דו"ח קופות שבורות – 19.10.2003

אני לא חושבת שאתם עומדים
לחבב את הדוחק"ו הזה. כל
הרעות החולות התקבצו ויצאו
בדיוק השבוע, והפכו את הדוחק"ו
למין מופע אימה חולני, בו
אנשים המנוסרים בעודם בחיים,
חיים תחת האשליה שהם יזכו למשפט צדק.
כאילו לא די בכך, חוקרת אותם אילנה דיין האירית, ומאיימת עליהם ש-"!Instead of a dark sith you will have a Queeeen".

לכאורה, 'המנסרים מטקסס' הוא עוד סרט סלאשר ממוצע, בו חבורת טינאייג'רים מגיעה לבית מבודד, ומאותו רגע מישהו טובח בהם אחד אחרי השני. בתור שכזה, הסרט עצמו לא מעניין במיוחד: עיקר העניין הוא בהגעלות, ולמרות השחזור המדויק (הסרט הוא רימייק ל'מנסרים מטקסס' מ-74'), הנושא הזה נטחן עד דק, עד שאפילו הסרט המוצלח ביותר ייראה כמו חיקוי של חיקוי.
אבל מה שהופך את הסרט טוב הרבה יותר עבור כמה מהצופים, ומהווה את עיקר העניין בו, הוא הסיפור שמאחוריו – מסע הפרסום של 'המנסרים מטקסס' "רמז" לאירועים אמיתיים שהסרט מבוסס עליהם. למעשה מדובר בהקצנה של עובדות: בשנות ה-50 עצרה המשטרה חוואי טקסני שהיה חשוד בביזה של קברים ונקרופיליה. בביתו התגלו 15 גופות של בני אדם, ובמקרר שלו – איברי גוף שונים. הוא הודה ברצח שתי נשים בלבד, אחת מהן נמצאה תלויה לאחר שראשה נערף ועורה הופשט ממנה (שאר הגופות, לטענתו, נלקחו מקברים שפתח). כמו כן היו שמועות שעורן של הגופות שימש לצרכים שונים (בואו רק נרמוז של'שתיקת הכבשים' היה מקור השראה).
מה ש'המנסרים מטקסס' לקח מכל הסיפור הזה הוא עניין המסכה, שנתפרה מעורות אדם, וקצת קניבליזם. כדי להוסיף קצת פלפל, המציאו את עניין ניסור האנשים בעודם בחיים.

לצופי הקולנוע זה הספיק, והסרט הרוויח 28 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. סכום מכובד מאוד, אם כי נמוך יותר מזה שהשיג הסרט המקביל – 'פרדי נגד ג'ייסון' (38 מיליון בסוף השבוע הראשון). את האשמה אפשר לתלות, איך לא, בחודש אוקטובר, שנחשב חלש יחסית.

במקום השני, אומה ממשיכה להרוג את ביל ברכות, עם ירידה סבירה של 46%, רק כדי לעמוד למשפט אצל המושבעים של ג'ון גרישם, שנמצאים במקום השלישי.

עד היום עובדו לקולנוע שבעה סרטים של גרישם (האחרון שבהם לפני 5 שנים). שלושה מהם העפילו אל מעבר ל-100 מיליון דולר, רביעי – כמעט הגיע לשם, והאחרים אמרו תודה אם הם כיסו עלויות. 'משחק המושבעים' מספר על עורך דין אידיאליסט (דסטין הופמן) שמגלה שאמנם המושבעים הם אלה שקובעים את תוצאות המשפט, אבל יש מי שמייעץ – תוך מניפולציות אינספור – בבחירתם. זהו ג'ין הקמן ('משפחת טננבאום') ומטרתו ליצור את חבר המושבעים האידיאלי, שיפסוק לטובת הלקוח (בין אם זה התובע או הנתבע). אבל גם הוא מופתע כשמתברר שלאחד המושבעים (ג'ון קיוזאק) יש תוכניות משלו לגבי אופן התנהלות המשפט, וכשמושבעת אחרת (רייצ'ל ווייז) יוצרת קשר איתו ועם הופמן, כדי לרמוז שהמושבעים ניתנים לקניה, לכל המרבה במחיר.

