יש לנו אפיפיור

האפיפיור הנבחר בחרדה, אז מביאים לו פסיכיאטר שירגיע אותו. אבל רגע לפני שזה הופך ל"נאום המלך", קורה דבר מפתיע
שם רשמי
יש לנו אפיפיור
שם לועזי
Habemus Papam

האפיפיור מת. הקרדינלים מתכנסים לקונקלבה, האספה הסודית שבסופה יוכתר אחד מהם ‏לאפיפיור ‏החדש, ממלא מקומו של ישו עלי אדמות. מתברר שזה לא מקצוע נחשק. זה אמנם מאוד ‏יוקרתי להיות אפיפיור, אין הרבה כאלה, ואתה יכול לבחור לעצמך שם מגניב (כמו "ג'ורג' רינגו ‏הראשון") וגם המשכורת כנראה בסדר, אבל המינוי הוא לכל החיים, אין אפשרות להתפטר גם אם ‏תרצה, אתה צריך להסתובב כל היום עם גלימות כבדות ולדבר בלטינית. והכי גרוע: עם כח גדול ‏באה אחריות גדולה (יוחנן י"א:16). האפיפיור הנבחר, אחד בשם מלוויל, לא ‏מסוגל לקבל על עצמו ‏את האחריות האלוהית, וסובל התקף חרדה. לא אני הוא האיש, הוא טוען, אבל זה לא יכול להיות, ‏כי הוא הרי נבחר בקונקלבה, האספה הקדושה. כאילו אצבע אלוהים עצמה הצביעה עליו ואמרה ‏‏"הוא, זה עם השיער הלבן". הקרדינלים האחרים בטוחים שזה עניין זמני, וכדי לעזור לאפיפיור ‏להתאפפיר כמו שצריך, מזמנים פסיכיאטר שיסייע לו. ברור מה הולך לקרות כאן: זה עומד להיות ‏‏"נאום המלך" בגירסה קתולית במיוחד.‏

אבל לא. רגע לפני שהאפיפיור והפסיכיאטר מפתחים ידידות אמיצה למרות ההבדלים בינהם, קורה ‏משהו מפתיע: הם נפרדים. האפיפיור בורח מהקיריה ומתחיל לשוטט לבדו ברחובות רומא, בעוד ‏הפסיכיאטר נותר אתאיסט בודד וחסר מעש בין עשרות אנשי דת, ומעביר את הזמן ‏בארגון ‏הקרדינלים לליגת כדורעף.‏

מה ההגיון במהלך העלילתי הזה? הניחוש שלי הוא שהבמאי נני מורטי ראה את "נאום המלך" ‏באמצע העבודה על הסרט, וגילה שהסרט שלו דומה מדי. כדי שלא יאשימו אותו בחיקוי, הוא ‏החליט לתת לסרט שלו טוויסט מקורי. אבל עם כל הכבוד למקוריות, יש סיבה טובה לכך שסרטים ‏כמו "נאום המלך" עובדים, ואי אפשר להשיג הרבה מלעשות ההיפך רק בשביל הדווקא. כששתי ‏הדמויות הראשיות והמנוגדות שלו כמעט שלא נפגשות, אין לאף אחת מהן משהו לעבוד איתו, או ‏משהו מעניין לעשות. האפיפיור מסתובב ברומא, פוגש אנשים מסוגים שונים ונשאר תמיד עם אותה ‏הבעה תמהה. מגלם אותו שחקן בשם מישל פיקולי, וזה מוזר, כי לי היה נדמה שמישל פיקולי הוא ‏שחקן ‏עבר ‏צרפתי שהופיע ‏בסרטים כמו "הבוז" של גודאר מ-1963, ו"יפהפית היום" מ-1967. ‏מתברר שלא טעיתי, זה ‏באמת ‏אותו ‏שחקן. הוא פשוט בן 85. הפסיכיאטר הכלוא בותיקן (שאותו ‏מגלם הבמאי עצמו) הופך לדמות מיותרת בסרט; אם הוא לא משמש בתפקידו, ולא עושה שום דבר ‏אחר, בשביל מה בעצם הביאו אותו? אף אחד משניהם לא מתפתח לאורך הסרט, הם מסיימים ‏אותו בדיוק כמו שהתחילו. ‏

היה דווקא יכול להיות מאוד מעניין לראות איך זה להיות אפיפיור. להיות איש שהוא, בעיני מיליוני ‏אנשים, אלוהים, ולבדוק האם הוא עצמו, ואלה שסביבו, מאמינים גם הם בזה. האם האפיפיור ‏משחק "דומיניון" עם חברים? ואם כן, האם הם נותנים לו לנצח? אבל איכשהו, "יש לנו אפיפיור" ‏מתחמק מהשאלה הזאת, או מכל שאלה חשובה אחרת. הסרט לא אומר שום דבר נגד הכנסיה. ‏בעצם הוא גם לא אומר שום דבר בעדה. מלבד כמה ויכוחי סמול-טוק ייצוגיים על אלוהים נגד ‏האבולוציה, אפשר לומר שהסרט ‏לא עוסק בדת בכלל. קשה למצוא בו רמז לביקורת ‏או ‏סאטירה ‏כלשהי, אלא אם כן אתם ‏נוצרים אדוקים עד כדי כך שעצם ‏הרעיון של קדינלים ‏בגלימות ‏משחקים ‏כדורעף נראה לכם שערורייתי. מה שכן, יש להם בגדים יפים, והם מסתובבים ‏באולמות מאוד מרשימים. יש ב"יש לנו אפיפיור" רגעים חמודים, ויש לו סצינת סיום מרשימה. אבל ‏זה לא מספיק: הוא צמחוני מדי, קליל מדי, ומבזבז פוטנציאל אלוהי.

(פורסם בגירסה מקוצרת ב-Time Out תל אביב)