דו"ח קופות שבורות, 7.7.2013: נפל, הלך, פרש

הדבר הכי גרוע ב"הפרש הבודד": הוא לא הגיע למקום הראשון, ובכך לא מאפשר להשתמש בכותרת "פרש בשיא"

בסוף השבוע של יום העצמאות האמריקאי, ה-4 ביולי, הציבור האמריקאי הביע את העדפתו בקול ‏רם וצלול: מיניונים אין, קאובואים אאוט. הקיץ הזה אמנם בינוני למדי מבחינת איכות הסרטים, וגם דל בשיאים ופתיחות סופר-ענקיות, אבל לפחות יש הרבה הפתעות, בכל הנוגע לסרטים שמצליחים – ולאלה שלא.

הערה על לוח השנה: הרביעי ביולי חל השנה, באופן לא כל כך מפתיע, ברביעי ביולי, שהיה יום חמישי. לכן כל הסרטים החדשים יצאו השבוע בערב החג, יום רביעי – כך שהם קיבלו יומיים פור על סוף השבוע. ומהרגע הראשון, התמונה היתה ברורה: "גנוב על המיניונים", סרט ההמשך של של "גנוב על הירח", הוא ‏להיט עצום. אם מסתכלים על נתוני סוף השבוע (שישי עד ראשון) בלבד, "גנוב 2" הכניס 82.5 מיליון דולר – סכום זהה כמעט לחלוטין לפתיחה (הגדולה מאוד) של "בית ספר למפלצות" לפני שבועיים. זה יפה מאוד כלשעצמו – אלא ש"גנוב על המיניונים" עשה את זה אחרי שכבר הוקרן יומיים, ובהם הכניס 35 ו-24 מיליון דולר. בסך הכל, הסרט הכניס 142 מיליון דולר בחמישה ימים, וזה, עם כל הכבוד לפיקסאר, הרבה יותר מרשים. הנפילות של סרטי אנימציה נוטות להיות איטיות, וזה אומר של"מיניונים" יש סיכוי מצוין לעקוף את "מפלצות" (עם הכנסות כוללות של 216 מיליון דולר עד כה) כדי להפוך לסרט האנימציה המצליח של הקיץ, ואפילו להגיע ל-300 מיליון דולר ולהפוך לסרט המצליח ביותר של הקיץ מכל סוג שהוא לא "איירון מן 3". כבר בשנה הבאה ייצא סרט מיניונים נוסף, ומה שנראה עד היום כמו פזיזות נראה עכשיו כמו השקעה נבונה מאוד. מיניונים שווים המון כסף.

ומנגד: גם האכזבה של "הפרש הבודד" היתה ברורה מהרגע הראשון. הסרט הכניס כ-10 מיליון ‏דולר ביום הראשון להקרנתו; את סוף השבוע הוא מסיים עם 29 מיליון דולר, ובסך הכל ‏‏– פחות מ-50 מיליון דולר בחמישה ימים. זה לא היה כל כך נורא אלמלא היה מדובר באחד ‏הסרטים היקרים ביותר של הקיץ הזה: הדיווחים על התקציב שלו נעים בין 215 מיליון ל-250 ‏מיליון דולר ואף למעלה מזה. רוב הביקורות (שאני לא מסכים איתן) גם היו מאוד לא אוהדות, וזה אומר שדיסני יכולים לרשום לעצמם עוד ניסיון כושל להתניע פרנצ'ייז-הרפתקאות חדש. משום מה זה פשוט לא הולך להם: "ג'ון קארטר", "טרון", "שולית המכשף", "הנסיך הפרסי" – בכולם דיסני השקיעו את כל מה שהיה להם, וזה פשוט לא הלך, וכולם היו כשלונות יקרים מאוד. אם אפילו גור ורבינסקי וג'וני דפ לא יכולים לגרום לקסם של "שודדי הקאריביים" לחזור, אז אולי באמת כדאי לדיסני להיצמד לפרנ'צייזים שהם רכשו מאחרים כשהם כבר מוכנים – מארוול ו"מלחמת הכוכבים". למרות הכל, אין מה לדאוג להם.

זה היה יכול להיות מביך עוד יותר אילו "הפרש הבודד" היה מפסיד את המקום השני ל"עצבניות אש", וזה היה די קרוב: אחרי ירידה קטנה של 36% בלבד, "The Heat"/"אש" השיג עוד 25 מיליון דולר. כדי לעודד את רוחו, הפרש הבודד יכול להשקיף קצת נמוך יותר במורד הטבלה, ולשמוח על כך שלפחות הוא לא "וושינגטון על הכוונת". אפילו חג הפטריוטיות הלאומי לא עזר הרבה לסרט מת-לחיות-בבית-הלבן הכושל, שנפל למקום השישי, וצלע בקושי אל הכנסות כוללות של 50 מיליון דולר אחרי כמעט שבועיים בבתי ‏הקולנוע.‏ הפרש יכול גם לקוות להכנסות מכובדות מחוץ לארה"ב ("הפרש הבודד" הוא דמות מפורסמת מאוד בדרום אמריקה, למשל). "וושינגטון" לא.

תופעה נוספת ומפתיעה בעשיריה השבוע: "‏Kevin Hart: Let Me Explain‏" הוא הופעה מצולמת של ‏הסטנדאפיסט קווין הארט, שלמרות הפצה מצומצמת מכניס סכומים שלא היו מביישים סרטים ‏‏"אמיתיים": 10 מיליון דולר בסופ"ש, 17 מיליון דולר בחמישה ימים. יש ז'אנר כזה, של סרטי הופעות סטנד-אפ מצולמות, אבל מאז ימי אדי מרפי ו"‏Raw‏" משנות השמונים, נדיר מאוד ‏לראות סרט כזה נכנס לרשימת שוברי הקופות. האם קווין הארט הוא האדי מרפי של שנות ‏האלפיים?‏ אישית אני לא בטוח שאי פעם שמעתי עליו. מצד שני גם על טיילר פרי לא שמעתי לפני שהוא התחיל לעשות שלושה סרטים בשנה ולעשות המון כסף, אז כנראה שלהארט יש עתיד.

לרשימה המלאה ב-BoxOfficeMojo