סינמונדיאל 2018: הכירו את המתמודדים – חלק 2

בואו להמשיך להכיר את המתמודדים בסינמונדיאל.

ואנחנו ממשיכים, אחרי שהכרנו את המתמודדים בבתים א' עד ד', בוא נכיר את המתמודדים משאר הבתים.


בית-ה

ווס אנדרסון

האחד שחייבים לראות: מלון גרנד בודפסט

והאחד שאפשר לוותר עליו: פשיעות קטנות

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אי הכלבים, שאחרי זיגזוגי כן-לא, ייצא בארץ באוגוסט.

סימן היכר: סימטריה מוחלטת, שחקנים שמדברים ללא רגש, חיות שמתות ושוטים שהולכים הצידה.

בקצרה: הבמאי המוקפד ביותר בקולנוע בימינו הוא גם הבמאי עם כוח העל לזמן כל שחקן איכות בהוליווד לבוא ולהופיע אצלו לשלוש שניות בסרט להופעת אורח כעציץ עם שפם וכובע. אולי זה בגלל שהוא נראה כל כך מאוהב במה שהוא עושה, אפילו אם הוא יודע שזה קצת טיפשי. אולי בגלל שמדובר באחד הבמאים האלו שמצליחים, גם אחרי שהגיע ללא מעט שיאים קולנועיים, להשתפר מסרט לסרט. אולי זה בגלל הדמויות הייחודיות והאיקוניות שהוא מצליח לכתוב פעם אחר פעם. ואולי זה פשוט בגלל הסגנון הייחודי שלו, שאפשר בקלות להגדיר כז'אנר בפני עצמו. 

דני בויל

Webp.net-resizeimage (3)

האחד שחייבים לראות: טריינספוטינג

והאחד שאפשר לוותר עליוטראנס

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: סטיב ג'ובס וטריינספוטינג 2

סימן היכר: עריכה קינטית ואנרגטית.

ובקצרה: דני בויל נותן בראש. בזכות הסגנון שלו, בעיקר בכל הנוגע לעריכה, כל סרט שלו מרגיש כמו נגיחה מפתיעה באמצע קטטה – אפילו אם זה סרט ילדים מתוק מאין כמוהו ("מיליונים"). הוא במאי שיכול להטעין באנרגיה וברעננות גם את התסריטים הכי דביליים שניתנים לו, ומסוגל להפוך גם 127 שעות בחברתו של ג'יימס פרנקו לחוויה קולנועית מענגת (לפחות עד הרגע שהוא מוציא את האולר. חלקנו לא מצליחים להתאושש עד היום).

פיטר ג'קסון

האחד שחייבים לראות: שר הטבעות: אחוות הטבעת

והאחד שאפשר לוותר עליו: מבט מגן עדן

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: ההוביט: קרב חמשת הצבאות

סימן היכר: הוביטים.

בקצרה: כמו לא מעט במאים, הקריירה של פיטר גקסון נחלקת ל"לפני" ו"אחרי". לפני "שר הטבעות", מדובר באחד מהבמאים חובבי הדם המוצלחים והממזריים ביותר, שהצליח לגרום לסרט דרג-ז' להיראות כמו סרט דרג ב' עם אפקטים ממש טובים ("טעם רע") ולמכסחת דשא להפוך לכלי הנשק הקטלני ביותר שניתן לדמיין. אחרי "שר הטבעות" – מדובר בבמאי ששינה את פני הקולנוע והפך את ז'אנר הפנטזיה לנחלת הכלל. ג'קסון לא רק עמד באתגר עיבוד טרילוגיית "שר הטבעות" בגאון – הוא הצליח לעשות את הבלתי אפשרי: לקחת יצירת מופת ספרותית ולהפוך אותה ליצירת מופת קולנועית. כל השאר זה בונוס.

