דו"ח קופות שבורות, 30.9.2012: טרנסילבניה סטייל

זאת אולי לא עונת שוברי הקופות, אבל זה לא הפריע ל"מפלצת של מלון" לשבור שיא בן עשר שנים

אחרי כמה שבועות שנעו בין רגועים לאיומים, לחובבי הסטטיסטיקות הדוחקואיות הוענק השבוע משהו ללעוס: שיא חדש. ולא סתם שיא, אלא שיא בן עשר שנים – עידן וחצי בתחום הקופות. נכון שזה לא ‏משהו עצום בקנה המידה של ה-200 מיליון של "הנוקמים", כמובן, אבל בכל זאת שיא.‏

‏"מלון טרנסילבניה", או "מפלצת של מלון" בגירסה העברית (שמות של סרטים וכותרות חסרות השראה בעיתונות הם המקומות היחידים שבהם מישהו משתמש בתבנית "X של Y". אף אחד בעולם לא מדבר ככה), הוא סרט אנימציה בכיכובם של ‏מפלצות כמו דרקולה, איש הזאב, המומיה וכדומה, ובדיבוב קולותיהם של אדם סנדלר, אנדי ‏סמברג, סלינה גומז ועוד. את הסרט ביים גנדי טרטקובסקי ("סמוראי ג'ק", "המעבדה של ‏דקסטר"), במאי אנימציה נערץ, אבל מה שיותר חשוב, הסרט הגיע אחרי תקופה ארוכה ‏שבה היצע סרטי הילדים בארצות הברית היה נמוך למדי: למעשה, מאז "עידן הקרח 4" בתחילת יולי ‏שום סרט אנימציה/ילדים לא היה להיט ממש. צירוף הנסיבות האלה הביא את "מפלצת של מלון" ‏להצלחה גדולה מהצפוי: הכנסותיו בסוף השבוע היו כ-43 מיליון דולר. זה אמנם ‏אינו סכום עתק בסטנדרטים של שוברי הקופות של הקיץ, אבל זו למעשה הפתיחה הטובה ביותר ‏אי פעם לחודש ספטמבר: בעשר השנים האחרונות החזיקה בשיא הקומדיה הרומנטית הנשכחת ‏‏"אין כמו אלבמה", מהתקופה הקצרצרה שבה ריס וויתרספון נחשבה לכוכבת גדולה. הסרט ההוא פתח עם 36 מיליון דולר. יכול להיות שעם חישובי תלת-מימד ואינפלציה השיא איננו שיא, אבל זאת יופי של פתיחה לסרט ולטרטקובסקי, ואפשר כבר לבנות ‏על סרט המשך אחד לפחות.‏

‏"לופר", הסרט שיצא רק בסוף השבוע האחרון וכבר נשפכו עליו מילים כאילו היה לפחות משהו של כריסטופר נולאן, השיג ‏הרבה ביקורות משבחות, והכניס כ-21 מיליון דולר בסופ"ש. זה בסדר גמור, אף אחד לא באמת ציפה ליותר, וזאת התוצאה מעודדת למדי ‏עבור גורדון-לויט, שהסרט הקודם בכיכובו, "‏Premium Rush‏" שיצא באוגוסט, כשל עד כדי כך ‏שהפצתו בארץ בוטלה.

גם כאן יש נתון מעניין היסטורית: Deadline‏ מדווחים ש"לופר" הופץ השבוע גם בסין, ומוערך כי הוא הכניס במדינה בין 23 ל-25 מיליון דולר. בהנחה שזה נכון, זאת הפעם הראשונה שבה סרט אמריקאי משמעותי משיג בסין פתיחה גדולה יותר מאשר בארה"ב. בשנים האחרונות ההכנסות מחוץ לארה"ב הופכות ליותר ויותר משמעותיות, וזה גורם לשינוי גישה הדרגתי באולפנים ההוליוודיים, אבל אם יתברר שסין היא לא סתם בונוס אלא הקהל העיקרי של סרטים אמריקאיים, זה ישנה לחלוטין את סדר העדיפויות של האולפנים.

הפתעה נוספת השבוע היא הסרט "פיץ' פרפקט" (דווקא לא סרט המשך ל"פיץ' בלאק"), קומדיה על מקהלת אקפלה בקולג' שנראית כמו ‏מעין "‏Glee‏" עם אנה קנדריק. הסרט הופץ באופן מוגבל למדי (כ-300 בתי קולנוע) לפני התרחבות להפצה ‏מלאה בשבוע הבא, אבל גם בהפצה המוגבלת הזאת, הוא הצליח להיכנס לעשיריה הגדולה עם כ-5 ‏מיליון דולר, וממוצע ההכנסות לאולם הגבוה ביותר בעשיריה. זאת הצלחה יוצאת דופן עבור הפצה ‏בגודל כזה, ועל פיה אפשר לנחש שהסרט יזנק במעלה הטבלה ויהפוך ללהיט של ממש בשבועות ‏הבאים.‏

ביטוי נוסף למידת ההצלחה של "פיץ' פרפקט" הוא העובדה שהסרט הביס סרט חדש אחר, שהופץ ‏במספר בתי קולנוע גדול כמעט פי שמונה. "לא מוכנות לוותר" עם ויולה דייויס (המועמדת לאוסקר ‏על "העזרה") ומגי ג'ילנהול, הוא לכאורה דרמה על אימהות שנלחמות עבור בתי ספר טובים יותר, ‏אבל יש שמאשימים אותו בהיותו פרופגנדה גלויה בנושא רפורמת החינוך בבתי הספר ‏האמריקאיים, נושא חם לקראת הבחירות המתקרבות. כך או כך, הסרט כשל בביקורות וגם ‏בקופות, והכניס פחות מ-3 מיליון דולר.‏

הרשימה המלאה ב-BoxOfficeMojo