שאלות נפוצות: מה נשתנה

אם אתם חברים ותיקים שמכירים את האתר עוד מ"עין הדג" הישן – אז קודם כל, ברוכים השבים. טוב לראות אתכם שוב. קחו לכם קצת זמן להסתכל מסביב ולהכיר את הבית החדש. אתם הולכים לגלות שעין הדג, כמו שנוהגים לומר הזקנים על הספסל, לא מה שהיה פעם. עין הדג הישן פעל במשך תשע שנים, כמעט בלי שום שינוי – לא בקונספט, לא במערכת ולא בעיצוב. אבל האינטרנט השתנתה מהקצה אל הקצה בעשור שחלף, ומה שהיה עדכני ונכון בשנת 2000 הוא ארכאי ומגושם היום. גם צוות האתר השתנה, מה שחייב שינויים מסוימים במהות ובשיטת העבודה של האתר.

ספר לי במשפט אחד מה ההבדל בין עין הדג החדש לישן.

בעין הדג הישן, הציבור הוזמן לכתוב ולשלוח כתבות, ואחרי תהליך של סינון ועריכה, הן היו – אולי – מתפרסמות באתר. בעין הדג החדש זה לא המצב. הכתבות, רובן ככולן, נכתבות על ידי דורון פישלר (רד פיש).

מה? למה?!

יש כמה סיבות. אחת מהן היא שעורכי האתר הפכו שלא מרצונם למנחים של סדנה לכתיבה יוצרת. כמות העבודה שהושקעה בכתיבת הערות ועריכה של ביקורות של כותבים חיצוניים היתה בדרך כלל גדולה הרבה יותר מכתיבת ביקורת חדשה מאפס. תהליך ההערות והעריכה היה ארוך, קשה, מתיש, שוחק נפשית, ובסופו של דבר, פשוט מייאש. עשינו את זה במשך תשע שנים, ואנחנו לא מתחרטים על אף רגע – אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה יותר.

וחוץ מזה מה ההבדל?

באתר הישן היו מסגרות נוקשות לתוכן. ביקורת היו באורך 600-800 מילה. יומיות היו חמש שורות של בערך חמש מילים. באתר החדש הכתיבה תהיה הרבה יותר גמישה. יש סרטים שאפשר לכתוב עליהם 1,500 מילה, ויש כאלה שגם עשר מילים זה הרבה בשבילם.

איפה היומיות?

הלכו בדרך כל בשר, אבל הוחלפו בפוסטי חדשות. פעם, כשהתפרסם טריילר חדש, הוא היה רק באתר קוויקטיים או ב-Movie-list, והיה צריך לקשר לשם. היום, בעידן יוטיוב, אין שום סיבה בעולם לצאת מהאתר שאתם נמצאים בו רק כדי לראות איזה טריילר. דבר דומה נכון גם לגבי ידיעות אחרות: היומיות הורכבו, למעשה, מכותרת ולינק. במקום זה, תוכלו עכשיו לקרוא באתר את הדבר עצמו.

מה הקטע של דפי סרט?

אחת המטרות העיקריות של האתר היא לספק מקום לדבר על כל סרט שעולה בדעתכם. הבעיה באתר הישן היתה שלא לכל סרט חדש התפרסמה ביקורת, והיו ביקורות שהתפרסמו באיחור – ועד שהגיעה ביקורת, לא היה מקום "רשמי" לדבר בו על סרט. דפי סרט מספקים מקום כזה: הדף מכיל מידע בסיסי על הסרט, ואפשר להגיב שם כמה שרוצים. בנוסף, כל דף סרט כולל לינקים לביקורת המלאה (אם יש) ולכל הכתבות שעוסקות באותו סרט, כדי שלא תפספסו שום דבר.

איפה הדו"חקו?!

איננו. בהחלט יפורסמו מדי פעם חדשות שעוסקות בהכנסותיו השבועיות של סרט כזה או אחר, אבל דו"ח קופות שבורות שבועי בן 600 מילה שמתפרסם מדי יום שני בלילה – את זה אין. גם כאן, הסיבה היא בעיקר עייפות: עשינו את זה במשך תשע שנים. עכשיו אנחנו מעדיפים לעשות דברים אחרים ביום שני בלילה.

איפה התוכן של האתר הישן?

הכל פה: כתבות, יומיות, דו"חקואים, תגובות. כל מה שנכתב באתר הישן – קיים גם בחדש.

מה קרה ל"מה יש" ו"מה היה"?

גם זה הפך לקונספט מיושן. פעם, מזמן מזמן, סרט היה אמיתי ואקטואלי רק אם הוא הוצג בקולנוע. סרטים ישנים יותר היו בקושי קיימים . היום זה פשוט לא המצב: סרט יכול להפוך ל"ארוע" גם אם הוא לא נגע במסך קולנוע, והרבה אנשים רואים סרטים בפעם הראשונה בטלויזיה או על מסך המחשב. לכן אין טעם בהפרדה בין ביקורות על סרטים שרואים בקולנוע לביקורות על סרטים שרואים בבית: ביקורת היא ביקורת.

ומה עם "מה יהיה"?

ב"חדשות" יופיעו הרבה יותר פרטים על סרטים עתידיים משהופיעו אי פעם באתר הישן; יש גם דפי סרט לסרטים עתידיים.

מה עם סקרים?

יתפרסמו מדי פעם, אבל לאו דווקא מדי שבוע.

והמשפחה?

טוב תודה.