במאית חיל מי ימצא

"וונדר וומן" מחליפה במאיות, "קפטן מארוול" מוצאת תסריטאיות; על המצב הפוליטי העדין של גיבורות העל הקולנועיות

שבוע מעניין עבר על גיזרת סרטי גיבורי העל, ובאופן יותר ספציפי, גיבורות העל.‏ יש שני סרטים מתוכננים כאלה: "וונדר וומן", מבית ‏DC‏, בכיכובה של גל גדות, ו"קפטן מארוול", של ‏מארוול, בכיכובה של אנחנו עדיין לא יודעים מי.‏ אף אחד מהם לא יהיה סרט גיבורת-העל הראשון, אבל כל אחד מהם יכול להיות סרט גיבורת-העל הראשון ששווה משהו.

הכותרת הגדולה של השבוע היתה שמישל מקלרן, הבמאית המיועדת של "וונדר וומן", פרשה. ‏הבוסים של היקום הקולנועי של ‏DC‏ ואולפני וורנר הכריזו מראש שהם רוצים שאת הסרט הזה ‏תביים אישה. ההכרזה הזאת נראתה לי בעייתית מראש: אני לא חושב שהציוד הביולוגי צריך להיות רלוונטי בבחירת במאי/ת של סרט ‏כלשהו. זה בהחלט נחמד אם סרט שעוסק באישה יהיה "נשי" גם מבחינת מי שמאחורי המצלמה – וזאת עדיין לא סיבה טובה מספיק להציץ לבמאי מתחת למכנסיים. אבל מכיוון שכך הוכרז, לי היה די ברור מהרגע הראשון מי תיבחר: מישל מקלרן. אין לי כוחות על טבעיים, פשוט לא היו אפשרויות סבירות אחרות. יש כל כך מעט במאיות בהוליווד, ועוד פחות מזה – במאיות שירגישו בבית בבימוי של סרט פנטזיה/אקשן. ואם מסירים מהרשימה הקצרה מאוד ממילא את קתרין ביגלו (במאית אקשן אדירה, שככל הנראה אין לה שום עניין או צורך לעבוד בשביל מכונות כסף הוליוודיות), המבחר נשאר פחות או יותר מקלרן או כלום. מקלרן לא ביימה עדיין אף סרט קולנוע, אבל היא חתומה על ‏פרקים חשובים ב"משחקי הכס" ו"שובר שורות" – הפקות לא קטנות בכלל – והיתה מאוד פופולרית. וכצפוי, היא באמת נבחרה לתפקיד. אבל עכשיו היא עזבה.‏

ההסבר לפרישתה של מקלרן היה, כרגיל במקרים כאלה, "חילוקי דעות יצירתיים". השמועות ‏אומרות שוורנר ומקלרן פשוט לא הסכימו על שום דבר בנוגע לסרט, כולל נתונים בסיסיים כמו ‏באיזו תקופת זמן הוא אמור להתרחש. פרידות כאלה הן אף פעם לא סימן מעודד עבור הסרט, אבל הן גם לא בהכרח אסון. זה קורה לכולם – ואם זה כבר קורה, ‏עדיף בהרבה שזה יקרה בשלב מוקדם כזה, לפני שההפקה יצאה רשמית לדרך (תאריך ההפצה ‏המיועד של הסרט הוא יוני 2017), ולא – כמו במקרה של אדגר רייט ו"אנטמן", למשל – אחרי שנים ‏של עבודה והשקעה מצד הבמאי. ‏

אבל זה השאיר את "וונדר וומן" בלי במאית. לא עברו יומיים, והמחליפה הוכרזה: פאטי ג'נקינס. וכאן העסק מתחיל להישמע לי בעייתי. פאטי ג'נקינס? באמת?‏

שלא יהיו טעויות – בהחלט ייתכן, ואני מאוד מקווה, שפאטי ג'נקינס היא בחירה מצוינת ושהסרט שהיא תעשה יהיה משובח. אין לי מושג מה החזון שלה לסרט ואיך היא מסתדרת עם ההנהלה בוורנר. אבל על פי הנתונים הקיימים – וזה לא הרבה – ג'נקינס נראית כמו בחירה של חוסר ‏ברירה. פאטי ג'נקינס ביימה, לפני 12 שנים, סרט אחד – "מונסטר" המוערך, שזיכה את שרליז תרון באוסקר. מאז ‏היא עובדת בטלויזיה, אבל בניגוד למקלרן שהיא במאית מבוקשת ועסוקה, ג'נקינס עשתה מעט גם ‏בתחום הזה (הפיילוט של "‏The Killing‏" הוא היצירה המוכרת ביותר שלה, נדמה לי). חוץ מזה, היא ‏כמעט ביימה את "תור 2". ג'נקינס נבחרה לביים את הסרט, אבל בשלב די מוקדם עזבה אותו, בגלל – כולם להצטרף לפזמון החוזר – "חילוקי דעות יצירתיים". כלומר, מישהי שאינה רק בלתי-מוכחת וחסרת כל ניסיון בתחום, אלא בעלת ניסיון שלילי בתחום גיבורי-העל-בעולם-משותף. שוב, הייתי שמח לגלות שג'נקינס מתאימה לתפקיד באופן מושלם, אבל קצת קשה ‏להאמין לזה: נראה שאלמלא ההגדרה של "נשים בלבד", היא היתה מדורגת נמוך מאוד בסולם העדיפויות של וורנר. היא לא נבחרה כי היא מתאימה, אלא כי אין מישהי אחרת.

זה המקום שבו ההכרזה "רק במאיות" נשמעת מפוקפקת מאוד. אני בעד ייצוג שווה לנשים, לפני ומאחורי המצלמה; אני לא בעד בחירת במאים מסיבות פוליטיות בלבד. ברצינות – אם ג'וס ווידון היה פתאום מחליט שהוא רוצה את התפקיד, באמת הייתם פוסלים אותו רק משום שאין לו שחלות? באמת? למה, סרט שלו לא היה פמיניסטי מספיק? ומנגד: אם יתברר שג'נקינס לא היתה האדם הנכון, ו"וונדר וומן" יהיה סרט כושל, זה לא יעשה שום דבר טוב למעמד הנשים בהוליווד.

מארוול, בניגוד לוורנר, מעולם לא התחייבו שאת "קפטן מארוול" תביים במאית דווקא. אבל נראה ‏שגם הם דוחפים לכיוון של צוות נשי ככל האפשר. השבוע הוכרזו התסריטאיות של הסרט: ניקול ‏פרלמן, שכתבה יחד עם ג'יימס גאן את "שומרי הגלקסיה", ומג LeFauve, שהיתה בין הכותבים של ‏‏"הקול בראש" של פיקסאר. זאת הפעם הראשונה שבמארוול מעסיקים צוות כתיבה על טהרת ‏הנשים. סביר למדי שגם במאית תתקבל בברכה. כצפוי, פרצו שמועות על כך שהם מעוניינים ‏באנג'לינה ג'ולי, אבל מכיוון שצפיתי ב"לא נשבר", אני מקווה שזה לא נכון. ואם לא היא, מי כן?

טוב, שמעתי ‏שמישל מקלרן פנויה. ‏