איך להפטר מבחור בעשרה ימים

במקור: How to Lose a Guy In 10 Days
במאי: דונאלד פטרי
תסריט:קריסטן באקלי, בריאן ריגן, באר סטירס
שחקנים: קייט הדסון, מת'יו מקונהי, שלום הארלו, אדם גולדברג

איך לכתוב ביקורת על קומדיה רומנטית ב-10 פסקאות

1. הקדמה.
כתבי קצת על הרקע של הסרט: ספרי על הגיבורים והשחקנים שמגלמים אותם (הוסיפי שמות סרטים קודמים שלהם בסוגריים), הזכירי את
זירת ההתרחשות והוסיפי כמה מילים על הז'אנר. נסי לשלב מוטיבים שיופיעו בהמשך הביקורת. למשל:
'איך להיפטר מבחור ב-10 ימים' היא קומדיה רומנטית בכיכובם של קייט הדסון ('כמעט מפורסמים', 'ארבע הנוצות') בשיער חלק ובלונדיני, ומת'יו מקונהי ('מארגנת החתונות', 'שלטון האש') בשיער חום וגלי. הדסון מגלמת את אנדי אנדרסון, בעלת טור "איך ל…" ב-"Composure" (מגזין נשים דמוי "לאישה" שלנו או "Cosmopolitan", אחינו מעבר לים), שרוצה להיות עיתונאית אמיתית ולכתוב על נושאים חשובים. מקונהי מגלם את בנג'מין (בן) בארי, רווק מאצ'ו, שמחליף בחורות בשרשרת ועובד במשרד פרסום. הסרט מתרחש בניו-יורק, כשברקע הנוף האורבאני המופלא שלה.

2. זרע הפורענות.
תארי את הגורם המניע של עלילת הסרט, מה ה-hook שלו, מה מייחד אותו מכול שאר הקומדיות הרומנטיות. למשל:
בטור הבא שלה, אנדי אמורה לפרסם כתבה שכותרתה: "איך לאבד גבר בעשרה ימים". לשם כתיבת הטור היא אמורה למצוא גבר, להתחיל איתו מערכת יחסים ואז לעשות בכוונה את כל הטעויות שיגרמו לו לעזוב אותה. כל התהליך הזה, אמור להתרחש תוך 10 ימים – ה"דד-ליין" להגשת הטור. בן, לעומת זאת, שואף לזכות בניהול מסע פרסום גדול ליהלומים. כדי לזכות בקמפיין, בן צריך להוכיח שהוא יכול לא רק להקסים אישה לערב אחד, אלא ממש לגרום לה להתאהב בו לאורך זמן. כדי להוכיח את זה, בן מתערב שיוכל לגרום לכל אישה להגיע לאירוע השקת הקמפיין (שיתרחש כעבור 10 ימים), כשהיא מאוהבת בו. כפי שבוודאי ניחשתם, אנדי ובן נפגשים, היא צריכה "לאבד" אותו בתוך עשרה ימים, והוא צריך לשמור איתה על קשר אוהב במשך אותו הזמן.

3. תיאור העלילה.
בשלוש הפסקאות הבאות, עליך לתאר שלושה מתוך ארבעת השלבים של הקומדיה הרומנטית עליה את כותבת את הביקורת. לדוגמה:
בתחילה מתנהלת התוכנית כצפוי, במיוחד מן הצד הנשי. אנדי, שביום רגיל היתה מנפנפת את בן ביחד עם שיטות החיזור "האלגנטיות" שלו, נענית לחיזוריו וגורמת לו לחשוב שהיא מעונינת בו. החל מהפגישה השניה שלהם, אנדי מתחילה להתעמר בבן ולאמץ לעצמה גינונים שכל גבר שפוי היה זורק אותה בגללם. אך, כזכור, גם לבן יש מנעים נסתרים ולכן הוא מצליח להתגבר על הרצון הטבעי שלו לזרוק אותה לכל הרוחות וממשיך בקשר.

4.
לאחר מספר ימים של התנהלות בסגנון הנ"ל ומעט מאוד שביבי חיבה אמיתית בין השניים, מגיע המפנה: אנדי מצטרפת לבן לסוף שבוע בחיק משפחתו, שם היא נשבית בקסמי המשפחה בכלל ובקסמיו של בן בפרט. מכיוון שאנדי חוזרת לאופייה הטבעי ולשיער הגלי הטבעי שלה, בן נשבה בקסמיה בחזרה. החיים יפים, השמיים כחולים, והזוג מאוהב עד מעל הראש.

5.
אבל… מניעים אפלים סופם להתגלות. וכשהכל כבר נראה מושלם ונראה שעוד מעט אפשר להזמין את הרב, מתגלים הסודות שניסו השניים להסתיר, ושני בני הזוג מרגישים נבגדים. למרות ששניהם עדיין אוהבים, החבילה מתפרקת והסרט מתקרב לעבר סוף רע ומר. הו, הטרגדיה.

