תצפית: מלחמת הכוכבים, פרק 3: נקמת הסית'

הרפובליקה המשגשגת דעכה. השליט הכל יכול והנערץ פנה אל הצד האפל והפך לרודן שנוא, כשהוא משליט שלטון טרור. בעוד שתומכיו המתמעטים נהנים עדיין מרווחה ושגשוג משביע רצון, תחושת הייאוש הלכה ופשטה בכל. אפילו נאמני הממלכה האדוקים ביותר לחשו, בינם לבין עצמם, כי הימים היפים הלכו לבלי שוב, וכי כל שנשאר לקוות לו עוד הוא רגע אחד של גדולה, רגע אחד שיזכיר את תהילת העבר, לפני הסוף הבלתי נמנע.

כן, אני יודע שזאת כבר קלישאה ממדרגה ראשונה להכריז ש"ג'ורג' לוקאס פנה לצד האפל" ולהשוות אותו לדארת' ויידר. אבל זה באמת בלתי נמנע. האירוניה פשוט מקסימה מדי. הצעיר האידיאליסט ויפה התואר שמרד באימפריה האפלה של האולפנים ההוליוודיים, הצליח מעל ומעבר למשוער, והפך בעצמו, עשרים שנה לאחר מכן, לשליט יחיד של אימפריה אפלה. ג'ורג' לוקאס הוא בעת ובעונה אחת אחד האנשים הנערצים ביותר בעולם הקולנוע, ואחד האנשים השנואים ביותר. ובצדק. מישהו עוד יעשה עליו סרט פעם.

?Revenge of the Shit

הסאגה של לוקאס, וגם של אנאקין סקייווקר, תגיע לסיומה – הזמני, לפחות – בשנת 2005, עם הפרק השלישי והאחרון בטרילוגיה המקדימה, שאמור להיות גם הסרט האחרון והסופי לגמרי בסדרת 'מלחמת הכוכבים'. את הציפיה לסרט החדש אפשר לתאר כאופטימיות זהירה. מאוד-מאוד-זהירה, אפילו. יש עדיין מספיק אנשים בעולם שירוצו לכל סרט שמתחיל ב"לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה…" אבל אחרי שנכוו פעמיים עם שני הסרטים הקודמים, צריך להיות אופטימיסט בדרגה קלינית כדי להמשיך להאמין שהסדרה תשחזר אי פעם את ימיה הגדולים של הטרילוגיה הראשונה. לוקאס, במין הקדמת מכה למכה, העניק לסרט החדש את תת הכותרת "נקמת הסית"' (Revenge of the Sith) – שם שבגירסה האנגלית שלו הוא הרמה מפורשת להנחתה. זה פשוט קל ומפתה מדי לסדר מחדש את האותיות של המילה האחרונה בשם הסרט, מה שיוצר פוטנציאל לשפע של כותרות משעשעות לביקורות קוטלות. חכו שהסרט יצא – אז The Sith will really hit the fan.

עדיין, במגבלות השפיות, מעריצי הסדרה ממשיכים לקוות שהפרק השלישי יפצה במשהו על עגמת הנפש של שני הקודמים. זה לא לגמרי חסר בסיס. לכל הפחות, עלילה תהיה. לשום שובר קופות אי פעם – מלבד 'הפסיון של ישו', אולי – לא היתה עלילה קודרת, פסימית וטראגית כמו זו של 'פרק 3'. אבל אני לא רוצה לספיילר.

כמובן, אי אפשר באמת לספיילר סרט שאנחנו כבר יודעים בדיוק איך הוא נגמר. כלומר, אם ראינו את הטרילוגיה הקלאסית, פרקים 4-6 (אם לא ראיתם אותם, אני מבקש מכם לעזוב את האולם בשלב זה). אנחנו יודעים שבין סוף פרק 2 לתחילת פרק 4, הרפובליקה היפהפיה התמוטטה והאימפריה המרושעת והאפורה באה במקומה. אנחנו יודעים שאנאקין סקייווקר יפה השער יהפוך עד סוף הסרט לדארת' ויידר הרשע האסטמתי. אנחנו יודעים שהמלכה לשעבר פאדמה אמידאלה תיכנס להריון, תלד תאומים (ותקרא להם, כך אומר לי האינסטינקט הנבואי, לוק וליאה) וככל הנראה גם תמות. בקיצור, הרעים ינצחו.

מה שאנחנו עדיין לא יודעים זה איך בדיוק כל זה יקרה – אבל גם בנושא זה כבר שוחררו כמה וכמה רמזים. וכאן המקום לאזהרת ספוילר שניה: גם אם ראיתם את הסרטים האחרים בסדרה, אבל אתם לא מעונינים לדעת פרטים על עלילת הסרט החדש – תצאו בחוץ.

