קצרצרי קאן 3: יש פרסים

סיכום פרסי הפסטיבל. "עץ החיים" קיבל את דקל הזהב "הערת שוליים" - את פרס התסריט

"הערת שוליים", הסרט (המצוין) של יוסף סידר, עוסק בתסבוכת בחלוקת פרס ישראל. הנה רעיון לסרט המשך, בנושא דומה: במאי מקבל טלפון בהול מפסטיבל קאן שמזעיק אותו אל טקס חלוקת הפרסים. הוא עולה על המטוס הראשון, אבל לא מצליח להגיע בזמן. בעוד כל שאר העולם כבר יודע האם הוא זכה ובאיזה פרס, הוא עצמו עדיין לא שמע על זה, כי הוא תקוע במטוס. לסידר היה היום שפע של זמן בטיסה מפה לקאן כדי לכתוב טיוטת תסריט או שתיים.

כמו שאנחנו כבר יודעים, סידר זכה על "הערת שוליים" בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן. כבוד גדול מאוד. אבל הוא לא נכח בטקס, וזו באסה לא נורמלית – כשהסרט שלך זוכה בקאן, אתה רוצה פאקינג להיות שם כשזה קורה. מוסר השכל: אם אתם מתחרים בפסטיבל קאן, גם אם צפוף ומעצבן וכולם שם צרפתים ושואלים אותכם מה אתם חושבים על לארס פון טרייר כל הזמן, אל תעלו על מטוס לפני טקס הסיום, כי לכו תדעו מה יקרה. זה לא נגמר עד שהאישה השמנה מספרת בדיחות על נאצים, או משהו.

הזוכים האחרים: בדקל הזהב, הפרס הגדול, זכה "עץ החיים" של טרנס מאליק. זה הסרט האחר מבין סרטי הפסטיבל שראיתי בשבוע האחרון, והוא יוקרן בבתי הקולנוע בארץ כבר מסוף השבוע הנוכחי. ומה יש להגיד, זה בהחלט "סרט פסטיבלים". זה בסדר גמור שסרט כזה זוכה בפסטיבל קאן, ויש הרבה מה להעריך בו, אבל לרוב מכרי, ידידי ובני משפחתי לא הייתי ממליץ להתקרב אליו.

"הפרס הגדול של חבר השופטים" – שהוא בעצם הפרס השני – הלך ל"הילד עם האופניים" של האחים דרדן. האחים כבר זכו בדקל הזהב פעמיים (למרות שכמו "עץ החיים", הסרטים שלהם הם מהסוג שמחוץ לפסטיבלים אף אחד לא מתעניין בהם), והשופטים בטח רצו לגוון קצת. הם חולקים את הפרס עם "היו זמנים באנטוליה" של נורי בילגה ג'יילן (לא להתבלבל עם "היו זמנים באנטליה", סרט על משפחה ישראלית המקרינה שקופיות חופשת הכל-כלול בתורכיה).

את פרס השחקנית הטובה ביותר קיבלה קירסטן דאנסט על "מלנכוליה", של לארס פון טרייר. עליה לא כועסים. יש האומרים שהיא בעצם לא קיבלה את הפרס על הסרט אלא על חמש הדקות שבהן היא ישבה ליד פון טרייר בזמן שהוא ליהג על היותו נאצי והסימפטיה שלו להיטלר. אם היא היתה בסוף אותן דקות נעמדת ונותנת לו סטירה מצלצלת היא היתה מקבלת גם תשואות בעמידה ופרס הוקרה מיוחד מחבר השופטים. פון טרייר עצמו כמובן נעדר מהטקס עקב היותו דביל.

פרס השחקן הלך לז'אן דורז'ארדין (אני חושב. קשה עם השמות הצרפתיים האלה), הכוכב של "האמן" האילם.

את פרס הבמאי קיבל ניקולס ווינדינג רפן על "Drive". הסרט הזה הוקרן בימים האחרונים של הפסטיבל, וכנראה היווה הקלה על השופטים. בין כל הסרטים האמנותיים והיומרניים (ותנו לי להגיד לכם, בתור אחד שראה את "עץ החיים" לא מזמן – לא תאמינו כמה אמנותי ויומרני אפשר להיות. לא תאמינו), זה סרט אקשן בלי יומרות מיוחדות, ואולי בגלל זה הוא היה אחד הסרטים הכי פופולריים בימים האחרונים. מתארים אותו כ"מהיר ועצבני לאנשים חושבים". וטוב לדעת שהסרט הזה כבר נרכש להפצה בארץ.

פרס השופטים (כלומר, פרס שלישי) הולך ל-"Polisse", המותחן המשטרתי הצרפתי.