ביקורת: מקומות אפלים

לפני 28 שנה משפחתה של שרליז תרון נרצחה, ועכשיו היא חוקרת את העניין, בחוסר-רצון וחוסר-עניין. "נעלמת" זה לא

סרט מתח אופייני מספר שני סיפורים. הסיפור האחד הוא מה שקרה פעם: ליל הרצח. הסיפור ‏השני הוא סיפורו של הבלש, או השוטר, או הניצול, שחוקר ומנסה להבין, לשמוע עדויות סותרות ‏ולגלות מה בעצם היה הסיפור הראשון. אנחנו, בתור צופים, מלווים את הסיפור המאוחר, וכך ‏מקבלים פיסות מהסיפור המוקדם – אנחנו לומדים רק את מה שהחוקר/בלש/חבורת ילדים וכלב ‏לומדים. את הסיפור המוקדם המלא אנחנו שומעים רק בסוף. ‏

‏"מקומות אפלים" הוא סרט מתח מהסוג הזה. ליבי דיי (שרליז תרון) היא ניצולה יחידה מרצח ‏מזעזע. כשהיתה בת שמונה, מישהו רצח את אמה ושתי אחיותיה. הרוצח נמצא והורשע, על פי ‏עדותה: אחיה הגדול והתמהוני של ליבי, שנרקב בעקבות זאת בכלא. אבל 28 שנים מאוחר יותר, ‏ליבי בצרות פיננסיות, וכדי לצאת מהן היא עושה את הדבר היחיד שהיא יודעת לעשות – לנצל את ‏הטרגדיה האישית שלה. מועדון של חוקרי-רצח חובבים מממן לה חקירה חוזרת, והיא חוזרת ‏ושואלת ומנסה לברר האם באמת הכל היה כל כך פשוט. וזה סרט מתח, אז אתם יודעים שזה לא ‏יסתיים בתשובה "כן, הכל היה כל כך פשוט".‏

אז יש לנו סיפור מאוחר, ומדי פעם אנחנו גם רואים קטעים מהסיפור המוקדם, כמו שהכללים ‏מחייבים. אבל משהו כאן מוזר: הקטעים מהעבר מגיעים באופן אקראי. הם לא קשורים למה שליבי ‏המאוחרת מגלה. הסרט מחליט להציג בפנינו מדי פעם פיסה מהאמת; לא משהו שגילינו, או ‏שמישהו נזכר בו, אלא סתם רגע אקראי. המבנה הזה נאמן אמנם לספר שעליו מבוסס הסרט, אבל ‏הוא מפרק את סיפור המתח: אנחנו יודעים דברים שליבי לא יודעת, היא יודעת דברים שאנחנו לא ‏יודעים (למה בעצם היא שיקרה במשפט? הסרט לא מסביר). אם מותר לסרט להראות לנו נקודות ‏מהעבר בלי שום הצדקה, למה בעצם אנחנו צריכים לראות את ליבי הולכת וחוקרת ושואלת? ‏שיספרו לנו הכל מראש וזהו.‏

אי אפשר שלא להשוות את הסרט הזה לסרט האחר המבוסס על ספר של גיליאן פלין שיצא ‏לאחרונה: "נעלמת". לסרט הזה היו הבעיות שלו, אבל הוא היה מותחן משובח שידע להחזיק את ‏הצופים על קצה הכיסא. גם הסרט ההוא הוצג לסירוגין – עבר, הווה וחוזר חלילה – אבל למבנה ‏הזה היתה סיבה, כוונה ומטרה ברורה מאוד. הסרט השאיר באוויר שאלות שחייבות להיענות, ‏וסיפק להן בסופו של דבר תשובות מפתיעות. ב"מקומות אפלים" השאלה הגדולה היא "מי היה ‏הרוצח האמיתי?" אבל זאת שאלה שנראה כאילו התשובה לה היא לא יותר מפריט טריוויה. ליבי ‏דיי עצמה לא כל כך מתעניינת; היא צריכה תמריץ כספי כדי להתחיל בכלל לברר, ואחיה נראה ‏כאילו הוא מסתדר לא רע בכלא ולא כל כך בוער לו לצאת משם. השאלה המרכזית פשוט לא ‏מספיק מותחת, בוודאי שלא כדי להחזיק סרט שנמשך כמעט שעתיים.‏

כשבסופו של דבר מגיעות התשובות, הן מהסוג שהכי מעצבן אותי: רק אחרי שבזבזתי על הסרט ‏שעתיים גיליתי שהעלילה שלו מסתמכת על צירופי מקרים בלתי אפשריים שמורידים את האמינות ‏שלו לאפס.‏

לשרליז תרון יש נטיה להיות מצוינת בכל דבר שהיא עושה, מסרטים מועמדים לאוסקר ועד לג'אנק. ‏כאן, התסריט לא נותן לה כמעט כלום; היא דמות ריקנית שלהגדרתה עצמה "לא עשתה כלום" ‏מהרצח ועד היום. היא לא שום דבר מלבד ניצולה של רצח מזוויע, ובכל זאת, מכיוון שהיא שרליז ‏תרון, נראה כאילו יש משהו באישה הזאת, על אף התסריט. הסרט יכול להתהדר בעוד שחקנים ‏נכבדים שעושים תפקידים רציניים: כריסטינה הנדריקס, קלואי גרייס מורץ, ניקולס הולט. אבל זה ‏לא מספיק, גם לא תחת שמה של גיליאן פלין. "נעלמת" זה לא.‏


פורסם במקור בוואלה