6. ציונים לשחקנים.
זה השלב בו את עוזבת את העלילה (את הסוף תשאירי לסוף), ועוברת לדבר על הכימיה בין הגיבורים ועל איכות המשחק שלהם. ואם
נחזור ל'איך לאבד גבר':
מת'יו מקונהי החטוב משחק בהצלחה את הדמות של הגבר המחוספס מבחוץ (חבל רק שאין לי מושג מה יש לדמות שלו בפנים). מנגד – קייט הדסון משכנעת בקטעים בהם היא צריכה לעצבן (אבל אין לי מושג אם זו הדמות שמעצבנת או שהיא עצמה). בתחילת הסרט עוד אין סיבה מיוחדת להזדהות עם הדמויות, ונשאר רק הקשר המגדרי: בנות יזדהו קצת עם אנדי, ובנים – עם בן. מכיוון שכך, בחלקו הראשון יכול הסרט להציע לנו הומור. ההומור האמור מתבסס ברובו על רישעות (כמו מה עוד אפשר לעשות לבן המסכן), ועל סיטואציות הנוצרות כשאנשים לא פועלים בהתאם להתנהגות הטבעית שלהם. בחלק השני של הסרט נבחנות הדמויות מחדש, הפעם מהכיוון הרומנטי. את המבחן הזה, מבחינתי, הן עברו. כשאנדי ובן התאהבו – אני האמנתי להם.

7. ביקורת שלילית.
זהו המקום הנכון לרכז את הביקורת השלילית, כדי להראות שאותך לא קונים בקלות ושאת אישה עצמאית ואסרטיבית. אם כך:
דמויות המשנה הרבות היו כולן חלשות וחסרות נוכחות ממשית. כתוצאה מחוסר ה"בשר" הנ"ל, התקבלו דמויות סטריאוטיפיות (אם התקבל משהו בכלל), שמשתלבות לא רע בעולם הסטריאוטיפי שמוצג בסרט – לגברים יש את המשחקים שלהם, לנשים יש את השיחות שלהן (אלא אם כן הן בעמדת כוח, ואז הן ביצ'יות חלקות שיער), והמשפחה, כמו משפחה, מעניקה אהבה שאינה תלויה בדבר. אם באתם בגלל העלילה – טעיתם בסרט. כל קשר בין העלילה לבין הגיון כלשהו הינו מקרי בהחלט. כמו כן, כדאי גם לזכור שהסרט צפוי כל כך עד ש…

8. הגימיק.
כאן את אמורה לספק משהו שונה – איזושהי הצהרה פרובוקטיבית, או תובנה עמוקה המשליכה מהסרט אל נושאים שברומו של עולם.
בעזרת הגימיק הזה, את אמורה להבדיל את הביקורת שלך מהשאר ולגרום לקוראים להתלהב ממך. אם כן:
אם נראה למישהו שאולי גיליתי קצת יותר מדי מהעלילה בפסקאות הקודמות, יש לי וידוי שאולי יציג את הדברים באור אחר: את עיקרי הביקורת כתבתי לפני שראיתי את הסרט. כן, בזמן שחיכיתי להתחלת הסרט, כתבתי לעצמי את מבנה הביקורת, וכן טיוטות ראשוניות לשמונה פסקאות (כולל תיאור העלילה). קומדיה רומנטית היא קלישאה מעצם הגדרתה וככזו אין בעיה לחזות את רובה. כל מה שצריך, זה לדעת את "זרע הפורענות".

9. קשירת קצוות.
בפסקה הלפני אחרונה, את אמורה לסגור נושאים פתוחים, להציג את דעתך המגובשת על הסרט, ולהכין את הקרקע לפסקת הסיום. בבקשה:
אז קלישאה זה טוב או רע? כפי שציינתי קודם, קומדיה רומנטית היא סרט קלישאתי. כך שהשאלה היא רק האם הביצוע טוב. זה מה שקובע את ההבדל בין משהו מוכר ונעים, לבין לעוס ומיותר. החלק הקומי של 'איך להיפטר מבחור' פושר למדי: יוצריו לא הלכו עם הסיטואציות עד הסוף (ומצד שני, הם גם לא עברו אותו, שזו נקודה לחיוב בעיני). גם החלק הרומנטי לא נוסק לגבהים שלא ידענו קודם. בקיצור, זו מסוג הקומדיות הרומנטיות שממש לא נורא אם תפסידו, אבל אם אתם במצב הרוח הנכון, אתם תיהנו (במיוחד אם אתן בנות).

10. סיכום.
כאן את אמורה לחרוץ את דינו של הסרט ולהבהיר לצופים עם איזה מסר הם אמורים לצאת מהסרט:
הקהל, ברובו נשים ונערות, עמד על רגליו, מחה דמעה (ברצינות!) והריע לסרט ולמראה השיער הגלי של קייט הדסון. ההפתעה היחידה בסרט היא המסר שלו – אם את רוצה לאהוב ולהיות נאהבת, חזרי למראה השיער הטבעי שלך (אבל עדיף שתישארי בלונדינית).