מרטין מקדונה

האחד שחייבים לראות: ברוז'

והאחד שאפשר לוותר עליו: שבעה פסיכופטים

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי

סימן היכר: קללות, אקדחים, והגיגים על החיים.

בקצרה: מרטין מקדונה נראה מרחוק כמו חיקוי של סרטי פשע משנות התשעים, אבל הוא הדבר האמיתי. במקום ברברת מגניבה ושנונה לשם עצמה, מקדונה לוקח את הז'אנר למקומות פילוסופיים ועמוקים שעוסקים בדברים כמו גן עדן, גיהנום ומה שביניהם, הצדק והיצירה. ואת כל זה הוא עושה בצורה שנראית קלילה וחסרת מאמץ, בזמן שהוא מחלץ הופעות אגדיות משחקנים נהדרים (כולל שתי הופעות זוכות אוסקר ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי") ומשחרר משפטי מחץ קורעים מצחוק בצרורות.


בית-ו

דארן ארונופסקי

Webp.net-resizeimage (5)

האחד שחייבים לראות: המתאבק

והאחד שאפשר לוותר עליו: המבול

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אמא!

סימן היכר: אקסטרים קלוז אפ לפנים (או ליתר דיוק, לעיניים).

ובקצרה: יותר משדארן ארונופסקי הוא אדם, הוא פסקול. קבוצת כינורות שחורקים יחדיו ליצור צלילים שמפחידים כמו שהם מזמינים כמו שהם מרתקים. וכמו שהפסקול של "רקוויאם לחלום" הוא קשוח, כך גם הסרטים של ארונופסקי. הם לא ממצמצים, לא מתחנפים ולא מנסים לייפות את המכוער. הם מבוימים לעילא; מוקפדים עד הפרט הקטן ביותר; והם חוויה שאף במאי אחר לא יכול להציע לכם.

אלחנדרו גונזלס איניאריטו

Webp.net-resizeimage (6)

האחד שחייבים לראות: בירדמן

והאחד שאפשר לוותר עליו: בבל

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: בירדמן והאיש שנולד מחדש

סימן היכר: שוטים ארוכים ויפהפיים באופן בלתי אפשרי.

ובקצרה: אלחנדרו ג. איניאריטו ממקם את עצמו בשנים האחרונות ככוח טבע שאי אפשר לעצור. לא רק שהוא הבמאי השלישי אי פעם שקיבל שני אוסקרים ברצף על בימוי, הוא גם שבר בצורת של עשרים שנה כשהסרט הקצר שלו זכה באוסקר מיוחד על הישגים טכנולוגים. הוא לא זכה בפרסים האלו סתם – שני הסרטים האחרונים שלו, "בירדמן" ו"האיש שנולד מחדש" הם חגיגה של קולנוע וירטואוזי ומלא תעוזה, בגיבוי מה שהוא הנשק הסודי של כל במאי – הליאונל מסי של צלמי הקולנוע, עמנואל לובצקי.

סטיבן סודרברג

Webp.net-resizeimage (7)

האחד שחייבים לראות: אושן 11

והאחד שאפשר לוותר עליו: אושן 12

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: לוגאן לאקי, Unsane

סימן היכר: זגזוג בין סרטי ג'ורג' קלוני לסרטי מיקרו-אינדי וחזרה בלי להניד עפעף.

ובקצרה: סטיבן סודרברג הוא במאי צנוע. גם כשהסרטים שלו הם להיטים זוכי אוסקר, וגם כשהוא עובד עם גדולי השחקנים, הסרטים תמיד נראים קטנים יותר ממה שהם היו יכולים להיות. אבל כמה שהקולנוע שלו קטן, ככה הוא יותר גדול. לסודרברג יש פילמוגרפיה מעוררת קנאה – החל מהסרט העצמאי פורץ הדרך שלו, "סקס, שקרים ווידאוטייפ", דרך סרטי הפשע בכיכובו של ג'ורג' קלוני או סרטיו זוכי האוסקר ("טראפיק", "ארין ברוקוביץ'") וכלה בסרט החשפנים שלו, "מג'יק מייק", ששם את מתיו מקונוהי על הראדר של האוסקרים וקיבע סופית את מעמדו של צ'נינג טייטום כסמל מין.

