דו"ח קופות שבורות: סיכום 2010

אווטאר, ועוד 12 אחרים. הסרטים המצליחים ביותר בעולם בשנה שממש הרגע חלפה

מכיוון ששום דבר מאוד מעניין לא קרה בקופות בארה"ב בסופ"ש האחרון – מצב סטנדרטי לגבי השבוע הראשון של השנה – אני הולך להעמיד פנים שלא היו לנו עדיין מספיק סיכומי שנה, ולספק סיכום אחד שעוד לא נגענו בו כאן – סיכום השנה הקופתית.

המספרים שאני מתייחס אליהם כאן הם ההכנסות הכוללות של סרטים בכל העולם, בעוד בדו"חקו השבועי נהוג להתייחס להכנסות בארה"ב בלבד. אי אפשר לעשות השוואה כזאת שבוע אחרי שבוע, מכיוון שסרטים אינם יוצאים בכל העולם בבת אחת, ולא הוגן להשוות סרט שיצא בארה"ב בלבד לסרט שמופץ במקביל גם בכל אירופה; אבל בשלב הזה רוב הסרטים ברשימה כבר הספיקו לצאת כמעט בכל מקום בעולם שבו יש בתי קולנוע (והשנה, דצמבר לא הניב שום להיטי ענק שעשויים לסכן את ראש הרשימה), כך שרוב המספרים הנתונים כאן הם (כמעט) סופיים.

מחוץ לטבלה (מקום 0): אווטאר, 2.78 מיליארד דולר

כל מה שקרה בקופות השנה – וגם בשנים הבאות, בעצם – עמד בצילו של "אווטאר", הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה (לפחות במונחים דולרים יבשים, לא במספרי צופים או עם התאמות אינפלציוניות למיניהן). "אווטאר" אמנם יצא ב-2009, ולכן באופן רשמי לא שייך לטבלה הזאת, אבל הוא המשיך לשהות בבתי הקולנוע עמוק לתוך 2010. בארה"ב הוא שהה במקום הראשון בטבלה השבועית לאורך כל חמשת השבועות הראשונים של השנה, וגם אם מורידים מסך ההכנסות שלו את מה שהכניס במהלך 2009, הוא עדיין, בהפרש עצום, הסרט המצליח ביותר של שנת 2010. ג'יימס קמרון משחק בליגה אחרת משאר העולם.

1. צעצוע של סיפור 3- 1,063 מיליון דולר
2. אליס בארץ הפלאות- 1,024 מיליון דולר

שני הסרטים המצליחים של השנה (לא כולל "אווטאר"). שני סרטים שהכניסו מעל מיליארד דולר, תואר שרק חמישה סרטים אחרים בהיסטוריה יכולים להתגאות בו. שניהם סרטים של דיסני. שניהם סרטי תלת-מימד. אחד מהם הוא אחד הסרטים הטובים של השנה, והשני – אחד הגרועים ביותר.

"צעצוע של סיפור 3" הוא לא רק הסרט המצליח של השנה והסרט המצליח ביותר של פיקסאר, הוא גם סרט האנימציה המכניס ביותר אי פעם. הוא גם הסרט שקיבל את הביקורות הטובות ביותר השנה (לפחות לפי מדד העגבניות, בו הוא מחזיק ב-99%). נדיר שיש הסכמה מוחלטת כזאת בין הקהל לבין המבקרים.

"אליס בארץ הפלאות", לעומתו, הוא… איך לומר… שרוי במחלוקת. ההצלחה האדירה של הסרט היתה הפתעה גדולה: דיסני לא חשבו שהוא יהיה אחד הלהיטים הגדולים ביותר שלהם, ולכן שיבצו אותו במרץ ולא בקיץ. פתיחת הענק שלו – 116 מיליון דולר – היתה שוק מוחלט. לדעתי, "אליס" חייב חלק גדול מההצלחה שלו ל"אווטאר": מיליוני צופים חוו את התלת-מימד בפעם הראשונה, וציפו מ"אליס" להיות חוויה מדהימה באותה המידה. מה גם שהטריילר של "אליס" הוקרן כמעט עם כל הקרנה של "אווטאר" – החשיפה הטובה ביותר שטריילר קיבל אי פעם. הסרט עצמו זכה בדג המלוח לסרט הגרוע של השנה.

לצד המיקום של שני הסרטים האלה בטבלה צריכה להופיע כוכבית: שניהם לא היו מגיעים לאן שהגיעו – ובוודאי שלא עוברים את המיליארד – אלמלא היו מוצגים בתלת מימד. ההפרש הגדול בין מחירי כרטיסי תלת-מימד לבין מחירי סרטים רגילים מעלה שוב את השאלה למה בעצם הצלחת סרטים נמדדת בדולרים ולא במספר הצופים, אבל מה לעשות – זה מה יש.

3. הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ראשון – 905 מיליון דולר

מבחינת מספר הצופים – ולא מספר הדולרים – זה כנראה הסרט המצליח של השנה, כיוון שהוא לא הוקרן בתלת-מימד. זה גם סרט שיצא לקראת סוף השנה, ועדיין מוצג, לכן סכום ההכנסות הסופי שלו צפוי עוד לעלות מעט. ולמרות הכל אלה הכנסות סטנדרטיות לגמרי עבור סרט בסדרת הארי פוטר – וזאת הסיבה שזאת סדרת הסרטים המצליחה בהיסטוריה.

4. התחלה – 823 מיליון דולר

נדמה לי שכבר אמרתי את זה פעם או פעמיים, אבל "התחלה" הוא הדבר הכי טוב שקרה לקולנוע השנה. סרט אקשן אינטליגנטי ומסובך, שדורש הרבה מהקהל, שההפקה שלו נחשבה להימור מסוכן – והוא לא סתם מצליח, אלא הופך לאחד הסרטים המצליחים ביותר של השנה בכל העולם. כריסטופר נולאן הפך לא רק לאחד הבמאי המכובדים בעולם אלא גם לאחד המצליחים ביותר. אין גדול ממנו כרגע, חוץ מאלוהים וג'יימס קמרון.

5. שרק לנצח – 748 מיליון דולר
6. דמדומים 3: ליקוי חמה – 694 מיליון דולר
7. איירון מן 2 – 622 מיליון דולר

זאת בדיוק הסיבה שהוליווד לא מחפשת סרטים מצליחים, אלא פרנצ'ייזים. כשיש לך סדרה מצליחה, אתה לא צריך להתאמץ: אתה יכול להמשיך ולהוציא סרטי המשך, והם יעשו מאות מיליוני דולרים מכח האינרציה בלבד. שלושת הסרטים האלה הם סרטי המשך שנחשבים כולם לעייפים ונחותים מהמקור. "שרק" הוא סדרה שלכולם כבר נמאס ממנה, אבל זה מה שהילדים מכירים ואוהבים – אז נלך לזה, למה לא (וחוץ מזה: תלת-מימד). "דמדומים" היא סדרה שהביאה את הבוז לקהל לשיאים חדשים, ולא נראה שזה מפריע לאף אחד מהצדדים. שניהם הצליחו פחות מהסרטים הקודמים בסדרות שלהם – אבל גם פחות זה הרבה מאוד. "איירון מן 2" נחשב למאכזב ביחס לסרט הראשון, אבל ההכנסות שלו בכל העולם היו למעשה גבוהות קצת יותר. ככה זה עם פרנצ'ייזים.

8. גנוב על הירח – 541 מיליון דולר
9. הדרקון הראשון שלי – 495 מיליון דולר

שני סרטי אנימציה מפתיעים, שהצליחו למרות שלא היו חלק מסדרה. "הדרקון הראשון שלי" התגבר על שיווק גרוע של דרימוורקס – שהעדיפה להשקיע ב"שרק 4" – והפך להצלחה גדולה רק בזכות היותו, נו, סרט טוב. "גנוב על הירח" לגמרי לא סבל מחוסר שיווק, ועדיין מידת ההצלחה שלו היתה מפתיעה. לשניהם, מן הסתם, עוד יגיעו סרטי המשך בשנים הבאות, ואולי בסוף גם הם יצאו לנו מהאף.

10. התנגשות הטיטאנים – 493 מיליון דולר

שוב התלת-מימד הזה. "התנגשות הטיטאנים" הספיק לצאת בתקופה הקצרה שאחרי "אווטאר" שבה אנשים עוד התלהבו מתלת-מימד, והוא גם הסרט שתרם יותר מכל סרט אחר לצינון ההתלהבות הזאת, עם ההמרה המחופפת והמכוערת שלו לתלת. לרוע המזל, זה עבד.

11. קראטה קיד – 359 מיליון דולר

אחת ההפתעות הגדולות של השנה. זה גם הסרט הזול ביותר ברשימה: הוא הופק ב-40 מיליון דולר בלבד, בין השאר משום שהוא צולם בסין, ובסין הכל זול. אבא וויל סמית אמנם לא כיכב השנה באף סרט, אבל הפיק את הסרט הזה לבן שלו ג'יידן, קצת לפני שהבת ווילו הפכה לכוכבת פופ ענקית. משפחת סמית לא מפסידה אף פעם. צריך רק לקוות שהילדים המוכשרים האלה יגדלו שפויים, איכשהו.

12. הנסיך הפרסי: חולות הזמן – 335 מיליון דולר

הכשלון הכי מצליח של השנה. אחד מבין שלושה ניסיונות של חברת דיסני להשיק פרנצ'ייזים חדשים, שיחזיקו לאורך סרטים רבים, וכשלו כולם. בארה"ב, "הנסיך הפרסי" היה פלופ מביך (90 מיליון דולר בלבד); מחוצה לה, הוא הצליח הרבה יותר, מה שבכל זאת מביא אותו למקום מכובד לכאורה בטבלה, אבל לא מספיק כדי להצדיק סרטי המשך.

לרשימה המלאה באתר BoxOfficeMojo