דו"ח קופות שבורות – 11.6.2006

הלו, סמפדוריה, בראבו לה לאנצ'יה! אני באטמןאז מצד אחד:

'פיקסאר' מוכיחים את עצמם שוב. אולפן האנימציה שהפך לאגדה עוד בחייו הוציא השבוע את סרטו השביעי, 'מכוניות'. כמו כל הסרטים הקודמים שלהם בלי יוצא מן הכלל, 'מכוניות' קיבל ביקורות מחמיאות ונלהבות, ויש אפילו הטוענים שזהו הסרט הטוב ביותר של פיקסאר עד היום. גם בקופות שמחה רבה: הסרט נכנס (איך לא) למקום הראשון בטבלה, עם 60 מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו – ומכיוון שמדובר בסרט לכל המשפחה, ובפרט בפיקסאר, אפשר להניח שהוא לא יסבול מהתרסקות ה-50% המסורתית בשבוע הבא, ומעמדו כבלוקבאסטר מובטח. הסכום המפלצתי שדיסני שילמו על המיזוג עם פיקסאר בתחילת השנה כבר מתחיל להצדיק את עצמו. הידד! איך הם עושים את זה?!

ומצד שני:

אחרי עשר שנים בפסגת העולם, לא הגיע הזמן שפיקסאר יתחילו ליפול? אף אחד לא יכול להישאר בשיאו כל כך הרבה זמן, זה נגד הסדר הטבעי של הדברים. 'מכוניות', החדש שלהם, מסמן אולי את תחילתה של ירידה. לא שהסרט הוא כשלון, אבל מכל בחינה, 'מכוניות' הצליח קצת פחות מהסרטים הקודמים של אנשי המנורה המקפצת. עד היום, הפתיחה של כל סרט של פיקסאר היתה גדולה יותר משל קודמו. 'מכוניות' לא עומד בסטנדרט הזה: הוא השיג, כאמור, רק 60 מיליון – פחות מהכנסות הסופ"ש הראשון של 'משפחת סופר-על' או 'מוצאים את נמו', שהשיגו כל אחד קצת מעל 70 מיליון. זה גם פחות מהפתיחה של 'עידן הקרח 2', מוקדם יותר השנה, וגם זה תקדים – עד היום, דרימוורקס היו היחידים שסרטי האנימציה שלהם היוו תחרות לסכומים שהשיגה פיקסאר.

הביקורות על 'מכוניות' היו, כאמור, אוהדות. באתר "עגבניות רקובות" נספרו 101 ביקורות חיוביות לעומת 30 שליליות – ציון עגבניות של 77%. זה לא רע בכלל, אלא שעד היום כל הסרטים של פיקסאר זכו לציונים של מעל 90%. אני לא חושב שאי פעם היה במאי, שחקן או נערת מים שהיה מסוגל להוציא ציונים כל כך גבוהים באופן כל כך עקבי. ובכל זאת – 'מכוניות' מצליח פחות. קצת.

אם יורשה לי רגע בנימה אישית:
אין דבר מעצבן יותר מאנשים שאומרים במתיקות: "ממך? ציפינו ליותר".

במאי 'מכוניות', שיגיע אלינו בעוד שבועיים, הוא ג'ון לאסטר, מי שביים את שלושת הסרטים הראשונים של פיקסאר – שני 'צעצוע של סיפור' ו'באג לייף'. בעקבות הסכם האיחוד של פיקסאר ודיסני, לאסטר הפך לאחרונה לבוס של מחלקת האנימציה של שני האולפנים המאוחדים, ולכן ספק אם יהיה לו זמן גם לביים סרטים בזמן הקרוב. על פי הביקורות, הסרט לא מאכזב מבחינת הסיפור: הוא לא מסתפק בגימיק המיידי של עולם שכולו מכוניות ובבדיחות על בעיות מוטוריות (מה גם שמכוניות מדברות זה לא באמת כזה רעיון גדול), אלא מכיל גם סיפור טוב ונוסטלגי על מכונית העיר ומכוניות הכפר.

סרט שהוא גימיק נטו מתחילתו ועד סופו הוא 'אות משמים', שנמצא במקום הרביעי. זהו אולי המקרה הראשון מסוגו של סרט שהתחיל מתאריך הפצה ונבנה משם לאחור. מישהו החליט שיהיה מגניב להוציא סרט "שטני" בתאריך השישי לשישי 06'. אמרת שטן, אמרת 'אות משמים', סרט האימה של ריצ'רד דונר משנת 1976, על דיפלומט אמריקאי ואשתו שמגלים שהילד שהם מגדלים כבנם הוא למעשה הבן-של. אז הוחלט: עושים רימייק. לא היה זמן לכתוב תסריט ראוי לשמו, לכן הסרט משתמש באותו התסריט של הסרט הקודם, בשפצורים קלים, כשסצינות רבות הן שחזור מילה במילה של המקור. לא היה זמן גם לחכות שאיזה במאי רציני יתפנה, לכן לקחו את ג'ון מור, שכיר שההישג העיקרי בקריירה שלו עד כה היה 'מאחורי קווי האויב'. מבחינת שחקנים, מסתבר שדווקא קל להשיג שחקנים בריטים איכותיים בהתראה קצרה, וכך גויסו לסרט דייויד ת'וליס ומייקל גמבון (שניהם, אגב, בעלי ותק בהוגוורטס), כשאת התפקידים הראשיים ממלאים לייב שרייבר, ג'וליה סטיילס והילד הקריפי התורן. ולקינוח: את תפקיד האומנת הנאמנה של בנו של השטן ממלאת מיה פארו. מה כל כך מעניין בזה? 'תינוקה של רוזמרי', זוכרים? זו סגירת מעגל! או במילים אחרות, עוד גימיק. המבקרים פיהקו וטענו שאם הם היו רוצים לראות את הסרט המקורי שוב, יש אותו בספריות הוידאו, ושמרוב נאמנות למקור הסרט שוכח להפחיד.