 אדגר רייט

Webp.net-resizeimage (4)

האחד שחייבים לראות: סקוט פילגרים נגד העולם

והאחד שאפשר לוותר עליו: בעבור חופן אצבעות.

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: בייבי דרייבר

סימן היכר: רמזים מתרימים ומעברים מהיריםם.

ובקצרה: אין הרבה במאים שיכולים לביים בדיחה כמו אדגר רייט. הקצב שבו הוא מביים סצנה הוא פלא בפני עצמו. יש לו מספיק אומץ כדי להפריח לבבות ברקע כשדמות מתנשקת, או לביים מרדפי מכוניות שלמים לפי המקצב של שירי פופ משנות ה-70. היופי הוא שמבחינתו אף אחת מההגנבות האלה היא לא גימיק ריק מתוכן, אלא חלק מהותי מהסיפור שהוא מספר – ואין ספק שהסיפורים שאדגר רייט מספר הם מהמהנים (ולפעמים גם החכמים) ביותר שאפשר למצוא.


בית-ז

בראד בירד

Webp.net-resizeimage (10)

האחד שחייבים לראות: משפחת סופר-על

והאחד שאפשר לוותר עליו: בחזרה למחר

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: בחזרה למחר

סימן היכר: אנשים מאוד מוכשרים צריכים להתמודד עם הבינוניות מסביבם.

ובקצרה: אם זה היה "סינמונדיאל – ליגת האנימציה", לא הייתה תחרות לבירד. בין "ענק הברזל", "משפחת סופר-על" ו"רטטוי", אין במאי עדכני שיכול להשתוות להישגים שלו (למרות שפיט דוקטר היה מפסיד בגמר בכבוד רב). הוא מביים סצנות מלאות באנרגיה ויצירתיות עם קצב ותזמון מושלם, ומגבה אותן בסיפורים ייחודיים שכתובים לעילא עם דמויות שכיף לחזור אליהם, וחוץ מזה – הוא קולה של מה שהיא בספק הדמות הטובה ביותר ביקום של פיקסאר: עדנה מוד.

בונג ג'ון הו

Webp.net-resizeimage (11)

האחד שחייבים לראות: המארח

והאחד שאפשר לוותר עליו: כלבים נובחים לא נושכים

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אוקג'ה

סימן היכר: קנג-הו סונג, השחקן הקוריאני המוכשר וקמע המזל של הבמאי.

ובקצרה: בונג ג'ון הו הוא התרופה שהקולנוע האמריקאי צריך. קצת מטורף, חובב קולנוע ז'אנרי – אבל הוא לא הוציא אף פעם סרט שתגיד עליו "ראיתי את זה כבר". אם הוא יעשה סרט בסגנון "אי.טי" אז הוא יהפוך אותו לסרט אי.טי פוליטי, אלים ומטורלל על כל הראש. אם הוא יעשה סרט מפלצות, הוא ישבור את הנוסחא של סרטי מפלצות מהרגע הראשון. ואם הוא יעשה סרט אקשן, הוא יתקע אותו בתוך רכבת, יעצור אותו באמצע בשביל חגיגות תחילת השנה וגם יוסיף דיון בנוגע לטעמו של בשר תינוקות. ובלב כל הטרלול, הוא ידחוף כמה מהסצנות הכי מרגשות וכנות שיש, כי מבחינתו הוא לא צריך לבחור בין רגש לטירוף – בעולם שלו, כמו בעולם האמיתי – הם אותו הדבר.