נפילתו ועלייתו של אנאקין סקייווקר

עכשיו כשנשארנו לבד, אני יכול לספר שהסרט מתחיל שלוש שנים אחרי חתונתם של אנאקין ופאדמה בסוף 'פרק 2'. מלחמת המשובטים נמשכה כל אותן שלוש שנים, אבל עכשיו היא עומדת להסתיים. הטקסט המתרחק המסורתי שפותח את הסרט מבשר לנו שהסנאטור פאלפטין נחטף (אבוי!) על ידי הגנרל גריביוס הרשע, ושאובי-וואן קנובי ואנאקין – כבר לא פאדוון, אלא אביר ג'די מדופלם – יוצאים לחלץ אותו. הסרט עובר מכאן הישר לקרב חלל ענק, שבו אנאקין אמור להצדיק סוף סוף את מה שאובי-וואן אמר עליו בשחר ההיסטוריה, ב'פרק 4' – "הוא היה טייס החלל הטוב ביותר בגלקסיה".

אותו גנרל גריביוס הוא הנבל התורן של הסרט, חייזר רובוטי (או רובוט חייזרי) שהוא קוטל אבירי הג'די הגדול ביותר שידעה הגלקסיה. גריביוס, שהופיע לראשונה בסדרת הסרטונים המצוירים 'מלחמת המשובטים', יהיה בסרט יציר אנימציה ממוחשבת. לא לגמרי ברור בקולו של איזה שחקן הוא ידבר: גארי אולדמן, הידוע בכינויו "האסיר מאזקבאן", היה אמור לקבל את התפקיד (מדברי המפיק, ריק מק'קאלום: "יש לנו בתפקיד מישהו רציני, ווינק ווינק". רציני, Serious, סיריוס בלאק. תיחכומיישן), אבל נאלץ לפרוש עקב הסתבכויות עם איגוד השחקנים. השמועות אומרות שג'ון רייס-דייויס, הידוע בכינויו "גימלי", מחליף אותו ("תנאי העבודה הם… Grievous" רמז רייס-דייויס בחשאיות על הג'וב האחרון שלו).

אבל לא איזה רשע חולף הוא העניין העיקרי בסרט. אנאקין הולך ומתקרב לפאלפטין, אבל מתרחק מאשתו ומהמורה הרוחני שלו. היחסים בין אובי-וואן לאנאקין הולכים ונעכרים, סכסוך שמגיע לשיאו בקרב חרבות-אור ביניהם – קרב שעליו נפוצו שמועות עוד מאז 'פרק 1'. הקרב הזה אמור להיות שיא הסרט, ארוך הרבה יותר מכל קרב חרבות שראינו עד כה בסדרה, וייערך על כוכב שאותו טרם ראינו (מלבד לכמה שניות, בטיזר) – מקום לוהט וגעשי שבו לבה רותחת פורצת מכל חור. הסוף ידוע: אובי-וואן מנצח את תלמידו לשעבר, שנופל ללוע הר-געש, ומת. כמעט.

דארת' וויידר כפי שאנחנו מכירים אותו – מסכה, התנשמויות והכל – יופיע בחמש הדקות האחרונות של הסרט. אפילו ג'יימס ארל ג'ונס, קולו הקלאסי של ויידר, גויס בחזרה לסדרה לצורך הדקות הספורות האלה.

בתוך כל זה, לוקאס מבטיח גם הרבה תשובות לשאלות מטרידות. לאן נעלמו כל אבירי הג'די בין פרק 3 לבין פרק 4? מי באמת הזמין את צבא המשובטים? למה יש אבירי ג'די שנעלמים כשהם מתים, ויש כאלה שפשוט מתים? ואחת ולתמיד, מה מקור השם "דארת' ויידר"? הכל יוסבר. כנראה.

יודה והפלוץ

צוות מנצח לא מחליפים, ולמרות שיש מקום לויכוח בשאלה האם הצוות של שני הפרקים הראשונים אכן ניצח, לא נעשו הרבה שינויים פרסונליים בהרכב. גם הפעם, לצערנו, ג'ורג' לוקאס כתב את התסריט וביים בעצמו, אז גם הפעם אל תצפו למשחק מבריק. ג'ון וויליאמס, איך לא, על הפסקול, והשחקנים – כמו בפעם הקודמת: יואן מק'גרגור כאובי-וואן, היידן כריסטנסן כאנאקין, וגם נטלי פורטמן, סמואל ל. ג'קסון, וכריסטופר לי – שחוזר לתפקיד הרוזן דוקו, אבל על פי השמועה, נקטל על ידי אנאקין בשלב די מוקדם של הסרט. אין לו מזל עם חלקים שלישיים של טרילוגיות. קיישה קסטל-יוז, הילדה שקיבלה מועמדות לאוסקר על 'לרכב על הלווייתן', תופיע בתפקיד קטן כמלכה הנוכחית של נאבו, פלאנטה שבה ילדות קטנות תמיד מנצחות בבחירות, משום מה.