מה שמעצבן בכל זה הוא שהגימיק עבד. ביום הראשון להפצתו – 6/6/06, כאמור – הסרט הכניס 12 מיליון דולר, והמפיקים שמחו לספר לכל מי שרצה להקשיב שזהו שיא של כל הזמנים לגבי יום שלישי. בסדר. מיד כשהתאריך השטני עבר ואיתו הסיבה לקיום הסרט, ההכנסות שלו ירדו בחדות. במהלך שלושת ימי סוף השבוע הוא הכניס רק 15 מיליון, אבל בסך הכל, בשישה ימי הפצה הסרט הכניס כבר 35 מיליון דולר – 10 מיליון יותר מהתקציב המוערך שלו.

באמצע, בין 'מכוניות' ל'אות משמים', נמצאים שני ותיקי טבלה: הכנסות 'הצד שלו, הצד שלה' ירדו, על פי מיטב המסורת, בחצי בסוף השבוע השני שלו, ובכך יצא מכלל אפשרות הסיכוי שהסרט הזה ישחזר את הצלחת 'לדפוק חתונה', למרות סוף השבוע הראשון המרשים. 'אקס-מן 3' גם הוא יורד במהירות אמנם, אבל עצר השבוע טיפה מעבר לקו 200 מיליון הדולר. עם כל הרעש שעשו הבלוקבאסטרים של מאי, הוא הסרט היחיד מביניהם – או מבין סרטי 2006 בכלל, בשלב זה – שהגיע לציון הדרך הזה.

סרט חדש של רוברט אלטמן יצא השבוע, זאת למרות שאלטמן כבר קיבל את פרס האוסקר על מפעל חיים בטקס האחרון, שלב בקריירה שבו רוב היוצרים כבר נחים על זרי הדפנה. 'A Prairie Home Companion' – 'מדריך לחיים בכפר' או משהו כזה – היא תכנית רדיו מהזן שעבר מהעולם מזמן: זמרים ובדרנים שמשדרים משידור חי מבמה של אולם מלא קהל בלתי-מוקלט. הסרט עוסק בהתרחשויות לפני ומאחורי הקלעים בזמן השידור האחרון, לפני שהתכנית נכנעת לעידן הטלוויזיה ויורדת מהאוויר. כרגיל אצל אלטמן, יש צוות גדול ומגוון של שחקנים, רבים מהם שמות ידועים: מריל סטריפ, ג'ון סי. ריילי, טומי לי ג'ונס, לינדסי לוהאן, קווין קליין ועוד כל מיני. כרגיל אצל אלטמן (חוץ מכמה פאשלות), המבקרים אוהבים. כרגיל, למרות צוות השחקנים המפורסם זה סרט לקהל מצומצם, לכן הוא הוקרן במספר מצומצם יחסית של 700 בתי קולנוע ברחבי ארה"ב, ומהם השיג סכום סביר בהחלט של 4.7 מיליון דולר.

השבוע הבא עומד להיות די עמוס, כשארבעה סרטים חדשים יתחרו על תשומת הלב. מי שלא קיבל מספיק מכוניות ב'מכוניות' יקבל עוד כמה ב'מהיר ועצבני 3'; המגזר המקופח של חובבי רומנטיקה בלתי-קומית יקבלו את 'הבית על האגם' עם קיאנו ריבס וסנדרה בולוק; ג'ק בלאק ימשיך להזיע בניסיון להצחיק ב'נאצ'ו ליברה'; וגם סרט ההמשך ל'גארפילד' ייצא לאקרנים, ואין לכם שום דבר לעשות נגד זה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Cars – 60.1 (60.1)
2. The Break-Up – 20.3 (73.9)
3. X-Men: The Last Stand – 16.1 (202.2)
4. The Omen – 16.0 (36.3)
5. The Da Vinci Code – 10.4 (189.2)
6. Over the Hedge – 10.2 (130.2)
7. A Prairie Home Companion – 4.6 (4.6)
8. Mission: Impossible III – 3.0 (127.5)
9. RV – 1.9 (64.9)
10. Poseidon – 1.8 (54.9)