האחים כהן

Webp.net-resizeimage (8)

האחד שחייבים לראות: ביג ליבובסקי

והאחד שאפשר לוותר עליו: לחסל את הליידי

מאז הסינמונדיאל הקודם עשו את: יחי הקיסר!

סימן היכר: אנשים קטנים עם תוכניות קטנות שמשתבשות בצורה הנוראית ביותר.

ובקצרה: הם יודעים לעשות הכל: מונולוגים, דיאלוגים, מתח, קומדיה, אימה – אפילו מחזמר. אבל יותר מכל אלה הם יודעים לספר סיפור וליצור דמויות בלתי נשכחות. ב לא סתם הדמויות שלהם הפכו לסימן ההיכר שלהם – אף אחד לא יכול לכתוב או להציג דמויות כמו האחים כהן. גם בדמויות שמופיעות לסצנה אחת, נראה שיש היסטוריה שלמה ומאפיינים שלמים כאילו הכרתם אותם מסרטים אחרים. ומעל הכל, ניגוד לבמאים שהולכים לאיבוד ביומרנות או באגו, היתרון של האחים כהן זה שהם זוכרים תמיד מה הם באו לכאן לעשות: לספר סיפור שיש בו דמויות. ואת זה הם עושים נפלא.

דמיאן שאזל

Webp.net-resizeimage (9)

האחד שחייבים לראות: לה לה לנד

והאחד שאפשר לוותר עליו: גאי ומדלן על ספסל בפארק

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: וויפלאש ולה לה לנד

סימן היכר: ג'אזזזזזז

 ובקצרה: תוך שנתיים דמיאן שאזאל עבר מילד אלמוני לבמאי שעצם מעורבתו בפרויקט כבר הופכת אותו לשווה צפייה. הראשון ("וויפלאש") היה מותחן מוזיקלי וברוטאלי על תלמיד שאפתן באקדמיה יוקרתית למוזיקה, והשני ("לה לה לנד") הוא סיפור אהבה מוזיקלי ומרגש על שחקנית שאפתנית ומוזיקאי שאפתני. בראשון הוא גרם לכל העולם לפחד מג'יי קיי סימונס, ובשני – להתאהב באמה סטון. ובשני המקרים הם יצאו עם אוסקר ביד. ועם זה לא מספיק, דמיאן שאזאל הוא גם האדם הצעיר ביותר שזכה בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר, החוצפן, על סרטו "אור ירח" – סליחה, "לה לה לנד".


בית-ח

 

ג'יי ג'יי אבראמס

Webp.net-resizeimage (1)

האחד שחייבים לראות: מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר

והאחד שאפשר לוותר עליו: האויב בתוכנו – סטארטרק

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר

סימן היכר: הפאנבוי הגדול בכל הגלקסיות, שלא יוצא מהבית בלי קופסת המסתורין שלו.

ובקצרה: בעידן שבו כל מעריץ מפרסם באינטרנט את הטיוטה שלו לאיך הוא היה עושה את סרט על הפרנצ'ייז האהוב עליו, יש מישהו שמגשים את הפנטזיות של כולם ועושה בדיוק מה שהוא היה עושה. ולא סתם, אלא בשניים מהפרנצ'ייזים הגדולים והמכובדים בתולות המד"ב – "מלחמת הכוכבים" ו"מסע בין כוכבים". והוא מנצל את ההזדמנות כדי לחבר מעריצים חדשים לשתי הסדרות, תוך כדי שהוא מוציא סרטי בלוקבאסטר מהנים ומלהיבים ברמה גבוהה ביותר. וזה רק הסרטים שהוא מביים, כן? אם אנחנו מסתכלים על הקרדיט שלו כמפיק, מדובר בגאון שיווקי שיודע להזניק סרטים קטנים ונפלאים בעזרת כמה גימיקים קטנים ופשוטים.

