דו"ח קופות שבורות – 5.5.2002

ראשית לתגובות. כתבנו
המיוחד מוסר: "שיוואו".
דעת צוות המומחים האמריקני
לנושא: "!Holy Shit". פרשננו
מוסיף: "חבל על הזמן".
צוות המומחים מתערב שוב:
"!Un-Fucking-believable". יואב
טוקר, בדיווח מיוחד מפריס: "אני לא מתעניין בקולנוע אמריקאי". האיש ברחוב: "לא מאמין. מה אתם חושבים, שעשו אותי באצבע? לכו, לכו ספרו לסבתא".

ומה כל העניין? כולה ספיידרמן, להיט ידוע מראש, עשה 41 מיליון. 41.4, ליתר דיוק. 41 מיליון זה לא שוס כזה גדול בימינו – קצת יותר מ'מלך העקרבים', קצת פחות מ'עידן הקרח'. מה הסיפור?

הסיפור הוא ש-41 מיליון הוא לא הסכום שהשיג 'ספיידרמן' בסוף השבוע הראשון להקרנתו, אלא ביום הראשון. עד יום שישי האחרון, שיא ההכנסות ליום בודד היה שייך ל'הארי פוטר' – 33 מיליון דולר. 'ספיידרמן' שיפר את השיא בכמעט שלושים אחוז. ההערכות להכנסתו בכל סוף השבוע עומדות על סכום מטורף לחלוטין של 114 מיליון דולר (כשיתפרסמו המספרים הרשמיים ביום שלישי ייתכן שיתברר שהסכום האמיתי הוא 3-4 מיליונים מתחת – או אפילו, ירחם השם, מעל – המספר הזה). גם כאן, השיא הקודם היה שייך ל'הארי פוטר': 90 מיליון. 24 מיליון דולר פחות. 'ספיידרמן' לא סתם שבר את כל שיאי הקופה הקודמים – הוא ריסק אותם לחתיכות קטנות, ואז שרף אותן ועשה על האש מעל שרידיהם המפוחמים.

מי ציפה שיקרה דבר כזה? מי ידע? מי חזה? מי נתן את ההוראה? כרגיל, אפשר לנתח רק בדיעבד. 'ספיידרמן' הוא כנראה, ביחד עם סופרמן ובאטמן, אחד משלושת הסופר-גיבורים המוכרים ביותר בעולם. הוא מוכר מיליוני חוברות קומיקס מדי שנה וכבר היה בסיס לכמה וכמה סדרות טלויזיה, אבל עד היום לא הציב את כף רגלו בקולנוע. הסרט גם הרוויח מהיותו הסרט הפותח רשמית את עונת הקיץ, ונחת לתוך שוק ריק כמעט לחלוטין, בלי שום תחרות ששווה איזכור. כך שזה לגמרי לא מפתיע ש'ספיידרמן' פתח בגדול. אבל אפילו החזאים האופטימיים ביותר לא ניחשו שהוא יהפוך לסרט הראשון אי פעם שיהפוך לבלוקבאסטר לפי ההגדרה המילונית – כלומר, יגיע להכנסות של 100 מיליון דולר – עוד בסוף השבוע הראשון להקרנתו. קשה להאמין שאפילו 'מלחמת הכוכבים, פרק 2', שנמצא במרחק שבועיים בלבד, יעמוד בסטנדרט החדש.

עוד פרט ששיחק לטובת הסרט, מלבד הרעב לאקשן והפופולריות שלו בקרב ילדים וחובבי קומיקס, היא העובדה שהוא – על פי הביקורות – בדיוק אותו הדבר שחיפשנו כל הקיץ הקודם, ולא מצאנו: סרט אקשן פשוט וטוב. נדיר שסרט-פעלולים – ועוד כזה שמבוסס על קומיקס – מקבל ביקורות כל כך טובות. המבקרים משבחים בעיקר את טובי מגווייר בתפקיד פיטר פארקר (חנון ביום, עכביש בלילה) – הליהוק המושלם לתפקיד, לטענתם. גם המעריצים מרוצים: הבמאי, סם ריימי (הו, האירוניה: סרטו הקודם, 'רואה בקלפים' הגיע להכנסות כוללות בארה"ב של 12 מיליון דולר), בעזרת יוצר הקומיקס, סטאן לי, שמר באדיקות על נאמנות למקור. דוקא על הפעלולים המיוחדים נשמעות תלונות: רבים טוענים שהם נראים מלאכותיים מדי ולא אמינים, אבל לאף אחד כנראה לא מאוד אכפת.

כניסתו הרשמית של הקיץ, והשינוי הפתאומי בסדר הגודל של הסכומים שבהם אנחנו מתעסקים, הפכה בבת אחת את כל יתר הסרטים לזוטות. בסכום שעשה 'ספיידרמן' לבדו אפשר להכניס את כל יתר הסרטים בעשיריה של השבוע שלוש פעמים ועוד יישאר עודף, ובכל זאת – מה עוד חדש: המבקרים המתוסכלים, שמצאו את עצמם משבחים את 'ספיידרמן' וחיפשו על מה להוציא את מנת הרעל השבועית, מצאו את מבוקשם ב-'Deuces Wild', דרמה על מלחמת כנופיות בניו יורק של שנות החמישים בכיכובו של סטיבן דורף ('בלייד'), ושחטו את הסרט באכזריות יתרה. גם הקהל היה רחוק מלהתלהב, והסרט עשה פחות מ-3 מיליון דולר, מה שהספיק כדי להכניס אותו למקום השביעי (מה לעשות, שבוע חלש. חוץ מהמקום הראשון, זאת אומרת).

למקום העשירי בטבלת השבוע, גם הוא עם סכום בלתי מרשים בעליל, הגיע 'Hollywood Ending' ('סוף הוליוודי'), הפרוייקט השנתי של וודי אלן, אבל במקרה הזה אין מה לדאוג, זה פשוט חלק מהפרוצדורה. בכל שנה אלן מפיק סרט בתקציב קטן, מרוויח סכום צנוע, וממשיך הלאה. אבל לאחרונה אלן מתנהג מוזר. כלומר, הוא מתנהג באופן נורמלי לחלוטין, לגבי במאי סרטים, אבל בשביל וודי אלן, נורמלי זה חריג: הוא הפתיע כשהופיע בטקס האוסקר (אחרי שבמשך עשרות שנים התעקש לא להגיע לאף טקס, אפילו כשהיה מועמד), ואחר כך הפתיע עוד יותר כשליווה את הסרט שלו לפסטיבל קאן. מה יש לו? האם הבמאי בן ה-67, שביים וכתב בחייו 32 סרטים, רוצה להגיד לנו משהו? האם שמו של הסרט החדש הוא רמז? או שמא אני מוצא קונספירציות במקומות שבהם לא צריך לחפש? בכל מקרה, כמו רוב סרטיו של אלן מהשנים האחרונות, 'סוף הוליוודי' מקבל ביקורות פושרות למדי.

'מלך העקרבים', בשבוע השלישי שלו, המשיך לרדת במהירות, אבל לא מהר כמו 'ג'ייסון X', שדפק נפילה מרשימה של 64%.
עזבו את העשיריה: 'High Crimes' ו-'הכי מתוק שיש', אחרי שהות ייצוגית, ו'החדר', עם תוצאה מכובדת, אך קצת מאכזבת – הוא לא הצליח להגיע לקו 100 מיליון הדולר הנכסף.

ל'ספיידרמן' יש עוד שבוע שלם לעשות שמות בקופות בלי תחרות של ממש (עוד איזה מותחן עם ריצ'רד גיר. לא רציני), לפני שהמשובטים יתקיפו, ומיד אחריהם תגיע שורה ארוכה וצפופה של בלוקבאסטרים בפוטנציאל. הקיץ מראה סימנים שהוא מתחיל טוב – בואו נשתדל לא להרוס אותו במריבות, נשיכות וקללות. כמו שאמרה דנית ליומנה: יחד, נעבור את הקיץ בשלום.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים הערכה מבוססת על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון. המספרים בסוגריים בשוק.

1. Spider-man – 114.0 (114.0)
2. The Scorpion King – 9.6 (74.8)
3. Changing Lanes – 5.6 (52.3)
4. Murder by Numbers – 3.8 (24.0)
5. The Rookie – 3.3 (65.1)
6. Life, or Something Like It – 3.3 (11.0)
7. Deuces Wild – 2.7 (2.7)
8. Ice Age – 2.5 (169.2)
9. Jason X – 2.4 (10.3)
10. Hollywood Ending – 2.2 (2.2)