בתחום השחקנים הפחות אנושיים: פחות או יותר כולם שם. ל-R2-D2 ול-C3PO יש, כרגיל, תפקיד משמעותי בעלילה. יודה ישתתף, ואפילו ייקח חלק בעוד קרב חרבות-אור, אחרי ההצלחה של הקרב הקצר שלו ב'פרק 2'. מצד שני, יש הטוענים שהוא גם יפליץ בסרט. אפרופו פלוצים, ג'אר ג'אר יופיע גם הוא, אבל בתפקיד קטן מאוד, מבטיחים לנו. בובה פט יגיע להופעת אורח, ולהשלמת הסריה – צ'ובאקה, היחיד מגיבורי הטרילוגיה המקורית שלא סובל היום מבעיית קמטים, ישתתף בסרט באופן פעיל, בתוך חבורה גדולה של ווקים.

במיטב המסורת של סרטי הטרילוגיה המוקדמת, 'נקמת הסית" ייצא לאקרנים בארה"ב בשבוע השלישי של מאי – או ליתר דיוק, ב-19 למאי, 2005. עדיין לא פורסם תאריך ההפצה בארץ, אבל על פי התקדים של הסרטים הקודמים בסדרה, סביר להניח שנראה אותו גם אצלנו באותו יום בדיוק.

אחרי הסוף

מה ג'ורג' לוקאס הולך לעשות ב-20 במאי, 2005?
טוב, הוא בטח ייתן הרבה ראיונות, ישתה לא מעט שמפניה ויחכה במתח לתוצאות האמת מהקופות. אבל מתישהו אחר כך, הוא יחזור הביתה, יישב על הספה, ויגלה שהפרוייקט שלו הוא הקדיש את רוב חייו – לפחות 30 שנה – הגיע לסיום, ואז ישאל את עצמו מה עושים עכשיו.

סדרת סרטי 'מלחמת הכוכבים' אולי תסתיים עם 'פרק 3', אבל 'מלחמת הכוכבים' לא. יהיו, כמובן, עוד מוצרי מרצ'נדייזינג, ספרים, קומיקס, משחקי מחשב וסוכריות על מקל בצורת R2-D2. בנוסף לכל זה, לוקאס כבר אמר בגלוי שייתכן בהחלט שתהיה גם סדרת טלוויזיה. מעט מאוד ידוע בשלב זה על הסדרה התיאורטית הזאת: היא תעלה לאוויר, אולי, בחורף 2006. העלילה שלה תהווה, כנראה, "פרק 3 וחצי", ותגשר על הפער בין שתי הטרילוגיות. היא תתרחש, קרוב לוודאי, בגלקסיה של 'מלחמת הכוכבים' אבל לא תהיה קשורה ישירות לדמויות הראשיות של סדרת הסרטים. דמויות משניות עשויות להופיע בה בכל זאת: מדברים על בובה פט כעל דמות קבועה.

ומה עם פרקים נוספים בסדרה? פרקים 7, 8 ו-9?
אין דבר כזה. לא יהיה בשום אופן. או לפחות, זה מה שלוקאס אומר כרגע. במשך שנים הוא טען, כידוע, שהטרילוגיה המקורית של 'מלחמת הכוכבים' היא הקטע האמצעי בסדרה בת 9 פרקים, ואחר כך שינה את דעתו, וטען שבסדרה יש שישה פרקים בלבד. כרגע, אם תשאלו אותו, הוא יטען בתוקף שהסדרה היא סיפורו של אנאקין סקייווקר, סיפור שמתחיל ב'אימת הפנטום' ונגמר ב'שובו של הג'די', ואין טעם להמשיך אותו. פרקים 7-9 כל כך לא קיימים, שאנשי חברת האפקטים של לוקאס, ILM, הוחתמו על הסכם חשאיות שאוסר עליהם אפילו לדבר עם העיתונות על האפשרות של קיומם. מה שכמובן הקפיץ מחדש את השמועות: אם אסור לדבר על זה, כנראה שזה בכל זאת קיים, נכון? אצל לוקאס ממשיכים להכחיש. פרק 3 הוא הסוף. וזהו. צריך רק לקוות שהוא יהיה סוף טוב.