דו"ח קופות שבורות – 22.5.2006

אל תסתכלי עכשיו, סופי, אבל נדמה לי שהאישה שמאחורה עוקבת אחרינוסוף שבוע כה מלא טוויסטים והפתעות לא נראה על מסכינו כבר הרבה זמן. השאלה העיקרית שהעסיקה את מיטב המוחות היתה האם 'צופן דה וינצ'י', הסרט שנעשה על פי רב המכר של דן בראון, יתברר כסרט אלוהי, זה שיחזיר לבלוקבאסטרי הקיץ את כבודם האבוד, או שאולי הביקורת הצוננות יוכיחו כי הוא לא יותר מבן תמותה. בניסיון לסחוט את תשומת הלב העיתונאית עד הסוף, הסרט בחר בפתרון ההוליוודי כל כך: גם וגם.

זה התחיל עם ידיעות לפיהן בהקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל קאן, תגובות הקהל נעו בין שיתוק להתקפי צחוק – מסוג הביקורות שגורמות לאנשים להישאר בבית. מנגד, עמדו כל מיני גופים דתיים שהכריזו שהסרט הזה הוא תועבה כנגד הנצרות, ורק ליבו את הסקרנות שהוא יצר. במלחמה על דעת הקהל, השמועות הראשונות מחזית הקופות החלו להגיע כבר ביום שישי: הערכות משתאות לפיהן הסרט עומד לעשות כבר באותו יום 30 מיליון דולר. בתרגום לסופ"ש שלם זה אומר שהקיץ כבר כאן, הקופות מתאוששות, ואף אחד לא צריך לדאוג יותר ממגמת הירידה המתמשכת בהכנסות הקולנועים. ואז הגיע יום ראשון, וההערכות של 'דה וינצ'י' לסוף השבוע השלם התמקמו על 77 מיליון: כלומר, המעריצים האמיתיים רצו לקולנוע ביום הראשון, וביומיים שאחר כך – דממה. כולם ראו אירוויזיון. אבל 'צופן דה וינצ'י' הוכיח כי השילוש הקדוש – שישי-שבת-ראשון – עומד לצידו, ובכל זאת, עם 77 מיליון, הפתיחה של 'צופן דה וינצ'י' עדיין נמצאת במרחק בטוח מעבר ל'עידן הקרח 2', השיאן הנוכחי של 2006.

בארץ מיהרו להצטרף לחגיגת השיאים (שיא כל הזמנים בהפצה בו זמנית בכל העולם! 90 מדינות!) של 'דה וינצ'י'. כמו כל סרט מיוחס, גם 'צופן דה וינצ'י' זכה להודעה נרגשת לפיה הוא שבר את שיאי הקופות הישראליים, והוציא מהבית 50,000 אנשים!!!1 וואו, זה המון, מה, לא שמתם לב?! גם 'ימים של אהבה' ו'אסקימו לימון: החגיגה נמשכת' עשו את זה! עם כל הכבוד להיסטריה סביב הסרט, מה שהמפיצים שכחו להזכיר זה שבסוף השבוע הראשון שלו אצלנו, 'דה וינצ'י' הוציא מהבית הרבה פחות אנשים מאשר מופע הזיקוקים שנערך יומיים לפניו. הסטטיסטיקות מדווחות כי אחוז האנשים שעזבו את המקום כשהם מאוכזבים היה זהה בשני המקרים.

מסע היחצ"נות היעיל של 'צופן דה וינצ'י' דאג מראש לפמפם את הסרט כאירוע הקולנועי הגדול של השנה, כה גדול שחבל לסרטים אחרים על הזמן – אין להם מה לצאת ולהתחרות בו. זה לא מדויק. ה'צופן' אמנם שאב אליו את כל הקהל הזמין של סרטי ההרפתקאות, קונספירציות, בלשות, מתח ואקשן, אבל התעלם ממגזר אחד: הילדים. 'Over the Hedge' היה זה שהרים את הכפפה, והוכיח כי בסופ"ש אחד יכולים להיות שני מנצחים. 'מעבר ליער' סיים עם 37.2 מיליון דולר, וגם אם זה לא מקנה לו אפילו את העשיריה הראשונה בהשוואה לפתיחות של סרטי אנימציה ממוחשבת אחרים, הביקורות החיוביות מבטיחות שהירידה שלו תהיה קטנה והרווחים בשבועות הבאים – גדולים.

'מעבר ליער' מביא את סיפורן של חיות היער הירוק, שמתעוררות משנת החורף שלהן כדי לגלות משהו ירוק וגדול שעובר להן באמצע היער. אר. ג'יי. הרקון (בקולו של ברוס וויליס) טוען שמעבר לדבר הירוק יש עיר של בני אדם, בהם הם חיים כדי לאכול, בניגוד לחיות היער שאוכלות כדי לחיות. הצב ורן (גארי שנדלינג), המשמש כזקן השבט השקול של חיות היער, חושש מהשינוי הזה ומהקרבה המסוכנת לבני האדם. כדי לשכנע אותו, אר. ג'יי. לוקח אותו ואת כל החמולה לקרוע את העיר. עוד בין צוות המדבבים נמצאים סטיב קארל כסנאי, וויליאם "Common People" שאטנר כאופוסום, אווריל לווין כבתו, יוג'ין לוי, ועוד המון קולות מפורסמים אחרים. למרות הצלחתו היחסית של הסרט, 'מעבר ליער' לא יגיע אלינו כל כך מהר. מי שירצו לראות אותו יצטרכו לחכות ל-6 ביולי.

הגעתם של 'צופן דה וינצ'י' ו'מעבר ליער' לקולנוע זעזעה את הסרטים בשאר הטבלה. רוב הסרטים, גם הותיקים שבהם, ספגו נפילות של 50 ומשהו אחוזים לעומת השבוע שעבר. 'עידן הקרח 2', שהיה עד עתה סרט האנימציה היחיד בגזרה, התדרדר ב-71% ועף מהעשיריה הראשונה. כמוהו גם 'Hoot', שהיה המתחרה היחיד שלו עד אותו זמן בגזרת סרטי הילדים.

סרט האימה הזניח 'See No Evil', בכיכובו של מתאבק WWE בשם קיין, עמד בציפיות (הנמוכות) שנתלו בו, והגיע למקום השישי עם 4.4 מיליון. הדבר היחיד הראוי לציון בכך זה שהסרט נועד לשמש מקפצה (אם אפשר לקרוא לזה ככה), כדי שעוד מתאבקי WWE יוכלו להיכנס לשוק המשחק (אם אפשר לקרוא לזה ככה) ויחרכו את הוליווד עם קסם אישי שאי אפשר לעמוד בפניו (ובמקרה הזה בטח שאי אפשר לקרוא לזה ככה).

בשבוע הבא ה'אקס מן' חוזרים אלינו אחרי פרידה ארוכה מדי. יהיה מגניב.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Da Vinci Code – 77.0 (77.0)
2. Over the Hedge – 37.2 (37.2)
3. Mission: Impossible III – 11.0 (103.2)
4. Poseidon – 9.2 (36.8)
5. RV – 5.1 (50.4)
6. See No Evil – 4.3 (4.3)
7. Just My Luck – 3.4 (10.5)
8. An American Haunting – 1.7 (13.6)
9. United 93 – 1.4 (28.3)
10. Akeelah and the Bee – 1.0 (15.7)