החוזרת בזמן

במקור: Returner
במאי: טקאשי יאמאזאקי
תסריט: טקאשי יאמאזאקי, קניה היראטה
שחקנים: טקשי קנשירו, אן סוזוקי, קירין קיקי

לא פעם (ויותר ויותר לאחרונה, לצערי), אני מסיים צפיה בסרט, והתגובה המיידית היא – 'נו, בסרט הזה כבר היינו'. למען האמת, בדרך כלל לא חובה לצלוח סרט עד סופו כדי להגיע למסקנה זאת. סרטים שנעשו בתבניות מוכרות ולעוסות הם מצרך שכיח לעייפה במציאות בה אנו חיים.

ובכל זאת, לפעמים מגיע איזה 'Returner', סרט בו ההעתקות מסרטים וסיפורים אחרים כל כך בולטות, כל כך בוטות, שהן בתורן הופכות להיות אחד מעיקרי הסרט. כי בסרט הזה באמת שאין שום דבר מקורי. כלום. ובכל זאת, הוא ראוי לצפייה.

הסיפור, כאמור, הוא פשוט ונדוש. נערה ושמה מילי חוזרת בזמן כדי להציל את העתיד (ההווה?) ממלחמה שתגמוז אותו לחלוטין. כל מה שצריך לעשות זה לחסל את מנהיג המרד… סליחה, איזה חוצן\חייזר\דאגרה שהתרסק לנו על הפלאנטה, והמלחמה תמנע. מי שיראה את הסרט, ולא ימצא את קווי העלילה המועתקים והמחוות הנזרקות לכיוונם של המטריקס, שליחות קטלנית, מפגשים מהסוג השלישי, אי-טי, ובעצם כל סרט מד"ב אחר שאוכל לציין בשליפה – צריך פשוט להיות ממש באולם (או בסלון) פעם הבאה שהסרט מקרין. לא מנסים להסתיר את זה מאיתנו.

והאמת, זה כיף. כיף לנחש מאיזה סרט תלקח הסצינה הבאה. כיף לראות כיצד אותם מוטיבים עלילתיים שאנו כבר מכירים נצבעים בגוון קצת אחר כדי להשתלב בפסיפס האמור. זה סרט פשוט כיף. והסרט כיף גם מעוד בחינה: האפקטים המיוחדים. הם פשוט מרהיבים. החל בהופעה של רובוטריק, וכלה בשימוש המשכנע וההגיוני ביותר בזמן-קליע שראיתי מעודי, הסרט רצוף בהפתעות קטנות. ולא זו בלבד שהאפקטים משובחים כל כך, וקטעי הקרב מבויימים ביד אמונה ומנוסה. אלא שהם פזורים היטב על פני הסרט, באופן שגורם להאמין כאילו יש הרבה יותר מהם. כאילו הם לא נגמרים. בצפיה שניה אתם עשויים לגלות שהסרט למעשה אינו מכיל כל כך הרבה אקשן כפי שנדמה.

אבל החלק הטוב ביותר בסרט לעניותי, הוא בניית הדמויות. אם נתעלם לרגע ממילי, מעצבנת כמו שרק בת טיפש-עשרה שצריכה להציל את העולם יכולה להיות, הרי ש"האקדוחן הבודד" שהיא מגייסת כדי לעזור לה הוא דמות מרשימה (משחק אותו טקאשי קנשירו, שבקרוב תראו את פלאיו גם ב'מחול הפיגיונות' הקרב אלינו לברכה). ומאידך להם, האנטגוניסט, שזה "האיש הרע", בשפה של אלו שכותבים ביקורות על סרטים, הוא מאלה שמחזירים את אמונו של המין האנושי בפסיכופטים (קירין קיקי, שאין לי מושג איפה תראו אותו בקרוב, אבל אני מציע בחום שזה לא יהיה ללא לווית שומרי ראש). הוא פשוט חמוד בדרכו המרושעת, ואיני מאמין שאי פעם אמרתי כדבר הזה על איש טריאד – שזה ארגון פשע מרושע, בשפה של אלו שחיים ביפן הרחוקה – שאינו בטוח היכן בדיוק השאיר את הגולות שלו. ושולטת מעל כולם, המעסיקה הזקנה של "האקדוחן הבודד", סבתא-זפטא בגרסאתה היפנית, אפשר לומר. זעפנית באופן פולני, וכמו כל דודה פולניה, לא בטוח להרגיז אותה.

אבל, לצערי אני חייב לציין שרק אם הסרט היה מושלם, הוא היה מושלם. והוא לא. למשל, בעתיד החרב מדברים חיילי הצבא ומילי איתם באנגלית עילגת, הצורמת למדי לאוזן. לא כל כך בעלגותה היא צורמת, כמו במאולצות שלה. רואים שהשחקנים היו מעדיפים, אם היו נותנים להם, לדבר בשפה אחרת, והבמאי לא הצליח למסך את המלאכותיות של אותן סצינות. זאת ועוד, יש לעתים בסרט סצינות מתות, אך תבורך אימו של הבמאי, לא ליותר מדי זמן. גם על הסוף הקיטשי אפשר להתגבר, אם רק זוכרים שזה לא באמת סרט. זה פאזל. ועכשיו נראה אתכם אוספים את החתיכות.

נ.ב. מחווה ל'אודיסאה בחלל' לא מצאתי. או אולי היתה, ופשוט לא הייתי מרוכז.