הביקורות חרצו את דינו של הסרט לחיוב: אמרו שבניגוד לספר, שהרגיש כמו מלודרמה, הסרט הוא סרט מתח עשוי היטב, ומהנה מאוד.
הפתיחה שלו, 11.8 מיליון דולר, אמנם מתנדנדת בין לבין (הסרטים המוצלחים קופתית על פי ספרים של גרישם היו אלו שפתחו עם 14 מיליון ומעלה. אלו שנכשלו פתחו עם 10 מיליון או פחות), אבל רבים צופים שהסרט יחזיר את עיבודי גרישם לתקופה המוצלחת..

במקום החמישי נמצא 'מיסטיק ריבר', לאחר שהפצתו הורחבה לכ-1500 קולנועים. הסרט הרוויח השבוע 10.4 מיליון דולר, וזה סכום יפה מאוד, אבל אם בכוונתו להיות בין המועמדים המובילים לאוסקר, עליו להשתדל יותר, ולשמור על הכנסותיו. חברי האקדמיה אולי לא אוהבים בלוקבאסטרים, אבל הם גם נוטים להתעלם מהסרטים הקטנים מדי, שלא עשו חיל בקופות. מצד שני, עם כל חוקי קידום הסרטים החדשים, לכו תדעו מה יהיה.

אי שם במורד הטבלה נמצא הפלופ הנוכחי של ג'ואל שומאכר: 'ורוניקה גוארין'. אין פלא שהיא בתחתית, כיוון שהסרט הופץ ב-500 קולנועים בלבד, אולם התחזיות המוקדמות צפו לסרט רווחים של 3 מיליון דולר לפחות ונוכחות בשולי הטבלה. במקום זה, הגיעה הגברת למקום ה-17, עם 0.6 מיליון דולר.
קייט בלאנשט ("…The world is changing" וכו') היא ורוניקה גוארין, כתבת נמרצת בדבלין של אמצע שנות ה-90. היא חושפת כמה פרשיות פשע וסמים, ושנה לאחר מכן ראשי הכנופיה שחשפה יורים בה למוות.
הסרט מבוסס על סיפורה (האמיתי, איך לא) של ורוניקה, והביקורות חולקות שבחים מקיר לקיר לקייט בלאנשט, ובמיוחד מתפעלות מהמבטא האירי המושלם שלה. אלא שהסיפור בכללותו, לטענתן, קלישאתי ואינו שופך אור על הגיבורה הראשית שלו.

בשבוע הבא תקבלו את אותן הרעות החולות כמו השבוע, אלא שהן תופענה בבלילה הפארודית 'מת לצעוק 3'. מנגד, יעזוב קובה גודינג ג'וניור את משבצת הקומדיות העלובות וינסה לחזור לדרמה איכותית כ'רדיו', נער בעל פיגור שכלי וסיפור ידידותו עם מאמן קבוצת הפוטבול המקומית. ואילו יגואר וחובבי הרומנטיקה יזכו לחזות בזיו פניה של אנג'לינה ג'ולי, כאישה נשואה המתאהבת ברופא בעודם עוזרים לחולים מסביב לעולם.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Texas Chainsaw Massacre 28.1 (28.1)
2. Kill Bill Volume 1 12.4 (43.2)
3. Runaway Jury 11.8 (11.8)
4. The School of Rock 11.0 (54.9)
5. Mystic River 10.4 (13.5)
6. Good Boy! 8.9 (25.7)
7. Intolerable Cruelty 6.5 (22.7)
8. Out of Time 4.0 (35.2)
9. Under the Tuscan Sun 3.4 (33.7)
10. The Rundown 2.8 (44.5)