דו"ח קופות שבורות, 12.5.2013: גטסבי הבאמת די גדול

איירון מן ענק, כמובן, אבל גם גטסבי גדול למדי

החלק המשעמם של החדשות זה שגם בסוף השבוע השני שלו, "איירון מן 3" נשאר במקום הראשון בטבלת שוברי הקופות. הרי לא היתה לו תחרות השבוע. החלק המעניין הוא שדווקא כן היתה לו: "גטסבי הגדול" של באז לורמן התעלה על הציפיות והתגלה כבלוקבאסטר ‏הראוי לעונה.

בשבוע הראשון שלו, "איירון מן" השיג סכומי עתק שהעלו בזכרון את סיבוב הניצחון חסר התקדים של ‏‏"הנוקמים" בשנה שעברה. השבוע התברר שלמרות הכל, "איירון מן" הוא לא "הנוקמים". שלא תטעו, הוא ממשיך לגרוף סכומי עתק, אבל לא ממש באותו הקצב המטורף שבו חבורת הגיבורים כולה עשתה זאת. בסוף השבוע השני שלו בארה"ב הוא הכניס 72.5 מיליון דולר, ירידה של ‏‏58% מסוף השבוע הראשון. בשביל סרט שמתחיל מפתיחה כל כך גדולה, זאת ירידה מצוינת – היא פשוט לא מצוינת ממש כמו "הנוקמים", שירד ב-50% בלבד בתקופה המקבילה, והיה הסרט הראשון והיחיד עד כה שהשיג יותר מ-100 מיליון דולר בסוף השבוע השני שלו. אבל למה להתעקש להשוות את הסרט ל"הנוקמים", כשבהשוואה לכמעט כל דבר אחר כמעט הוא הצלחה מסחררת? סוף השבוע השני של הסרט הוא מס' 4 בטבלת סופי-השבוע-השניים הגדולים ביותר בכל הזמנים. ההכנסות הכוללות שלו בארה"ב לבדה הגיעו בתוך עשרה ימים ל-285 מיליון דולר. "ארץ אוז", הסרט המצליח של השנה עד כה (229 מיליון דולר בארצות הברית) נשאר ‏הרחק מאחור.‏ ההכנסות של הסרט בעולם כולו הן כבר 949 מיליון דולר.

ובכל זאת הסיפור המעניין יותר השבוע הוא לא איירון מן, אלא גטסבי. "גטסבי הגדול" הוא, ‏כמובן, עיבוד לרומן של פ. סקוט פיצג'רלד, שנחשב לאחד הספרים הגדולים של כל הזמנים ומהווה ‏קריאת חובה לתלמידי תיכון רבים באמריקה. באז לורמן ("מולין רוז'") העניק לסרט עיבוד גרנדיוזי ‏בתלת-מימד, בכיכובו של לאונרדו דיקפריו כגטסבי, ולצידו טובי מגווייר וקארי מליגן. הסרט היה ‏אמור לצאת לקראת סוף 2012, כדי להשתלב בעונת האוסקר, אבל נדחה אל אמצע מאי, תאריך שנראה מוזר מאוד: מה עושה עיבוד לספרות קלאסית, ללא הוביטים או רובוטים, באמצע עונת ‏שוברי הקופות של הקיץ?

מתברר שלפעמים המשווקים בהוליווד דווקא יודעים מה הם עושים. למרות ביקורות מעורבות, "גטסבי ‏הגדול" התעלה גבוה מעל כל התחזיות, והכניס בסוף השבוע הראשון שלו 51 מיליון דולר. זאת הפתיחה השלישית בגודלה השנה, ואני חייב להודות שאני אמנם לא מתנגד לקצת ספרות קלאסית באמצע עונת הפיצוצים, אבל אני גם לא מצליח להבין מה גרם לזה. דיקפריו הוא כוכב אמין למדי, אבל זרמו הרבה מאוד מים באוקינוס מאז "טיטאניק", והנוכחות שלו לא עזרה ל"ג'יי. אדגר", למשל, להשיג יותר מ-37 מיליון דולר לאורך כל תקופת הקרנתו. אז זה לא רק הליאו. הסרט נראה טוב ויש לו פסקול היפ-הופ אנכרוניסטי, אבל זה בטח שלא מסביר הצלחה כזאת. אז מיהם המיליונים שהולכים לראות אותו, חברי מועדון הספר הטוב? איפה הם היו לפני חצי שנה, כש"אנה קארנינה", עוד עיבוד גרנדיוזי לספר קלאסי, הביא פחות מ-13 מיליון דולר בהכנסות כוללות?

יצא השבוע סרט נוסף, אבל באמת שלאף אחד לא היה אכפת. הקומדיה "‏Peeples‏" הגיעה עם התואר "טיילר פרי מציג" – מה שבדרך כלל מספיק כדי להביא איזה 20 מיליון דולר לפחות – רק שטיילר פרי לא באמת ביים, או כתב, או משתתף בסרט, או בעל קשר ברור כלשהו מלבד עצם העובדה שהשם שלו על הפוסטר. מתברר שהקהל של פרי לא כל כך מטומטם, והוא יודע מתי מוכרים לו לוקשים. "פיפלס" הכניס פחות מ-5 מיליון דולר.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo