דו"ח קופות שבורות: מהירים, עצבניים, יפים וחיות

סיכום הזעזועים בקופות בתקופה האחרונה: מהיר ועצבני 8, היפה והחיה, שודדי הקאריביים, והשאלה הגדולה של וונדר וומן

אחרי שנה וחצי של שקט, שוב יש רעידות ושינויים בעשיריית הסרטים הכי רווחיים ‏בכל הזמנים. ואם בדרך כלל הקיץ הקולנועי הוא זה שמביא את התופעות הקופתיות ‏הגדולות ביותר, הפעם אלה דווקא כמה סרטים שיצאו בחודשים הקודמים שעשו את ‏הרעש הגדול.‏

התופעה הקופתית הגדולה של החודשים האחרונים, ואולי של השנה, היא "היפה ‏והחיה", הרימייק של דיסני. הסרט יצא לאקרנים לפני כחודשיים ועל ההתחלה כבר ‏שבר את שיא הפתיחה הרווחית ביותר לחודש מרץ בארה"ב – 174 מיליון דולר. את ‏מי הוא הדיח מהמקום הראשון? "באטמן נגד סופרמן". כן, גם שתי דמויות קומיקס ‏אייקוניות עם תסביך אמא לא יכולות להביס עיבוד לקלאסיקה מצויירת. מאז, הסרט ‏טיפס את דרכו במעלה הטבלה; בארה"ב לבדה הוא הכניס כבר יותר מ-500 מיליון ‏דולר , ובעולם כולו הוא הגיע להכנסות של כ-1.2 מיליארד דולר – מה שמביא אותו ‏למקום העשירי ברשימת הסרטים המכניסים של כל הזמנים. מקום אחד מעליו נמצא ‏להיט מוזיקלי אחר של דיסני – "לשבור את הקרח". ההפרש ביניהם לא גדול, אך ‏‏"היפה והחיה" כבר נמצא בסוף דרכו על המסכים וכנראה לא יעקוף את אנה ואלזה. ‏ועדיין, מקום עשירי זה לא רע בכלל.‏

ההישג הזה מבטיח דבר אחד: הרימייקים בלייב-אקשן של סרטי דיסני לא הולכים ‏לשום מקום, עד 2025 לפחות. לדעתי העיבודים האלה מיותרים למדי, והייתי שמח ‏לראות את דיסני משקיעים יותר בדברים מקוריים וחדשים, אבל עם הצלחות כמו ‏‏"אליס בארץ הפלאות", "ספר הג'ונגל", ועכשיו "היפה והחיה", זה יהיה חסר הגיון ‏מצד דיסני שלא להמשיך לייצר את העיבודים האלה. כבר עכשיו יש תכניות לעיבודים ‏חדשים של "מולאן", "בת הים הקטנה", "אלאדין" (בבימוי גאי ריצ'י), "דמבו" (של טים ‏ברטון) ועוד. ב-2019 אמורה לצאת גרסה מחודשת ל"מלך האריות", הסרט המצוייר ‏הכי רווחי מתקופת הרנסאנס של דיסני ואולי גם האהוב ביותר של זמנו, בבימוי ג'ון ‏פאברו, שעשה עבודה מצוינת עם "ספר הג'ונגל". הסרט המקורי הכניס כמעט ‏מיליארד דולר בעצמו (יותר מפי שניים מ"היפה והחיה" המקורי), אז הרווח ‏הפוטנציאלי של עיבוד מחודש – כזה שפונה גם לקהל שגדל על הסרט המקורי וגם ‏לדור חדש של ילדים – הוא עצום.‏

אבל המיקום החדש של "היפה והחיה" בעשיריה הגדולה של כל הזמנים עלול ‏להתברר כזמני מאוד, כי כבר עכשיו יש סרט שמאיים להדיח אותו: "מהיר ועצבני 8", ‏שגם הוא השיג כ-1.2 מיליארד דולר וכרגע מדורג במקום ה-11, מיליונים בודדים ‏מאחורי "היפה והחיה". ההצלחה של "מהיר ועצבני 8" לא הייתה הפתעה, אבל גם ‏הוא הצליח לשבור שיא: סופ"ש הפתיחה הכי רווחי ברחבי העולם בכל הזמנים, עם ‏סכום של כ-542 מיליון דולר. כלומר, כמעט מחצית מהרווח הנוכחי שלו הוא הכניס ‏רק ימים בודדים לאחר שיצא. יותר אנשים הלכו לראות את "מהיר ועצבני 8" בסופ"ש ‏הפתיחה שלו מאשר את "הכוח מתעורר"; בחלקים גדולים של העולם, המותג "מהיר ועצבני" חזק יותר מ"מלחמת הכוכבים". הסרט לא עומד לעקוף את קודמו, "מהיר ‏ועצבני 7" – שמדורג כסרט השישי הכי מכניס בכל הזמנים – אבל בהחלט יש לו סיכוי ‏להצטרף אליו בטופ 10. ‏

