הנוסע השמיני

במקור: Alien
במאי: רידלי סקוט
תסריט: דן או'באנון, רונלד שוסט
שחקנים: טום סקריט, איאן הולם,
סיגורני וויבר, יפת קוטו, ג'ון הרט

בחצי הדרך לכדור הארץ, הוערו שבעת אנשי הצוות (אם לא סופרים את החתול) של ספינת המשא 'נוסטרומו' משנת הקיפאון שלהם על מנת לחקור שדר מצוקה שהגיע מכוכב סמוך. הם ירדו אל הכוכב, מה שהתברר כטעות גדולה, כיוון שבמהלך שהותם שם חדר לספינה מה שהתברר כיצור המבחיל ביותר (פרט לדובי גל), והמסוכן ביותר (פרט לחתול שעושים לו אמבטיה) בחלל המוכר. היצור הזה (שלאורך כל הסרט – ושלושת הסרטים שבאו אחריו – לא ניתן לו שם, והוא נקרא רק "החייזר" או "החוצן") מחסל ביעילות את אנשי הצוות, אחד אחד, בעוד הנותרים מנסים למצוא דרך לחסל אותו, או לפחות לחזור לכדור הארץ בחתיכה אחת.

תיאור העלילה הנ"ל, בשינויי ניסוח קלילים, מתאים לעשרות סרטים שבאו אחרי 'הנוסע השמיני', וגם לפניו. רידלי סקוט, אז במאי צעיר ומוכשר (והיום במאי זקן ופלצן) לא המציא את הרעיון של "בואו נסגור מספר נתון של בני אדם ומפלצת אחת בתוך חלל סגור, ונראה מי יישאר אחרון", אבל הוא ביצע אותו בצורה המושלמת ביותר שנצפתה עד היום, עד כדי כך שכל הסרטים בסגנון שנעשו מאז נראים כמו חיקויים.

מהרגע שבו ה'נוסטרומו' קולטת את אות המצוקה ועד המפגש הראשון עם היצור עוברת יותר מחצי שעה, שחלקה נראית כמו אוסף קטעים שנשארו על שולחן העריכה של '2001': תמונות ארוכות וכמעט סטטיות של חלליות, כוכבים ומסדרונות שוממים. מסע בחלל הוא עניין ארוך ומייגע, ובניגוד לרושם שאפשר לקבל מצפייה אינטנסיבית בסרטי מדע בדיוני, במשך רוב הזמן הוא לא כולל פיצוצים ומפגשים עם חייזרים בעלי אזניים מצחיקות. חייבים להתרגל לשגרת היום-יום בחלל לפני שנוכל להזדעזע מהחריגה מהשגרה.

ה'נוסטרומו', שעל סיפונה מתרחש רוב הסרט, היתה גורמת לעובד הניקיון של ה'אנטרפרייז' שבץ: לא מתוחזקת מי יודע מה, אין מספיק תאורה, יש אבק בפינות, אורות הניאון מזמזמים וממצמצים, ואפילו מסכי המחשב נראים כאילו הגיעו משנות השבעים. המפקד הקפדן, הבחורה הקשוחה, הבחורה העדינה והכושי הייצוגי אף פעם לא שמו לב שהם מתאימים בדיוק לפרופיל של ספינת חלל מוכת-אסון – מה שמעניין אותם זה רק לעשות את העבודה שלהם ולקבל את הכסף. אי לכך הם ממשיכים לדבר זה עם זה כמו בני אדם, לא בשורות-מחץ או במשפטים שנשמעים טוב בטריילרים. אמנם מפעם לפעם הם נקלעים שלא באשמתם לקלישאות של סרטי אימה (כשיש יצור מסוכן וקטלני בסביבה, אתה לא עוזב את החברים שלך והולך לשוטט לבד! משום סיבה!) אבל בחלל, אף אחד לא יכול לשמוע אותך מעיר הערות קטנוניות.

אפילו הפעלולים בסרט, שנוצר הרבה לפני שמישהו חשב על הרעיון של אנימציה ממוחשבת, שרדו בהצלחה מפתיעה את עשרים ומשהו השנים שעברו מאז. החללית נראית אמינה יותר מרוב אלו שמופיעות בסרטים כיום, והחייזר המפורסם (שעיצב ה.ר. גייגר, אמן שגם מעריציו המושבעים יודו שיש לו שריטה עמוקה במוח) משכנע היום בדיוק כמו אז, פרט לרגעים מביכים בודדים (אבל בחלל, אף אחד לא יכול וכו').