קתרין ביגלו

Webp.net-resizeimage (14)

האחד שחייבים לראות: נקודת פריצה

והאחד שאפשר לוותר עליו: גלים מן העבר

מאז הסינמונדיאל הקודם עשתה את: דטרויט

סימן היכר: במאית האקשן הגדולה, וגם האישה היחידה עם אוסקר על בימוי, נכון להיום.

ובקצרה: קתרין ביגלו ביימה את מה שהוא אולי סרט האקשן האמריקאי האולטימטיבי של שנות ה-90, "נקודת פריצה". הוא הזניק את הקריירה של קיאנו ריבס, העלה את הרף בשביל הבאים אחריו, הוליד שלל מחוות, חיקויים ואפילו רימייק מיותר והוא גם מתפקד סבבה כדרמה הומו-אירוטית. וזה אפילו לא הסרט שעליו היא זכתה באוסקר – היא זכתה על "מטען הכאב", מותחן המלחמה שסימן דרך חדשה עבור הבמאית, שמצליחה לקחת נושאים פוליטיים בוערים ולהפוך אותם למותחנים מעולים מהשורה הראשונה. בין אם זה המלחמה בעיראק, המצוד אחר בין לאדן או המהומות בדטרויט בשנות השישים, ביגלו מביאה סגנון כמעט תיעודי לסצנות אקשן ומתח, מביימת את השחקנים שלה כמו בוסית (כן, גם את קיאנו ריבס) ומורטת את העצבים של כל מי שצופה בסרטיה.

רידלי סקוט

Webp.net-resizeimage (13)

האחד שחייבים לראות: הנוסע השמיני

והאחד שאפשר לוותר עליו: הנוסע השמיני: קובננט

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: אקסודוס: אלים ומלכיםלהציל את מארק ווטניהנוסע השמיני: קובננט וכל הכסף שבעולם

סימן היכר: האבא של "גרסת הבמאי"

ובקצרה: כשחשבנו שכבר אפשר לדבר על סקוט בלשון עבר, הוא הביא לנו את “להציל את מארק ווטני” – אחד הקאמבקים המרשימים ביותר מצד במאי בשנים האחרונות. שנתיים לאחר מכן, לאחר שנחשפנו לצדדים הפחות נעימים של קווין ספייסי, הוא נקט צעד חסר תקדים והחליט לצלם מחדש את כל הסצנות בהשתתפות ספייסי עם השחקן כריסטופר פלאמר במקום, תוך כדי שהוא שומר על תאריך היציאה המקורי של הסרט. שני ההישגים האלה הזכירו לנו שוב שלא משנה כמה פאדיחות עשה סקוט בעבר – עדיין מדובר באחד הבמאים הכי מיומנים בתולדות הקולנוע, וזה בלי שנכנסים לכל הקלאסיקות הרבות שהוא ביים.

דייוויד פינצ'ר

Webp.net-resizeimage (12)

האחד שחייבים לראות: הרשת החברתית

והאחד שאפשר לוותר עליו: הסיפור המופלא של בנג'מין באטן

מאז הסינמונדיאל הקודם עשה את: נעלמת

סימן היכר: צילום קר וחלק לסיפור קר וחזק.

ובקצרה: אחראי לחלק מהסרטים הנערצים ביותר של היובל האחרון (“מועדון קרב”, "הרשת החברתית", "שבעה חטאים", "נעלמת”, "זודיאק"). במאי של סיפורים פסיכופטיים שמביים בעצמו בקור רוח של סוציופת. אהבה גדולה ורגש אין בסרטים שלו, אבל עם התסריט הנכון, שעתיים (וחצי) בחברתו יכולות להיות כיף חיים שאין שני לו.


תודה רבה לזוהר ונעמה על עזרה בכתבה, לקסם לגרפיקה בבאנרים ובתמונות הראשיות ולמישי על זה שהיא ישראלית ומגיע לה קרדיט על זה.

הסינמונדיאל, כמו שכבר אמרנו – יתחיל שבוע הבא.