחות עד שיגיע 'צ'יקן ליטל' ויפיל אותם. אבל האפרוח של דיסני צפוי להגיע רק בעוד חודש, כך שלאארדמן יש מרווח נשימה נדיב במיוחד.

במקום השני נמצאת ג'ודי פוסטר עם 'הטיסה'. השבוע השלישי שלה בקופות הביא עימו ירידה זעירה של 27%, ורווח נקי של 10.8 מיליון דולר. בקצב הזה, הסרט יגיע בכבוד לקו ה-100 מיליון, בלי שיצטרך להתנשף ולחרחר את נשימותיו האחרונות במהלך המשימה. כמעט צמודה לג'ודי, 'בנעליה' – קומדיה בכיכובן של קמרון דיאז וטוני קולט ('מישהו לסמוך עליו'). השתיים מגלמות שתי אחיות, שונות זו מזו באופיין, שאין בהן דבר במשותף פרט למידת הנעליים שלהן. קמרון דיאז, קל לנחש, היא האחות הנהנתנית, חיית מסיבות, שחיה את הרגע. טוני קולט היא האחות החכמה, אאוטסיידרית בעלת ביטחון העצמי הנמוך. במבט ראשון הסרט נראה כמו עוד קומדיית בנות קלישאתית, המהלכת בנעליים יפות וכמובן – מבוססת על ספר. אבל סרט זה מתהדר גם בבמאי המוערך קרטיס הנסון ('סודות אל. איי', '8 מייל'), ובהתאם, המבקרים ממש אהבו את הסרט. לדבריהם, הוא חד, סימפטי, נוגע ללב, מצחיק ושתי השחקניות, בגיבויה של שירלי מק'ליין, מספקות הופעה סולידית, נטולת שטיקים מעיקים. כל זה היה שווה ל-'בנעליה' עשרה מיליון דולר.

הלאה, אל המקום הרביעי – 'Two for the Money', שנמצא פה רק כדי שלא נאבד את אמוננו בסרטים גרועים במיוחד (אבל הרי גם קטילה היא סוג של הנאה, אז זה בסדר). אל פצ'ינו ומת'יו מקונהיי נמצאים בעולם הימורי תוצאות משחקי פוטבול, עד שמקונהיי מאבד את היכולת המיוחדת שלו לנחש, והשניים מסתבכים בפרשיית זיופים שמערבת הרבה מאד כסף, וגם את חייהם של כמה אנשים. לא ברור מה הסרט הזה מנסה להיות – מותחן, קומדיה, דרמה, סרט ספורט או הכל ביחד. בכל מקרה, הביקורות פיהקו קצת, אחר כך פיהקו הרבה, אחר כך סתם הלכו לנצל את הזמן בצורה טובה יותר. גם הקהל חשב ככה, והכניס לסרט 8.7 מיליון דולר. בהתחשב בכך שהסרט נעשה בתקציב צנוע יחסית (הדיווחים נעים בין 20 מיליון דולר לבין 35), זה לא סכום נוראי במיוחד.

קטילה נוספת חיכתה גם למועמד החמישי בטבלה, 'The Gospel', אבל פה זו לא חכמה – מדובר בסרט שחורים. הסרט מחזיר זמר רית'ם-אנד-בלוז מצליח לעיירת ילדותו, שנים לאחר שעזב אותה והתכחש לערכיו של אביו. עתה עליו להתמודד מול אויבו הגדול, שמביא עימו חזון חדש לכנסיה. כמו רוב סרטי השחורים, גם זה נעשה בתקציב זעום – 4 מיליון דולר, וכמו רבים מהם (זוכרים את 'יומנה של שחורה מטורפת'?), הצליח באופן מאוד מכובד ביחס למספר האולמות הלא גדול בהם הופץ, והחיזר את ההשקעה בו בלי בעיה: 7.5 מיליון דולר, והרבה "הללויה בייבי".

עוד קיבלנו השבוע את 'Waiting…', קומדיה לא מצחיקה בכיכובו של ריאן ריינולדס ('סברינה המכשפה הצעירה', 'בלייד: טריניטי'). במרכז העלילה שלושה מלצרים במסעדה, ומה שעובר עליהם, כשזה כולל בעיקר שיחות על סקס ובדיחות הקשורות לאברי מין. בקיצור: משהו שמנסה להיות קאלט עלק מתחכם. המבקרים עיקמו את האף בנימוס, והמשיכו הלאה בחייהם. הקהל גם, אבל לכו תדעו, אולי בכל זאת הסרט יהפוך למין 'מוכרים בלבד'.

צעד אחד קדימה ושניים אחורה, מספקים לנו שני סרטים חביבי-קהל, שכולם רק מחכים לשמוע מה שלומם לעומת הישגיהם בשבוע שעבר. 'חתונת הרפאים' של טים ברטון שורד היטב בשבוע הרביעי שלו לשהותו על המסכים. הוא נפל מהמקום השלישי בטבלה לשישי, אך הנפילה לא היתה חדה כל כך – ירידה של 35% ברווחים, ו-6.5 מיליון דולר בכיס. לעומתו, 'סרניטי' ביצע קפיצת היפר-חלל, רק בכיוון ההפוך, וירד מהמקום השני לשמיני. במונחי דו"חקו אבסולוטיים מדובר בירידה של 47%, שזה עוד איכשהו בסדר. זה רק אומר שהמעריצים לא ממש חזרו לראות את הסרט פעם שניה, או שהם חזרו, אבל אחרים לא באו. אחרי שבועיים בקולנועים, ל'סרניטי' יש רק 18 מיליון דולר, וחלום המעריצים על סדרת סרטים מתמשכת הולך ומתרחק.

בשבוע הבא קדחת הסרטים תיעצר קצת. קיירה נייטלי תפציע ב'דומינו', קירסטן דאנסט תנסה לתת קונטרה עם 'אליזבתטאון' ובשאר הזמן צפוי 'The Fog'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Wallace and Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – 16.0 (16.0)
2. Flightplan – 10.8 (60.9)
3. In Her Shoes – 10.0 (10.0)
4. Two for the Money – 8.7 (8.7)
5. The Gospel – 7.5 (7.5)
6. Tim Burton's Corpse Bride – 6.5 (42.1)
7. Waiting… – 6.0 (6.0)
8. Serenity – 5.4 (18.0)
9. A History of Violence – 5.0 (16.6)
10. Into the Blue – 4.8 (13.9)