בקיצור, סרט מיושן? קצת. אבל מיושבן? ממש לא. רק בעיה אחת יש עם הסרט הזה: יש לו, כידוע, שלושה המשכים.

שלא תבינו לא נכון: 'הנוסע השמיני' 3, 2, ו-4 הם כולם סרטים לא-רעים עד מצוינים. אף אחד מהם לא בייש את הפירמה של הסדרה, ובכל זאת, עצם קיומם הורס את 'הנוסע השמיני' הראשון. ולמה? כי זה סרט מתח, לעזאזל. זה לא סרט ג'יימס בונד, שבו די ברור (וסליחה על הספוילר) שמר בונד איכשהו יישאר בחיים עד סוף הסרט. פה אנחנו באמת אמורים לא לדעת מי, אם בכלל, מאנשי הצוות של ה'נוסטרומו' ישרוד את המפגש עם החייזר העוין. הבעיה היא שאנחנו כן יודעים את זה, אפילו אם לא ראינו אף אחד מסרטי ההמשך ורק קראנו את תקציר העלילה שלהם. אנחנו אמורים גם להיות מופתעים ונחרדים מגילוי מסלול חייו הטורפני משהו של היצור (שאינו בין התומכים בתא משפחתי קונבנציונלי), אבל אנחנו לא, כי את הפרטים החשובים כבר ראינו – אם לא בסרטי ההמשך, אז ב-15 פארודיות דלוחות. מה הטעם בסרט מתח אם אנחנו כבר יודעים את הסוף?

גם החייזר עצמו, משכנע ככל שיהיה, מפחיד היום פחות מאשר ב-1979, וגם זה באשמת סרטי ההמשך. הנוסע השמיני הוא אולי "גיבור" הסרט, אבל הוא בקושי משתתף בו: הזמן-נטו שבו הוא מופיע על המסך הוא בערך שתי דקות. אנחנו רואים אותו רק בהבזקים, לשניה או שתיים, וגם אז בדרך כלל נראים רק חלקים ממנו. לאורך כל הסרט אין תמונה אחת של החייזר בגודל טבעי, מכף רגל ועד מלתעות נוטפות ארס לבן, שתתן לנו מושג נגד מה, בעצם, אנחנו עומדים פה. אבל כמו שיודע כל מי שביקש אי פעם מאבא להשאיר את האור במסדרון דלוק, החושך מפחיד הרבה יותר מהדברים שנמצאים בו באמת. העובדה שאף אחד לא ידע (ב-1979) איך בדיוק נראה החייזר, ומה בדיוק הוא בעצם עושה לאנשים שהוא הורג, הפכה אותו להרבה יותר מפחיד. אבל כל זה לא עובד אם ראינו את הסרטים האחרים בסדרה, שבהם נחשפים החייזרים מסוגו במלוא תפארתם ובערום מלא. והם נראים רע, מאוד רע, בהחלט – אבל הם לא מגיעים לקרסוליים של מה שאני דמיינתי שמתחבא בחושך.

את סדרת 'Alien' צריך לראות לפי הסדר. אם אתם חובבי סרטים מפחידים, אבל עוד לא מכירים את הסדרה (איך קרה דבר כזה?!) – 'הנוסע השמיני' הוא אחד הסרטים הכי טובים שתוכלו לאחל לעצמכם. אם כבר יש לכם, כמו לרוב העולם, היכרות שטחית לפחות עם הסרטים האחרים בסדרה – הוא עדיין מומלץ, ולו כדי לראות את המקור לכל אלפי החיקויים והפארודיות שבאו אחר כך. אבל כסרט מותח ומפחיד, הוא פשוט לא יעבוד באותה הרמה, אלא אם כן בדרך תצליחו להשכיח מעצמכם את כל מה שידעתם אי פעם על 'הנוסע השמיני': תשכחו מחייזרים מסוכנים, ותחשבו שזה סרט על מבצע הצלה בחלל – באמצע הדרך לכדור הארץ, ה'נוסטרומו' קיבלה שדר מצוקה מכוכב סמוך. מישהו שם בוודאי צריך עזרה.