הסרטים המכניסים ביותר בכל העולם – טבלת כל הזמנים

מלבד "מהיר ועצבני" יש עוד סרט עם וין דיזל שמוקרן ימים אלה, אולי שמעתם עליו – ‏‏"שומרי הגלקסיה 2". והוא, באופן אולי מפתיע, הפגין את הביצועים הכי פחות ‏מרשימים כאן. עם הכנסות של כ-800 מיליון דולר בעולם, מדובר בסרט מצליח בלי ‏ספק, אבל הוא לא שבר שום שיא ולא קיבל שום תואר. רק בסופ"ש האחרון הוא ‏הצליח לעקוף את ההכנסות של הסרט הראשון. וזה קצת מוזר, כי הסרט הראשון היה ‏הצלחה מפתיעה: לא הרבה אנשים הכירו את רוקט או גרוט לפני כן. עכשיו, אחרי ‏שכולם התאהבו בהם וסרט ההמשך הגיע, הייתם מצפים שהוא ימשוך יותר אנשים – ‏אבל הביצועים של ההמשך די דומים לאלה של הסרט הראשון. אנשים הולכים לסרט ‏הזה, אבל נראה שאין לו את המומנטום מהסרט הקודם. בייבי גרוט אולי מוכר הרבה ‏צעצועים, אבל בקופות הוא לא ממש עוזר.‏

ולצד כל אלה, הקיץ הביא איתו גם כמה חריקות. בתחילת החודש יצא "קינג ארתור", ‏שהפך לפלופ הגדול הראשון של הקיץ הזה. הסרט נראה מראש בעייתי, אחרי ‏שהפצתו נדחתה כמה פעמים, אבל גם התחזיות הפסימיות לא ציפו לו כזה כישלון: ‏הסרט פתח בארה"ב עם 15 מיליון דולר בסופ"ש הראשון, ועד כה גרף בכל העולם ‏‏120 מיליון דולר – אפילו לא קרוב לכסות את התקציב שלו, שמדווח כ-175 מיליון. ‏הסופ"ש האחרון הביא עוד שתי אכזבות, עם שני סרטים חדשים בעלי קשר כזה או ‏אחר הים. "שודדי הקאריביים: נקמתו של סלזאר" פתח חלש מאוד ביחס לסרטים ‏הקודמים בסדרה בארה"ב, אבל הכניס רווח יפה בשאר העולם, שכנראה ילך ויגדל ‏בשבועות הקרובים. "משמר המפרץ", הרימייק לסדרה המפורסמת, הכניס סכום זעום ‏למדי של 18 מיליון דולר בסופ"ש הפתיחה שלו – למרות השתתפותו של דוויין ג'ונסון, ‏אחד השחקנים האהובים והאמינים ביותר כרגע. ‏

ומה עם יתר הקיץ? הסרט המסקרן ביותר כרגע הוא ללא ספק "וונדר וומן", בכיכובה ‏של גל גדות, שיצא לאקרנים כמעט בכל העולם בסופ"ש הקרוב, ובינתיים מקבל ‏ביקורות נלהבות ברמה כמעט חסרת תקדים (97% בעגבניות!). מצד אחד, הסרט ‏הוא חלק מהיקום הקולנועי של ‏DC‏, שהמוניטין שלו לא במצב הכי טוב, ‏בלשון ‏המעטה, וההערכות המוקדמות לגבי ביצועיו בקופות היו די צנועות. מצד שני, ‏זה היה לפני התגובה הנלהבת אליו בכלל ואל גל גדות בפרט. ומלבד זאת: האם ‏העובדה שזה הסרט הגדול הראשון שעוסק בגיבורה נשית תבריח צופים, כפי ‏שהאולפנים חששו שיקרה במשך שנים, או דווקא תביא לסרט קהל גדול חדש, או גם ‏וגם? קשה מאוד לנבא, ויהיה מעניין לגלות, מה צפוי ל"וונדר וומן" .‏

אחד המקומות המעניינים ביותר לעקוב בו אחרי הסרט לא יהיה ארה"ב או סין, אלא ‏ישראל. שיא מכירת הכרטיסים בכל הזמנים של סרט בארץ שייך ל"מהיר ועצבני 7". ‏זה לא רק בגלל גל גדות, אבל היא בהחלט סייעה לעניין. לא משנה מה דעתכם על ‏הסרט, אי אפשר להתעלם מכך שז'אנר הקומיקס הוא הכי חם כרגע, והעובדה שיוצא ‏סרט גיבורת-על עם אישה ישראלית בתפקיד הראשי – ועוד אחד כה אייקוני – בהחלט ‏ראויה להערכה. עם כל הבאזז סביב הסרט והגאווה הלאומית, יש סיכוי לא רע בכלל ‏שגל גדות תהפוך למלכה החדשה של שוברי הקופות בישראל.‏